Tyhmä vesikysymys

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Homelite
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Tyhmä vesikysymys

ViestiKirjoittaja Homelite » Ma Helmi 12, 2018 17:39 pm

Olen nyt tehnyt kaksi täysmäskäystä Grainfatherilla ja melko tyytyväinen lopputulokseen paitsi että:

Ensimmäinen ESB- viritelmä (käyttäjien muistiinpanoissa tarkat speksit) tuli muuten maistuvaksi mutta erittäin tuntuva kitkeryys jälkimaussa. Vanhana punaviinin ystävänä tunnistaisin/ maistaisin sen tanniiniseksi. Eli pikemminkin suuta kuivattava tuntuma kuin maku sinänsä. Ajattelin että tämä johtui siitä että mallasta pääsi oman mokan takia aika runsaasti keittovaiheeseen.

No toinen vehnäale onnistui jo huomattavasti paremmin ja olut osoittautui oikein makoisaksi paitsi että taas se sama kitkeryys jälkimaussa. Tällä kertaa tosin niin vaimeana että en oikein suoraan osannut sanoa onko peräisin runsaahkosta humaloinnista vaiko tanniinit.

No eilen avasin vehnäale pullon ja perkele sama kitkeryys voimistuneena nyt kun olut jonkin aikaa kypsynyt :evil:

Mäskäyksissä lämmöt pysyivät missä pitää, samoin huuhtelussa huuhteluveden lämpö ei noussut liikaa. Ainoa minkä keksin syyksi olisi vesi itsessään.

Sen tiedän että veden ja mäskin ph:lla ei ole yhteyttä ja siihen vesikemiatietämykseni loppuu. Netistä löysin tiedon että täällä länsi-tampereella on veden ph 7,9 mitä mututuntumalta sanoisin korkeaksi.

Muuta ajantasaista vesiraporttia en sitten löytänytkään. Kysyisinkin nyt mahtaisinko hyötyä siitä jos laskisin veden ph-arvoa maito- tai fosforihapolla? Tai edes huuhteluveden koska ymmärtääkseni huuhteluveden korkea ph myös irroittaa tanniineja tehokkaasti. Viikonloppuna olisi tarkoitus laittaa tulille uusi satsi ja mieluusti kokeilisin jo siihen.

Toinen vaihtoehto olisi käyttää prisman lähdevettä jonka ph on pullottajan mukaan 6,6.

Laiskalle ja toistaitoiselle miehelle olisi onni ja autuus jos jollakulla länsi-tampereen vedellä panevalla olisi tästä asiasta jotain ns. kokemusperäistä tietoa jota voisin hyödyntää. Toisin sanoen siipeillä =)

Nimittäin hiukan yritin perehtyä vesikemiaan ja täytyy kyllä sanoa että ei vaan paukut riitä ymmärtämään...

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Re: Tyhmä vesikysymys

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ma Helmi 12, 2018 20:12 pm

Vedestä on tietoa esim. https://vellamo.tampere.fi/, mutta viimeisin tieto on lähes kuukauden takaa. Muutoin palvelu näytti kätevältä. Näemmä omalla alueella pH ollut noin 8.2. En ole huomannut itselläni suuta kuivattavaa tanniinisuutta, vaikka olen täysin ignoorannut veden säätämisen.

karpuraattori
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pajujärvi

ViestiKirjoittaja karpuraattori » Ti Helmi 13, 2018 8:49 am

Homelite kirjoitti: Sen tiedän että veden ja mäskin ph:lla ei ole yhteyttä ja siihen vesikemiatietämykseni loppuu. Netistä löysin tiedon että täällä länsi-tampereella on veden ph 7,9 mitä mututuntumalta sanoisin korkeaksi.

Muuta ajantasaista vesiraporttia en sitten löytänytkään. Kysyisinkin nyt mahtaisinko hyötyä siitä jos laskisin veden ph-arvoa maito- tai fosforihapolla? Tai edes huuhteluveden koska ymmärtääkseni huuhteluveden korkea ph myös irroittaa tanniineja tehokkaasti. Viikonloppuna olisi tarkoitus laittaa tulille uusi satsi ja mieluusti kokeilisin jo siihen.

Veden korkea Ph nostaa luonnollisesti myös mäskin Ph arvoa. Mäskin optimaalinen Ph arvo on muistaakseni välillä 5,2-5,4 ja siihen ei vaaleammilla perusmaltailla pääse ilman säätöaineita. Mäskin korkea Ph tuntui olevan itsellä aikoinaan ainakin osasyyllinen erinäisiin epämiellyttäviin sivumakuihin, kuten kitkeryyteen. Säätäminen kannattaa kyllä, onpahan yksi osatekijä sitten pois suljettu kun alkaa kitkemään nuita virhemakuja. Meilläpäin on veden Ph 8.0 ja olen 20L erillä joutunut laittamaan 6-8ml maitohappoa mäskiin ja varuilta myös millin tai pari huuhteluveteen. Muutaman gramman kipsiä voi varmaan heittää maltaiden sekaan ilman sen enempiä laskutoimituksia tuomaan humalia enemmän esille ja edetä määrän hakemisessa kuin kokki eli maistelemalla lopputulosta. :P

Yeast73
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kotka

ViestiKirjoittaja Yeast73 » Ti Helmi 13, 2018 17:31 pm

Huuhteluveden lämmöllä ei ole juurikaan merkitystä, se voi olla vaikka 85c , vaan Ph 6 on sellainen ervo,jonka alla pitäisi pysyä.

Homelite
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Homelite » Ti Helmi 13, 2018 22:40 pm

Kiitos vastanneille! tilaukseen lähti maito- ja fosforihapot ja kipsi näin alkuun.

Raportoin tuloksesta aikanaan!

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Helmi 19, 2018 15:20 pm

.
Viimeksi muokannut masafi, La Helmi 24, 2018 21:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RDWHAHB

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Helmi 19, 2018 17:18 pm

Homelite kirjoitti:Netistä löysin tiedon että täällä länsi-tampereella on veden ph 7,9 mitä mututuntumalta sanoisin korkeaksi.

viewtopic.php?f=24&t=3644&p=41076&hilit=vesi+tampere#p41076

Tuolta löytyy tarkempia tietoja Tampereen vedestä alueittain. Ei ainakaan kukaan ole ilmoittanut, etteikö nuo
faktat pitäisi paikkaansa. (?) Veden laadun tiedot ovat kylläkin vuodelta 2016.

Olennaiset tiedot voi syöttää sitten vaikka tuonne: https://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

Oma Viinikan veteni tulee noiden tietojen mukaan 100% Ruskosta, PH:n olen alentanut fosforihapolla
noin 5,5. Maltaisiin oluisiin olen laittanut n. 0,5tl/10 litraa kalsiumkloridia ja humalaisiin oluisiin
saman määrän kipsiä tai molempia.
Joskus voisi tehdä rinnakkaisoluita säädettyyn ja säätämättömään veteen.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”