Mistä välineet?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Mistä välineet?

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Su Heinä 10, 2011 11:11 am

Heippa ja suoraan asiaan.

Eli mistä ostatte välineenne? Tavalliseen uutetouhuun pääsee hyvin liikkeelle jopa markettien tarjonnalla, mutta kun alkaa oikeasti miettimään edistyneempää panoa niin, sitä huomaa olevansa hukassa, että mistä välineet? Tilanne on mielestäni vieläkin kinkkisempi jos haluaa edetä hiljalleen askel kerralla, eikä tilata kerralla täysveristä pienpanimo laitteistoa. Jos lähtee liikkeelle ihan keittovaiheesta eli iso kattila on aikamoinen edellytys. Joskus olen nähnyt puhetta Gigantin 16L kattiloista, joka olisi jo sekin parempi kuin ei mitään, mutta eipä noitakaan ole tainnut olla tarjolla enää vuosiin.. Ja saisihan se olla vieläkin isompi. Vaikkakin herää kysymys, että miten semmoisen järkälekattilan saa enää lämpenemään tavallisella hellalla, mutta se on jo toinen juttu :) Ammattikeittiöille myydään kyllä kaikenkokoisia kattiloita, mutta yksityisille tuskin. Voisihan sitä tekaista jonkin toiminimen pystyyn :) Vierteen lämpötilaa olisi myös hyvä saada mitattua, eli mistäs kotipanijat hankkivat asiaan sopivat lämpömittarit? Sitten kun siirtyy mäskäämään ohransa itse, olisi se tavara saatava rouhittua kätevästi. Melkkohan myy jotain kapistusta, joka tehtävästä suoriutuu, mutta laadusta ollaan vissiin montaa mieltä? Mistä olette ostaneet rouhijan, jolla homma sujuu? Olishan näitä vaikka mitä muitakin vielä, mutta alotellaanpas tämmösillä, näitä kun on ollut ainakin itelleni vaikea löytää..

Varmaan monia näistä jutuista moni on tehnyt itse, mutta ainakin omat taidot ei riitä omien rouhijoiden ym. valmistamiseen.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Mistä välineet?

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Heinä 10, 2011 12:00 pm

Kattilan koko määrää satsikoon joten minkä suuruisia satseja olet ajatellut tehdä? ~10l satsit onnistuu vielä halvoilla ja yksinkertaisilla välineillä, eli siis normi liedellä ja 10l sekä 5l kattilalla. Tästä ylöspäin tarvii hankkia erikseen olut kattila ja kuumennussysteemi. Pieneen satsikokoon riittää vielä halpa siivilöintisysteemikin, 2kpl 10l ämpäreitä.

Lämpömittari on mulla ainakin mallia marketin kotiviiniosasto. Ei ole kallis ja hyvin oon pärjännyt.

Ilman mallasmyllyäkin olen pärjännyt kohtuullisen hyvin jo pari vuotta koska olen hankkinut maltaat valmiiksi rouhittuna.

Täysmäskäämisen aloittaminen maksaa halvimmillaan n. 30e ja tällä investoinnilla saa 100l olutta.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Su Heinä 10, 2011 12:08 pm

Noh, mulla on 2x marketin käymisastia ja siinä mielessä tuntuis haaskaukselta tehdä pieniä annoksia =) Ei vais, olisihan se mahdollista tehdä myös hieman pienempiä annoksia. Voiko marketin lämpömittarilla mitata myös kuumaa vierrettä?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Heinä 10, 2011 12:26 pm

Eli mulla on ton näköinen lämpämittari: http://kotiviini.fi/fi/6906030.php

Omassa asteikko menee pakkasellekkin joten en ole varma onko sama. Jokatapauksessa asteikko riittää tonne 150 asti joten voi mittailla vierrettäkin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Heinä 10, 2011 12:45 pm

Hongkong-tavaratalo myy 20 l kattilaa. eBaysta saa isompia suht edukkaasti. Isoa määrää vierrettä ei tosiaankaan normiliedellä keitellä. Itse olen vähän miettinyt, josko rakentaisi samanlaisen keittimen kuin suregorkilla on esillätäällä, vähän pienempänä vain.

Itse olen tehnyt mäskäimeni 16 l ämpäristä, valepohja toisen samanlaisen ämpärin pohjasta (+3000 2 mm reikää, huh...) Lisäsiivilänä pätkä rosterista pesukoneenletkun pintapunosta. Hana ja t-haara niin ikään honkarista. Eristeenä 19 mm armaflexia.

Lämpömittari on tullut hankittua suoraan Suomen lämpömittari Oy:sta. Nykyiselläni ostaisin laadukkaan digitaalisen paistomittarin ja eristäisin anturinjohdon kosteudelta. Ohjeet eristykseen löytyy tuolta välineosastolta.

suregork
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » Su Heinä 10, 2011 14:40 pm

äyni kirjoitti:Hongkong-tavaratalo myy 20 l kattilaa. eBaysta saa isompia suht edukkaasti. Isoa määrää vierrettä ei tosiaankaan normiliedellä keitellä. Itse olen vähän miettinyt, josko rakentaisi samanlaisen keittimen kuin suregorkilla on esillätäällä, vähän pienempänä vain.

Suosittelen, oli aika helppo rakentaa, suhteellisen halpa, ja on toiminut hyvin. Tässä ovat aika hyvät ohjeet/kuvat: http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewt ... =30&t=9899 ja http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=486 . Kannattaa vain muistaa että 10A sulakkeella maksimiteho on ~2300W ja 16A sulakkeella ~3600W. Kun valitset astiaa niin muista myös että polypropyleenillä (PP) on korkeampi sulamispiste kuin polyetyleenillä ((HD)PE).

jokeri33
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja jokeri33 » Ma Heinä 11, 2011 10:08 am

Kannattaa katsastaa erätukkureiden / armeijaylijäämämyymälöiden tarjonta. Me löysimme tarkoitukseemme täydellisesti sopivan 50 litraisen käytetyn terässaavin tuolta: http://www.era-aitta.fi/tuotteet.html?id=4/. Tuolla saa varsin kätevästi isommankin satsin kerralla. Tämän käyttäminen luonnollisesti edellyttää, että tilaa ja lämmitystehoa on tarjolla reilusti.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Heinä 11, 2011 14:15 pm

Mäskäin+keittokattilana Lidlin hillokattila (noita kait aina syksyisin myynnissä jossain päin), oon myös viime syksynä ostanu gigantista 16l kattilan, eli ei oo mikään myytti... :) Rouhin tilattu Melkkolta mallia corona, ajaa asiansa oikein hyvin, kun saa säädöt kohdalleen. Lämpömittareina toimii digitaalinen paistomittari, hintaa n. 20e prismasta sekä lasimittari varmistukseen.

16 litraa kiehuu hienosti kotihellalla. Oon tehny joskus koko hellaa käyttäen n. 17 litran satsin, kattiloina 16+10+5+3, ottaen huomioon että kattiloita ei voi panna täyteen ja haihtuminen on melko kovaa tuolla välineistöllä. Nykyisellään 27 litran mäskäimellä maksimisatsi on n. 20-21 litraa.

Isompia kattiloita saa ainakin Helsingissä kokkipuodista tilaamalla, mutta ne on sitten laatua puolen sentin vahvuinen rosteri, josta saat maksaa vähintään 200-300e.... Tukustahan saa myös, esim. jonkun ravintolan kautta, jos on sopivia tuttuja, mutta halpoja eivät oo nekään...

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Ma Heinä 11, 2011 15:28 pm

Riippuu miten paljon haluaa satsata laitteistoihin ja minkäkokoisia satseja haluaa tehdä. Itsellä ei ole koskaan ollut oikein aikaa tai halua ruveta värkkään laitteistoja itse, joten olen hankkinut niitä hiljalleen valmiina.

Itselläni oli pitkään muoviboilerit ja mash tunit englannista tilattuna. Suhteellisen halpoja, helppoja käyttää ja nopeita, pitää vain puhtaana. Soveltuu hyvin aina 19-23L satsien tekoon. Hintakaan ei hillitön ole, jotain 100-200 eurolla saa noi postikuluineen (esim. home brew shop ja hop and grape myy noita). Rouhimena tosin mulla oli alusta saakka kalliimpi Malt Mill hankittuna brouwlandilta (245 euroa). hinnakas, mutta kestävä ja nopea laitos kun sitä pyörittää poralla, muutamassa sekunnissa saa useita kiloja rouhittua.

Nyt sitten muutaman vuoden säästämisen jälkeen tässä keväällä/kesällä päivitin laitteistoni isoon 50L teräskattilaan (kaasulla lämmitän, nopea ja kätsy kun saa säädellä tehoa kuten kaasuhellalla). Hinta on kovempi, siinä noin 200 euroa humalasihdillä (hop and grape englannissa). Lisäksi hankin vihdoinkin stir platen hiivalle. Ne nyt ei oo kalliita ja helppo itsekin tehdä, mutta suosittelen ehdottomasti jos puljaa nestehiivojen kanssa. Oluen makuun selkeä vaikutus.
Samalla hankin isomman mäskiastian englannista, hop shopista englannista.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Heinä 11, 2011 16:12 pm

Tampereen Biltemassa on myynnissä 25L hanallisia kattiloita hintaan 44,90e jos jotakuta kiinnostaa. Onkohan nuo tulossa valikoimiin kun netissä ei ole mitään mainintaa mutta hyllystä niitä äsken bongasin....

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Heinä 11, 2011 17:48 pm

Löytyyhän tuo kattila näköjään netistäkin: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... m&ryhmaid=

Mallasmyllyn virkaan hankin juuri bilteman mantelimyllyn: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=211

Alustavasti näyttäis toimivan hintaansa nähden ok. Ei siis ole mitenkään hyvä mallasmylly, jättää hieman liian karkeaksi rouheen ja osa jyvistä jää melkein ehjiksi. Pitää kokeilla miten tuolla rouhitut maltaat mäskääntyy...

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » Pe Heinä 15, 2011 0:08 am

Kiljumies kirjoitti:
Mallasmyllyn virkaan hankin juuri bilteman mantelimyllyn: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=211

Alustavasti näyttäis toimivan hintaansa nähden ok. Ei siis ole mitenkään hyvä mallasmylly, jättää hieman liian karkeaksi rouheen ja osa jyvistä jää melkein ehjiksi. Pitää kokeilla miten tuolla rouhitut maltaat mäskääntyy...

Kerrohan sitten, onnistuko mäskääminen. Jos toimii edes jotenkuten niin hommaan, kuitenkin joskus pitää alkaa erikoismaltaita rouhimaan.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Heinä 15, 2011 0:44 am

Erikoismaltaat menee pienissä erissä kevyesti kaulinta ja minigrip pussia hyväksi käyttäen, tai sitten tehosekoittimessa pulssi toiminnolla. Näin ainakin täällä. Perusmallasta saa valmiina rouheena, joten ei vielä tarvetta myllylle.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Heinä 15, 2011 10:00 am

Tarkennusta edelliseen: Mallasmyllyksi ihan paska. Kerralla mahtuu laittamaan n. puoli kahvikupillista ja mielestäni ainakin pariin kertaan saa rouhia läpi ettei jää niin paljon kokonaisia jyviä. Aikaa tussaantui ihan helvetisti kun rouhin reilu pari kiloa 120EBC crystalia tuolla. Kokeilu satsini oli:

Warm and Flat English Kilju

1,725kg Brewferm Cara-Crystal 120EBC
1,5kg Viking Malt Pilsner, Valmiiksi rouhittu
10g Kent Goldings 60min
10g Fuggle 60min
Windsor Ale hiivana

20l Vierteen OG oli 1033 joten kokonaishyötysuhteeksi tulee n.68% Yleensä kun teen pelkällä valmiiksi rouhitulla hyötysuhde on n. 75-78% jos laskee tuolle pilsnerille sen normaalin hyötysuhteen niin tuolle itserouhitulle osalle jää n.60% hyötysuhde.

Vierteen lasku onnistui hyvin joten siinä mielessä pätkii tehosekottimen mennen tullen koska jauhon määrä tuolla myllyllä on suhteellisen pieni. Mylly on rimpula heikkorakenteinen paska mutta aion käyttää sitä jatkossakin koska sopii (huonosti) omaan käyttööni pelkkien erikoismaltaiden rouhintaan. En ole testaillut tuota kaulimen käyttöä mutta kuvittelisin että tommosen pari kilon jauhaminen silläkin alkaa olemaan jo hieman masokismia.

Nyt täytyy pitää mielessä että kyse on 10e rakkineesta ja siihen hintaan on kyllä siis ihan ok vehje eli jos haluaa vaan jonkinlaisen rouhimen hätäpäissään. Missään tapauksessa en suosittele laitetta perusmaltaiden rouhintaan. Mielestäni 60% hyötysuhde on ihan ok erikoismaltaille joita ei yleensä tule kuin joku max. 20% mallasmäärästä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Heinä 15, 2011 10:09 am

Vielä lisäyksenä että jos tohon askartelis isomman syöttösuppilon niin sitten olis huomattavasti nopeampi. Suurin osa ajasta kului noiden maltaiden vekslailuun eikä itse rouhimiseen. Aion värkätä tommosen ja mahdollisesti pistää porakoneen pyörittämään laitosta.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Heinä 15, 2011 15:22 pm

Tossa toi nyt sitten olis. Porakone adapterin teko oli aika simppeli homma, kanta pois 6mm osakierre pultista. Syöttösuppilo on mallia Avantgarde feat. Kiasma eli joka suuntaan vino, ei ole toiminnan kannalta oleellista niin en jaksanut tsempata. Nyt pitää vaan odotella että olis jotain rouhittavaa.
Liitteet
Mylly.jpg

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » La Heinä 16, 2011 0:12 am

Eli taitaa mennä ostoslistalle, kun varmasti joskus tulee tarvetta vähän isommille määrille rouhia erikoismaltaita, esimerkiksi savuolutta haluttas joskus päästä kokeilemaan.

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Rach » Pe Elo 12, 2011 21:12 pm

Isot kattilat vaikuttaa aina olevan kiven alla. 10 tai 12-litrainen tuntuisi olevan melkein joka kaupan maksimi-koko. Ja joskus hinta noissa on vielä ihan suolainen: joskus näkee jotain kymppilitraisia 70e hintaan! Tänään bongasin Ylivieskan Kärkkäiseltä 15 litran kattilan 35e. Noita Kärkkäisiä kait rupee olemaan jo useammalla paikkakunnalla.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Elo 16, 2011 22:31 pm

Suosittelen hankkii saksan ebaystä rosteri kattilat. Käytettynä n. 35-50€ kotiin tuotuna 25-40litrasia.
Ohuempia seinämiltään ja pohjasta saa uutenakin noin 1€/Litra kotiin tuotuna. Kannattaa kattoo linkki sivut ja aikaisemmat kattila ketjut.

Toi sorsakosken 10L ämpäri on huippu, varsinkin jos siinä on litrat merkittynä sisäpuolella. Voikohan SA ämpärillä keittää esim kaasulla ?

Sit ku on kiskassu koko korillisen tuotteita voi lähtee "kylille" tää puku päällä toikkaroimaan pöpelikköihin.. =)

http://www.era-aitta.fi/tuotteet.html?id=9/32
Jos sais Terran reissullansa

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Elo 16, 2011 22:52 pm

parit kattila linkit:
Ammattipuoli:
http://business.shop.ebay.de/Topfe-/626 ... n_Kochen_Töpfe_Pfannen&_fln=1&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282

Tällä halpoja ( huom ohuita ! ) postit kotiovelle n. +17€. Myös muuta kamaa mm. halpoja termos teräspyttyjä hanalla.

http://business.shop.ebay.de/Kochzubeho ... 86.c0.m282

Siviilipuoli:

http://wohnen.shop.ebay.de/Ab-5-Liter-/ ... n_Kochen_Töpfe_Pfannen&_fln=1&_mdo=Mobel-Wohnen&_mspp=&_pcats=81296%2C20628%2C8412%2C11700&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282

gebraucht = käytetty
Jos sais Terran reissullansa

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”