Hiivoja pulloista (Schneider & Fuller's)

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

mursu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hki
18 tai yli: Olen

Hiivoja pulloista (Schneider & Fuller's)

ViestiKirjoittaja mursu » To Touko 24, 2018 21:05 pm

Hiljattain sain tuon painekattilan hommattua, joten hiivan puhdasviljely tuli mahdolliseksi kotioloissa. Niinpä ajattelin kokeilla kiinnostavien hiivakantojen eristämistä pullokäytetyistä oluista. Ekana kohteeksi valikoituvat Schneiderin mainio vehnäoluthiiva ja Fuller'sin panimon perinteinen hiiva (jota vastaava tuote löytyy kaupallisena wlp002/wyeast1968). Schneiderilta otin pullon TAP4:sta (Meine Festweisse) jossa alkoholi on matalahko 5+%. Fuller'silta 1845 (abv 6+%).

Metodina maljauksissa oli että tiukin pohjasakka lirutettiin tippaan steriiliä vierrettä ja kun oluet oli nautittu, tätä lientä siirrostettiin silmukalla (steriloitu rautalanka) vierreagarille (SG 1.040). Eka maljauksessa Schneider rehotti heti lupaavasti, mutta Fuller's ei neljään päivään osoittanut kasvun merkkejä. Tämä oli ehkä hieman yllättävää, vaikka Fullersissa onkin paljon vähemmän ja oletettavasti vanhempaa hiivaa kuin vehnäoluessa ja myös ABV on paljon lähempänä hiivakannan maksimikapasiteettia. Niinpä päätin toistaa maljauksen ja toisella kerralla Fuller'skin näyttäisi kasvavan jotain muutaman pesäkkeen verran. Tosin noiden sisällöstä ei vielä ole mitään varmuutta, pullosta kuitenkin tulivat kun ovat siirrostuskohdassa maljalla. Voivat silti olla myös oluen kontaminaatioita.

Seuraavaksi varmaan siirrostan pari-kolme erillispesäkettä noista uusille maljoille ja niistä kasvattelen pienet koestartterit ja fermentaatiot joista testataan maku ja käymisaste (Fuller's varmaan rinnan 1968:n kanssa). Jos näyttää hyvältä niin panen ja pakastan glyseroliin. Noiden hiivojen pitäisi olla samoja kuin pääkäymishiivan, jotkut valmistajat taas pullottavat oluen eri hiivalla. Samaa tavaraa pitäisi näiden lisäksi löytyä mm. belgeistä Chimaylta ja aika monelta brittipanimolta (mm. Young's Special London Ale). Jos jollakulla on kokemusta näiden tai muiden hiivojen eristelystä pullonpohjilta niin mielellään kuulisin kokemuksia. Jonkin verran toki olen niitä jo tutkinutkin täältä ja muualta netistä.
Liitteet
IMG_20180524_194323131_HDR.jpg
IMG_20180524_194251668.jpg

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Hiivoja pulloista (Schneider & Fuller's)

ViestiKirjoittaja walt » To Touko 24, 2018 22:59 pm

Itsellä juuri pöntössä Hoegaardenista napatulla hiivalla pantu witbier. Yksi pullo, josta pohjalirut ensin kahteen desiin 1.020 vierrettä ja seuraavaksi litra 1.030. Tämä tuli jo kolmen litran erlenmeyerista melkein ulos stirplatella. En kasvatellut enempää vaan dekantoin ja käytin 18 litran satsiin 1.051 vierrettä. Hyvin lähti.

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » Pe Touko 25, 2018 19:57 pm

Olen kasvattanut maljoilla (ja tehnyt lopulta olutta) useista pullonpohjista kaapatuista hiivoista. Sterilointiin ei ole ollut mahdollisuuta, mutta elatusaineessa oleva kloramfenikoli on estänyt ainakin mahdollisten bakteerien kasvun.

Onnistuneita kokemuksia ainakin seuraavista oluista: Fuller's IPA, Young's Bitter, Schneider TAP8, Blanche des Honnelles, Rocherfort 8. Brettoja Orvalista De la Senne Bruxellensista ja Hiisi Peckosta. Bretan erottoluun olen käyttänyt bromokresolivihreä- sekä kuparisulfaattimaljoja.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ma Touko 28, 2018 1:05 am

Itse olen kerännyt hiivoja kahdesta oluesta, Mont Blanc La Blanche (joka on witbier, ei mitään hajua onko tämä hiivakanta yleisesti saatavilla) ja Westvleteren 12. Molemmista tein myös onnistuneen oluen. WV:stä tehty ensimmäinen erä tosin maistui kummalliselta mutta seuraava oli hyvä. Oletan että alihiivasin ensimmäisen yrityksen ja siitä syntyi makuvirhettä. Kasvatin 15 ml -> 150 ml -> 1500 ml -> 1500 ml startterit mutta hiivan määrä näytti silminnähden vähäiseltä vielä viimeisessäkin. Kuulemma WV:n hiiva on sama kuin Westmallen, joka on yleisesti saatavilla, mutta koska sain hirveällä mäihällä ostettua paikan päältä 6-päkin niin halusin kokeilla kerätä talteen taatusti aidon asian.

Nyt olen keräillyt kalustoa vähän vakavampaan hiivatoimintaan. Seuraava projekti olisi ostaa pullo Orvalia ja yrittää erottaa siitä saccharomyces- ja brettanomyces-kannat.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Touko 28, 2018 10:28 am

Mielenkiintoista. Noin yleisesti yksi todennäköinen maun pilaaja pullosta lähdettäessähän ovat kontaminaatiot. Kun elinkykyistä hiivaa on vähän niin ensimmäisessä ylöskasvatusvaiheessa muut mikrobit valtaavat helposti alaa, voivat pilata makua ja heikentää hiivan kasvua. Tuohon puhtauteen voi vaikuttaa merkittävästi juuri maljalta yksittäispesäkkeestä aloittamalla ja steriloimalla ensimmäisen vierteen painekattilan avulla. Myöhemmissä vaiheissa hiivaa on usein sen verran runsaasti ja se on niin elinvoimaista että kontaminantit eivät pääse merkittävästi jakautumaan vaan pelkkä sanitointi takaa hyvän tuloksen.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » To Touko 31, 2018 20:34 pm

Joo, itse asiassa ensimmäinen kasvatusyritys, jota en maininnut, ennen kuin pääsin yrittämään ensimmäistä täysikokoista oluterää, kontaminoitui (pinnalla kasvoi aivan selvää hometta) ja jouduin heittämään sen pois. Toisen kanssa olin varovaisempi.

Tässä toisessa yrityksessä viimeisessä startterissa ei ollut mitään pahaa sivumakua (kaadoin pois ylimääräisen nesteen kun hiiva oli hetken aikaa laskeutunut ja maistoin) ja vaikka ensimmäinen erä olutta tästä oli outo, toinen erä oli aivan odotetun makuinen, joten luulen että alihiivaus oli syyllinen ekaan. Oman kokemuksen perusteella erilaiset ongelmalliset olosuhteet tulevat esille 10+% oluissa ihan eri tavalla kuin kevyemmissä. (Tosin periaattessa kai silti on mahdollista että ensimmäinen satsi oli tosiaan kontaminoitunut mutta hiiva ja korkea alkoholipitoisyys lopulta jyräsivät muut organismit alleen)

Mutta, katselin jo ekaa satsia tehdessä että näyttääpä hiivan määrä kovin vähäiseltä, mutta tässä vaiheessa oli valmis jäähdytetty vierre odottamassa hiivaa joten päätin edetä silti. Erästä tuli ehkä ennemminkin 15000 ml startteri... Kyllä se juotavaa silti oli, ei mitään viemäri-aromeja sentään. Ei vaan sitä herkkua mitä odotin. Vähän vaikea kuvailla mitä vikaa siinä oli.

Eilen oli tarkoitus pistää Orvalin hiivoja kasvamaan kolmeen maljaan mutta ei mennyt ihan kuin Strömsössä... Maljat sulivat painekattilassa muodottomiksi möykyiksi ja hyytelöimisaine ei hyytelöinyt vierrettä...

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ma Kesä 25, 2018 21:38 pm

IMG_20180625_204011.jpg

Nyt sain onnistuneesti Orvalin pohjalta hiivat kasvamaan.

Näistä pitäisi nyt olla osa brettaa ja osa saccharomycestä mutta silmämääräisesti kaikki kasvustot näyttävät täysin samanlaisilta.

Seuraava vaihe olisi keräillä näistä osa n. 10 ml vierresatseihin kasvamaan.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ti Kesä 26, 2018 19:22 pm

Ja tässä pikku video siitä mitä kasvatusmaljoihin meni.

https://www.youtube.com/watch?v=QJbeF4DhFZ0

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » La Kesä 30, 2018 12:26 pm

Huomenna ajattelin tehdä pienen erän ESB:tä tuolla pullosta kasvatetulla Fuller'sin hiivalla. Kahden maljan kautta yhdestä pesäkkeestä olen nyt kasvatellut ylös ja laitoin startteria kasvamaan. Ihan hyvältä se toistaiseksi vaikuttaa, flokkuloituu todella hyvin kuten kuuluukin, mutta miten toimii muuten niin se selviää myöhemmin..

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » La Heinä 07, 2018 21:52 pm

Käyminen meni täysin odotetun aggresiivisesti, hyvin pitkälti samoin kuin Wyeast 1968:lla, tosin startterissani saattoi olla nyt hieman enemmänkin elinvoimaista hiivaa kuin smack packista lähtiessä. Kolme päivää oli hirmuinen krauseni ja nyt viidentenä päivänä se on lähes kadonnut. Parin päivän päästä siirryn eteenpäin niin sitten täytyy mitata FG ja maistaa. Lämpö ollut kyllä liian korkea nyt kun kämpässä on niin kuuma että vesihaudetta oli liian hankala jäähdytellä koko aikaa, hanasta tuleva vesikin on 8-9°C lämpimämpää kuin kevättalvella.. Esterit eivät niin pelota kun ei vain tulisi liikaa mitään korkeampia alkoholeja. Mutta päällisin puolin 1845:n Fuller's -hiiva näytti toimivan erinomaisesti. Pohjamaltaana nyt eka kerran Golden Promisea.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ke Heinä 11, 2018 22:32 pm

Millaisella taktiikalla kasvattelit maljasta eteenpäin? Itselläni on juuri 10 kappaletta 10 ml vierteitä tuubeissa joihin istutettu Orvalin hiivoja maljoista noin kaksi vuorokautta sitten. Nyt pitäisi varmaan tarkastaa mitkä näistä näyttävät lupaavilta ja pistää edelleen 100 ml vierresatseihin kasvamaan. Siitä sitten 1l+ startteriin.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » To Heinä 12, 2018 11:37 am

Ensimmäiseltä maljalta (pullon pohjalla ollut tavara mahdollisine epäpuhtauksineen) tosiaan siirrostin vielä yksittäispesäkkeen uudelle maljalle. Tässä voi silloin olettaa olevan vain yhtä ja samanlaista hiivaa ja sitä voi säilytellä muutaman kuukauden kylmässä suljettuna uusia eriä silmällä pitäen. Siitä yksittäispesäke noin 5 ml:aan vierrettä minierlassa joka oli painekattilassa steriloitu. Mielellään pieneen tilavuuteen tuo ensimmäinen vaihe etenkin jos vain yhdestä pesäkkeestä lähtee, koska siinä hiivan määrä ja siten riskit on selvästi suurimmat. Ja vierre kannattaa toki ilmata mahdollisimman hyvin. Sitten noin 50+ml:aan ja lopuksi 400+ml:aan (oma erä on vain 5 litraa) suhteellisen isoissa erlenmayereissa. Itse steriloin nuo kaikki astiat ja vierteet, joskaan viimeisessä startterivaiheessa se ei ole ole välttämätöntä, etenkin jos tekee sen pienempänä suhteessa edelliseen vaiheeseen kuten yleensä näyttää olevan tapana (ehkä vain 4-5x tilavuuden lisäys). Nyt kun sisällä on vähän turhankin lämmintä niin kasvu kesti vain reilun vuorokauden per vaihe ilman magneettisekoittajaa, mutta varmuudeksi noin 2 vrk kasvattelin joka vaihetta. Jatkuvalla sekoituksella saadaan parhaimmillaan jonkin verran (1.5-2x) enemmän kasvua ja ilman sekoitusta on parempi käyttää hieman ylisuurta tilavuutta. Viimeinen vaihe kesti ehkä pisimpään eli sen täydet 2vrk. Kaksi kasvatusta tein rinnan varmuuden vuoksi jotta olisi hiivaa siinäkin tapauksessa että toinen ei kasva tai kontaminoituu. Mitään sellaisia ongelmia ei kyllä ollut tuolla systeemillä. Huomisaamuna varmaan mittailen vasta FG:n, en sen kummemmin validoinut tuota pesäkettä joten toki vasta mittaus osoittaa oliko pesäke oletetun tyyppinen, uskoisin että oli kun fermentaatio käyttäytyi niin samoin kuin 1968.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Su Heinä 15, 2018 0:37 am

FG Fullersilla oli 1.011-12. Edellinen erä Wyeastilla oli 1.010-11 (OG:t 1.057) mutta nyt oli ehkä aavistuksen korkeampi mäskin lämpö vahingossa niin sanoisin että tuo tuhannesosan ero menee ihan tämän satunnaisvaihtelun piikkiin. Maku on ehkä esterisempi ja monimutkaisempi kuin viimeksi, luultavasti korkeasta lämmöstä johtuen. Se voi olla hyväkin juttu. Kaikkiaan hyvin saman makuinen jo nyt kuin ESB ja pullohiiva näyttäisi toimivan melko samoin kuin wy1968. Varmasti tulen käyttämään jatkossakin. Lopulliset maistelut noin 5vkon päästä.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ke Heinä 18, 2018 11:34 am

Kesti noin viikon että Orval-tuubeissa alkoi näkyä elonmerkkejä, mutta lopulta sain neljä aktiivisinta tuubia kasvamaan noin kymmenen kertaa isompiin vierteisiin. Lidlistä löytyi pillillä varustettuja purkkeja joiden kansien valmiisin reikiin sopi Panimonurkan myymät puolalaiset lasiset vesilukot, joten sain näistä rakennettua neljä pientä kätevää käymisastiaa. Mahtuvat jopa kaikki samaan aikaan Ikean painekattilaan.

IMG_20180718_104237.jpg

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » To Heinä 26, 2018 21:58 pm

Pullotusvaiheessa maistui kyllä hienosti tuo Fuller'sin hiivasta tuleva appelsiinimarmeladisuus. Vahvempana kuin edellisessä panossa, mutta se voi toki olla enemmän korkeammasta käymislämmöstä juontuvaa kuin hiivan lähteestä. Viimeinen vajaa pullo tuli maisteltua saman tien eikä siinä liiaksi korkeampia alkoholeja tuntunut olevan.

Palaa sivulle “Hiivat”