Projektina kotipanimo

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

hurmave
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Rovaniemi
18 tai yli: Olen

Re: Projektina kotipanimo

ViestiKirjoittaja hurmave » Su Helmi 04, 2018 18:48 pm

Tässä kuvaa nykyisestä tuotoksesta, on aika mukavasti väri kirkastunut.
IMG-20180203-WA0026.jpeg

IMG-20180203-WA0024.jpeg

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » La Helmi 10, 2018 21:20 pm

Noniin, sahtilabra päivitetty tänään versioon mk2.

Höyrykattila sai kaverikseen vesikiertoisen jäähdytyksen.
Tarkoitus on käyttää kippikattilaa käymisastiana, ja säädellä höyryvaipassa kiertävän veden lämpötilaa. Huoneen lämpötila tarpeeksi alhaiseksi niin vesi pyrkii jäähtymään säiliössä, mutta sauvalämmittimen termostaatti (18-34 celsiusta) pitänee lämmön halutulla tasolla.
IMG_20180210_202653.jpg

noin 50 litrainen rst astia pitää sisällään pienen vesipumpun ja sauvalämmittimen
IMG-20180210-WA0022.jpeg

Vesi kiertää höyryvaipan alimmasta tyhjennysreiästä sisään...
IMG-20180210-WA0015.jpeg

...ja tulee täyttöventtiilin kyljestä takaisin säiliöön
IMG-20180210-WA0013.jpeg

Letkuissa pikaliittimet, jotta keittämisvaiheen jälkeen on helppo kytkeä kylmä vesijohtovesi kiertämään höyryvaippaan. Tällä pääsen eroon kierukalla jäähdyttämisestä. Höyryvaipassa kiertänyt vesi menee paluuletkulta suoraan viemäriin.
IMG-20180210-WA0026.jpeg
Viimeksi muokannut hurmave, La Helmi 10, 2018 22:16 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » La Helmi 10, 2018 21:51 pm

Lisäksi tuli hankittua magneettisekoitin ja 5000ml erlenmeyer hiivan valmistelua varten.
IMG-20180210-WA0009.jpeg

IMG-20180210-WA0004.jpeg

Seuraavaan päivitykseen on tulossa jäähdytinvedelle erillinen jäähdytin (water chiller) jolla saa ajettua veden lämpötilan alas aina 4 celsiukseen asti.
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/60 ... hdytysteho

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Su Helmi 25, 2018 12:10 pm

Eilen oli mäskäyspäivä. OG mukavat 1.132, hiivana tällä kertaa wlp099 super high gravity ale. eli saattaapi tulla voimakasta tavaraa :)

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Helmi 25, 2018 16:33 pm

hurmave kirjoitti:Eilen oli mäskäyspäivä. OG mukavat 1.132

Mitäpä sitä liruja keskioluita tekemään hehe. :super:

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Ti Helmi 27, 2018 19:29 pm

Nyt on pari päivää ollut käynnissä. En vielä halunnut alkaa mittaamaan ominaispainoa tässä vaiheessa, mutta keskityn lähinnä käymisämmön seuraamiseen. Höyryvaipassa kiertävän veden lämmön sain veteen upotetun sauvalämmittimen+viileän huoneen avulla tasapainoitettua +17 asteeseen. 12 h hiivan lisäämisen jälkeen nostin veden lämpöä asteella.

Ilmasin vierrettä 30min ennen hiivan lisäämistä, 12h jälkeen 20min , ja nyt 48h kuluttua vielä 20min.

Kelmusin kattilan niin tiiviiksi kuin suinkin ja annan olla. Kiertoveden lämpö nyt 19 astetta.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » La Maalis 03, 2018 11:25 am

päivitystä:
5 päivää käymistä takana. eilen oli fg 1.082 ja samat lukemat tänään. pientä kuplaa näyttäisi vielä nousevan pintaan mutta tuo ominaispainon muuttumattomuus meinaa huolestuttaa. eli puolimatkassa pitäisi vasta olla jos ominaispainoa tuijottaa... toki ei ole tästä hiivasta aikaisempaa kokemusta, voisi kaivata vähän enempi hifistelyä.
Sekoitin pohjalta vielä kerran hiivat töihin ja nostin lämpötilan 21 asteeseen. Antaa muhia vielä, voiko olla vain hidas käyminen kyseessä vai mitä olette mieltä?

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » La Maalis 03, 2018 12:23 pm

Teitkö startterin?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » La Maalis 03, 2018 13:09 pm

En uso että heiluttelemal ja lämpötilal tuost enää liikkuu, heitä uus hiiva sinne viemään homma loppuun :D

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Maalis 03, 2018 14:07 pm

Kippikattila täynnä kotiviinivahvuista vierrettä tarvii viriiliä hiivakakkua varmaan ämpärillisen. Huhuh.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » La Maalis 03, 2018 15:20 pm

tein joo 4 litran startterin... pullahiivalla tein viimeksi ja kävi kyllä pidemmälle kuin tuolla

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Maalis 03, 2018 15:45 pm

hurmave kirjoitti:tein joo 4 litran startterin... pullahiivalla tein viimeksi ja kävi kyllä pidemmälle kuin tuolla

Montako pussia/pulloa laitoit startteriin? Pieneltä vaikuttaa startteri tuollaiseen monsteriolueen....
perstuntumalla joku 15 litran startteri vähintään sais varmaan olla.
Tuo käymisen pysähtyminen johtunee liian vähäisestä hiivamäärästä,
hapettaakin saisi 4x verrattuna perusbisseen.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » La Maalis 03, 2018 16:59 pm

ei sitä vierrettä kuitenkaan ole kuin reilut 30 litraa.

Startteriin meni vajaa 400g dme vajaaseen 4litraan vettä.
2 pussia meni hiivaa.

Sekoitin magneettisekoittimella 30h, yöksi jääkaappiin, erottelin isoimat lirut päältä ja kippasin loput 17 asteiseen vierteeseen.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Maalis 03, 2018 17:35 pm

Jep. Kannattaa lisätä hiivaa, käyminen pysähtyi koska hiivalta loppui voimat.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » La Maalis 03, 2018 17:39 pm

itseasiassa saattoi olla mittaustekninen härö kun käytin refraktometriä joka näytti tuon lukeman. laitoin kohon kellumaan ja näyttää 1.062
eli kansi kiinni ja kärsivällisyyttä peliin

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Maalis 04, 2018 10:55 am

Refraktometri toimii viestien mittauksessa. Jo käyneen tuotteen kohdalla mittaustulos mitä sattuu...
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » La Maalis 17, 2018 11:27 am

Juu elikkäs, käyminen pysähtyi tuohon 1.056 paikkeille. Sattumaa vai ei, samaan pysähtyi edellinen erä myös. Mäskäys oli samanlainen prosessi kuin viimeksikin, paitsi nyt keitin vierrettä 60min ennen jäähdytystä. Luulen että tuo menetelmä jolla teen mäskäyksen saa mahdollisesti sellaisia sokereita irti johon hiiva ei vaan osaa purra. Kun en jaksa uskoa että on pelkkää sattumaa, että pullahiivalla ja super high gravity ale hiivalla käyminen tyssää samoihin lukemiin.
Niin tai näin, tuote on nyt kylmässä tekeytymässä ja tilasin pullotusvermeet valmiiksi. Kokeilen lyödä maltilliset hiilihapot kylkeen. Tulee siis sellainen sahdin/oluen hybridi :)

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Su Maalis 18, 2018 14:28 pm

hurmave kirjoitti:Juu elikkäs, käyminen pysähtyi tuohon 1.056 paikkeille. Sattumaa vai ei, samaan pysähtyi edellinen erä myös. Mäskäys oli samanlainen prosessi kuin viimeksikin, paitsi nyt keitin vierrettä 60min ennen jäähdytystä. Luulen että tuo menetelmä jolla teen mäskäyksen saa mahdollisesti sellaisia sokereita irti johon hiiva ei vaan osaa purra. Kun en jaksa uskoa että on pelkkää sattumaa, että pullahiivalla ja super high gravity ale hiivalla käyminen tyssää samoihin lukemiin.
Niin tai näin, tuote on nyt kylmässä tekeytymässä ja tilasin pullotusvermeet valmiiksi. Kokeilen lyödä maltilliset hiilihapot kylkeen. Tulee siis sellainen sahdin/oluen hybridi :)

Sun primääri oli 3vkoa 1.136 OG:n matskulle? Oliko tämä barley wine tyyppinen bisse?

Oman matskut on yleensä enemmän tuolla sessio bisse linjalla (4%+-0,5%), joskin teen pari kertaa vuodessa vähän vöyriämpääkin kamaa (8-10%). Vahvempi kama tarvitsee kyllä yleensä aika pitkän ajan että hiiva saa työnsä tehtyä, matskua kannattaa agitoida esmes heiluttamalla pönttöä tai hämmentämällä ja ei varmaan haittaisi vaikka hiivaravinnetta ja sellastakin olisi seassa. Tuo olut kun jatkaa kuivamistaa, eli kannattaa varmaan huolellisesti tsekkailla että miten kuivaminen pullossa jatkuu. Mutta varmasti 1.03x huitteisiin tuollanen jää. Muutenkin mielestäni lopputuotte kypsyy nopeampaa, lopputulos on parempi ja vähemmän kotikaljamainen heti alussa kun sen antaa rauhassa olla pitkässä primäärissä. Meinaan että siitä voi ottaa vaikka maistiaisiakin matkalla. Esmes omat portterit ovat olleet varsin jees jo käymispöntöstä (2kk primäärin jälkeen).

Tuossa on muuten erinomainen episodi Brewing TV:tä juurikin Barley Winen tekemisestä, startterista ja kypsyttelystä. Sekä tietysti omasta suokkaristani, eli partigyle-panemisesta (paraikaa yks menossa).

https://www.youtube.com/watch?v=QdQTN35crIM

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Su Maalis 18, 2018 18:54 pm

Kiitos, pitääkin katsoa tuo. Joo 1.132 näytti mäskäysvaiheen jälkeen jäähdytettynä 20 asteiseksi. Ja kolmisen viikkoa pidin käymässä lämpötilasta 17--21.5 asteesen hiljalleen nostaen. Ensimmäisten päivien aikana pumppasin lisää ilmaa ja noin viiden päivän jälkeen kun meno alkoi hiipua hämmensin pohjasta vielä hiivat liikkeelle. Nyt on lämpötila noin 3 astetta jossa annan olla yhteensä kuukauden päivät ennen pullotusta.

Eli sahtiahan tässä on aina ennen tehty mutta nyt kun vähän koittanut perehtyä oluentekoon niin sahtihan on ikäänkuin vahvan oluen puolivalmiste. Eli pullahiiva vaihtui oluthiivaan, lyödään hapot kylkeen ja pullotetaan :) katsotaan mitä tulee

Otin pienen näytteen:
IMG_20180317_184004.jpg

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Maalis 19, 2018 22:11 pm

Mjoo. Kannattaa toki muistaa että siinä missä vahvakin sahti tai vehnis on tuoretuote, niin Barleywine vaatii enemmän aikaa. Eli ei kannata vetää samalla aikataululla. Eli pulloissa voi muhia pullopommeja.

Mimmonen mäskäysprofiili sulla muuten oli?

Palaa sivulle “Yleinen”