Mörrin keitokset

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Haapavesi
18 tai yli: Olen

Mörrin keitokset

ViestiKirjoittaja Mörri » Pe Elo 31, 2018 15:45 pm

Elikkäs viikolla iski himo tehdä olutta pitkästä aikaa. Eihän edellisestä kerrasta olekaan kulunut kuin 10-vuotta.
Uutteita selatessa silmiin osui mexican cerveza uute ja halusin sitä testata, koska väitettiin sol/corona kaltaiseksi.
Siispä tilasin kaikki tykötarpeet. Eilen hain ne matkahuollosta ja aamulla laitoin pöntön porisemaan.

Pönttöön meni bullet brew mexican cerveza uute, 500g panimosokeria, 500g Spraymalt Light EBC 8, 20ml flavourart lime elintarvikemakutiivistettä. Tein paketin ohjeen kokoisen satsin eli 23L. Innolla odotan minkälaista tuosta tulee =)
Viimeksi muokannut Mörri, Su Loka 07, 2018 19:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

Re: Mörrin keitokset

ViestiKirjoittaja Mörri » La Syys 08, 2018 12:56 pm

Sitkeästihän tuo käy kun vieläkin kuuluu n. Minuutin välein pulputus ja on käynyt kumminkin 8 päivää.
Viimeksi muokannut Mörri, Su Loka 07, 2018 20:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mörri » Ma Syys 10, 2018 9:33 am

No niin nyt on 10 päivää kulunut aloituksesta ja käyminen on loppunut. Prosentteja tuli 5.3%. Kohta pitäisi alkaa lappoamaan toiseen astiaan jossa laittaa jälkikäymis sokerin ja siitä jos oluen laittaisi 5l hanallisiin mini kegeihin.
Viimeksi muokannut Mörri, Su Loka 07, 2018 20:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mörri » Ma Syys 10, 2018 19:13 pm

IMG-20180910-WA0001.jpeg

Pari desiä laitoin päivällä jääkaappiin ja loput tynnyreihin. nyt makustelin ja Hyvin mauton olut paitsi lopussa tulee limen maku suuhun.
Viimeksi muokannut Mörri, Su Loka 07, 2018 20:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mörri » Ke Loka 03, 2018 13:56 pm

Koska limellä höystetystä cerveza oluesta tuli juotavaa kun antoi olla tynnyrissä muutaman viikon. niin ostin brewferm tarwebier ja ambiorix pakkaukset myös kokeiluun. Tarwebier on käynyt ja pullotin sen viikko sitten ja nyt on käymässä ambiorix kesä olut. Senkin saa varmaan jo pullottaa viikonloppuna. Ainut kämmi kävi kun en muistanut tilata spraymallasta, niin nuo molemmat on tehty kokonaan sokeriin.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mörri » Ke Loka 03, 2018 15:45 pm

Huomasin, että brewfermin diabolo tupla pakkaus oli alennuksessa, niin pitihän se sekä kandisokeria tilata kaappiin jemmaan.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mörri » Pe Loka 05, 2018 8:18 am

Malttamaton kun olen niin eilen piti saunan päälle maistaa yksi tarwebier pullo. No olihan se semmoista vähän kitkerää kun ollut vasta viikon pullossa. Veisi pullot viileään varastoon ja maistaa jonkun viikon päästä seuraavan kerran.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mörri » Su Loka 07, 2018 20:11 pm

Ei vielä viikonlopun aikana loppunut ambiorix satsilta käyminen. Työreissulla käydä ja torstaina mitata prosentit siitä sekä pullottaa kun kotia pääsee. Sitten pitäisi laittaa 18l satsi brewfermin diaboloa sekä 14L satsi brewferm christmasta käymään.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Loka 10, 2018 17:50 pm

Kannattaa antaa pääkäymisen loputtua olla vielä viikko pari pöntössä niin hiiva siivoilee jälkiään. Itsellä tahtoo olla 3-12 viikkoa pöntössä oluset hieman työhommista sun muista riippuen.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Loka 11, 2018 10:50 am

Parin viikon primääri myös varmistaa melko hyvin, ettei ole tiedossa pullopommeja.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mörri » To Loka 11, 2018 14:25 pm

5-7 päivää olen koittanut pitää pöntössä käymisen jälkeen riippuen töistä. Sen jälkeen laponnut toiseen astiaan. Laittanut jälkikäymis sokerin ja pullotanut. Käskin paremman puoliskon käydä sunnuntai iltana kuuntelemassa ambiorix satsia. Oli tovin siinä kuunnellut eikä ollut enää kuullut mitään. Se satsi kävi reilu 10päivää. Tänään kunhan Ilta myöhään on kotona, niin pullottaa satsi tai viimeistään lauantaina. Jossain oli juttua että ambiorix vaatii melko pitkän pullo kypsytyksen.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mörri » Su Loka 14, 2018 15:17 pm

Oli nii kiirus viikonloppu, että saa vielä neljä päivää ambiorix hengähtää pöntössä. Semmoista voisin kysyä, että onko muilla kokemuksia tuosta brewferm joulu oluesta.? Lähinnä ihmetyttää kun perjantaina kukonlaulun aikaa laitoin käymään satsin ja enää ei ole elonmerkkejä oikein havaittavissa :hullu: pari päivää porisi taukoamatta. Vai menikö Mulle ihan mönkään tuo satsi ku nakkasin pönttöön kaksi joulu uute purkkia, vettä niin että oli 14l ja molempien uute purkkien hiivat sekaan myös. :confus:
Paketin ohjeen mukaan laitetaan vaan uute,vettä että on 7l ja hiiva perään myös.

Toki vika saattaa olla myös tuossa minun toisessa käymis astiassa missä on se musta vesilukon tiiviste. Semmoinen oli alunperin ensimmäisessäkin pöntössä i eikä se pitänyt ollenkaan edes aluksi. No täytyy torstaina kotia tullessa käydä ostaa kaupasta semmoinen punainenvesilukon tiiviste ja kokeilla onko siinä eloa.

Diabolo uute purkit minulla odottaa vielä kaapissa. Miten paljonhan siihen makuun vaikuttaa kun ostin vahingossa ruskeaa kandisokeria ja ohjeissa oli vaaleaa =)

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Loka 15, 2018 18:53 pm

Tuo jouluolut ei ole kovin vahva eli voi käydä nopeastikin. Jää melko makeaksi minun kokemukseni mukaan.

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mörri » Ma Loka 15, 2018 19:04 pm

Ei se käy ollenkaan enää. eilen tiivistekin vaihdettu. Pitää kahtoa ominaispaino mittarilla kunhan työreissulta kotiutuu. Paketin mukaan piti tulla n. 7.5%. Sillä ihmettelen että lopetti käymisen parin päivän jälkeen.

Palaa sivulle “Uutteesta”