Halpa resepti?

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Halpa resepti?

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ti Huhti 11, 2017 18:45 pm

Mikä olis halpa, mutta ihan hyvä olutresepti? Mitään pirkka lageria huonompaa ei saa ehottaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Halpa resepti?

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Huhti 11, 2017 19:05 pm

riippuu ihan että minkä tyylistä olutta yleensä haluat.ja ei niissä hirveemmin ole hinta eroa teki sitten mitä tahansa,perus ale,stout ,lager olutta...
Ja oletko ihan alusta asti tekemässä(mäskäys,keitto yms.) vai valmis uutteesta,valmis uutteilla varmaan saa halvimmillaan jos se on pää kriteerinä.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ti Huhti 11, 2017 19:35 pm

Ei sillä oluella niin väliä ole. Vaaleaa lageria ehkä on tullut eniten juotua. Sitähän nää suosituimmat kaupan litkut käsittääkseni on.
Tumma lager ja IPA on omat suosikit.

Teen ämpärissä tällä tavalla West Coast IPAa nyt elämäni ensimmäisen satsin:
http://www.reittausblogi.info/2016/04/p ... hyvaa.html

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Huhti 11, 2017 21:59 pm

Kannattaa selaa tätä foorumia ja kokeilla.Itse kun aloitin ni lidlin perlenbacheri olise huippu olut minulle.Nyt kun on itse tehnyt laidasta laitaan niin kyllä on makuja löytynyt ja hyviä.Nyt olen sitten satunnaisesti ostanut kaupallisia ns.hitti oluita silloin tällöin.Mut kyl se oma linja on löytynyt.Hyvää ja maukasta tulee.Rohkeasti kokeilee bulkki lagereiden ulkopuolella on maku viidakko =)
RDWHAHB

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ke Huhti 12, 2017 10:02 am

Kun kerran mäskääminen onnistuu, niin onhan tuo nyt paljon halvempi menetelmä verrattuna uutepurnukoihin, lopputuloksen laadusta nyt puhumattakaan. Vehnäolut on ainakin halpaa, tai yleensäkin tyylit joihin ei tarvita kourakaupalla kalliin puoleisia trendihumalia. Toisaalta jos tumma lager on mieleistä, niin jotain sen suuntaista mallasvetoista tyyliä voisi kokeilla. Jos ei lager-käyttäminen viileässä houkuttele niin jokin neutraali ale-hiiva varmasti toimisi oikein hyvin kuten vaikkapa Safale K-97 joka menee kai lähinnä saksalaisen altbierin suuntaan.

Näissä tarvitaan parin kymmenen litran satsia (n. 5 til.%) sellaiset parikymmentä grammaa keskihintaisia humalalajikkeita (n. 1€), viitisen kiloa maltaita sopivassa suhteessa (reilu kymppi) ja hiiva (n. 3€), yhteensä 15€ luokkaa, mistä saadaan litrahinnaksi 0.75€. Jos käyttää samaa hiivaa useamman kerran ja ostaa maltaat tarpeeksi suurissa erissä niin hinta tippuu tuosta jopa lähelle 50 senttiä per litra. Omalle työlle ei tietysti kannata laskea kovin suurta tuntipalkkaa, mutta se ei olekaan homman idea ;)

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Huhti 13, 2017 20:12 pm

Itse olen tehnyt onnistuneesti lukuisia satseja reseptillä: sahtimallasta prismasta, magnumia katkeroksi (edullinen humala, jossa paljon alfahappoja), hiiva edellisestä satsista ja aromihumala profiilia olen vaihdellut.

Litrahinta valmistukseen pyörii siinä 20-30 sentin paikkeilla. Laitteet tietysti on aika iso investointi, koska mäskääminen vähänkään isommalle satsille on aika vaikeaa ilman kunnollista vastuksellista kattilaa.

Real
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Real » Ma Huhti 17, 2017 21:26 pm

Pikkusivujuonnekysymys, Humalisto: mikä Prisma myy sahtimallasta ?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ti Huhti 18, 2017 4:31 am

Lähes mikä vaan. Jos ei oo vakiovalikoimimassa niin tilaavat pyynnöstä.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Huhti 18, 2017 9:11 am

S-marketteihin saa myös tilaamalla.
RDWHAHB

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ti Huhti 18, 2017 13:24 pm

Katoin, että Prisman sivuilta ei löydy sahtimallasta. Se maksoi tuossa IPAn tekemisessä eniten. Mihin hintaan sitä saa Prismasta? Myöskin vähän mietitytti, että onko tuo katkerohumala sitten tärkeä maun saamisessa olutta valmistaessa ja nää muut eivät niinkään?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ti Huhti 18, 2017 13:30 pm

N. 29e/25kg. Jos kerran jotain ipaa pitää tehdä niin melkein siinä humalat ovat kallein raaka-aine kun sitä menee suht paljon katkeroon, loppukeiton lisäyksiin ja monesti myös kuivahumalointiin.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Huhti 18, 2017 18:26 pm

pohjoses kirjoitti:Myöskin vähän mietitytti, että onko tuo katkerohumala sitten tärkeä maun saamisessa olutta valmistaessa ja nää muut eivät niinkään?

Keiton alussa lisätty humala antaa oluelle sen katkeroprofiilin. Tunnin keiton aikana humalasta häviävät käytännössä kaikki aromit ja jäljelle jää vain katkeruus. Siksi katkerohumalana ei kannata välttämättä käyttää mitään kovin arvokasta humalaa, vaan oleellista on se, että siinä on alfahappoja riittävästi. Keiton loppuvaiheessa ja pari päivää ennen pullotusta lisätyt humalat vaikuttavat sitten voimakkaimmin oluen aromeihin.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » To Huhti 20, 2017 13:36 pm

Humalisto kirjoitti:
pohjoses kirjoitti:Myöskin vähän mietitytti, että onko tuo katkerohumala sitten tärkeä maun saamisessa olutta valmistaessa ja nää muut eivät niinkään?

Keiton alussa lisätty humala antaa oluelle sen katkeroprofiilin. Tunnin keiton aikana humalasta häviävät käytännössä kaikki aromit ja jäljelle jää vain katkeruus. Siksi katkerohumalana ei kannata välttämättä käyttää mitään kovin arvokasta humalaa, vaan oleellista on se, että siinä on alfahappoja riittävästi. Keiton loppuvaiheessa ja pari päivää ennen pullotusta lisätyt humalat vaikuttavat sitten voimakkaimmin oluen aromeihin.

Okei. Kokoajan oppii jotain uutta.

Haeskelin 1,25€/kg halvempaa sahtimallasta ja tiedustelin sitä Prismasta. Kuulemma enään eivät myy. Joskus oli ollut erikseen tilattavana tuotteena sielä. Soitin myös Viking Maltille ja kysyin, että myisivätkö he. Sanoivat, että ei kuluttajille. Syynä pienien määrien ostaminen. Kysyin, että entä jos saisi 40 nimeä ostajiksi ja ostaisi sen 1tn niin sanoivat, että siinä on "muitakin ongelmia". Tää siis saattaa olla vastaus vaan mulle. Ymmärsin eräästä topicista, että sitä on joskus saanut yksityisetkin sieltä ostettua.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Huhti 20, 2017 16:37 pm

No ei se säkkitavarana ole kallista esmes brewcätillakään. Jauhettuna 20kg säkki varmaan jossain alta 30€.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Huhti 21, 2017 17:01 pm

Lapolta saa sahtimallasta 25kg jauhettuna 30€, ja esim. Vikingin Pilsneriä 25kg kokonaisena 25€, silloin toki pitää itse jauhaa tai maksaa jauhamisesta. Päälle tietty postikulut jos ei asu Turun seudulla.

Edit. Prismoista tuli haettua sahtimallasta ennen kuin aloin Lapossa käymään, pari vuotta sitten ainakin oli vielä Prismoissa aina tarjolla halvalla. Muistaakseni vielä tänä keväänä näin kyllä säkkejä hyllyssä Myllyn Prismassa. Hinta taisi säkkikoon vaihtuessa muuttua hiukan ylöspäin, niin että Laposta kannattaa ottaa kaikki kerralla kun muutkin kamat tilaa, sama homma varmasti muissa verkkokaupoissa/myymälöissä.

Palaa sivulle “Reseptit”