Miksi panimosokeria suositellaan?

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Pajero
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Miksi panimosokeria suositellaan?

ViestiKirjoittaja Pajero » To Tammi 26, 2012 18:51 pm

Miksi panimosokeria suositellaan kotioluissa ja -viineissä? Se liukenee paremmin (hohhoijaa) mutta onko sillä vaikutusta lopputulokseen? Luin jopa kommentin jossa epäiltiin että normaali kidesokeri aiheuttaa enemmän päänsärkyä, viittaisi siihen ettei käymistuolos olisi niin puhdasta etanolia kuin panimosokerilla. Onko tämä totta vai ns. esson baarin juttuja?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Miksi panimosokeria suositellaan?

ViestiKirjoittaja Joppo » To Tammi 26, 2012 19:03 pm

Pajero kirjoitti:Miksi panimosokeria suositellaan kotioluissa ja -viineissä? Se liukenee paremmin (hohhoijaa) mutta onko sillä vaikutusta lopputulokseen? Luin jopa kommentin jossa epäiltiin että normaali kidesokeri aiheuttaa enemmän päänsärkyä, viittaisi siihen ettei käymistuolos olisi niin puhdasta etanolia kuin panimosokerilla. Onko tämä totta vai ns. esson baarin juttuja?

Panimosokeri on puhdasta rypälesokeria eli dekstroosia, jota hiiva voi käyttää suoraan.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Tammi 26, 2012 20:46 pm

Enemmän esson baarin juttuja.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Tammi 26, 2012 21:00 pm

Joppo kirjoitti:
Pajero kirjoitti:Miksi panimosokeria suositellaan kotioluissa ja -viineissä? Se liukenee paremmin (hohhoijaa) mutta onko sillä vaikutusta lopputulokseen? Luin jopa kommentin jossa epäiltiin että normaali kidesokeri aiheuttaa enemmän päänsärkyä, viittaisi siihen ettei käymistuolos olisi niin puhdasta etanolia kuin panimosokerilla. Onko tämä totta vai ns. esson baarin juttuja?

Panimosokeri on puhdasta rypälesokeria eli dekstroosia, jota hiiva voi käyttää suoraan.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin panimosokerissa on yleensä enemmän epäpuhtauksia kuin taloussokerissa. (Siis myynnissä olevissa tuotteissa) Teoreettisesti puhdas dekstroosi tuottaa kyllä marginaalisesti puhtaamman lopputuloksen.

Väitän, että etenkin kotipanimossa, eroa on juuri tuon liukenemisen verran.

Hommanhan voi testata. Tekee kunnon sokerikiljua molemmista raaka-aineista. Sitten vetää kunnon tumut vuorotellen molemmilla ja arvioi krapulan voimakkuuden seuraavana päivänä. Testikertoja pitää olla useita, jotta syödyn ruoan yms. vaikutus saadaan minimoitua.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Tammi 26, 2012 21:07 pm

Monosakkaridit, tässä tapauksessa glukoosi, käyvät ensin ja nopeasti. Sakkaroosi on maltoosin tavoin disakkaridi, ja täytyy ensin pilkkoa glukoosi- ja fruktoosimolekyyleiksi. Tämä tapahtuu vasta sen jälkeen kun hiiva on käyttänyt monosakkaridit. Maltoosi on myös disakkaridi, joten tuolla logiikalla myös sen käymisestä pitäisi syntymän enemmän päänsärkyä.

Itse käytän panimosokeria juuri tuon liukenemisen (hohhoijaa) takia, en mistään muusta syystä. Päänsärkyä tulee joka tapauksessa. Monille jopa tästä postauksesta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Tammi 28, 2012 13:45 pm

Uskallanko ;)

No, tuli mieleen, että ehkä sitä suositellaan juurikin sen näennäisen nopeuden vuoksi kotiharrastajille. Eli pyritään siihen, että käymien saataisiin mahdollisimman nopeasti valmiiksi.
Ehkä siksi aluksi tuntuukin, maistiaisia ottaessa, että maistuu "puhtaammalle" jo alkuvaiheessa. Itsekin tähän "sorruin" jossain vaiheessa.

Pelästyin kerran kun pitkästä aikaa jouduin käyttämään tavallista sokeria pullotuksessa. Koska olin tottunut ottamaan muttaman päivän jälkeen pullotuksesta ensi maistit, oli järkytys aikamoinen kun olueen oli tullut keskenkäyneen kiljun vivahteita vaikka pullotettaessa sellaisia ei ollut. No, parin päivän päästä ei siinäkään satsissa ollut mitään vikaa.

Päänsäryistä sen verran, että silloin kun tein pelkästään uutteista olutta (ne 3kg satsit), ei pääni tullut oikeastaan koskaan kipeäksi vaikka illan niitä joikin (kaupan oluista samalla tahdilla aina pää kipeänä).
Sitten kun siirryin täysmäskäykseen tilanne onkin ollut aivan toinen.
Epäilen, että suurehko jännösuutepitoisuus uute jutuissa yhdistettynä osittain tätä kautta matalahkoon alkoholipitoisuuteen, oli ratkaiseva tekijä.
Nyt kun "hallitsee" koko prosessia maltaasta eteenpäin, saa käymisasteet haluamikseen.

Ensimmäiset koko mäskäykset olivatkin siinä mielessä mielenkiintoisia kun ei oikein tiennyt mistään käytäntöä, ei ollut vertailu pohjaa jne. (toki aikakin kultaa muistoja).
Niissä ehkä tuli käytettyä enemmän erikois mallasta ja ne tuli mm. mittari virheen vuoksi mäskättyä liian matalassa lämmössä, mutta oli ne vain hyviä. Voitti aikaisemmat uute jutut 6 - 0.
Ne kävivät rajusti ja älyttömän alas. Joten niissä oli tarkoitettua enemmän alkoakin. Pään särkykin oli siis mahtava ;)

Omiin kokemuksiini pohjaten väitän ettei panimosokerilla ole positiivista vaikutusta kunnolla tehtyyn olueen.
Kuitenkin se saattaa nopeuttaa käymään lähtöä jos sitä käytetään jo käymisastiassa vrt. uutteiden kanssa tavallisen kidesokerin asemesta.
Toisaalta hiiva joutuu vetämään toisen moodin päälle vaihtaessaan sitten maltoosiin glukoosin jälkeen, aiheuttako tämä jotain, en tiedä.
Enkä kuitenkaan usko panimosokerin käyttämisestä haittaakaan olevan.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”