"Vierre tiivisteen" tekeminen?

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

"Vierre tiivisteen" tekeminen?

ViestiKirjoittaja Morphose » Ke Marras 29, 2017 14:49 pm

Moikka,

En ole vielä itse tehnyt kertaakaan näitä panohommia ja mietinkin, että mitenköhän nämä onnistuvat nykyisillä pilleillä ja vieheillä mitä löytyy kaapista.

Pää kysymys onkin, voiko tehdä 10L kattilalla esim ns. tiivisteen jonka lopullinen tilavuus olisi esim 15L tai 20L. Eli siis aluksi olisi vain se n. 10L vettä johon sitten iskettäisiin sisään esim uutteesta halutun loppumäärän verran tavaraa ja perään sitten humalat. Kun tämä keitos olisi valmis ja aika laittaa käymisastiaan, niin tässä vaiheessa lisättäisiin puuttuva vesi. Samalla lämpötilakin putoaisi mukavasti kuten on tarkoitus.

Isoin pelko tässä olisi varmaan se, että vierteen kylläisyys tulisi vastaan ja uutteet eivät liukenisi vierteeseen, vaan jäisivät kelluskelemaan sattumina sinne? Toinen pelko varmaan olisi, että vierteestä tulisi sen verta paksua että se palaisi helpommin pohjaan liedellä?

Onko kellään mitään kokemuksia tai mielipiteitä vastaavasta? Vai tuleekohan sitten vain vastaan joko pienempien satsien teko/uusien pelien ja vehkeiden osto.

Cheers

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

Re: "Vierre tiivisteen" tekeminen?

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Marras 29, 2017 15:14 pm

Moi siis teet uutteesta olutta/ haluat tehdä ;) desinfioi kaikki hyvin, kaada uute käymisastian pohjalle, keitä 2 litraa vettä johon lisäät tarvittavan määrän joko panimosokeria/hunajaa/spray mallasta mitä nyt sitten haluat käyttää. tämän kaadat käymis astiaan ja sekoitat hyvin, sitten lisäät vettä niin paljon että saavutat sen määrän vierrettä kun tarvitset. Sitten lisäät hiivan kunhan vierre on sopivan lämmintä. en tiedä reseptiä niin vaikee tarkemmin sanoo tässä vaiheessa. kysy rohkeesti vaan lisää ja kerro mitä olutta ja millä reseptillä ;)

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Marras 29, 2017 15:21 pm

https://youtu.be/sAJKWCdaPq4

tuossa vanha hyvä opettaja :) itse aloitin hänen opastuksella ;)

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Morphose » Ke Marras 29, 2017 15:34 pm

HiiriHaukka kirjoitti:Moi siis teet uutteesta olutta/ haluat tehdä ;) desinfioi kaikki hyvin, kaada uute käymisastian pohjalle, keitä 2 litraa vettä johon lisäät tarvittavan määrän joko panimosokeria/hunajaa/spray mallasta mitä nyt sitten haluat käyttää. tämän kaadat käymis astiaan ja sekoitat hyvin, sitten lisäät vettä niin paljon että saavutat sen määrän vierrettä kun tarvitset. Sitten lisäät hiivan kunhan vierre on sopivan lämmintä. en tiedä reseptiä niin vaikee tarkemmin sanoo tässä vaiheessa. kysy rohkeesti vaan lisää ja kerro mitä olutta ja millä reseptillä ;)

Jaajaa, kaikki videot mitä olen katsonut aiheesta niin on suoraan kattilassa keitetty vaikka niissä tehtäisiinkin uutteesta, sitä ei erikseen tarvitse keittää siinä samassa määrässä kuin mitä vierrettä haluttaisiin? Jossain vaiheessa isäni kanssa keskustelin tästä ja hän oli kuulemma ainakin aikanaan tehnyt juurikin sanomallasi tavalla, eli mallasuutteet käymisastiaan ja kuumaa vettä päälle.

Itsellä ei ole vielä mitään tiettyä reseptiä mielessä, toistaiseksi resepti on vielä sillä tasolla että tiedän millaisen haluaisin eli stout/porter tyylisen tumman ehkä kahvi/suklaa vivahteinen. Yksi lemppareita mitä olen maistanut on ollut London Porter, eli pitäisi ehkä vastaavanlainen resepti käydä etsimässä.

Pitää varmaan käydä illemmalla katselemassa enemmän reseptejä mitä täältä löytyy jos löytyisi sopiva.

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Morphose » Ke Marras 29, 2017 15:35 pm

HiiriHaukka kirjoitti:https://youtu.be/sAJKWCdaPq4

Joo kattelin tossa joku kk takaperin useampia videoita niin taisi hänenkin videoita tulla vastaan pari kappaletta :D

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Marras 29, 2017 15:44 pm

coopers lager oli mun eka mistä tuli parempaa kuin kaupan koff esim ;) noh tykkäät tummista niin osta coopers stout ja siihen 1kg vaaleeta spray mallasta ja pulputtaan ;) Niin nämä nykyajan uutteet on valmiiksi keitetty kasaan ja humalat sun muut maku jutut mukana joten sen keittäminen jopa tuhoaa humalien tarkoituksen sun muuta ja steriiliä tavaraa kunhan muistaa purkin desinfioida ulkopuolelta ennen avaamista :)

ps: jos haluut erilaisen niin 1,3kg pastoroitua hunajaa sekaan, niin sitte ei spray mallasta ollenkaan :) ja hunajaa ei saa keittää ;)

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Marras 29, 2017 15:49 pm

Toimiihan se, mutta humalista irtoavat katkerot huonommin väkevässä vierteessä eli määriä pitää nostaa alkuperäiseen reseptiin nähden (laskureita on olemassa). Tosin jos ei puhuta superhumaloidusta IPA-tyylistä vaan enemmän tummasta stoutista jossa pääosa mausta tulee maltaista, en osaa sanoa kuinka kriittistä tuo nyt on.

Jos haluaa kummiskin ottaa tuonkin huomioon niin voihan sitä myös keitellä humalat pienemmässä nesteessä johon laittaa uutteestakin vain osan, ja sekoittaa vasta keiton lopussa loput uutteet sekaan ja laimentaa sitten pönttöön.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Marras 29, 2017 16:08 pm

siis uute valmistetaan kokoon keittämällä johon lisätty humalat niin sen uudelleen keittäminen tuhoaa monet asiat ;) tätä tarkoitin

ja jos valmiiksi humaloituun uutteeseen lisätään itse humalaa saattaa tulla aikas kitkerää viemäri kamaa mikäli ei omaa perverssin katkeraa tykkämystä juoda juomia mitä muut ei pysty juomaan!

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Marras 29, 2017 16:14 pm

Joo, on uutteita ja "uutekittejä" joissa on humaloinnit jo mukana, menevät nyt sekaisin. Jälkimmäisiä ei tarvi keittää eikä varmaan kannatakaan, kunhan saa johonkin vesimäärään liuotettua.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Marras 29, 2017 16:54 pm

HiiriHaukka kirjoitti:https://youtu.be/sAJKWCdaPq4

Joo Kanadan Albiino on legendaarinen opettaja |:)

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Morphose » Ke Marras 29, 2017 19:06 pm

Jees, hei kiitti teille nopeista ja hyvistä vastauksista! :D Enköhän näillä eväillä ainakin pääse hyvään alkuun.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » Ke Marras 29, 2017 20:26 pm

Jatketaan tätä aihetta vielä. Olen ajatellut että tekisin pussimäskäämällä vierteen, jossa on kattilan koon mukaan (10L) järkevä määrä maltaita. Maltaissa kaikki erikoismaltaat ja myös palea/pilsneriä tms. sen verran kun kattilassa saa mäskättyä järkevästi. Mäskäyksen jälkeen humalien keitto normaalisti. Keittovaiheen lopussa, kun vierrettä kasassa ~6L, nakkaa sitten vaaleita spraymaltaita tai humaloimatonta uutetta niin paljon että ollaan korvattu ne maltaat mitä ei sopinut mäskiin. "Vierretiiviste" käymisastiaan ja kylmää vettä päälle kunnes ollaan tavoite og:ssa. Lopussa olisi sitten vierrettä kasassa esim 12 litraa. Periaatteessa vierre on varmaan aika lähellä hiivauslämpötilaa ja happeakin sekoittuu hyvin kun lorottaa huolella vedet lopussa.

Sanokaapa viisaammat, meneekö tässä jotain pieleen? Onko tässä jotain isoja riskejä? Pystyiskö tätä metodia käyttämään mihin tahansa täysmallasreseptiin, jos korvaa vaan pohjamaltaasta valtaosan uutteella/spraylla?

Onko tälle tekniikalle joku nimi? Partial extract, minimash? Vaikuttaisi siltä että noissakin tekniikoissa on iso kattila ja kaikki neste kiehumassa kun humalia keitetään. Kevväämmällä kun pääsen taas panohommiin, oli ajatus tehdä isompi satsi jotenkin tämän tyylisesti. Sitä odotellessa on hyvä huudella foorumeilla. :lol:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Marras 29, 2017 20:41 pm

MInimashin nimellä kai tuo kulkee jos nimenomaan uutteet lisätään vasta keiton jälkeen vrt. partial mash. Ei kai siinä muuta vaaranpaikkaa ole kuin se, että mäskätessä mukana pitää olla perusmaltaitakin jotta mäskissä on sokereita pilkkovia entsyymejä tarpeeksi.

https://learn.kegerator.com/steeping-and-mini-mashing/

edit: emmätiiä, ristiin tunnutaan käyttävän minimashia ja partial mashia, sekavaa on
Viimeksi muokannut cob, Ke Marras 29, 2017 20:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Marras 29, 2017 20:42 pm

Tekniikan nimi on ymmärtääkseni "partial mash". Olen tehnyt itse muutamia eriä tuon tyyppisesti, tosin vaan kahdella 5 litran kattilalla kun en ole saanut aikaiseksi hankkia vielä sitä yhtä 10 litraista :). Humalia keittäessä tarvitsee huomioida keitettävän liemen ominaispaino, se vaikuttaa humalien määrän ainakin katkerohumaloinnin suhteen. Olen keitellyt humalia "osavierteessä" jonka ominaispaino on samaa luokkaa kuin mitä lopullisen vierteen ominaispaino tulee olemaan. Voisi varmaan tehdä jotenkin ihan toisellakin tavalla. Mun mielestä tällainen systeemi on toiminut kohtuu hyvin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Marras 30, 2017 11:00 am

Tuosta riskipuolesta vielä, tokihan siinä on jonkinlainen kontaminaation riski kun pönttöön lopussa lisätään kiehuttamatonta vettä. Mutta silloin kun itse olen tehnyt noita osamäskäysoluita joissa kattilan koko ei anna periksi koko erän kiehutusta, niin olen säälittä itsekin sekoittanut uutteet keiton lopussa ja sitten perään heti laimentanut hanavedellä vierteen sopivaksi. Paljon nopeampaa varsinkin jos ei ole jäähdytyslaitteistoa, koska tokihan hidas jäähdytyskin on oma kontaminaatioriskinsä.

Kikkakolmonenhan olisi kiehauttaa vesi etukäteen ja pakastaa se pienissä erissä, ja laimentaa vierre sitten jääkuutioilla jolloin pääsee melkein heti keiton jälkeen hiivaamaan.

Omilla pienillä erillä tuo katkerohumalien määrän säätäminen vierteen vahvuuden mukaan on pikkuisen epätoivoista. Niitä tulee muutenkin niin pieniä määriä keiton alussa ja AA-pitoisuudetkin vaihtelevat että mittatarkkuus tuottaa helposti enemmän heittoja kuin mikään liian väkevässä vierteessä keitto.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » To Marras 30, 2017 11:13 am

Vielä sellanen kysymys, että kannattaako tällaisella tekniikalla yrittää tehdä "isoja oluita", kuten esim. vaikka wee heavy, barley wine tai joku imperial stout? Tuleeko tässä jotain ongelmaa, kun tavoite og on korkealla? Eli tuleeko se vierre olemaan olomuodoltaan luokkaa hunaja/siirappi ennen kun käymisastiassa isketään kylmää vettä päälle? :D

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Marras 30, 2017 14:41 pm

Mäskäys menee hankalaksi ja saanto matalaksi jos yrittää saada ulos kauhean ylivahvaa vierrettä, se nyrkkisääntö 1:3 suhteesta maltaan ja veden välillä on ihan hyvä. Tuon yläpuolella mäskistä alkaa tulla sellaista puuroa että sitä ei saa sekoitettua, ja kohtuuttoman suuri osa sokereista jää maltaisiin imeytyneeseen vierteeseen. Käsittääkseni kun mennään barlywineihin ja muihin tappoliemiin, OG saadaan ylös myös keittämällä vierrettä kauan kasaan.

Kerran yritin mäskätä juurikin ylivahvana ja laimentaa alas (7 litran kattila, 4 kiloa mallasta...); alkuperäinen vierre oli kyllä vahvuudeltaan yli 1100 mutta sitä tuli tosi vähän, ja laimennoksen jälkeen vierrettä oli paljon haluttua vähemmän. Ja kyllä, se oli poskettoman paksua.

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Morphose » Ma Joulu 04, 2017 14:32 pm

HiiriHaukka kirjoitti:coopers lager oli mun eka mistä tuli parempaa kuin kaupan koff esim ;) noh tykkäät tummista niin osta coopers stout ja siihen 1kg vaaleeta spray mallasta ja pulputtaan ;) Niin nämä nykyajan uutteet on valmiiksi keitetty kasaan ja humalat sun muut maku jutut mukana joten sen keittäminen jopa tuhoaa humalien tarkoituksen sun muuta ja steriiliä tavaraa kunhan muistaa purkin desinfioida ulkopuolelta ennen avaamista :)

ps: jos haluut erilaisen niin 1,3kg pastoroitua hunajaa sekaan, niin sitte ei spray mallasta ollenkaan :) ja hunajaa ei saa keittää ;)

Hei sellainen kysymys tässä vielä tuli. Nytkun katselin vähän noita cooper'sin stout uutteita ja useammassa verkkokaupassa niitä myydään 1.7kg tuubissa, mutta missään ei ollut erikseen mainintaa kuinka paljon kyseisetä uutteesta tulee sitten lopputuotetta.

Osaatko sanoa kuinka paljon noin suurinpiirtein tuollaisesta 1.7kg purnukasta sitten tulee/kannattaa tehdä olutta?

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Joulu 04, 2017 16:26 pm

max 20 litraa jolloin se tarvii 1-1,5kg panimosokeria tai spray mallasta tai hunajaa :)

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Joulu 04, 2017 17:39 pm

20L siitä luvataan ja siellä on ohje mukana missä kerrotaan paljonko siihen tarvii lisäillä sokeria,tosin monet on sen sokerin korvannut ns "spray maltaalla" jolloin oluen maku on huomattavasti parempi kuin normaalilla sokerilla tehtynä(ns.keinotekoisesti nostetaan alkoholi prosenttia).

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”