Siirapin käyttö

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Rellu
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kirkkonummi
18 tai yli: Olen

Siirapin käyttö

ViestiKirjoittaja Rellu » La Kesä 20, 2009 13:07 pm

Voiko siirappia käyttää vaikkapa tumman oluen valmistuksessa sokerin korvikkeena? :eivarma:
Muuttaako se jotenkin oluen makua parempaan suuntaan?

Rellu
Foorumilainen
Foorumilainen

Re: Siirapin käyttö

ViestiKirjoittaja Rellu » Ti Heinä 07, 2009 13:01 pm

Noh, ajattelin itse kokeilla. Kaapista löytyi tumma Finlandia-uute, josta halusin eroon. Korvasin puolet sokerimäärästä siirapilla. Lopputuloksena oli vetinen kotikaljamainen maku. Kyllähän sitä juo, mutta ei voi kyllä kunnon oluesta puhua :(

Nyt saakin jäädä nuo pikkuruiset Finlandia-uutepurkit, on aika kokeilla noita muutaman kilon paketteja, ehkäpä niistä irtoaa makua enemmän..

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Imatra

ViestiKirjoittaja Anssi » Ke Heinä 08, 2009 12:20 pm

Kyllä noista pienistäkin finlandiapakkauksista saa ihan yllättävänkin hyvää olutta aikaiseksi kunhan vähän soveltaa. Kokeiltu on tummasta sekä vaaleasta. Tummassa oli 1 purkki tummaa ja 1 vaaleaa uutetta 15 litrassa, ja vaaleassa 2 purkkia vaaleaa 15 litrassa. Molempiin lisäsin aromihumalaa ja käytin vähän laadukkaampaa hiivaa, vaikka saattaa pakkauksen omallakin hiivalla tulla ihan hyvää. Noissa pienissä finlandiapurkeissa on se hyvä puoli, että ne ovat melko miedosti humaloituja. Siksi niistä voi tehdä ihan tasapainoisen makuisia kevyitä täysmallasoluita vain vesimäärää pienentämällä. Esimerkiksi 15 litraan 2 purkkia uutetta antaa IBUja 40 ennen käymistä ja alkoholipitoisuudeksi pullokäymisen jälkeen laskennallisesti 3,8 %. Veikkaisin että muutama sata grammaa panimosokeriakaan ei mitenkään mainittavasti makua huonontaisi. Minun mielestä noita pieniä finlandiapurkkeja dissataan vähän turhaan.

Rellu
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Rellu » To Heinä 09, 2009 13:28 pm

Olenkin pohtinut, että Finlandia-uutteista voisi saada ihan kelpo tavaraa pienellä virittelyllä ja uutemäärää lisäämällä. Itse tein yhdestä uutekilosta 14 litraa ilman lisähumalointia (sokeria laitoin 2 dl ja siirappia 2dl), joten ei ihme, että hieman vetiseltä maistui.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Heinä 10, 2009 12:44 pm

Ei kai Finlandia uutetta sen kummemmin dissata, mutta kun nuo taitaa olla kalliimpia. Tai näin olen ymmärtänyt muiden puheista. Pieni koko kuulemma hämää?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”