Klarstein Mundschenk

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

ByB
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Porvoo
18 tai yli: Olen

Re: Klarstein Mundschenk

ViestiKirjoittaja ByB » Pe Kesä 29, 2018 16:42 pm

Kiitoksia kaikille :cheers1: Tuolla facessa Hombret kertoivatkin jo Grainfatherin putkien pituudet, vähän hintaviahan ne ovat, mutta eipä tarttis askarrella. :D

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Kesä 29, 2018 19:17 pm

Pitäisikö Maischfestiin saada joku verkko maltaiden yläpintaankin, kun eikö sen tarkoitus ole mm. pitää maltaat pois ylivuotoputkesta?

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Su Heinä 01, 2018 9:46 am

Kyllähän se hyvä olisi, siihen hommaan voisi toimia semmoinen ritilä mitä myydään paistinpannujen päälle ettei tule rasva roiskeita =)
Tosin ne on hieman isoja, joten näpertelyä taas olisi tiedossa.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Su Heinä 01, 2018 15:32 pm

Ritilän saaminen tiiviiksi mallaspiipun seinämää vasten ei kuulosta helpolta. Tuollainen löydä ritilä vaatisi jonkun jäykisterenkaan ainakin. Entä jos taivuttaisi ritilästä ylöspäin aukeavan kartion ja kiinnittäisi sen ylivuotoputken päähän?

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Su Heinä 01, 2018 16:28 pm

Kuulostaisi ihan hyvältä idealta :cheers1:

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Heinä 03, 2018 9:38 am

kyllä se riittää että on edes suht sopiva vaan niiden maltaiden päälle,eipä toi munasenkin alkuperänenkään ihan 100% siihen istuva ole...

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Heinä 03, 2018 13:04 pm

Ikean idealisk lävikkö on 25cm halkaisijaltaan, siitä kun sahais kahvat pois olis varmaan aika sopiva :D

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ke Heinä 11, 2018 21:45 pm

Tämmöinen tuli juuri taloon, tosin nimellä Arsegan Easybrew. 50 litran versio oli homebrewshop.be:ssä taannoin tarjouksessa 439€ joten pistin tulemaan sellaisen.

Huomasin että näihin voi ostaa takin päälle, https://www.angelhomebrew.co.uk/en/brew-devil/360-50l-brew-devil-insulation-jacket-5060603260039.html

Kenelläkään kokemuksia, onko tämmöisestä mitään iloa? Kattilassa on kuitenkin yksinkertaiset seinämät joten kuvittelisin että ainakin keittoon lämmitys nopeutuisi eristyksellä.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Su Heinä 15, 2018 22:57 pm

Ensimmäinen pano yllämainitulla 50 litran vehkeellä tehtynä. Hienosti toimi eikä siinä lämmityksessä perstuntumalta niin kauaa kestänyt että pitäisi rientää eristystä ostamaan.

Eräkoko lähes tuplaantui Beerfestistä ja pikkuisen yllätti miten prosesseja piti miettiä uusiksi. Aiemmin rouhin maltaat 2-3 ämpäriin, nyt 10 kiloa mallasta rouhittuna melkein täytti saavin joka aikaisemmin oli käymisastiana. Kattilaa ei voinut kuvitellakaan sijoittavansa niin korkealle että sen olisi voinut valuttaa painovoimaisesti käymisastiaan. Onneksi kierrätyspumppu toimii myös siirtopumppuna jäähdytyksen lopuksi. Mallaspiipun nostaminen huuhtelua varten vaati ihan kohtalaisesti voimaa. Koko hommeli alkaa olla sillä rajalla mikä on vielä järkevää ja käytännöllistä yhden miehen voimin kerrostaloasunnon pesuhuoneessa tehtäväksi...

Pari pikku erhettä tapahtui:
- 35 litraa vettä plus 10 kiloa mallasta ylittää ylivuotoputken, 30 litraa + 10 kiloa mahtui, kun poistin 5 litraa ja siirsin huuhteluvedeksi.
- Muutama litra meni harakoille siirrossa käymisastiaan, joten en saanut oikein dataa siitä onko tilavuudet oikein

kyosho
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: porvoo

ViestiKirjoittaja kyosho » Ke Heinä 18, 2018 9:27 am

Klarstein Unboxing video, vielä täytyy tehdä testaus video :) https://youtu.be/rU__vVwjWcM

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja kbra » Pe Heinä 20, 2018 19:34 pm

Viitisen panoa 30l Easybrewillä takana. On se mahottoman kiva laite, tosin tekisi mieli askarrella itte ja vähän isompi... ei isomman eräkoon takia vaan jotta ois kivempi tehdä full volume -mäskäyksiä tai vahvoja eriä, eikä siks etteikö kaupasta sais halvemmalla toimivaa vaan siks että DIY-kärpänen puraisi. Eiköhän tällä 30-litraisella mennä seuraavat vuosi-pari silti...

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jämsä

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Pe Elo 17, 2018 22:26 pm

Arsegan Easybrew äänet hukassa. Oisko vikaa vai olenko ne jotenkin saanut heti uutena vahingossa disabloitua?

EDIT: Syy selvisi, piezo-kajautin rikki.
Viimeksi muokannut -mIDE-, Ma Elo 20, 2018 21:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

simppa
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: karperö

ViestiKirjoittaja simppa » Ma Elo 20, 2018 21:40 pm

Onko joku tehnyt mittauksia lämmöistä mäskayksen aikana ,näissä halvoissa kun on testien mukaan
aika paljon heittoa mitä laite näyttää ja minkä tuloksen saat mittaamalla.

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Ma Elo 20, 2018 21:54 pm

simppa kirjoitti:Onko joku tehnyt mittauksia lämmöistä mäskayksen aikana ,näissä halvoissa kun on testien mukaan
aika paljon heittoa mitä laite näyttää ja minkä tuloksen saat mittaamalla.

Juuri tänään mittailin oman Arsegan Easybrew 50:n ja 67 asteen paikkeilla heittoa oli perinteiseen "elohopeamittariin" +0,3 astetta. Eli oma yksilö ihan riittävän tarkka.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Elo 20, 2018 22:42 pm

Klarstein Maiscfestillä sen oma mittari näytti 67° ja analoginen mäskäyslämpömittari"puikko missä lämpömittari päässä" näytti 66° kumpaa sit uskoo :shock:

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Pe Elo 24, 2018 8:21 am

Eri mittauspiste. Mäski eristää kumminkin kohtuulisesti lämpöä.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Elo 24, 2018 13:17 pm

"Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä",mutta enivei jos pysyttäs taas topicin aiheessa ,ettei kohta aleta puhuun ladan kampikammion kattovalon tuulettimista yms... :chick:

akithegod
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja akithegod » To Elo 30, 2018 9:04 am

Onko kellään kokemusta pienempien erien panemisesta noilla 45/50 litran laitteilla? Teen yleensä 17-18 litran eriä 4-5 kg mallasmäärällä, mutta kohtuullisen usein tulee tarve tehdä tuplasatseja. Kokonaisvesimäärä 4-5 kilolla on nykyisellä setupilla noin 30 litraa, eli ainakin no-sparge varmaan onnistuisi. Mahtaako 5 kg mallasta ja 15-20 litraa vettä olla liian vähän 50 litran pannulle?

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » To Elo 30, 2018 10:46 am

akithegod kirjoitti:Onko kellään kokemusta pienempien erien panemisesta noilla 45/50 litran laitteilla? Teen yleensä 17-18 litran eriä 4-5 kg mallasmäärällä, mutta kohtuullisen usein tulee tarve tehdä tuplasatseja. Kokonaisvesimäärä 4-5 kilolla on nykyisellä setupilla noin 30 litraa, eli ainakin no-sparge varmaan onnistuisi. Mahtaako 5 kg mallasta ja 15-20 litraa vettä olla liian vähän 50 litran pannulle?

Pienin tekemäni satsi 15l (mäskäyksessä 4kg mallasta, vettä reipas 10l). Tämä oli varmaan ihan minimi, jonka pystyy edes jotenkin mäskäämään 50l systeemillä. En tee toista kertaa. 4,5kg mallasta + reilu 12l vettä menee jo ongelmitta (21l satsi).

akithegod
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja akithegod » Ti Syys 11, 2018 11:23 am

Laitoin 50 litran Arseganin tilaukseen, Homebrewshopissa oli ainakin vielä äsken ennakkotilaajille 85 euron alennuskoodi eli hintaa jäi 450 euroa jäähdyttimen kanssa. Toimitukset alkavat 15.9., eli yksi jäähyväispano tulee vielä vanhoilla vehkeillä tehtyä.

Tässä vielä linkki Homebrewshopin tarjoukseen: https://www.homebrewshop.be/en/arsegan- ... ystem.html

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”