Raivain (kirjasta Laitinen-Markus:"Rakkaudella pantua")

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Raivain (kirjasta Laitinen-Markus:"Rakkaudella pantua")

ViestiKirjoittaja Nyypiö » To Touko 03, 2018 20:47 pm

Huvittaisikohan ketään kommentoida yllämainitun kirjan yllämainittua barleywine-reseptiä? Laskeskelin sen tehokkuutta (brewhouse efficiency) ja tulos, 47%, tuntuu omituisen alhaiselta (kirjan muut reseptit – 4 kpl – ovat alueella 62-67%). 9 litran oluterään käytetään sentään 6 kiloa maltaita, mutta OG on vain 1100.

Maltaita siis on 6kg ja mäskivettä 16 litraa. Tästä arvioidaan saatavan 13 litraa vierrettä (huuhtelua ei tehdä). Siis 6 kiloa maltaita imee 3 litraa, eli 0,5l/kg. Tämäkin ihmetyttää, koska omassa pussimäskäyksessäni maltaat yleensä vetävät 1,5-2l/kg. Minä kyllä huuhtelen (pari kertaa). Mutta OK, en puristele pussia "huolellisesti kuivaksi".

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

Re: Raivain (kirjasta Laitinen-Markus:"Rakkaudella pantua")

ViestiKirjoittaja Lärry » La Touko 05, 2018 6:43 am

oliskoha mahdolista, että käytssä olisi mehupurisin tai vastaana. Alhainen tehokuus varmaankin johtuu tuosta huuhtelun puuteesta.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » La Touko 05, 2018 7:10 am

En tunne reseptiä mutta tuo vähäinen huuhtelu voisi olla ihan tarkoituksellinen osa reseptiä. Brittien barleywinet tehdään parti- gyle menetelmällä samasta mäskistä kuin panimoiden laimeammat bitterit ja wineen käytetään vain ne ekat fraktiot mitä tulee ulos huuhtelu vaiheessa. Ne ovat paitsi tiheimmät sokerin suhteen niin niissä on myös suhteessa sokeriin hieman enemmän väriä ja ehkä muitakin yhdisteitä kuin huuhteissa millä voi olla vähän vaikutusta tulokseen. Jos tuo hukka hirvittää mutta haluaa kopioida reseptin suoraan niin mäskistä voisi luultavasti huuhdella toisen pienemmän oluen tuon jälkeen jos pönttöjä ja intoa piisaa. Eli esim. 8-10% raivain ja huuhtelusta 3.5% railait jolloin tuo barleywinen valmistuksen idea ja metodi säilyy ja hukka pienenee.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » La Touko 05, 2018 17:56 pm

Vahvaa vierrettä kun halutaan pitää muistaa että veden määrän pitää olla kohtuu rajattu. Toki maltaista irtoaa vielä sokereita, mutta kattilaan ennen keittoa pitäisi päätyä kohtuu paksua vierrettä, että saavutetaan se +1.100 tilanne käymisastiaaan.
Itse askartelin barley winen tulemaan pari viikkoa sitten ja pudotin oman systeemin tehot noin 10-15% alemmaksi kuin normi oluiden kanssa. Olikohan noin 62%. Tällä pääsin 1.104 vierteeseen käymisastiaan.
Tuosta olisi varmasti saanut vielä toisen kevyemmän oluen irti jos aika olis antanut myöden.
Eli rakenna resepti oman laitteiston mukaan, mutta älä odota samoja tehoja kuin pienempien oluiden kanssa.

Palaa sivulle “Reseptit”