Mäskäysveden säätö [neuvoja kaipailisin]

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Turtos
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäysveden säätö [neuvoja kaipailisin]

ViestiKirjoittaja Turtos » La Maalis 07, 2015 20:55 pm

Miihkali kirjoitti:Mites IPA onnistui? Millaista käsittelyä teit vedelle?

Kauhistuksissani seleilin "kokkaus" vihkoa ja yritin löytää oikeat hieroglyfit. Löytyhän ne onneksi kumminki. Lisäykset oli seuraavanlaiset, 12 litran settiin:

4 g kipsiä
2 g Kaliumchloridia
2 g Karvassuolaa
1 g Ruokasuolaa

Kaksi viikkoa ollut vasta pullossa, ettei vielä kovin optimia ole, muutaman tuosta olen maistanut, ja humalan maku on todella potkaiseva! Ehkä liian särmäkäs ja sekava, mutta luulisi tuon tuosta tasoittuvan ~parissa viikossa. Kokeilin soveltaa itselleni Thornbridgen Halcyon reseptiä:

tämän ja muualta löytyneiden Jaipur ja Punk IPA ketjujen perusteella.

Ihan uusi resepti, niin tämä veden säätö tuli tehtyä ehkä innostuksesta ja uskosta laskureihin ja teoriaan. Lisää subjektiivista arviointia ilman vertailukohtia voin kertoa parin viikon päästä :cheers2:

BaW89
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja BaW89 » Ti Maalis 07, 2017 8:16 am

Eiköhän se näin vuoden erittäin aktiivisen harrastamisen jälkeen olisi aika upottaa kätensä vielä hieman syvemmälle ja alkaa tutkimaan tätä veden säätöä. Eli kun löysin tuo vedenlaatu raportin tuolta HSY:n sivuilta niin siitä pitäisi seuraavat arvot osata katsoa Ca+2, Mg+2, SO4-2, Na+, Cl-,HCO3-. Omalla kemian tuntemuksella tiedän seuraavat. CA+2 = kalsium, MG+2= magnesium, NA+= Natrium, CL- = kloridi ja sitten ehkä tuo HCO3- = alkaliteetti. PH= 8.2 . Mutta mistä löydän tuon SO4-2? Sulfiitithan se on mutta ei taida olla sama asia kun tuossa raportissa on sulfaattirikki. Jostain löysin ohjeen että pitäisi tuo sulfaattirikki luku kertoa 3 niin saataisiin nuo sulfaatit. Vai olenko aivan hakoteillä?

Vesi tulee ymmärtääkseni pitkäkosken puhdistamolta
https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/kodinvesiasiat/juomavesi/Documents/Vedenlaatu_2016.pdf

Vasta tosiaan ihan alussa tän vedensäädön kanssa ja käytän tuota brewersfriendin water chemistry taulukkoa.

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » Ti Maalis 07, 2017 16:09 pm

Palaa sivulle “Kemia”