MUNTONS IMPERIAL STOUT 3KG

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

vsariola
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: MUNTONS IMPERIAL STOUT 3KG

ViestiKirjoittaja vsariola » Ti Syys 13, 2011 17:26 pm

solisti kirjoitti:Tekeekö pelkkä sokerin lisäys tavarasta kuivempaa? Siis jos sillä ei korvata mitään, eikä tilavuutta muuteta? Miten tuo on selitettävissä?

Eli siis: kyse taisi olla siitä, että vähentää uutteen määrää ja lisää taloussokerin määrää ts. korvaa uutetta taloussokerilla. Taloussokeri käy (periaatteessa) 100%, kun taas uutteesta jää käymiskelvotonta tavaraa olueeseen.

solisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vihtijärvi

ViestiKirjoittaja solisti » Ti Syys 13, 2011 22:05 pm

No sitähän minäkin. Olen vaan tällä foorumilla useamminkin lukenut kirjoituksia joissa sanotaan että sokeria lisäämällä saa kuivempaa. Voi olla että näissä tarkoitetaan ihan oikein, että korvaamalla 'maukkaampia' hiilihydraatteja sokerilla saadaan aikaan tuo efekti, mutta ainakin aloittelijalle voi helposti jäädä väärä kuva.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 13, 2011 22:15 pm

solisti kirjoitti:No sitähän minäkin. Olen vaan tällä foorumilla useamminkin lukenut kirjoituksia joissa sanotaan että sokeria lisäämällä saa kuivempaa. Voi olla että näissä tarkoitetaan ihan oikein, että korvaamalla 'maukkaampia' hiilihydraatteja sokerilla saadaan aikaan tuo efekti, mutta ainakin aloittelijalle voi helposti jäädä väärä kuva.

Totta.
Ajatus varmaan lähtee siitä, että oluentekijä yleensä ensin miettii minkälaista ja minkävahvuista olutta hän haluaa tehdä, ja raaka-aineet valitaan tavoitteen mukaan. Raaka-ainelähtöisesti oluen teko tuntuu hassulle. (Toki etenkin mäskääjä, jolla on tietty varasto maltaita ajattelee aina osin raaka-ainelähtöisesti)
Kun meillä on oluttyyppi ja (tässä tapauksessa etenkin) tavoiteltava alkoholiprosentti tiedossa, niin keskustelu suhteutetaan helposti siihen. Mikäli halutaan päästä tähän lopputulokseen, niin sokerin käyttö tekee oluesta kuivempaa. Tavoitteesta lipsuminen ei ole vaihtoehto, siksi sitä ei tule edes käsiteltyä. Tavoite on kuitenkin (ainakin minulla) se viimeinen mihin kosketaan kun mietitään vaihtoehtoja.

Jatain
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pyhäjärvi

ViestiKirjoittaja Jatain » Ke Syys 14, 2011 7:40 am

No aivan totta! Empä tullut edes ajatelleeksi että veden määrää voisi vähentää... :oops:

Onkohan kenelläkään kokemusta että kuinka alhaiseen FG:hen tuo voisi tuolla Muntosin omalla hiivalla käydä? Mikäli oikein osasin laskeskella, niin
308*3/23=40,17391.... eli OG olisi 23 litran satsissa 1.040. Tuostahan olisi helppo laskeskella targettia kun vain olisi olemassa hyvä arvaus FG:stä. Itse en oikein osaa mitään arvailuja esittää, ja jonkinlaista arviointiahan tämä lienee joka tapauksessa...

Ei tässä mikään tulenpalava hoppu ole omia oluita päästä maistelemaan joten taitaa tämä olla kuitenkin se ensimäinen valinta. Jos tuo vaatii kuukausien kypsyttelyä, niin voihan pönttöjen vapauduttua panna jonkin toisen, vaikkapa samaa sarjaa olevan porterin... Kuitenkin talvi, takkatulen loimotus ja tumma vahva, jopa hieman lämmittävä olut... :cheers1:

Jari

Jatain
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Jatain » Ke Syys 21, 2011 19:58 pm

No nyt on pata porisemassa... Eilen illalla tein tuon imperial stout satsin ja lisäsokeriksi tuli 600g panimosokeria kun sitä sattui löytymään paikallisen marketin hyllyltä. Aika näyttää, tuliko sokeria liikaa... OG oli 1.048 tai 1.050 ja mittauslämpötila unohtui siinä häsellyksessä mitata, mutta vierre oli hiivatessa 25 astetta joten ei se ainakaan sen lämpimämpää ollut... Mittarin lukeminen oli yllättävän vaikeaa kun tapin ympärillä oli tosi sitkeästi parin kolmen millin vaahto ja vierre oli todella mustaa.
Onko täällä kokemusta tuollaisesta melkkon tarralämpömittarista. Siinä näyttäisi olevan 20 - 24 numeroiden kohdalla jonkinlaista väriä, eli tarkoittaisiko tämä vierteen lämpötilaa 24 astetta. Pytty käy vaatehuoneessa, koska se on talossamme ainut tila jossa ei ole lattialämmitystä ja siellä lämpö on noin 20 astetta. Voiko tuo käyminen tuottaa niin paljon lämpöä että vierteen lämpö olisi 4 astetta huoneenlämmön yläpuolella? Onko tuommoisilla tarroilla yleensä mitään virkaa? Taitanee kuulua sellaiseen kiva tietää osastoon tuo vierteen käymislämpötila?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Syys 21, 2011 20:37 pm

Jatain kirjoitti:Onko täällä kokemusta tuollaisesta melkkon tarralämpömittarista. Siinä näyttäisi olevan 20 - 24 numeroiden kohdalla jonkinlaista väriä, eli tarkoittaisiko tämä vierteen lämpötilaa 24 astetta. Pytty käy vaatehuoneessa, koska se on talossamme ainut tila jossa ei ole lattialämmitystä ja siellä lämpö on noin 20 astetta. Voiko tuo käyminen tuottaa niin paljon lämpöä että vierteen lämpö olisi 4 astetta huoneenlämmön yläpuolella? Onko tuommoisilla tarroilla yleensä mitään virkaa? Taitanee kuulua sellaiseen kiva tietää osastoon tuo vierteen käymislämpötila?

Minulla on noita joidenkin käymispönttöjen kyljessä. Eri värinen luku kertoo lämpötilan. Noihin tulee suhtautua suuntaa antavana, tosin eivät ne tunnu kauhean pieleenkään näyttävän. Kyllä kova käyminen voi nostaa lämpöjä neljäkin astetta, ja käymislämmöllä on hiivasta riippuen iso vaikutus lopputulokseen.

Jatain
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Jatain » Ti Syys 27, 2011 16:19 pm

Joo, näyttää tuo laskevan kun käyminen rauhoittuu... Minulla oli käymisastia kuohumisen pelossa jätesäkissä, saattahan sekin sen hieman eristää pönttöä. Ei olisi tarvinnut säkkiä, mutta kun sijoituspaikkana on vaatehuone, niin ajattelin varman päälle ottaa.

Kohta alkaisi olla astian vaihdon aika. Huomenna on ollut viikon ensimmäisessä pytyssä. Onko kuinka oleellista että käyminen rauhoittuu kokonaan tuohon pulpahdus 1-2 minuutissa ennenkuin vaihtaa astiaa? Kontaminaation pelossa en ole arvannut availla astiaa että olisin ominaispainoa mittaillut, ja hanaa ei pytyn kyljessä ole. Astian vaihdon yhteydessä ajattelin kyllä ominaispainon mitata. Mitenkäs tuo melkkon lappo, kun siinä on tuo "korkki" tuossa päässä ettei hiivasedimentti lappoutuisi toiseen astiaan, niin voiko tuon huoletta laittaa pytyn pohjaa vasten? Paljonko sinne tyypillisesti sedimenttiä kertyy, vai riippuuko se aina tapauksesta? Sitten olisi vielä kysymys desinfioinnista, täytyykö desinfiointiaineesta tehdä liuos, johon mahtuu desinfioitavat esineet upottamaan, vai riittääkö jos tekee esim. pummpupulloon lioksen jolla sitten kastelee desinfioitavat jutskat? Tuota kuluu aika paljon, jos aina pitää käymisastiallinen tavaraa tehdä... Toisaalta ei kyllä maksakkaan juuri mitään, mikäli ei tarvitse tilata (kuten täällä keskellä ei mitään...).

On ollut kyllä ilo lueskella tätä foorumia. Vaarallisesti vain nousee täysmäskäyskuume. Korvissa vain kaikuvat vaimon sanat: "Toivottavasti tuosta ei sitten tule mitään kallista hullutusta..." =)

Onuphrius
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Onuphrius » La Loka 15, 2011 16:58 pm

Laitoin tuossa pari viikkoa takaperin satsin tätä tulemaan. Paketin mukana tulleen ohjeen mukaanhan tähän ei tarvitse lisätä sokeria, jotta saisi tuon 4,6% vahvuiseksi. Tarkoituksena oli kuitenkin hakea hieman enemmän prosentteja alkuvuoden hirmupakkasia ajatellen. Lähin sitten varovasti ja lisäsin ~600grammaa black spraymallasta, jottei tulisi mitään hirmu prosentteja. Yllätys olikin suuri kun mittari näytti 1.046 kun kaikki mömmöt oli pöntössä. Ja litroja on siis se ohjeen mukainen 23, joten eihän tuo mennyt ihan putkeen. Osaako joku sanoa mikä tuossa meni vikaan? Oliko pelkkä mittausvirhe vai jotain muuta? Tavoitteena oli tosiaan 6,5-8% alkot.

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » La Loka 15, 2011 18:11 pm

Ei tuossa muuta ole mennyt vikaan kuin se, että Muntons on luvannut liikoja. En usko mittausvirheeseen, sillä laskennallisestikin ominaispainon pitäisi olla noilla hujakoilla.

Onuphrius
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Onuphrius » La Loka 15, 2011 19:24 pm

Höh. Eipä tuossa sitten enää mitään voi. Vai onko jollain kokemusta sokerin(spraymaltaan) lisäämisestä kesken käymisen? Tietenkin siis veteen liuotettuna. Teoriassahan lisäsokeri nostaa myös valmiin tuotteen alkoholiprosenttia, mutta tuleekos tuosta jotain muita "ongelmia" kuin käymisajan pidentyminen? Kontaminaation riski varmaankin kasvaa, mutta onko odotettavissa esim makuvirheitä, ongelmia säilyvyyden kanssa tai muuta vastaavaa??

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » Su Loka 16, 2011 9:33 am

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta esim. joissain belgialaisissa olutresepteissä sokeri käsketään lisäämään pääkäymisen loppupuolella. Ei pitäisi olla spraymaltaankaan kanssa ongelmia. Kannattaa varmaan kuitenkin kiehauttaa ennen lisäämistä.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Su Loka 16, 2011 12:20 pm

Tietty jos oot ominaispainon mitannut kovinkin lämpimästä vierteestä heittoa alkaa tulla, mutta tuskinpa tässä on siitäkään kyse. Itse ehkä siirtäisin kakkospönttöön, jäis samalla enimmät hiivat pois ja lisäisin ehkä tässä tapauksessa jo ihan sokeria sen maltaan sijaan. Tois tehokkaammin sitä potkua ja vois tehdä jopa ihan hyvää hitusen keventää sitä.

Jatain
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Jatain » Ke Loka 19, 2011 7:29 am

No niin, olut on maanantaina siirretty pulloon parin viikon sekundääriastioinnin jälkeen. Ominaispaino oli 1014 -1016 pullotettaessa. Primääripytyssä kellui pinnalla semmoinen puolikkan kananmunan kokoinen möykky, joka oli hieman tummempi kuin pohjalle jäänyt hiiva. onko tämä normaalia vai merkkejä mahdollisesta kontaminaatiosta. Haju on kuitenkin koko ajan ollut ihan normaali ja makukin oli pullotettaessa lupaava. Hieman kotikaljamainen makeahko ja tietenkin hapoton. Katsotaan millaiseksi kehittyy pullossa. Muntosin paketin mukaan tuossa olisi tyypillisesti noin 70 - 90 IBU katkeruus :shock: voineeko pitää paikkaansa. Katkeraa olut kyllä tuntui olevan. Toivottavasti pullokypsyminen hiukan pehmentää katkeruutta, omaan makuun oli ehkä vähän liikaa.

Näyttää kuitenkin siltä että ei tästä kiljua tullut... :winktoo:

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Ssami » Ke Loka 19, 2011 9:30 am

Kotikaljamaisuus mahtaapi johtua tuosta sokerin määrästä, kuitenki 600g on aika paljon. Katkero kyllä pehmenee oman kokemuksen mukaan jo parinkin viikon pullokypsytyksen jälkeen, joten ei pitäs olla huolta.

Ja tuosta möykystä en osaa sanoa mitään muuta, kun että ei se olut ainakaan pilalla ole, jos kerta haju oli hyvä.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Loka 24, 2011 23:09 pm

Jatain kirjoitti:Primääripytyssä kellui pinnalla semmoinen puolikkan kananmunan kokoinen möykky, joka oli hieman tummempi kuin pohjalle jäänyt hiiva.

Olisiko se voinut olla vain sitä spraymallasta, joka ei ollut liuennut kunnolla? Ainakin meillä kävi kerran niin että, kun laitoimme spraymallasta suoraan käymisastiaan kiehautetun veden päälle, niin se ei ole liuennut kokonaan, vaan muodosti lähes kivikovia könttejä, jotka on sitten lopulta piti siivilöidä pois ja keittää niitä jonkin aikaa, että liukenivat. Voisin kuvitella, että tuollainen saattaisi jopa säilyä käymisen ajan pöntössä liukenematta ainakaan kokonaan. Sisällä olevassa kuivamaltaassahan on myös ilmaa seassa, joten se voisi jopa kellua.

Maistamallahan tuo olisi selvinnyt :)

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Krausen » Ti Maalis 12, 2013 22:29 pm

Nyt on Muntonsin imperial stout 3 kg + 1 kg EBC 57 dark spraymallasta käymisastiassa hiivan kanssa. Noin 23 litraa vettä. Ensimmäinen kotiolut tämä minulla. Ainut vaan että kun olin lisännyt kiehuvan veden sinne lisäsin hieman liian lämmintä vettä (oisko 35-40 asteista) ja kesti tunteja jäähtyä... Jatkossa rohkeasti vaan viileämpää vettä sekaan että jäähtyy nopsaan. Toivottavasti hiiva ei kärsinyt noista tunneista mitkä vietti lasissa folion peittämänä. Hiiva oli pääosin melko suuri klöntti, toivottavasti se käy ja tasaisesti leviää astiassa.. nyt 28 asteisena tarralämpömittarin mukaan jolloin mittasin OG:n ja laitoin hiivan sekaan.

Ominaispainoksi sain 1,050 (tai 1,051) ja lämpötilakorjattuna siis 1,052. Tämän pitäis vissiin olla ihan ok tuolle. (Sokeria mittarin mukaan n. 130 g/l, mutta tällä kai nyt niin väliä) Nyt toivotaan että lähtee käymään... Tosiaan toivottavasti hiiva ei kärsinyt.
Viimeksi muokannut Krausen, Ti Maalis 12, 2013 23:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Maalis 12, 2013 23:17 pm

Hiivamisen odottaminen on kyllä hermoja raastavaa puuhaa. Yleinen suositus on kuitenkin hiivata käymislämpötilassa, eli malttia kehiin. Tuo liian suuri hiivauslämpötila(vierteessä) voi aiheuttaa epätoivottuja sivumakuja jotka eivät kypsyttelylläkään häviä. Kylmässä vedessä on sekin hyvä puoli että on hieman tuoreempaa. Toki jos lämminvesivaraajasta tai lämmönvaihtimesta tulee todella kuumaa vettä shuntille/hanaan on se jo itsessään melkein desinfioitua.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Krausen » Ke Maalis 13, 2013 13:42 pm

Joo, jatkossa pitää laittaa hiva vasta kun astia on käymislämpötilassa. Tarralämpötilamittarin mukaan lämpötila on nyt 22-23 c eli ei aivan optimaalinen vieläkään, tosin eihän tuo kovin tarkka mittari ole. Käymistilan lämpötila on n. 21,5. Yön aikana oli käyminen lähtenyt käyntiin ja tällä hetkellä vesilukko pulputtaa aktiivisesti n. 1,5 sekunnin välein. Astia ei ole läpinäkyvä mutta vaahto ja nestepinta erottuu: vaahtoa oli muodostunut noin 6-7 cm. Mitenköhän kun tuo astia on kaiketi suht tiivis (jonkin sortin lukitusmekanismikin siinä on), ja jos vaahtoa muodostuu lisää kohta se tulee kannen korkeudelle. Vaahtoon en aijo kajota, mutta meneeköhän astia rikki jos vaahtoa muodostuu liikaa ja se alkaa tulla sivusta läpi..? Olisiko parempi ottaa vaahtoa pois jos alkaa painetta astiassa muodostumaan liikaa? Eihän tässä kyllä mitään hätää ole jos käyminen hiljentyy eikä painetta muodostu. Näyttää kuitenkin tuo IS käyvän suht voimakkaasti.

Saa nähdä mihin asti käyminen onnistuu ja mikä on ominaispaino lopussa. Ohjeen mukaan saa pullottaa kun OP on alle 1,014. Alkoholipitoisuudeksi tulisi 4,95%. Hieman matalalta kuulostaa. Mutta katsotaan maltilla mihin OP laskeutuu ja antaa sen rauhassa käydä.

Edit: vaahdon määrä (yllättäen) jatkaa kasvamistaan. Desinfioin lappoletkun ja otin vesilukon pois ja korvasin sen lappoletkulla joka menee 1,5 litraseen kannuun missä vettä. Hieman isompi vesilukko siis.

4 päivää on käynyt ja tahti hidastunut. Vesilukko (ihan normi ollut nyt jo pidemmän aikaa) pulputtaa 10-15 sekuntin välein eli aika roimasti on tahti hidastunut. Lämpötila 21 astetta ollut pari päivää.

Lähes viikon on käynyt. Ominaispaino 1010. Vesilukosta tulee kupla noin kerran minuuttiin. Eihän tuota mittaukseen käytettyä kaljaa voinut tuhlata.. Väri on vähemmän yllättäen tumma. Haju on hieman ehkä kotikaljamainen. Maku on hyvä, hieman ehkä jopa jotain paahtuneisuutta maistoin? Joka tapauksessa maku miellytti. Odotellaan viikonloppuun ja sillon varmaan sopiva hetki pullotusta varten. Toistaiseksi voi olla tyytyväinen, eiköhän tuosta ihan hyvää tule.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Krausen » Pe Maalis 29, 2013 23:31 pm

Olut on ihan hyvää! En havaitse pahemmin mitään sivumakuja, mutta täytyy todeta etten koskaan ole kovin tarkkaan eroja oluissa maistanut, ei siis tule tarkkoja kuvauksia mausta minulta. Pullottaessa tuli pari kommenttia lievästä "kotikaljamaisuudesta", mutta nyt maistellessa eivät enää maista "kotikaljamaisuutta". Pullotin n. viikko sitten, olen tätä hiljalleen juonut siitä lähtien, vaikka varmasti huippuunsa kehittyminen vaatisi pidempää aikaa. Vaahtoa muodostuu lasiin kaatessa runsaasti (ehkä jopa liikaa). Mutta maku on mainio (vaikkei näin tummat oluet varsinaisesti suosikkejani olekaan). Suosittelen tätä. Kohta vois laittaa jotain IPA tai muuta vaalempaa olutta tulemaan ja kenties harkita erikseen hiivan ostoa, jos se parantaisi tuotetta. Tästä on hyvä jatkaa.

Edit: siellä käymisastiassa oli pullottaessa hieman jotain kiinteää jauhetta pinnalla kahdessa pienessä ryöppäässä. Jotain liukenematonta spraymallasta?

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Pasi_K » To Joulu 12, 2013 12:39 pm

Nostetaampas tätä vähän henkiin kun valmiina löytyi. Foorumia kaahlasin ja sekasin kun pieni kärpänen marraskuussa, joten vähän neuvoa ja vinkkiä olis tarkoitus kysellä, kun ei muut kuin humalien keitot ole tuttuja.

Eli tarkoitus olisi tehdä jälkkäri stoutti uutepohjalla, kunnon volssit, suklaakeksi kahvin kera. Semmoinen kahen tuopin iltapala snacksi. Mitä mieltä olette alustavasta reseptistä? Reseptiä on poimittu vähän sieltä sun täältä jos jotain suosituksia niin kaikki vastaan otetaan.

Tässä siis reseptin pohja 3,6kg Muntons Imperial Stout, tarkoitus tehdä 23L vierrettä

Steeppaamalla 6L vedessä
400g Chocolate 900 EBC
115g Paahdettu ohra 1000 EBC
400g Kaura hiutaleita

Keitto
1kg dark DME
35g Fuggles (60 min)
30g Fuggles (25 min)
Teelusikallinen Irish Moss (10.0 min) (onko mitään järkeä, onko tämä vain täysmäskäyksissä käytetty??)
Espresso jauhettua kahvia 400g? (olisiko hyvä koko ajaksi heittää mukaan vai vasta lopussa vai sekundääriin kaakaon kera??)
Kandisiirappi tumma 250 ml (=325 g sokerina)

180g paahdettuja kaakao nibsejä liotettuna vodkassa (Sekundääriin pääkäymisen jälkeen, lillumassa n.7 päivää)

Kokeilin laskea arviota OGstä, mutta ei tuo beersmithi ole niin tuttu vielä että jotain järkevää olisi ulos saanut, en ainakaan usko sen ehdottamaan 1.180 arvoon, tuolloinhan tuo olisi barleywineä, mikä lie suomeksi. Jos joku osaava viitsisi klikata tai laskea arvostaisin suuresti. Mites tuon paketin hiiva, pystyyköhän se käymään joku 8% onko tietoa? Vai suosiolla joku erillinen hiiva?

Palaa sivulle “Uutteesta”