Mistä ostatte maltaat?

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Mistä ostatte maltaat?

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Kesä 07, 2011 14:43 pm

Luomu pilssiä tulossa pari säkkiä. Hintavampaa on mutta ei kamalan paljon. Saan oikein luomutodistuksen =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

limelime
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja limelime » Ti Kesä 14, 2011 12:47 pm

Suoramalle jättikiitos! :)

Kiitos myös muille kommenteista, on tosi hyödyllistä kuulla kokemuksia eri paikoista. Ja Karviselle myös kiitti erikoismaltaat-hop-and-grapesta -vinkistä!

loco
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja loco » La Heinä 02, 2011 20:19 pm

Ensimmäinen postaus sivustolle.

Tunnistan nimen Olli ja toimin Ostbobotnian Olutseurassa. Tämän lisäksi vaikutan olutseuran kanssa osittain samalla porukalla mikropanimossa Sipoon Talmassa. Lahdesta olemme vuosikausia hakeneet suurimman osan maltaista. Hyvin pieni osa on tilattu Brouwlandilta tai hankittu pienpanimoilta Helsinki-Lahti akselilta. Hankintoja teemme yleensä pari kertaa vuodessa. 40kg säkit ovat monen maltaan kohdalla meillekin ongelma. Osallistumme mielellään yhteishankintoihin. Melkein kaikki ns. pannujäsenet asustelevat Helsingin alueella. Mikäli jotakuta kiinnostaa yhteistilauksen mahdollisuus, niin laittakaa yhteystiedot tähän viestiketjuun, niin otan yhteyttä. Vaihtoehtoisesti voitte laittaa suoraan postia osoitteeseen olli ät obos.fi. Pieni "mallasvarasto" meillä on Helsingin Haagassa. Myös muiden raaka-aineiden yhteishankinta on tietenkin mahdollista. Humalat tulevat ensimmäisenä mieleen, mutta hiiva ei ole mitenkään pois suljettua.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Ma Heinä 04, 2011 12:21 pm

loco kirjoitti:Ensimmäinen postaus sivustolle.

Tunnistan nimen Olli ja toimin Ostbobotnian Olutseurassa. Tämän lisäksi vaikutan olutseuran kanssa osittain samalla porukalla mikropanimossa Sipoon Talmassa. Lahdesta olemme vuosikausia hakeneet suurimman osan maltaista. Hyvin pieni osa on tilattu Brouwlandilta tai hankittu pienpanimoilta Helsinki-Lahti akselilta. Hankintoja teemme yleensä pari kertaa vuodessa. 40kg säkit ovat monen maltaan kohdalla meillekin ongelma. Osallistumme mielellään yhteishankintoihin. Melkein kaikki ns. pannujäsenet asustelevat Helsingin alueella. Mikäli jotakuta kiinnostaa yhteistilauksen mahdollisuus, niin laittakaa yhteystiedot tähän viestiketjuun, niin otan yhteyttä. Vaihtoehtoisesti voitte laittaa suoraan postia osoitteeseen olli ät obos.fi. Pieni "mallasvarasto" meillä on Helsingin Haagassa. Myös muiden raaka-aineiden yhteishankinta on tietenkin mahdollista. Humalat tulevat ensimmäisenä mieleen, mutta hiiva ei ole mitenkään pois suljettua.

Ehdottomasti kiinnostaa, itse asuskelen Sipoossa niin ainakaan tuonne Talmaan ei ole kuin kivenheitto. Lähinnä itsellä kuluu Pale mallasta, speciaalimaltaita aika vähän kun 90% oluista mitä teen on perusbrittialeja.

cridde
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja cridde » Ti Elo 02, 2011 13:59 pm

Moi,

minuakin kiinnosta kimppaostot, voisitko ystävällisesti lisätä minut listalle: knikande_ nic.fi

Erit. "massamaltaat" eli pilsner, wiener, ja vehnä.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Elo 23, 2011 11:05 am

Mitenkäs kauan nuo maltaat säilyy, jos normaalissa huoneenlämmössä ja pimeässä pitää? Rouhittu huononee nopeammin?

Kimppatilailu luultavasti kiinnostaa myöhemmin, jos juuri alkanut panoharrastus jää pysyväksi osaksi elämää. Meillä on kuuden hengen porukka, joten olutta kyllä voisi kuvitella tehtävän aika tiuhaa tahtia. Mäskäykseen emme ole vielä tutustuneet kuin teorian tasolla, mutta käytäntöä varmaan kokeillaan jossain vaiheessa. (Ensimmäinen erä siis vasta pullossa kypsymässä ja kaksi satsia menossa tänään pönttöön.)

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Pe Elo 26, 2011 2:32 am

Morjensta! Mäskäyspuuhat vei koko käden, mutta raaka-aineita kaipaan. Olikos täällä joku jonka kautta sais perusmallasta (pils / pale) järkihintaan? Melkkon hinnat aika suolaset..

jsnummel
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja jsnummel » Pe Elo 26, 2011 14:32 pm

Olisin myös kiinnostunut maltaiden yhteistilauksesta, nimenomaan Vikingin pale ale-maltaasta. Tarvetta minulla olisi yhdelle 40 kg säkille. Mikäli Helsingin seudulla olisi kimppatilauksia tulossa, tulisin mukaan mielelläni. Myös nestehiivan kimppaostot kiinnostaisivat.

Liityn mielelläni yhteistilauslistalle, mikäli sellainen on olemassa. Tässä yhteystietoni: jaakko.nummelin@gmail.com

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Elo 29, 2011 13:28 pm

Minullekin saa kertoa, jos yhteistilailua on tapahtumassa. Luomupils voisi olla hyvä perusmallas ja kenties jotain muuta vähän vähemmän, esim. münichia? En ole asiaan kauheasti perehtynyt, joten suosituksia hyvistä perusmaltaista saa antaa. Tarkoituksena tehdä oikeastaan vähän kaikenlaisia oluita, paitsi laageria, kun ei toistaiseksi ole mitään viileää paikkaa. Espoossa asun, mutta ajellaan myös usein Lahden ohi mökille.

Sähköpostiosoite on etunimi.sukunimi@iki.fi.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ma Elo 29, 2011 16:22 pm

Joo niin tosiaan minutkin saa listalle lisätä garppi(ät)gmail.com

Pale ja (luomu)pilssi kiinnostaa etunenässä. Toki muutkin. Asustelen Jyväskylässä, mutta pystyn noutamaan jollain aikavälillä esim. Lahden ja Tampereen seudulta, kun tulee toisinaan käytyä. Miksei helsinginkin..

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Syys 29, 2011 9:49 am

Pistänpä tähän tiedoksi, josko joku on samanlaisia asioita miettinyt ja myös itselleni muistiin.

Soitin Viking maltin Päivi Sileniukselle, joka kertoi, kuten täälläkin on tullut ilmi, että eivät ota enää uusia yksityisasiakkaita, mutta myyvät kyllä vanhoille. Kun kysyin, että voinko sitten tilata minkä tahansa firman nimissä, niin sen kuulemma onnistuu. Jos tilaa kuljetuksella, niin minimitilaus on kuulemma 800 kiloa jyvinä tai 500 kiloa rouhittuna. Jos taas käy itse hakemassa, niin saa 40 kilon säkkeinä. Hinnaksi hän muisteli 15 euroa. Kun itselläni on käyntiä Lahden suunnalla aina välillä, niin taidan koittaa vaimon toiminimen kautta koittaa tilata ja hakea, kun on seuraavan kerran menoa siihen suuntaan. Jos vaikka pari säkkiä ostaisi. Pitää nyt ensin kuitenkin kokeilla osittaismäskäystä noilla Viinimaailmasta ostetuilla 3 kilolla palea.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Su Maalis 18, 2012 11:27 am

Laitetaanpas tähän niin ei tarvitse aloitella uusia ketjuja. Tiedustelisin, että mistä olette (jos olette) hankkineet Crystal 120L maltaanne? Humlelta ja Brouwlandilta olen katsellut, mutta mun silmiin ei varsinaisesti kyseistä tummaa karamellia osu. Onhan tässä toki sekin homma, että jokainen mallastamo nimeää samat tuotteet ihan omilla tavoilla, mutta esim weyermannin sivuja katselin, eikä mielestäni kyseistä tuotetta heiltä löydy. Special B:tä (~150L) sen sijaan löytyy moneltakin, mutta ainakin Palmer erottaa selvästi nämä kaksi erillisiksi maltaiksi. Kokemukset näiden kahden eroistakin olisi muuten kiva kuulla, voihan olla että erot ovat lähes olemattomat käytännössä kun käytetään kuitenkin yleensä hyvin pieninä osuuksina mäskissä..

edit. Ja toinen mielenkiintoinen mallas on Pale Chocolate (200L) mitä en myöskään ole löytänyt. En sitten tiedä onko nämä jotain jenkkilän erikoisuuksia, mutta ainakin Brewing Classic Styles kirjan resepteissä molempia käytetään ahkerasti...

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Maalis 18, 2012 12:27 pm

Eikös tämä ole suurinpiirtein mitä haetaan, 200-400EBC:

http://shop.humle.se/malt/karamellmalt/ ... s-fawcett/

EBC = (L X 2.65) - 1.2 , eli 120L = 316 EBC

vaaleaa suklaata:
http://shop.humle.se/malt/rostad-malt/p ... s-fawcett/
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Maalis 18, 2012 12:41 pm

En tiedä miten iso hajonta noissa yleensä on, mutta tuo 200-400EBC on 100-200L. Eikö tuossa ole aika iso ero käyttääkö oluen tekoon 100L vai 200L mallasta.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Su Maalis 18, 2012 12:42 pm

Jösses. Kyllä mä eilen vielä osasin lukea. Melko urpo olo. :drunk:

Mutta kiitos!

suregork
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » Su Maalis 18, 2012 14:24 pm

Joppo kirjoitti:En tiedä miten iso hajonta noissa yleensä on, mutta tuo 200-400EBC on 100-200L. Eikö tuossa ole aika iso ero käyttääkö oluen tekoon 100L vai 200L mallasta.

200-400 EBC on 75-150L, eikä 100-200L.

L = .375EBC + 0.56 (kts. http://www.homebrewtalk.com/f128/ebc-sr ... rs-111374/)

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Maalis 18, 2012 15:37 pm

suregork kirjoitti:
Joppo kirjoitti:En tiedä miten iso hajonta noissa yleensä on, mutta tuo 200-400EBC on 100-200L. Eikö tuossa ole aika iso ero käyttääkö oluen tekoon 100L vai 200L mallasta.

200-400 EBC on 75-150L, eikä 100-200L.

L = .375EBC + 0.56 (kts. http://www.homebrewtalk.com/f128/ebc-sr ... rs-111374/)

Eikö tuolla puhuta pelkästään Weyermannin maltaista?

EBC = 1.97 * SRM ja SRM ja Lovibond ovat lähes samoja.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Maalis 18, 2012 17:33 pm

Thomas Fawcett ilmoittaa maltaidensa värin vanhemmalla standardilla, 530nm aallonpituudella, jolloin tuo mun kaava antaa oikeat tulokset.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

suregork
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » Su Maalis 18, 2012 21:19 pm

Kuten Mikko kirjoitti, toi EBC = 1.97 * SRM pätee jos absorbanssi on mitattu 430 nm aallonpituudella ('American Society of Brewing Chemists' standardin mukaan), muut kaavat pätevät jos värit ovat mitattu 530 nm aallonpituudella (vanhemmalla eurooppalaisella standardilla).

Linkittämässäni threadissa Mr. B summaa hyvin yhteen:

You all seem to be ignoring the only answer that was right.

Quote:
Originally Posted by remilard View Post
Lovibond is not the same as SRM.

SRM was designed to match lovibond well at lower numbers but there is no linear relationship between them.

EBC does related to SRM linearly and, ergo not to lovibond linearly.
The Lovibond system was designed before the spectrometer was invented. To use it, one had to compare a vial of beer to a colored glass slide (with the naked eye).

SRM is ALMOST identical because they chose to measure SRM at a 420nm wavelength.

SRM=1.3546 x Lovibond - 0.76

EBC=SRM x 1.97 (or SRM=EBC x 0.508)

Therefor:
EBC = 1.97(1.3546 x Lovibond -0.76)
or
EBC = 2.66 x Lovibond - 1.5
And
Lovibond = EBC x 1/2.66 + 1.5/2.66
or
Lovibond = EBC x 0.375 + 0.56

Exactly what Weyermann said!

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ti Heinä 10, 2012 10:38 am

Onko pääkaupunkiseudulla muita mahdollisuuksia ostaa mallasta pienempiä eria kuin Myyrmannin Viinimaailma? Marketeista ei ole löytynyt kuin kaljamallasta (ruis), mutta paikallinen Cittari lupasi kyllä tilata Vikingin sahtimallasta tarvittaessa 20 kg säkin. Hintaa en vielä saanut, annan sen tänne sitten julki myös muille jahka tieto lisääntyy. Kokonainen säkki on omalle eräkoolle ja säilytyskapasiteetille vaan (n. 5l) aika paljon.

Palaa sivulle “Maltaat”