Brouwland Brew Monk

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

VonHatte
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Re: Brouwland Brew Monk

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Marras 07, 2017 11:59 am

Oletteko muuten yrittäneet muuttaa lämpötilaa/tehoa kesken ohjelman? Pitäisi manuskan mukaan onnistua, mutta laite vaan piippaili eikä antanut muuttaa.

VonHatte
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Marras 07, 2017 12:56 pm

Lasse kirjoitti:Huomasin myös, että tuolla täydellä 2500W mäskätessä lämmöt meinasivat aina muutenkin nousta yli tavoitteen ainakin laitteen omassa näyttämässä. Täytyy jatkossa mäskätä vaikka 2000W teholla. Ehkä laitteen oma anturi on liian lähellä lämpövastusta... Täytyy koettaa laitteen omaa kalibrointia tai sitten vain käyttää tuota 3 asteen alennusta asetuksissa itse vähentäen, kun kiehuminen kuitenkin näytti tasaisesti 100 astetta laitteessa.

Itselläni oli mäskätessä tehot paljon matalammalla. Oiskohan ollut ~800W (perkules kun en tajunnut ottaa asetuksia talteen). Näytön mukaan ainakin pysyi lämpötila tasaisena (+-1C).

Lasse
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Lasse » To Marras 09, 2017 15:14 pm

VonHatte kirjoitti:Itselläni oli mäskätessä tehot paljon matalammalla. Oiskohan ollut ~800W (perkules kun en tajunnut ottaa asetuksia talteen). Näytön mukaan ainakin pysyi lämpötila tasaisena (+-1C).

Tätä kanssa pohdin toisen erän jälkeen, kun Grainfatherissahan käsittääkseni oli mästkäyksen ajaksi vain se oma 500 W vastus käytössä. Luulisi tässäkin riittävän vähempikin teho.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja aarle » To Marras 09, 2017 17:41 pm

Tuo laite viewtopic.php?f=46&t=3399&start=40 on käytännössä sama. Tuossa ketjussa on asetteluesimerkki.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Pe Marras 10, 2017 17:19 pm

Noh niin, munkki tuli taloon. Kiitos Panimonurkalle äärettömän nopeasta toimituksesta (24h).

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Marras 10, 2017 18:59 pm

jylppö kirjoitti:Noh niin, munkki tuli taloon. Kiitos Panimonurkalle äärettömän nopeasta toimituksesta (24h).

Nå mutta, sehän tuli vauhdilla. Olikin viimeinen vapaana ollut noista. Lisää tulee joulukuussa kun saavat seuraavan kontillisen Belgiaan. Samalla myös ilmeisesti 50l versio.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

PasilanMies
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja PasilanMies » La Marras 11, 2017 11:58 am

Kysymys liittyen veden määrään. Mittasin kattilaan mäskäysvedeksi 12 litraa, mutta kattilan oma mittari näyttää alle 10 lirtaa. Luotanko kuitenkin omaan mittaukseeni, kun osa vedestä ilmeisesti on tuolla pohjan alla menossa pumppuun ja kattilan viiva on siten persiillään?

Ainiin toinenkin kysymys. Laitteen mukana tuli 90 asteen kulmassa oleva silikoninen putken pätkä, mutta oheissa ei mainita sen käyttötarkoitusta. Klarstein-ketjussa on puhuttu pumpun imuaukkoon laitettavasta metalliputkesta, mutta tuo tuskin ajaa sitä asiaa?

VonHatte
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja VonHatte » La Marras 11, 2017 21:15 pm

PasilanMies kirjoitti:Kysymys liittyen veden määrään. Mittasin kattilaan mäskäysvedeksi 12 litraa, mutta kattilan oma mittari näyttää alle 10 lirtaa. Luotanko kuitenkin omaan mittaukseeni, kun osa vedestä ilmeisesti on tuolla pohjan alla menossa pumppuun ja kattilan viiva on siten persiillään?

Ainiin toinenkin kysymys. Laitteen mukana tuli 90 asteen kulmassa oleva silikoninen putken pätkä, mutta oheissa ei mainita sen käyttötarkoitusta. Klarstein-ketjussa on puhuttu pumpun imuaukkoon laitettavasta metalliputkesta, mutta tuo tuskin ajaa sitä asiaa?

Monkin mitta-asteikko ilmeisesti otaa huomioon hanan käytöstä johtuvan häviön (typerää minusta). Näyttäisi olevan n. 2 litraa. Muoviosa on varmaankin varaosa pumppuun?

Metalliputken nikkaroin itse parista 10mm kuparikulmaputkesta. Dremelillä varovasti hioin sopivan kokoiseksi. Pysyy ihan kitkalla.

https://ibb.co/erEJqw

https://ibb.co/jHKZVw

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Su Marras 12, 2017 21:55 pm

Eka pano munkin kanssa ja ei ongelmia panossa. Tehokkuus jäi 62% nurkille. Johtuuko lie 10l satsikoosta. Tarkistin juuri lämpötilan oikeellisuuden ja 1 asteen liian vähän näytti munkki, eli tuli mäskättyä +69 asteessa. Sekin on nyt asetettu oikeaksi. Vierrettä keitin 2,3kW teholla ja haihdunta 3,2-3,3l/h.

Korjataan tähän, eli saattaa olla tuo haihdunta myös vähäisempi mitä vanhassa kattilassa. Monk 2,3kW / vanha 3kW. Tästä johtuen OG jäi alemmaksi. En mitannut kovin tarkasti mäskäysvettä :mrgreen:

VonHatte: Ohjeissa lukee, että pitää laittaa pause päälle, niin voi muuttaa tehoa/lämpöä/aikaa. Samasta napista jatkuu ohjelma.
Viimeksi muokannut jylppö, Ma Marras 13, 2017 15:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VonHatte
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ma Marras 13, 2017 7:28 am

jylppö kirjoitti:VonHatte: Ohjeissa lukee, että pitää laittaa pause päälle, niin voi muuttaa tehoa/lämpöä/aikaa. Samasta napista jatkuu ohjelma.

Niin lukee, mutta minulla ei ainakaan toiminut :) Pitää koitaa uudestaan jossain välissä.

Mittasin mäskäyslämpötilan viikonloppuna ja minulla näyttö antaa tarkalleen saman lukeman kuin käyttämäni lämpömittari. Mäskäystehona oli 800W ja kiehumiseen riittää näköjään 2200W. Pienempi kiehumisteho vaan aiheutti sen että haihtumista ei tapahtunut yhtä paljon kuin viimeksi ja OG jäi tavoitteesta. Pitää hommata se perkuleen refaktrometri seuraavaan panoon :x

Lasse
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Lasse » Ma Marras 13, 2017 10:17 am

Mä en kanssa keksinyt ekan erän kanssa, miten useamman stepin ohjelmassa olisi pausella saanut sitä ohjelmaa muokattua. Toisenkin oluen panin manuaalisäädöllä. Toisaalta keksin vasta parin yrittämän jälkeen, miten sen lämmön korjauksen asetuksen saa jäämään päälle eli varmaan siihen ohjelman muutokseen jokin oikea näppäily on vaan haussa.

Modauksia olen tässä suunnitellut laitteelle. Joko kiinnitän Grainfatherin varaosana saatavan pumpun filtterin kiinni kattilan pohjan aukkoon tai sitten puukotan laitetta enemmän ja vaihdan pumpun ottamaan nesteen kyljen hanasta, johon sitten laitan sisäpuolelle kiinni MattMill kierreputkisuodattimen. Joka tapauksessa vaihdan hanassa kiinni olevan bazooka-screenin MattMill suodattimeen, joten vähemmillä ostoksilla pääsisi, kun vaihtaisi pumpun ottamaan nesteen kyljestä. Toisaalta pikkumodauksilla ei menisi takuut... Humalille taidan hommata myös jonkin korin roikkumaan pataan.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Marras 13, 2017 18:18 pm

Hmm...käyttökokemuksiin perustuvien modaustarpeiden valossa näiden n. 400 euron "automaattilaitteiden" hankinta tuntuu hieman arveluttavalta. Nyt tehnyt Klarstein Beerfestillä ja upgreidaus tuntuu turhalta jos tarjolla olevat em. hintaluokan automaattilaitteet ovat monen käyttökokemuksen perusteella heti valmiiksi puuttellisia.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Marras 13, 2017 20:29 pm

Lasse kirjoitti:tai sitten puukotan laitetta enemmän ja vaihdan pumpun ottamaan nesteen kyljen hanasta, johon sitten laitan sisäpuolelle kiinni MattMill kierreputkisuodattimen.

Kah, sehän on aika lailla noin toteutettuna Bulldog Brewer Mattmillin suodattimella :P Täytyy tutkia yhteensopivuuksia. Tilasin Italiasta läjän erinäisiä epäilyttävästi Mattmillin tapaisia suodattimia.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Marras 13, 2017 22:34 pm

Ohjelman muokkaukseen sen verran, että vain käynnissä olevaa steppiä voi muokata lämmön/tehon/ajan ja keitossa humalan osalta. Ei siis tulevaa steppiä voi muokata. Ja suosittelen todellakin humalille hopspiderin käyttöä. Lähes kaikki humalan muhjut pysyy omassa pöntössä, eikä tuki kiertoa.

Juuri testasin haihduntaa ja 2,3kW teholla 2,86l/h. Hanasta laskettaessa n. 2,5l jää pöntöön nestettä.

Lasse
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Lasse » Ti Marras 14, 2017 8:55 am

Naali kirjoitti:Kah, sehän on aika lailla noin toteutettuna Bulldog Brewer Mattmillin suodattimella :P Täytyy tutkia yhteensopivuuksia. Tilasin Italiasta läjän erinäisiä epäilyttävästi Mattmillin tapaisia suodattimia.

Tuntuivat olevan loppu nuo metrin mittaiset MattMillin suodattimet sieltä täältä. Onko tuosta Italian tilauksesta toimitusajasta arviota?

Tarvisi samalla tilata sellainen magneettisekoituspampula ja varmaan jokin suodatin siihen pumpun läpivientiin kattilan pohjalla, kun ei heti viitsisi laitetta isommin modata...

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Marras 14, 2017 9:31 am

Lasse kirjoitti:
Naali kirjoitti:Kah, sehän on aika lailla noin toteutettuna Bulldog Brewer Mattmillin suodattimella :P Täytyy tutkia yhteensopivuuksia. Tilasin Italiasta läjän erinäisiä epäilyttävästi Mattmillin tapaisia suodattimia.

Tuntuivat olevan loppu nuo metrin mittaiset MattMillin suodattimet sieltä täältä. Onko tuosta Italian tilauksesta toimitusajasta arviota?

Tarvisi samalla tilata sellainen magneettisekoituspampula ja varmaan jokin suodatin siihen pumpun läpivientiin kattilan pohjalla, kun ei heti viitsisi laitetta isommin modata...

On siitä nyt viikko kun lähti niin luulisi tulevan tässä lähipäivinä.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Marras 16, 2017 23:53 pm

Lasse kirjoitti:

Tänään saapuivat. Epäilyttävän samannäköinen toinen noita malleista kui toi Mattmillkin. Ei tainnut olla mitään vastapulttia mukana tosin mutta olivat jonkin verran halvempia. https://www.panimonurkka.fi/tuote/maski ... 100cm-rst/

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » La Marras 18, 2017 15:19 pm

Tänään oli testiajo ja esipuhdistus omassa munkissa, huomenna sitten tositoimiin. Ei tuossa mitään kummempaa, ohjeiden mukaan manuaalilla 55 astetta ja grainfatherin pesuaineet sisään. Lopuksi reilu huuhtelu. Lämpömittari näytti noin asteen tarkkuudella samoja kuin nestepainemittari mihin vertasin.

Hankin omaani panimonurkalta pitkän letkumaisen suodattimen hanaan, tuo sopii ilman mitään välipalikoita laitteessa olevaan kierteeseen. Mukavan oloisesti suunniteltu ja intuitiivinen käyttää noin äkkiseltään mutta katsotaan miltä tuntuu huomenna. Mallaspiipun korkeuden säätö erimittaisilla tangoilla on kätevä jos haluaa ihan pieniä eriä tehdä.

Fermentum
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Fermentum » La Marras 18, 2017 16:18 pm

Itsellänikin nyt kolmisen panoa takana munkilla ja tyytyväinen olen ollut. Mäskäyksessä päässyt 70-75% tehokkuuteen ja mitään ongelmia ei ole ensimmäisen panon virrankatkaisujen jälkeen ollut. Modauksia en näe itse tarpeelliseksi, ihan hyvin toimii näinkin, vaikka ehkä hopspiderin voisi tähän hankkia kun jaksaa. Lämmöt näyttää minulla ihan yhtä tarkasti kuin lasinen viinimaailmasta aikoinaan ostettu lämpömittari. Bazookaa en ole tässä käyttänyt koska lukenut sen menevän helposti näissä laitteissa tukkoon, plus se aina tuppaa unohtumaan setupista ja kesken mäskäyksen ei enää viitsi alkaa kuumaan nesteeseen sorkkimaan.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”