Ötökät

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Posio
18 tai yli: Olen

Ötökät

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Loka 26, 2018 14:46 pm

Onko kellään ollu minkälaisia ötökkäongelmia? Jostakin maltaista(?) tuli mustia pieniä ötököitä kämppä täyteen (kun en ajoissa puuttunut). Epäilys, että sahtimallaspussista, mutta on voinut tulla parista muustakin lähteestä toki.

Onneksi noista nyt pääsi raid muurahaissirotteella eroon, mutta oma vaivansa siinäkin ja eivät ihan päivässä katoa + saa imuroida kuolleita päivittäin.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Ötökät

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Loka 26, 2018 15:33 pm

Ei vielä mutta kyllähän noita voi tulla. Parasta olisi säilyttää maltaita tiiviissä säilytysastioissa niin ötökät eivät pääse sinne munimaan eivätkä toisaalta myöskään sieltä joka paikkaan. Eikä ylimääräistä kosteutta pääse maltaaseen tahi aromit karkaamaan.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » La Loka 27, 2018 2:21 am

mursu kirjoitti:Ei vielä mutta kyllähän noita voi tulla. Parasta olisi säilyttää maltaita tiiviissä säilytysastioissa niin ötökät eivät pääse sinne munimaan eivätkä toisaalta myöskään sieltä joka paikkaan. Eikä ylimääräistä kosteutta pääse maltaaseen tahi aromit karkaamaan.

Säkki (25kg) tai enemmän on aika haasteellista säilyttää missään muovikipoissa :)

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Loka 27, 2018 11:02 am

Ai perhana ötökkäongelmaa en kyllä kämppään halua. Isoja säkkejä on kyllä vaikeata tiiviisti säilyttää. Onkohan rouhimaton mallas parempi kuin rouhittu?
Pakkasen kauttahan voisi maltaat periaatteessa kierrättää aina, jos se ei mallasta pilaa. Sauna tuskin tekee maltaalle hyvää.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » La Loka 27, 2018 11:43 am

Von Retee kirjoitti:
Säkki (25kg) tai enemmän on aika haasteellista säilyttää missään muovikipoissa :)

No ei avattu säkillinen vaadi kuin ehkä 40 l tilaa eli 2x20l saavit tms. tiiviillä kannella. Sisään voi toki halutessaan laittaa vielä pussin tai säkin jonka sulkee tiiviisti.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Su Loka 28, 2018 13:07 pm

http://www.hyonteismaailma.fi/hyonteise ... eharo.html

Tälläisiä kavereita löyty omista maltaistani, imuroin maltaat sellaisela marja imurilla ja pakkasin muovipusseihin ja pakastin. Itse tilan myrkytin kolmeen kertaa ja raadot imuroin pois. Maltaat viettää talven pakkasessa. Uskoisein että ongelmani on ratkaistu.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ti Loka 30, 2018 16:54 pm

Joo, kyllä itellä kiertää kaikki tästä lähtien pakkasen kautta, koska noita voi käytännössä tulla mistä vain kuivapakkauksesta. Pitäisi vuorokausi tjsp. riittää pakkasta, että nuo kuolee. Seurataanpa tilannetta, nyt kun panokausi taas kesän jälkeen alkoi.

Ja tosiaan, aika työläitä hävittää. Taisi itellä olla samoja kuin noi, lesehäröjä. Ja noita on aika vaikea havaita, varsinkin alkuvaiheessa kiertelevät nurkkia pitkin/lymyilevät piilossa. Ja ovat pieniä, äkkiä kattoo, että mitä roskia tossa vaan on. :lol:

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ke Loka 31, 2018 10:49 am

Pirullisia ovat hävittää. Myrkytin 3 kertaa tilan, imuroin raadot pois. Pesin tasot tolulla ja lattian kloriitilla. Ja kas perkelettä. 2vrk myöhemmin taas muutama pirulainen kiemuretelee lattialla! Ja eikun uudelleen myrkyttämään.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”