Aloittelijan keg kysymykset

Valvojat: suorama, Elmo

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tre
18 tai yli: Olen

Re: Aloittelijan keg kysymykset

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » La Syys 23, 2017 13:35 pm

Millaisia ajatuksia moinen kokoonpano herättää? http://www.ebay.co.uk/itm/AEB-Corny-Cor ... 2210600681

Tarkoituksena olisi päästä näissä hommissa alkuun. Tulevaisuudessa tuohon settiin voisi hankkia pienemmän kegin piknik käyttöön ja vastavuoroisesti isommalle kegille isompi hiilaripullo regujen ja muiden kanssa. Ainoa miinus on ainakin se ettei hanasta löydy paineentasaajaa.
Make stout great again!

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Pe Joulu 08, 2017 19:26 pm

Mitenköhän tätä bilteman mittaria kuuluisi lukea jos esim haluaisi tuutata kegiin 3 bar? Tässä kuva regusta:

http://kuvanjako.fi/9j5zg

Olisi näköjään pitänyt tutkia tätäkin paskaa tarkemmin ennen kuin ostin. Nyt hävettää :hullu:
Make stout great again!

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Joulu 08, 2017 19:42 pm

helpommalla pääset kun haet siihen reguun vaikka ikh:lta yms bar mittarin ,tuohon l/min /bar kun ei vissiin ole mitään virallista muutos taulukkoa,itellä kyllä pitäs tuolla tallissa olla tohonkin sopivaa bar mittaria (käytetty) tollasset arvot löyty pikasella kuuklaamisella ,eka numero LPM ja jälkimmäinen bar
pääset ainakin alkuun jos ei muuta,Tai jos sulla on esim joku vanha yms ylimääränen renkaantäyttö pistooli niin siinäkin saattaa olla sama kierre kun tuossa regussa.

L/min Bar
2 = 0.50
3~ 0.75
4~ 0.9 - 1.0
5~ 1.6
6 ~ 1.8
7 = 2.0
8 = 2.5
9 ~ 2.75
10 = 3.0
11 = 3.5
12 ~ 3.90 - 4.0
13 ~ 4.10
14 = 4.5
15 = 5.0
16 ~ 5.25 - 5.30
17 ~ 5.75
18 = 6.0
19 = 6.5
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Pe Joulu 08, 2017 20:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Pe Joulu 08, 2017 19:53 pm

Tämä selvä. Jos se siellä tallissa lojuu ylimääräisenä niin myy mulle? Maksan oluella :cheers1:
Edit: Kiitos taulukosta! Tuolla pääsee jo pitkälle :) Vitutti biltemassa nykiminen niin jäi tuo regun tarkastelu vähäiseksi. Olisin muuten tilannu saksasta mut oli juuri siinä ja siinä ettei mahtunut pienemmillä postimaksuilla tulemaan niin jätin ottamatta. Kotoa piti löytyä regu mutta ei sopinut osat tuohon 2kg pulloon.
Make stout great again!

Niko
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Niko » To Joulu 14, 2017 21:22 pm

Vaikka Malzmühlen mukaan paketti ei vieläkään ole lähtenyt, kamat tulivat perille. NC-kegejä tilasin, mutta Coca-Cola lukee jokaisessa ja mittojenkin perusteella niitä ovat. Ball lockit ja NC:n kannet noihin on kuitenkin vaihdettu.

Onko näissä käytännössä nyt mitään eroa NC-kegeihin, kuin mittasuhteet ja sitä kautta tietenkin se, että varalle tilaamani nousuputket on liian pitkiä?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Joulu 14, 2017 21:35 pm

masafi kirjoitti:Itsellä vähän laiskatapa.Kun kegi tyhjä,pidän siinä hiilari paineen.Sitten ennen uuden oluen laittamista pesen vedellä.Kierrätän paineella starsania liittimistä ja varoventtiilistä.Viimeiseksi huuhtelu kylmällä vedellä.Minulla on 10kg hiilari pullo.Voi vähän tuhlata.

Sama jätkä täällä. Ite pesen pöntön vasta kun sille tulee tarvetta. Toistaiseksi toiminut hienosti kun tonkka ei pääse kuivamaan ja koska ulkoa ei pääse pöpöjä, niin muutakaan epämääräistä ei kasva.

Sitten kun pesu on ajankohtainen, niin eka pari viruttelua vedellä, sitten starsanit ja heiluuttelu. Tyhjennän starsanit paineella olutletkun kautta niin sekin putsautuu.

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » La Joulu 23, 2017 16:04 pm

Tuommoinen ensi viritys ekassa kegissä
Pitää laittaa tuo sodastreampullo vastapuolelle hanaa ja vaikka kuminauhoilla kiristää kegiä vasten , letkuakin on vielä koko parimetrinen pätkä
Normi olutliittimellä hana tuli yläviistoon niin korkealle että hanan kahva otti pakastimen kanteen .
Kuva

Masokisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jkl

ViestiKirjoittaja Masokisti » Ti Joulu 26, 2017 11:41 am

Montakos kegiä tuollainen sodastream pullo kestää? Itselläni on kegeihin siirtyminen edessä kesän aikana, hiukan mietityttää kuinka iso tuon hiilariputelin pitäisi vähintään olla jos 2-3 19L kegiä olisi kaapissa.

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Ti Joulu 26, 2017 14:18 pm

Hiilidioksidikaasu painaa noin 2g/l normioloissa.
Lisätään 2 vols Force karbonoinnilla , tekee noin 80g per 19L kegi ja tarjoiluun 1 bar paineella menee 40g .
Pesuihin vähäsen
Varmaan 2 , säästellen jopa 3 kegillistä saa yhdellä sodastreamilla karbonoitua ja tarjoiltua .
Viimeksi muokannut olutttavaan, Ti Joulu 26, 2017 15:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Joulu 26, 2017 14:26 pm

Itellä tollanen 7.5kg pullo kestänyt nyt reilun vuoden mutta alkaa oleen aikas finaalissa,tosin aikas monta kegillistä sillä on hapotettu ja tarjoiltu.
Mutta jos on tilaa niin suosittelen suosiolla tuollasta 6-10kg pulloa,ja esim sitten hätävarana tollanen soodan (425g) pullo,
Btw ei sitä hiilaria kyllä pesuvaiheessa tarvita....ja muutenkin toi karboininti yms niin riippuu paljon oluen lämpötiloista ,kegin koosta yms yms...

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Joulu 27, 2017 9:51 am

10 kg pullo kestänyt parisen vuotta.6:tta 19 l kegiä käyttänyt.Olen kyllä pullottanutkin välillä.
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Joulu 27, 2017 10:34 am

Omasta kaapista löytyy kaksi 2kg pulloa. Olisiko yksi kestänyt noin vuoden päivät. Kolme kegiä kaapissa, mutta kierto on kohtuu rauhallista enkä ole kovin tarkkaan laskenut kuinka paljon on tullut olutta kegien läpi puskettua.
Pullon kokoa miettiessä nostaisin esiin turvallisuuskysymyksen eli missä pullo&kegit sijaitsevat? Jos värkit ovat pienessä tilassa ja tuo systeemi laukeaa (muoviputket repeää, liitokset falskaavat) niin mihin se purkautuva co2 päätyy? Pienessä tilassa 10kg pullo voi huonolla säkällä tappaa, kun taas pienemmän pullon kanssa enintään harmittaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Joulu 27, 2017 11:06 am

voihan sitä autollakin joutua kolariin,ja eipä tuollainen pieni vuotaminen tapa vaikka olis 10kg pullo,ja taas jos kunnolla vuotaa niin sen kyllä kuulee.
Huolella kun tekee noi liitokset yms niin eipä ne mihinkään vuoda.

Ja eipä itellä ainakaan se pullo ole auki 24/7 vaan ainoastaan sillon kun tarvitaan painetta tarjoiluun/hapotukseen.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Joulu 27, 2017 13:01 pm

Joo itekin suoritan aluksi 3bar pakko karbonoinnin.Ja sitten käytön mukaan pidän päällä.Aina kiinni venttiilit kun ei käytä.Pullo ei asuin tiloissa.
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Joulu 27, 2017 19:58 pm

Kolariin voi joutua, mutta joku järki liikenteessäkin pitää olla mukana. Sama homma kaasujen kanssa pelatessa. Oma kommentti pohjaa tietämättömyyteen kysyjän tulevien kaasupullojen sijainnista, kun kysyjä voi olla nuori opiskelija 15m2 kämpässä tai sitten henkilö jolla on oma rakennus oluille. :)
Ehkä yleisenä neuvona itse sanoisin, että pullon kokoa miettiessä kannattaa käyttää järkeä siinä mihin se pullo sijoittuu. Mikäli pullo on pienessä huoneistossa tai jopa samassa huoneessa/tilassa jossa nukutaan 2kg olisi maksimi, ehkäpä joku sodastream vielä parempi. 10kg pullot sitten sinne erillisiin ja hyvin tuuletettuihin tiloihin.

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » To Tammi 11, 2018 11:37 am

Masokisti kirjoitti:Montakos kegiä tuollainen sodastream pullo kestää? Itselläni on kegeihin siirtyminen edessä kesän aikana, hiukan mietityttää kuinka iso tuon hiilariputelin pitäisi vähintään olla jos 2-3 19L kegiä olisi kaapissa.

Nyt on kaksi 19L kegillistä karbonoitu (olut noin 2 vols ja siideri noin 3 vols ) ja tyhjennetty, tarjoilupaine kegissä 1 barin luokkaa , Sodastream pullolla ja vielä tuntuisi olevan kaasua jäljellä.

EDIT .
Kolmatta kegillistä karbonoidessa loppui co2 pullo melkein alkuunsa .

Samalla kun vaihdoin pulloa kokeilin Kiinan regulaattoria , olivat vaan tehneet vähän liian pienet kierteet holkkiin että olisi käynyt jengoihin .
Halpa ja hyvä ei taaskaan kohdannut.
Viimeksi muokannut olutttavaan, To Tammi 11, 2018 21:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Tammi 11, 2018 14:36 pm

Kyllä täydellä 2kg pullolla hapottaa ja tarjoilee ainakin kolme-neljä satsia.

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » To Tammi 11, 2018 20:49 pm

miten 2kg puteli kestää noin vähä ku soda pullol tekee melk saman?? tuntus et nyt vuotaa jostain???

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » La Tammi 27, 2018 19:24 pm

Onkohan muilla Humlesta tilatun kegipaketin regulaattorissa pikku ongelma? Paine nousee itsekseen turhan korkeaksi. Ensimmäinen Kegi meni hienosti. Paine oli jossain 1barin tienoilla, ja regu sodastream pulloineen jääkaapissa karbonoinnin ajan koko ajan päällä.

Toisessa kegissä kävi niin, että paine oli säädetty 1,1-1,2baria. Mutta muutaman päivän jälkeen kun testasin oliko happoja tullut olut tuli pelkkänä vaahtona ulos. Paine oli noussut n. 2bariin. Sain ravistelemalla paineet laskemaan siten, että tuli muutakin kuin vaahtoa ulos.

Sodastream pullo ja regu on edelleen ollut jääkaapissa, ja paine ei lähde itsekseen nousemaan jos co2 liitin ei ole kiinni kegissä. Testasin laittamalla liittimen kegiin kiinni ja kaasut päälle, niin seuraavana päivänä oli taas paine lähtenyt nousemaan itsekseen.

Onko tuo regulaattori vaan paska, vai onkohan juuri tuo yksilö jotenkin rikki? Vähän hankalaksi menee tuo karbonointi jos paineet nousee itekseen. Enkä oikeastaan haluaisi porailla jääkaappiin reikiä kaasuletkua varten, eli pullo on tarkoitus pitää jatkossakin jääkaapissa.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ti Helmi 06, 2018 0:50 am

Jaa-a, mimmonen hana sulla tossa? Olikohan, että sillä mukana tulevalla just vaahtoa herkästi ja sitten taas tällaisella pitäis pystyä vaikuttaa vaahdon tuloon:

https://www.lappo.fi/product/1133/lindr ... u-oluthana

Eli tossa toi kompensaattori pitäis vähentää tai poistaa vaahdon tulon? No, omat vermeet vasta tuli, että en tiedä. Pääsen testailee myöhemmin, mutta tuon lapon hanan kyllä tilasin.

Humlen pöntöistä itellä semmonen kysymys, sain aika vanhat pöntöt ja mustaa töhnöä lähtee paljon muovi/kumiosista. Mitä lääkkeeksi tälle? Muutoin näyttäis ihan siisteiltä pöntöiltä.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”