Teräksinen käymisastia

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Teräksinen käymisastia

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Su Kesä 03, 2018 21:17 pm

Mulla maksoi 30l astia (3,99 zlotyn hintaisen vesilukon ja postikulujen kanssa) yhteensä 397,99 zlotyä. En muista mitä oli euroissa, kun lasku on zlotyissä.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Kesä 03, 2018 21:24 pm

Alle satasen euroissa, eli erittäin kohtuuhintainen!
Polsinellin pytty posteineen ja muine sälineen pikkasen toista sataa.

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja kbra » Ma Kesä 04, 2018 18:35 pm

24l astia oli aika samaa hintaluokkaa posteineen. 380 zlotyä eli jokusen pennosen vähemmän maksoi ko astia + iso pussukka kruunukorkkeja + se vesilukko. 30l taisi olla pikkasen leveempi ja matalampi (?) jos mittoja oikein katsoin.

Keittelin eilen viimein ensimmäisen koe-erän eilen tuohon käymään. Koristeellinen kahva on vähän epäilyttävä rakenteeltaan - ei tiivistettä välissä, ja onton kahvan sisään näkyy menevän helposti vettä päällipuolta huuhtoessa. Ei näy olevan ongelma käytännössä, mutta voi olla että seuraavia satseja varten tulee varmuuden varalta hommattua edes tiivisteet väliin, tai korvattua koko kahva tyystin vaan pultti + mutteri + aluslevyt + tiiviste -kombolla.

Hinta-hupisuhde vaikuttaa kyllä eri mukavalta. Kun tuon 24-litraisen koko tilavuus on 28l, niin siinä tekee talon käyttöön ihan sopivan kokoisia eriä ilman pelkoa ylipursuamisesta käymisvaiheessa. 30-litrainen antanee perinteisesti vähän varaa vahvemmillekin oluille tai muutaman litran isommille satseille...

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Kesä 04, 2018 21:31 pm

Polsinelli onkin nopea! Tänään tuli jo DHL viesti ja paketti pitäisi tulla perjantaina. Katsotaan...

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Su Kesä 10, 2018 21:00 pm

Polsinellin paketti saapui tasan viikossa ja hyvin pakattuna. Paketissa oli kaikki tarpeellinen mukana. Tiivisteet, rosterihana (todella jämäkän tuntuinen), vesilukko sekä ruuvattava tulppa jos ei halua hanaa käyttää. Eka satsi on jo käymässä iloisesti.

javu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Ikaalinen

ViestiKirjoittaja javu » Pe Kesä 15, 2018 15:16 pm

Polsinellilta tuli tännekin pari pönttöä ja valepohjaritliä. Käymisastia oli väärä, tilasin suoraseinäisen mutta hyvitys tuli nopeasti paypal -tilille.

Aavistuksen karkeaa tekoa nuo ovat mutta hinta kompensoi kyllä. Pahin ongelma on hanan kiinnitys. 3/4" kierreholkki on prässätty tms. kylkeen kiinni ja mikäli tuo alkaa vuotaa, on vaihtaminen aika hankala operaatio. Myöskin itse hanan kierteet kannattaa vuorata silikoniteipillä, minulla pääsi vaivihkaa tiputtelemaan jokusen litran sahtia kellarin lattialle...

Kattila on 100 litrainen ja käymisastia 50. Kattilaan asennan vielä kunnollisen hanan kylkeen ja käytän sitä mäskin siivilöintiin.
Liitteet
IMG_4118(1).jpg
http://vastahanka.fi/ - erilainen ruokablogi

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » La Kesä 16, 2018 13:24 pm

Onko kukaan tehnyt tuommoisesta 33 litran catering portalin kattilasta käymisastiaa? Jos laittaa kannen väliin silikonitiivisteen, ja puristaa sen jollain klipseillä tai vastaavalla virityksellä kiinni. Se olisi vielä halvempi kuin nuo Puolan pöntöt, eikä olisi saumoja sisällä.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Kesä 16, 2018 22:46 pm

Hyvin kattila soveltuu käymisastiaksi. Tuossa tyylinäyte kannen tiivistyksestä https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... rs.490055/

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Su Kesä 17, 2018 9:34 am

iepi kirjoitti:Onko kukaan tehnyt tuommoisesta 33 litran catering portalin kattilasta käymisastiaa?

No on, mulla tässä 21l catering portal pönikkä. Sisällä n 19l Gosea. Tiiviste on Aliexpressistä, vaatii vielä muovit väliin että on 100% tiivis. Säätöä toki ja epävarmaa tulosta, mutta toteutettavissa.

https://www.instagram.com/p/BjkW3z0hzJR/

mikkolaitinen
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja mikkolaitinen » Ma Kesä 25, 2018 11:35 am

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ke Heinä 18, 2018 22:53 pm

Nämä nyt eivät ole ensisijaisesti käymisastioita, mutta kylläpä mulla on sopivan kokoinen jääkaappi, Polsinellin 50l pöntön lisäksi sinne sopii just jämptisti seuraavaa:

IMG_20180718_223735.jpg

Polsinellin pönttöä varten vaihdoin jääkaapin mukana tulleen alimman lasilevyn sopivaan kokoon sahattuun vanerilevyyn, jonka alla on kaksi säädettävää kalustejalkaa tukemassa sitä. En oikein luottanut siihen että lasilevy kestää täyttä käymisastiaa...

kbra
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja kbra » Pe Heinä 20, 2018 19:35 pm

Mua taas harmittelee kun toi tosi näppärästi yhden puolanpöntön vetoinen pikkujääkaappi on juuri ja juuri sellainen, että sinne EI mahdu 19l kegiä tai kahta. Kompressorin viemä "kulma" tulee just sillä tavalla tielle että kun pistää kegin mahdollisimman alas kaikki tasot purettuna niin syvyys ei riitä, ja jos nostaa kompressoritason päälle niin korkeus tulee vastaan. No, toimii se ainakin käymiskaappina just niinkuin pitääkin...

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”