Oluen tekeminen uutteesta

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

kapu
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen

Re: Oluen tekeminen uutteesta

ViestiKirjoittaja kapu » Pe Maalis 02, 2018 13:50 pm

Tuotapa ei tullutkaan tajuttua. 1.050 siis mittarilukema joka lämpötilakorjattuna noin 1.052 - 1.053 joka siis vastaa Brew Maten antamaa lukua.

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » La Touko 19, 2018 20:38 pm

Kaksi Coopesin Real Alea uutepurkkia ja kilo panimosokeria. Kaksi pakettia coopersin hiivaa ja vettä 25 litraan asti. Käyminen 19-20C asteessa. Alussa op. 25C 1060. Mun toinen satsi, jos ei 90-luvun nuoruuden keitoksessa lasketa. Mitäs kokeneemmat arvelee, millaista litkua tästä ois tulossa?

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » La Touko 19, 2018 21:27 pm

Sokeria on aika paljon uutteeseen nähden. Hyvä että laitoit molemmat hiivat, niin se alkaa käymään nopeammin ja voi olla hieman parempi lopputulos. Käymislämpö on juuri sopiva Coopersin hiivalle. Tuohon tulee tietysti aika paljon katkeroa kun yksi purkki on tarkoitettu 23 litralle, mutta makuasia tuokin. Jos tuntuu olevan liikaa katkeroa niin laita seuraavalla kerralla toisen purkin tilalle humaloimatonta uutetta. Vahvuus tulee olemaan jotain 6.5 %.

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » La Touko 19, 2018 21:30 pm

Lähtikö Kapulla keitto käymään ja jos lähti, niin nyt jo varmaan pullossa. Millaisista tuli? :party:

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » La Touko 19, 2018 21:41 pm

Jep. Itekkin käkäilin just tuota katkeron yms. tuplaantumista, mutta eka satsi oli just real alea ja käymisen jälkeen maistui kyllä hyvälle, mutta ajattelin kuitenkin, että saisi se olla kuitenkin hiukan tanakkaampaa. Niin ajattelin kokeilla ja sokerilla sitten toisaalta taas keventää. Eka satsi oli 1 real ale, 400g panimosokeria ja cooperin hiiva. Nyt siis vasta sekundäärissä muutama päivä.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja burp » La Touko 19, 2018 22:33 pm

Sekundääri on turha jos ei todella pitkään ole tarkoitus kypsytellä. Itse pidän yleensä 2-4 viikkoa primäärissä ja pullotan suoraan siitä. Joskus ollut 6 viikkoa primäärissä kun ei ole jaksanut pullottaa. Vahva olut voi olla kolmen viikon jälkeenkin vielä tosi hiivainen.

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » Su Touko 20, 2018 8:29 am

Niin, mutta saahan siinä läträtä ja tuntea olevansa tärkeä ja osaava panimomies.

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » Ti Touko 29, 2018 22:32 pm

Muuten suht joutavan oloista olutta. Nyt siis ollut viikon pullossa huoneenlämmössä, mutta ei minkäänlaista vaahto tai hiilihappoja havaittavissa pullotetussa oluessa. Sokeria laitoin teelusikan puolen litran pulloon ja vähän vähemmän 0,33:n. Milähän on mennyt vikaa. Vaan kandeeko vaan odotella vielä. Pullojen pohjalla aika ujosti hiivaa.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja burp » Ke Touko 30, 2018 3:31 am

Yleensä on minulla mennyt 1-2 viikkoa, että on jälkikäynyt kokonaan. Joku satsi vaati 3 viikkoa odottelua. Pitäisi kyllä olla hieman makeutta havaittavissa jos ei ole vielä käynyt loppuun. Jos olut on ollut viileässä kauan ennen pullotusta niin voi olla, ettei pulloihin ole päätynyt kovin paljoa hiivaa ja siksi jälkikäyminen on hidasta. Niin ja vaikka hapot olisikin hyvät niin yleensä olut alkaa olla parhaimmillaan vasta oltuaan 4 viiikkoa huoneenlämmössä.

Teelusikallinen (5 ml) eli 4 g sokeria 0.5 L kohti antaa kyllä reilun karbonaation. Itse laitan hitusen alle tl. Kannattaa muuten mitata oikealla mitalla, koska teelusikka on tuohon aika epämääräinen.

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » Ke Touko 30, 2018 14:52 pm

Siinä on varmaan niin vähän hiivaa enää pullossa, kun lapposin sen aikanaan sekundääriin. Silloinkin vesilukko lopetti toiminnan tyystin veden pinnat oli viikon samalla tasolla. Täytyy antaa sen nyt vaan kypsytellä ja kehittyä. Ei tosiaan sitten varmaan paljoa hiiva maistu lopullisssa tavarassa.

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » Su Kesä 03, 2018 19:41 pm

Miten moisen kardinaali virheen mä oon tehnyt, kun unohdin sekoittaa jälkikäymissokerit vierteeseen. Sulatin sokerin kuumaan veteen ja jäähdytin, kaadoin käymisastiaan ja lapposin vierteen siihen päälle. Ja laitoin oluen mini kegeihin. Mitä luulette kokeneemmat, sekoittuikohan tuo sokeri riittävästi vai tuliko nyt toisiin kegeihin enemmän sokeria kuin toisiin?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Su Kesä 03, 2018 20:03 pm

Vaikea sanoa. Tuollainen vahva sokeriliuos on sellainen että se vaatii vähän sekoitusta. Tuliko sitä tarpeeksi lapotessa jää nähtäväksi. Mutta saattaa tulla vähän epätasainen karbonaatio, siihen kannattaa henkisesti varautua. Tuskin se kuitenkaan pilalla on, kegi kestää ylimääräistä painettakin paremmin kuin joku ohut pullo.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja burp » Su Kesä 03, 2018 21:29 pm

Koska lapposit sokeriveden päälle niin ei pitäisi olla ongelmaa. En silti tarkoituksella jättäisi sekoittamatta.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Kesä 04, 2018 8:19 am

Kegien isomman tilavuuden kanssa täysmokan riski pienempi kuin pulloissa, joissa yksittäiseen pulloon saattaa mennä suhteessa tosi paljonkin paksua sokerilientä (kokemusta on). Itse jos käytän pullotusastiaa, kippaan sokeriliemen sekaan vasta kun astiassa on jo vähän liikkeessä olevaa olutta. Siirappi ei jää niin helpolla astian pohjaan "kiinni".
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » Ma Kesä 04, 2018 8:28 am

Kiitos vastauksista!

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » Pe Kesä 08, 2018 21:08 pm

No, kelpo kaljaahan siitä tuli 2x Coop. Real Ale ja kilo panimosokeria :)

J.A.P
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kainuu

ViestiKirjoittaja J.A.P » Ke Kesä 13, 2018 20:47 pm

Suosittelen silti lämpimästi siirtymistä hiukka laadukkaampiin setteihin jos uutteesta tekee, Bulldog ja Gozdawa ainakin ovat minusta olleet hintansa veroisia ja markettikitteihin verrattuna paljon parempia. Sokeria käytän ainoastaan karbonointiin, poislukien vahvat belgit joihin sitten kandisokeria sopivasti...

Ja itse olen aina laittanut jälkikäymissokerin tai sprayhumalat liuotettuna pullotuspönttöön johon lasken käymisastiasta oluet sitten päälle, toki yleensä sulattelen suht hyvään vesimäärään nuo karbonointitarpeet. Enkä edes jäähdytä, kyllä se pullotettava olut tekee senkin samalla. Pulloihin tulee vähemmän hiivasakkaa tällä tavalla.

Egenajos Napalojos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Egenajos Napalojos » Pe Kesä 29, 2018 16:03 pm

Jepsusta! Kylläpä tosiaan maistuu aika kiljulle toi sokeri-cooper, kun vertaa esim. Bullet brewin session IPAan, jota pääsin tässä hiljattain jo maistelemaan. Nyt kun jalkapallossakin on välipäivä, niin oli hyvin aikaa laittaa tulille Brew Barrelin oktober style uute kitti. Kyllä tässä kohta himottaisi alkaa siirtymään mäskäys touhuihin, mutta on se vaan helppoa uutteesta tehdä. :D

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja burp » Pe Kesä 29, 2018 21:34 pm

Mäskäystä voi opetella minimaalisella kalustolla kun tekee vain 5 L satseja. Itse teen minimäskäyksiä ja uutteilla isompia satseja. Monesti mäskään pari kiloa esim. pale alea ja keitän vain 15 min humalien kanssa ja sitten Coopers perään. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin vastaava määrä humaloimatonta uutetta.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Kesä 30, 2018 11:51 am

Mäskääminen ja uutteesta tekeminen eivät toisiaan pois sulje, hyvin voi laittaa janojuomaa tulemaan uutteista jos ei aika/kiinnostus riitä mäskäämään. Moni kyllä sanoo, ettei viitsi uuteoluita juoda sen jälkeen kun on mäskätyn makuun päässyt.

Palaa sivulle “Uutteesta”