Ensikertalaisen säätöä

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

OlutTrainee
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Ensikertalaisen säätöä

ViestiKirjoittaja OlutTrainee » Ma Maalis 05, 2018 22:06 pm

Moi,

Yritän tehdä ensimmäistä kertaa pussimäskäyksellä olutta. Kaikki ei ole mennyt ihan kuin strömsössä. Pari mokaa jotka huolettavat:

Olin unohtanut vesilukosta veden. Oluen laitoin käymään la-su yönä kun valmistus oli yllättävän pitkä prosessi. Siinä 2-3 aikaan yöllä unohtui laittaa vesi vesilukkoon. Lisäsin sen vasta äsken. Kuinkahan käy? Ainakin tuoksua tulee, vähän pullataikinamainen tuoksu. Näyttää myös että reunoille on muodostunut vaahtoa. Lienee siis luultavasti ok?

Toisekseen, menin laittamaan kuivahumalointiin tarkoitetut citrat hiivan kanssa samaan aikaan tuonne pönttöön. Nyt vasta hiffasin että nehän olis varmaan pitänyt vasta parin viikon päästä lisätä. Mitenhän vaikuttaa lopputulokseen kun on käynyt citrojen kera?

T: aloittelija

Naali
Kisälli
Kisälli

Re: Ensikertalaisen säätöä

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Maalis 05, 2018 22:18 pm

Sanoisin, että todennäköisesti ei ihan älytöntä katastrofia ole käynyt. Kannattaa antaa muhia pari viikkoa ja nuuhkaista sekä koemaistaa ja jos ei maistu todella jänskälle, lisätä toinen erä kuivahumaloita. Liian aikaisin lisätystä setistä voi jotain ruohoisaa aromia tulla, mutta tuskin tavara kuitenkaan epämiellyttävän makuista jos ei joku pöpö iskeny tuossa vesilukottomassa ajassa (tämän vuoksi kannattaa koemaistaa).
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

OlutTrainee
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja OlutTrainee » Ma Maalis 05, 2018 22:26 pm

Thanks! Ainakin tuoksu on mukavan citramainen mikä vesilukon hatun alta tuli kun siinä ei vettä vielä ollut. Toivottavasti maustuu hyväksi.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Maalis 05, 2018 22:40 pm

Joo, lähinnä miinuspuoli tossa liian varhaisessa kuivahumaloinnissa, että parhaat aromit ampuvat pihalle vesilukosta pääkäymisen aikana.

OlutTrainee
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja OlutTrainee » Ma Maalis 05, 2018 22:57 pm

:jee: Siinä tapauksessa vahinko on pieni. Uudet humalat siis kehiin kun käyminen on turvallisesti ohi.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Maalis 05, 2018 23:14 pm

Joo, ei todellakaan paha, jos pilaantunut oikeasti niin maku/aromi on aika jäätävä sekoitelma happamuutta ja viemäriä.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » Ti Maalis 06, 2018 19:02 pm

Onko kukaan onnistunut selvästi kontaminoimaan/pilaamaan oluensa? Minä oon vielä melko noviisi näissä hommissa ja hygienian kanssa on välillä tullut sählättyä ihan huolellakin mutta selvää kontaminaatiota ei ole tullut vielä vastaan, panoja takana noin 50.

Uskoisin että runsas hiivausaste ei anna helposti kasvutilaa ei-toivotuille mikrobeille ja humalan alfahapot sekä muodostuva alkoholi suojaa myös jonkin verran. Tässä keittiöpanimossa Starsan on kuitenkin kovassa käytössä kaiken varalta, sillä jos se bretta sattuu napsahtamaan kiinni pönttöön niin ongelmat ovat äkkiä paljon työläämpiä kuin pikainen Starsanilla sanitointi.

Kiinnostais tietää foorumin konkarien kokemuksia oluen pilaantumisesta, kuinka usein niin on käynyt ja onko kontaminaation syyt ollut selviä vai onko selvät makuhaitat ilmestyneet randomisti?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Maalis 06, 2018 20:05 pm

Yhden saanut kunnolla pilattua kontaminoituneen hiivastartterin kanssa. Tuossa tosin olikin jotain vuoden päiväysvanha kerran osittain jäätynyt lagerhiiva kyseessä ja siellä kasvoikin paikallinen bretta joka ei ollut kovin hyvää. Pari pulloa ollut kanssa mihin iskenyt maitohappobakteeri mallaspölyn ansiosta ja yksi etikaksi mennyt erä johon pääsi kieron kannen raosta lentämään banaanikärpäsiä sisään. Tosiaan riittävällä hiivausasteella suojaa useimmilta vähemmän ärhäköiltä pöpöiltä.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » Ti Maalis 06, 2018 21:16 pm

Okei, hyvä kuulla käytännön esimerkkejä kontaminaatiosta, vaikkakin oluen menetys on aina tragedia. Jatkan siis hygieniatason parantamista edelleen ja kriittisen vaiheen kömmähdysten murehtimista. :psst:

Palaa sivulle “Mäskäten”