Vierailijoita ohrassa.

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hki
18 tai yli: Olen

Vierailijoita ohrassa.

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Pe Maalis 04, 2011 10:33 am

Riisihärö.... noin 20 kpl ruskeita noin 3mm pituisia kuoriaisia Viking Maltin pussin viimeisessä kolmessa kg:ssa. Ei ole muissa ruoka-aineissa aiemmin ollut, olen pienestä pitäen halunnut hyönteistutkijaksi enkä usko että minulta jäisi huomaamatta. No en ole vegaani, joten ei haittaa. Seuloin ne pois siivilällä ja huuhtelin viemäriin.

Ongelmia tulee varmasti lisää jos en saa pussukoitani viileämpään tilaan eli alle 18C, yli tuon lämpötilan ne lisääntyvät, mutta alle ei pitäisi.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

Re: Vierailijoita ohrassa.

ViestiKirjoittaja Karvis » Pe Maalis 04, 2011 10:46 am

Tosi ikäviä veikkoja noi... täytyypä tarkistaa munkin 40kg viking maltin pussi varmuuden vuoksi. En ole vielä sitä avannut. Onneksi maltaat on mulla autotallissa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Maalis 04, 2011 12:32 pm

Tuttu tunne, alkuun ajattelin että ötökkäpopulaatio kasvaisi räjähdysmäisesti mutta noin ei onneksi vielä ole käynyt. Maltaita on avatuissa säkeissä huoneenlämmössä useita, yhteensä n. ~70kg rouhittuna.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 04, 2011 13:30 pm

Noita on käytännössä kaikkialla. Samoin jauhokuoriaisia. En usko, että suomessa on ainuttakaan viljaa käsittelevää laitosta, jossa ei olisi noita yleisimpiä öttiäisiä. Yleensä noita myrkytellään säännöllisesti kerran pari vuodessa, mutta silti niitä aina on. Ongelma on oikeastaan siinä, että laitoksissa on aina paikkoja joihin kertyy viljapölyä jossa nuo pääsee pesimään.
Kiusallisia, mutta ainakin leipäpuolella noista ei ole mitään haittaa, oluesta en tiedä. Veikkaan että mäskissä ei riisihäröstä ihan kamalasti mitään irtoa.

Voisin veikata, että kokonaisissa maltaissa noita olisi niukemmin kuin rouhituissa. Kokonaiset maltaat ei varmaan ole niin ongelmallisia, kun kulkenevat pääosin siiloissa ja putkissa. Myllyissä saattaa helposti olla hyllyjä joihin kertyy pölyä ja pääsevät munimaan.

Kannattanee kuitenkin vikingmaltille laittaa vaikka sähköpostia. Jos heillä on ongelma ollut hyvin hallussa lienevät kiitollisia tiedosta.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Maalis 17, 2011 23:12 pm

Hyvä topic.

Meillä vitsauksena koko talossa samat tai sokeritoukat ( ? raidallinen kolme karvaa pershies ). Perkeelt järsi mm. villapaitaan kivoja symmetrisiä reikiä. Niit on ollu talossa kymmenii vuosii. Kellarissa mulla maltaat ja näin talvella ollu 12-15°c. Lähinnä city rottiin oon tähän asti varautunu.
Jos sais Terran reissullansa

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 18, 2011 12:28 pm

Enpä ole koskaan kuullut, että sokeritoukat söisivät vaatteita, mutta niin tuo wikipediakin väittää. Tosin siellä puhutaan likaisista vaatteista, auttaisko pesukone... Kuva

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » Pe Maalis 18, 2011 16:12 pm

Sokeritoukkien sijaan ne voisi olla turkiskuoriaisia.

Helsingin vanhoissa taloissa asuneena on tullut niihin tutustuttua. On muuten pirullinen vaiva jos ne niskaansa saa.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » La Maalis 19, 2011 10:24 am

Pitääpä iskeä norjalainen villapaita muunkin kun meriveden piestäväksi.. Usein ne kyllä hyökkää just niihin kaikkein parhaimpiin ekana. Pojalle ostettiin tosi kallis saksalainen öko villainen alusasu kun oli alle 1v. Hyvä kun oli paketista saatu ulos kun oli jo ehditty nakertaa. Ja aina keskelle ! Niitä on ollu tosiaanki tässä yli satavuotiaassa talossa tosi pitkään. Vois koko talon myrkyttäminen olla aika toivotonta. Sen verran jemmapaikkoja. Välillä aina spreijaan bytion:ia. Sen verran roinaa ja rompetta et hyvä kun sekaan mahtuu.

Faija kerto kun oli ostanu ison 4m leveen rullan pellavapalttinaa ( taide maalari ) niin eikö hiiri ollu nakertanu keskeltä läpi kattoo olisko siellä jotain syötävää. No ei ollu.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Maalis 22, 2011 16:01 pm

Ps tänään kävin etolassa. Juu olin laittanu vähän hinnat alakantiin.

Palaa sivulle “Maltaat”