Teräksinen käymisastia

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Piruz
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Teräksinen käymisastia

ViestiKirjoittaja Piruz » To Tammi 11, 2018 20:00 pm

Hei! Olisiko täällä jollakin antaa vinkkejä mistä saisi edullisen teräksisen käymisastian max 20 litraa? Tai kuinka tehdä sellainen itse?

Itselläni on 100 litran pakastin käymiskaappina, johon ei mahdu yli 50 cm korkea astia, ja muutenkin laitteistoni on suunniteltu max. 12L satseille. Olen käyttänyt olutta 20 litran muoviastiassa, mutta nyt ajattelin että hankkisin saman kokoisen tai pienemmän teräksisen astian.

Neuvoja? Ebayt yms. googlella on käyty läpi, mutta 130 € 12 litran teräsastiasta on mielestäni vähän kohtuutonta... Vai onko?
Rohkeasti pantua :party:

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

Re: Teräksinen käymisastia

ViestiKirjoittaja Von Retee » To Tammi 11, 2018 20:17 pm

Tossa on 65 euroa posteineen 20 litranen. https://www.ebay.com/itm/BEHALTER-BIN-V ... 2579754789

Ite oon aatellu ton 50 litrasen tilata tässä jossakin vaiheessa. (tosin vielä ajatuksen tasolla)

Ja mites tää bilteman 25 litran kattila? Ootko sitä miettiny http://www.biltema.fi/fi/Koti/Keittio/K ... 000028226/

SA-kaupassa on ollut jotakin teräksisiä armeijan ylijäämäastioita myynnissä. On pitänyt käydä kattomassa millasia pönttöjä ne on, mutta en oo muistanu. https://www.sa-kauppa.fi/tuotteet/kuvagalleria Ne ilmeisesti 30 litrasia.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » To Tammi 11, 2018 21:49 pm

120e 12L astiasta on kyllä melko paljon. Itse tekeminen vaatii melkolailla osaamista jotta tulee toimiva tekele.

Von Reteen ehdotuksista pointseja:

Tuo 65e ei ole optimaalinen, kapea suuaukko ja epäsuorat seinämät heikentävät pestävyyttä joka on käymisastialle ehkä oleellisimmasta päästä.

Kattilan ongelmaksi tulee tiiveys. Toki sitä voi modata ja säätää tiiviiksi, mutta vaatii aikaa, työtä ja rahaa.

SA-kaupan astioista voisi melkein suoraan veikata että lommoa ja naarmua löytyy niin että käymisastiaksi voi olla ronkeleita, sama ongelma mikä Bilteman kattilassa mitä tulee tiiveyteen. Tuolta saisi varmasti hyvän mäski / keittokattilan kyllä.

Oma ehdotus tähän hinta / kokoluokkaan olisi tämä: http://www.ebay.de/itm/20-5-L-Edelstahl ... SwCMFaQQ7D

Tämä on tukevahko, eristetty kattila jonka saa tiiviisti kiinni. Ainoa puutos on ilmalukon paikka, eli kanteen joudut tekemään reijän itse. Tuolla sanotaan että ei toimiteta suomeen, mutta toimituksen pystyy kyllä sopimaan s-postitse. Itsellä vastaava 50l kattila mäski/keittosysteemissä. :cheers2:

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » To Tammi 11, 2018 22:03 pm

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » To Tammi 11, 2018 23:35 pm

Kiitos vastauksista! Joo ainoa järkevä valmis (ja hyvännäköinen) astia mikä on tullut vastaan on SS Brew techin Mini Brew Bucket 13L. Hinta postikulujen kanssa on 150€....

Klarsteinilla olisi 80€lla 25 litrainen, mutta korkeus on ilman vesilukkoa 55cm eli liian suuri.

Eikös teräksen poraaminen ja reiän hiominen kuitenkin ole aika helppoa vai vaatiiko erikoistyökaluja?

Ehdotuksia voisiko tuollaisia termosastioita tiivistää jollain? Vesitiiviitähän niiden pitäisi olla, koska tarkoitettu nesteiden kuljetukseen.

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » To Tammi 11, 2018 23:42 pm

poraamiseen hss kuusiporanterä voiteluun vaikka rostoffii niin menee kuin juustoon mut muista sitte pestä eka jollain mikä poistaa rasvan/öljyn. hyvin!

läpivienneissä kunnon tiivisteet/o-rengas molemminpuolin niin pitää hyvin, itellä panopäivä menossa, jäähdytys käynnissä..... :jano:

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Pe Tammi 12, 2018 0:08 am

"Itselläni on 100 litran pakastin käymiskaappina"
Tuohan suodattaa jo enimmät ötökät , joten käymisastian kannen ei tarvitse olla tiivis . Nuo armeijan astiat on varmasti hyviä ja kestää pestä höyrypesurilla puhtaaksi. Ja sama bilteman kattilasta , siinä on sitten hana valmiina .
Kun astia on pakastimessa niin käydessä sen pintaan tulee hiilidioksidikerros ja pakastin myös täyttyy hiilidioksidilla .

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Tammi 12, 2018 9:15 am

Piruz kirjoitti:
Eikös teräksen poraaminen ja reiän hiominen kuitenkin ole aika helppoa vai vaatiiko erikoistyökaluja?

Ehdotuksia voisiko tuollaisia termosastioita tiivistää jollain? Vesitiiviitähän niiden pitäisi olla, koska tarkoitettu nesteiden kuljetukseen.

Porakone ja kuusiporanterä tosiaan niin pääset jo pitkälle, viila kenties reunojen siistimiseen. Tuo linkittämäni Thermopot on tiivis, kannessa on silikonitiiviste ja klipsuilla saat kannen painettua kiinni jämptisti.

olutttavaan kirjoitti:"Itselläni on 100 litran pakastin käymiskaappina"
Tuohan suodattaa jo enimmät ötökät , joten käymisastian kannen ei tarvitse olla tiivis . Nuo armeijan astiat on varmasti hyviä ja kestää pestä höyrypesurilla puhtaaksi. Ja sama bilteman kattilasta , siinä on sitten hana valmiina .
Kun astia on pakastimessa niin käydessä sen pintaan tulee hiilidioksidikerros ja pakastin myös täyttyy hiilidioksidilla .

Ei olla ihan varman päällä jos luotetaan siihen että hiilidioksiidikerros ja pakastimen tiiveys riittää kontaminaatioiden välttämiseen. Hiilidioksidia muodostuu kuitenkin tarpeeksi vain pääkäymisen aikaan, joten pidempi kypysyttäminen on riskialtista. Lisäksi pakastimen kannen avaaminen todennäköisesti imee pakastimen sisään pölyt ja pöpöt huoneesta?

:party:

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Tammi 12, 2018 9:38 am

lehtinel kirjoitti:Tuo 65e ei ole optimaalinen, kapea suuaukko ja epäsuorat seinämät heikentävät pestävyyttä joka on käymisastialle ehkä oleellisimmasta päästä.

En usko, että pestävyys olisi noissa rosterisissa ongelma. Noissa kun ei pitäisi muodostua mitään naarmuja ym. minne bakteerit voisivat jäädä muhimaan. Eli kunnon pesu + huuhtelu ja sen jälkeen desinfiointi. Ei pitäisi juuri erota lasisista käymisastioista, missä vieläkin kapeampi suuaukko?

Toki en ole asiantuntija, vasta aloittelija näissä käymishommissa.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Tammi 12, 2018 9:50 am

Von Retee kirjoitti:
En usko, että pestävyys olisi noissa rosterisissa ongelma. Noissa kun ei pitäisi muodostua mitään naarmuja ym. minne bakteerit voisivat jäädä muhimaan. Eli kunnon pesu + huuhtelu ja sen jälkeen desinfiointi. Ei pitäisi juuri erota lasisista käymisastioista, missä vieläkin kapeampi suuaukko?

Toki en ole asiantuntija, vasta aloittelija näissä käymishommissa.

Ei materiaalin puolesta - mutta muodon. Ei siis mahdoton, muttei optimaalinen myöskään. Noin saman hintaisina valitsisin itse näistä tuon Thermopotin. :jee:

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Tammi 12, 2018 10:05 am

lehtinel kirjoitti:Ei materiaalin puolesta - mutta muodon. Ei siis mahdoton, muttei optimaalinen myöskään. Noin saman hintaisina valitsisin itse näistä tuon Thermopotin. :jee:

caterling-portal ei toimita Suomeen. Kysyin sitä viime viikolla.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Tammi 12, 2018 10:38 am

Von Retee kirjoitti:

Tilanne on siis ns. perseestä. :?

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Pe Tammi 12, 2018 10:54 am

Von Retee kirjoitti:
lehtinel kirjoitti:Ei materiaalin puolesta - mutta muodon. Ei siis mahdoton, muttei optimaalinen myöskään. Noin saman hintaisina valitsisin itse näistä tuon Thermopotin. :jee:

Noni reisille meni sekin... Samaa thermopotia sais valmiiksi modattuna briteistä, vaan hinta on tuplat... :(

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Tammi 12, 2018 11:18 am

Piruz kirjoitti:
Noni reisille meni sekin... Samaa thermopotia sais valmiiksi modattuna briteistä, vaan hinta on tuplat... :(

Noh, kyseleppä nyt vielä, ties vaikka harkitsisivat toimittamista jos löytyy tarpeeksi halukkaita ostajia. Pyytämällä se piti hoitaa silloin vuosia sitten myös, aika ajoin ilmeisesti ollut niin että eivät ole suostuneet lähettämään...

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Pe Tammi 12, 2018 16:27 pm

Nyt löytyi: vaikkakin kuten edellä sanottiin ei välttämättä helpoin puhdistaa (mutta kestää kiehuvaa vettä), mutta samaa jotkut käyttävät maailmalla kunhan poraa vesilukolle reiän:

http://www.stockhouseitalia.com/epages/ ... ucts/F100R

Kokoja olisi 10, 15, 20, 30, 50, 75 ja 100 litraisena.
Ongelmaksi muodostuu postikulut: yhden 20 litraisen hinta on 45€, mutta postikulut 40€ päälle... Mutta ainakin kaksi saisi tilattua samalla postikululla. Ehkä enemmänkin.

Olisikohan täällä Jyväskylän alueelta kiinnostuneita kimppatilaukseen? :D onko osto-päivityksille omaa kohdetta täällä forumeilla?

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Pe Tammi 12, 2018 17:26 pm

Mä ostin viimevuonna SA kaupasta 3 kpl 66 litran rosterisia ruutiastioita. Pyöreä pytty tiiviillä kannella. Tuunasin sen verran, että laitoin pönttöihin hanan. Kannessa olevaan ilmaruuviin kiristin klemmarilla puutarhaletkun pätkän ja sen pään tuuppasin juomalasiin, toimiva vesilukko tuli suht nätisti.
Hintaan alle 50 ekee sain todella toimivat, helposti puhdistettavat pystyt. Painavia, mutta panimon kattoon laitettu talja helpottaa täysien astioiden nostoa (tyhjä pytty kannen kaa 15kg). Pytty mahtuu hyvin normimittaiseen jääkaappiin jota käytän oluiden kypsytyskaappina.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Tammi 12, 2018 18:20 pm

Tuo on täsmälleen sama pönttö minkä jo avausviestissäni laitoin. Ebayssä posteineen 65 euroa pönttö.

Noissa halvoissa rosteripöntöissä joutuu ihan järjestään lyömään aaltoja peltiin, että pysyy muodot paremmin. Jokainen on joskus pidellyt esim. 2l pepsipulloa, missä sileä pinta. Menee avattuna ihan ruttuun.

Tolta saksan myyjältä voi joku toinen kokeilla kysyä. Ei tuosta tosiaan ole kuin reilu viikko, kun sanoi, että ei toimita Suomeen, mikä sinänsä harmi. Olisi voinut itseänikin kiinnostaa, mutta olen jo lähes 100% päätynyt tilaamaan tuon italaisen pöntön, sitten kun tulee ajankohtaiseksi.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Tammi 12, 2018 19:55 pm

Eikö noissa eristetyissä voi muodostua ongelmaksi käymisen tuottama lämpö, oli astia sitten huonetilassa tai jääkaapissa? Jäähdytyskierukalla varustettuna tuo eristys taas olisi hyödyllinen.

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Pe Tammi 12, 2018 21:27 pm

Von Retee kirjoitti:

Tuo on täsmälleen sama pönttö minkä jo avausviestissäni laitoin. Ebayssä posteineen 65 euroa pönttö.

Noissa halvoissa rosteripöntöissä joutuu ihan järjestään lyömään aaltoja peltiin, että pysyy muodot paremmin. Jokainen on joskus pidellyt esim. 2l pepsipulloa, missä sileä pinta. Menee avattuna ihan ruttuun.

Tolta saksan myyjältä voi joku toinen kokeilla kysyä. Ei tuosta tosiaan ole kuin reilu viikko, kun sanoi, että ei toimita Suomeen, mikä sinänsä harmi. Olisi voinut itseänikin kiinnostaa, mutta olen jo lähes 100% päätynyt tilaamaan tuon italaisen pöntön, sitten kun tulee ajankohtaiseksi.

Arvaa miksi en tilaa tuota linkitettyä halpaa? Koska se tehdään samalla tavalla kuin säilyketölkit. Siis pohja.

Katsopa huvikseen tuotemerkki Sansone. Tekevät ns
priimaa, eli welded tyylisesti pohjat (ennytmuista suomen kielistä termiä) pohja on silloin sileä, eikä ole saumoja sisäpuolella.

Sama on nuo minun linkittämät.
Et varmaankaan asu lähelläkään minua jos tilaisi kimpassa...? :D Italiasta tosiaan suoraan saman hintaisia jos tilaisi 2 tai useamman.

Noh, omalta osaltani etsintä jatkuu. Sansonea ei myydä ebayssa Euroopasta suoraan. :(

Piruz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Piruz » Pe Tammi 12, 2018 21:29 pm

Nummisoft kirjoitti:Eikö noissa eristetyissä voi muodostua ongelmaksi käymisen tuottama lämpö, oli astia sitten huonetilassa tai jääkaapissa? Jäähdytyskierukalla varustettuna tuo eristys taas olisi hyödyllinen.

Tätä varten voi kanteen porata toisen reiän thermowelliä varten. Googlaa jos ei sano mitään. Sitä kautta pystyy mittaamaan suoraan oluen lämpötilan, eikä siis käymisastian lämpöä. :)

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”