Mistä ostatte maltaat?

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

limelime
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Mistä ostatte maltaat?

ViestiKirjoittaja limelime » La Touko 21, 2011 12:56 pm

Ensimmäinen postaus foorumille...tai teknisesti ottaen toinen! Olen nyt tehnyt elämäni kaksi ensimmäistä satsia olutta. Kummatkin ovat olleet all-grain (täysmäskäys?) ja olen itse rouhinut maltaat mallasmyllyllä.

Kysymykseni teille kokeneemmille on, että mistä ostatte maltaat? Nyt kun olen ostanut tarpeet vain yhtä satsia varten kerrallaan, postikulut ovat aika pahat. Olen siis ostanut Humlesta. Brouwlandissa näyttää olevan huonosti maltaita, vaikka siellä kaikkea muuta onkin tosi hyvin. Olen myös netissä nähnyt brittilän paikat Copper Kettle, Hop and Grape ja the-home-brew-shop.co.uk. Onko näistä kokemuksia? Myös Viking kiinnostaa. Minkälainen on maltaan laatu? Kuinka nopeasti saatte kulumaan 40kg säkin? Hieman hirvittää ajatus 40kg säkistä! ;)

Kiitokset teille vastauksista jo etukäteen. Hienoa että myös suomessa on kunnollinen olutfoorumi!

-limelime

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Mistä ostatte maltaat?

ViestiKirjoittaja äyni » La Touko 21, 2011 21:39 pm

No, Viking Malt on euroopan suurin mallastamo, ja sen maltaita käyttää valtaosa maailman viskitislaamoista ja aika moni panimo (kait kaikki kotimaiset). Voi siis olettaa laadun olevan ihan kohdallaan.

Mä ymmärsin tuossa keväällä, että eivät ota uusia yksityisasiakkaita, mutta sinne kannattaa soittaa ja kysyä. Mulla on sen myyntiosaston henkilön nimi tallessa, jonka kanssa olen itse aina asioinut, mutta nyt en ole kotona niin en voi tarkentaa. Laitan vaikka yv:tä kun olen kotosalla.

40kg säkki on hemmetin iso useimmille kotipanijoille, mutta kyllähän se perusmaltaana menee. Mutta ainahan on mahdollisuus jakaa se useaman kanssa, ja tämä kannattaa käyttää hyväkseen etenkin jos löytää lähialueilta muita samanmielisiä. Postittamisen vaiva voi olla vähän suuri. Päätä itse.

Melkko myy kohtuullisilla toimituskuluilla mallasta, mm. VikingMaltilta. Hintatasosta en tiedä, kun en ole verrannut, olen ostanut kaiken maltaani suoraan tehtaalta ja siihen verrattuna melkko on tosi kallis. Alunperinhän päädyin ostamaan 20 kg rouhittua mallasta VikingMaltilta suoraan, kun tuli halvemmaksi kuin 3 kg Melkkolta, vaikka melkkokin on kotikaupungissani, eikä olisi edes tarvinnut maksaa toimituskuluja. VikingMaltillahan maltaat maksaa 40-65 senttiä / kilo, sillä hinnalla ei varmaan muualta saa.

limelime
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja limelime » Su Touko 22, 2011 1:36 am

Olipa valaiseva vastaus!! Jos hinta on 40-65 senttiä kilolta, ison säkin ostaminen voi olla tosi järkevää. Asun itseasassa itsekin Lahdessa vielä viikon (sitten Tampereella), joten Viking olisi ainakin lähellä. Melkkoa haluan välttää jo ihan periaatteesta - en halua kannattaa firmaa jolla on huono asenne.

Tietääkö joku muuten kuka tekee luomumaltaan, josta monet suomalaiset pienpanimot tekevät luomuoluensa? Viking ei ainakaan listaa sivuillaan luomumallasta. Mietin että jos ostaa ison säkin, kannattaisi epäilemättä samantien ostaa luomua, koska sitä voi tarvittaessa kuitenkin käyttää myös muuten ei-luomuun olueeseen.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Su Touko 22, 2011 17:31 pm

Kuulin että Raisio Malt on alkanut tekemään luomumallasta ja kyselin siitä heiltä. Tässä on vastausta ;

Olemme tosiaan ottaneet tuotantoon luomumaltaan. Ensimmäinen erä valmistui
viime viikon loppulla ja se on jo käytännössä myyty. Asiakkaamme ovat
panimoita, kaiken kokoisia, isoja ja pieniä. Kuluttajamyyntiä meillä ei ole,
myöskään meillä ei ole mahdollisuutta toimittaa mallasta valmiiksi
rouhittuna.
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Su Touko 22, 2011 17:34 pm

Joo, itselle tosiaan Viking Malt sanoi, ettei myy yksityisille kun kysyin vuodenvaihteessa. Se siitä. Jos löydätte jonkin konstin saada sieltä, niin kertokaa.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Su Touko 22, 2011 17:35 pm

limelime kirjoitti:Olipa valaiseva vastaus!! Jos hinta on 40-65 senttiä kilolta, ison säkin ostaminen voi olla tosi järkevää. Asun itseasassa itsekin Lahdessa vielä viikon (sitten Tampereella), joten Viking olisi ainakin lähellä. Melkkoa haluan välttää jo ihan periaatteesta - en halua kannattaa firmaa jolla on huono asenne

Miten Melkolla on huono asenne?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Touko 22, 2011 23:18 pm

Karvis kirjoitti:
limelime kirjoitti:Olipa valaiseva vastaus!! Jos hinta on 40-65 senttiä kilolta, ison säkin ostaminen voi olla tosi järkevää. Asun itseasassa itsekin Lahdessa vielä viikon (sitten Tampereella), joten Viking olisi ainakin lähellä. Melkkoa haluan välttää jo ihan periaatteesta - en halua kannattaa firmaa jolla on huono asenne

Miten Melkolla on huono asenne?

Eivät tunnu olevan kovin kiinnostuneita oluttarvikkeen oikeasta säilytyksestä yms. Nestehiivat järjestään vanhoja, mutta hinta kova. Tiedusteluihin vastaavat vaan, että kyllä se toimii kun odottaa. Kuulemani ennätys on ollut toista viikkoa ennen näkyvää turpoamista, itsellä 4 vrk. Humalat säilytetään lämpimässä, kuten nestehiivoja lukuunottamatta kaikki muukin. Ja kunnolla lämpimässä. Asiakaspalvelu paikanpäällä on miellyttävää, mutta sähköpostilla minusta tylyä, vaikka kyse samasta ihmisestä ymmärtääkseni. Noh tämä lienee vain kirjallisen ilmaisun heikkoutta. Tässä näin pikaisesti analyysia melkkosta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Touko 22, 2011 23:21 pm

Karvis kirjoitti:Joo, itselle tosiaan Viking Malt sanoi, ettei myy yksityisille kun kysyin vuodenvaihteessa. Se siitä. Jos löydätte jonkin konstin saada sieltä, niin kertokaa.

Keväällä tarkka sanamuoto oli, että yksityishenkilöille myydään jos tiedot on asiakasrekisterissä. Ei tullut kysyttyä, että otetaanko uusia yksityisasiakkaita, kun omat tiedot ko. rekisterstä valmiiksi jo löytyy.
Päivi Sireniuksen kanssa olen itse asioinut, ja minusta palvelu on ollut ensiluokkaista. Eipä kysyminen suuria maksa.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ma Touko 23, 2011 8:34 am

äyni kirjoitti:
Karvis kirjoitti:Joo, itselle tosiaan Viking Malt sanoi, ettei myy yksityisille kun kysyin vuodenvaihteessa. Se siitä. Jos löydätte jonkin konstin saada sieltä, niin kertokaa.

Keväällä tarkka sanamuoto oli, että yksityishenkilöille myydään jos tiedot on asiakasrekisterissä. Ei tullut kysyttyä, että otetaanko uusia yksityisasiakkaita, kun omat tiedot ko. rekisterstä valmiiksi jo löytyy.
Päivi Sireniuksen kanssa olen itse asioinut, ja minusta palvelu on ollut ensiluokkaista. Eipä kysyminen suuria maksa.

Ok, tarkoitat Päivi Sileniusta? Häneltä juuri kyselin tuolloin ja sain seuraavan vastauksen:
"Kiitos yhteydenotostasi. Emme valitettavasti enää myy tuotteitamme yksityisille henkilöille. Voitte ottaa yhteyttä: "

Ja perässä noi jälleenmyyjät, mukaanlukien Melkko.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Touko 23, 2011 9:07 am

Minullakin on taas perusmaltaat loppu. On se kumma kun tämäkin homma on Suomessa näin vaikeata. Ruotsista olen itse yleensä tilannut, kun ei ole tuonne Lahteen asiaa. Olikos suoramalla vielä tavaraa myyntiin asti?

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Touko 23, 2011 9:16 am

jos lähistöllä sattuu olemaan (pien)panimo, niin sieltäkin kannattaa ehkä kysellä säkinpohjia..

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Touko 23, 2011 13:28 pm

Karvis kirjoitti:
äyni kirjoitti:

Ok, tarkoitat Päivi Sileniusta? Häneltä juuri kyselin tuolloin ja sain seuraavan vastauksen:
"Kiitos yhteydenotostasi. Emme valitettavasti enää myy tuotteitamme yksityisille henkilöille. Voitte ottaa yhteyttä: "

Ja perässä noi jälleenmyyjät, mukaanlukien Melkko.

Ok, kurjempi homma.
Toivottavasti myyvät vielä pitkään meille, joiden tiedot on jo rekisterissä. =)
Mä voi taas kyllä diilata, kunhan itellä on tarvetta, mutta en semmoisia määriä kuin keväällä, enkä kyllä aivan heti, kun tuota on tuolla vielä ihan riittävästi.

limelime
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja limelime » Ke Touko 25, 2011 14:14 pm

Kysymällä selviää: Soitin VASPiin ja kertoivat, että luomumaltaat tulevat Vikingiltä, ja että sitä kuulemma saakin vuoden ympäri. Ilmeisesti luomua on vain pilsinä.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Touko 26, 2011 1:02 am

Heinon tukun kautta saa kanssa. laittaa tietty lisänsä laskuun. Miksei joku vanha asiakas vois myydä eteenpäin ihan jonkin zortimentin korvauksellakin ettei tartte huhkii vaan fiilispalkalla ?
Silti hinta olis kilpailukykynen muualle. Tai jos ystävälläsi firma pitäs onnistuu. Maksa ennakkoon kaverilles ni ei tuu ihmettelyy.

Esim prismat myy sahtimallasta ( 20kg säkki rouhittuna pilsner ja munchen sekotusta ? ), soittele useampaan jos alueellasi monta. Äläkä usko heti jos kassahenkilö vastaa ettei oo, kysy korkeemmalta pampulta voiko tilaa tms.
Jos sais Terran reissullansa

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » To Touko 26, 2011 8:47 am

Meikä osti pitkään kaikki maltaat englannista, Home brew shopista ja Hop and Grape:sta. Hop and Grapesta ostan yhä kaikki erikoismaltaat, koska sieltä saa sen verran mallasta kuin haluaa, vaikka vain muutaman gramman. Esim. monia erikoismaltaita tarvii vain tosi vähän (esim. Black malt, tilasin juuri tuota viiteen olueeseen 100g yhteensä).
Perusmaltaat, eli pale maltin otan nykyään Melkolta. Vaikka heillä on hintaa, 48.75euroa 25kg säkki, niin se tulee silti halvemmaksi kuin tilata Englannista. Valitettavasti en ole keksinyt mitään halvempaa keinoa.
Äynin avustuksella sain talvella Viking Maltilta 40kg säkin, mutta yleensä siis muualta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Kesä 06, 2011 9:47 am

Tuli semmoinen mieleen, että me jotka saamme vielä Viking Maltilta ostettua, voisimme lähiaueita auttaa. Eli voisin tilata muillekin jos vain ottaa koko säkin. Toki jos joskus joku tilaa sellaista jota itsekin tarvitsisi voisi sen jakaa.
Eli sellaisia perinteisiä kimppa tilauksia myös.
Ainakin tänään sain tilattua mallasta, oli pakko tilata heti, kun vaimo ilmoitti, että keskiviikkona mennään Lahteen pyörähtään.

ps
raestlyn, saan tänään pakattua maltaasi. Anteeksi viivästys.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

limelime
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja limelime » Ma Kesä 06, 2011 15:02 pm

Minä olisin valmis ottamaan vaikka heti seuraavat:
- 40kg Luomu Pils rouhimaton koko säkki

Maks puoli säkkiä (20kg?) voin ottaa myös seuraavia: (vähemmänkin käy)
- 1/2 säkki Pale Ale rouhimaton
- 1/2 säkki Münich rouhimaton
- 1/2 säkki Vehnä rouhimaton

Myös PaleCrystal voin ottaa pieniä määriä, jos löytyy ihmisiä jakamaan.

Voin hakea maltaat Kangasalta (muistanko oikein asuinpaikkasi Suorama?) ja maksaa siellä tai etukäteen. Muutenkin jos voin auttaa tai muuten vähentää vaivaa niin mielelläni autan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Kesä 06, 2011 22:54 pm

En osannut luomu pilssiä kysyä. Mutta voisin huomenna koittaa soittaa vielä.
Pale alea tulee muutenkin 2 säkkiä joten mainiosti voin puolikkaasasta luopua.
Vehnää tulee säkillinen ja siitäkin voin puolikkaan tarjota.
Munichia minulla on ennestään, ja voisin siitä ainakin osan luovuttaa.
Cara Palea voin pussittaa mitä haluat.

Keskiviikkona menemme perheen kanssa mutta ehkä tulevaisuudessa lähdet repsikkana hakumatkalle? ;)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Ssami » Ti Kesä 07, 2011 10:32 am

Tämmöne tuli vaa mielee, että ainakin täällä oulussa päin saa ainakin sahtimaltaita tilattua tokmannin kautta viking maltilta. Kaverilla makso 20kg valmiiks rouhittuja 20€, ettei ainakaan pahan hintasta oo. :ot:

limelime
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja limelime » Ti Kesä 07, 2011 11:38 am

Repsikkana mukaan lähteminen sopii ihan mainiosti, joskus kun olet menossa pelkästään maltaita varten! ;)

Olisi ihan loistavaa jos voisit vielä kysyä luomupilsiä! Se on melkein se pääsyy miksi olen yrittänyt saada Viking Maltista ostettua. Jos sinua kiinnostaa tuo, voin hyvin myös jakaa säkistä.

Ssami: Kiitti myös tokmanni-vinkistä! Jonkun muun Heino-vinkistä jossain threadissä tuli mieleen, että täällä tampereellahan on heinon lisäksi myös Extra-tukku (tai joku sen suuntainen nimi...)

Palaa sivulle “Maltaat”