Käyminen keskeytynyt

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

janiharju
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappeenranta
18 tai yli: Olen

Käyminen keskeytynyt

ViestiKirjoittaja janiharju » Pe Tammi 20, 2017 11:01 am

Tämä aloitteleva panomies on nyt huolissaan käymisen hidastumisen / keskeytymisen takia. Mäskäilin maltaat ja keittelin vierteet la 14.1., jäähdyttelin seuraavaan päivään ja hiivasin ohjeen mukaan 15.1. Käyminen oli vauhdissa ainakin 16.1. sekä aamulla että illalla (poika porisee tasalämpöisessä varastossa 20 asteessa, eli reaaliaikaista seurantaa ei ole), mutta tiistaina 17.1. käyminen oli vesilukon perusteella seis.

OG oli 1.076, tiistai-iltana ominaispaino 1.033 ja torstai-iltana 1.032. Käymisastiana toimii Speidelin 20 litrainen, hanallinen pönttö ja mittaukset on tehty niin, että hanasta valuttelin nestettä tarvittavan määrän toiseen astiaan (en siis riskeerannut puhtautta avaamalla kantta).

Klassinen kysymys, pitääkö olla huolissaan? Saako hiivaa heräteltyä esim. pönttöä vatkaamalla? Kannattaako niin tehdä? Vai pitääkö vaan malttaa?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Käyminen keskeytynyt

ViestiKirjoittaja cob » Pe Tammi 20, 2017 11:12 am

Eihän tuo ole ollut pöntössä vielä viikkoakaan ja ominaispaino on kummiskin selkeästi laskussa, eli itse en hosuisi vielä lainkaan. Jotkut vahvemmat oluet ovat itsellä pudottaneet ominaispainoaan hitaasti parinkin viikon ajan pulputettuaan ensin pari päivää raivokkaasti. Itse pidän noin vahvoja kolme viikkoa pöntössä, viimeinen viikko on sellainen "varmuuden vuoksi kypsyttelyä" -viikko joka saattaa lyhentää pullokypsytyksen aikaa.

Mikä muuten oli hiiva?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

janiharju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja janiharju » Pe Tammi 20, 2017 12:42 pm

Kiitos vastauksesta. Epäilen itsekin että tässä on isoin ongelma se, että kyseessä on ensipano ja malttamattomuus sekä hätäileminen meinaa iskeä kuvioihin :). Tuo, että käyminen lähti rivakasti liikkeelle ja sitten näytti pysähtyvän pelästytti, mutta jos tuossa ei mitään ihmeellistä ole, niin pitää vaan malttaa.

Aioin alunperin pitääkin olutta pöntössä ~3 viikkoa, mutta kuvittelin että ominaispainon putoaminen olisi jotenkin lineaarista.

Hiivana on Fermentis Safale S-04.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Pe Tammi 20, 2017 22:31 pm

Viikon päästä uus mittaus niin alkaa olemaan totuus selvillä. Op mittaria kannattaa pyöräyttää mittalasissa niin saa hiilidioksidin vaikutuksen mittaustulokseen eliminoitua.

janiharju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja janiharju » Su Tammi 22, 2017 14:54 pm

No niin, tänään sunnuntaina kun hiivauksesta on mennyt tasan viikko, ominaispaino on edelleen 1.032:ssa. Ehkä karvan verran kuitenkin alempana kuin torstaina.

Tulipa itselleni sellainen mieleen, että onko hiivaa voinut olla liian vähän? Tavoitteena oli tehdä perus 20 litrainen satsi, joten arvioin perus 11,5g pussillisen hiivaa riittävän. Olisiko noinkin korkea OG kuitenkin vaatinut enemmin hiivaa?

Edit: kuinka paljon vierteen vajaa ilmaaminen voi vaikuttaa? Vierre tuli nimittäin jonkun oman logiikan perusteella laskettua varovasti ja vielä automaattilapon pullotuslisäosalla, enkä nyt ihan kamalasti myöskään ravistellut pönttöä.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Tammi 22, 2017 16:26 pm

Happi olis kyllä hiivalle ehdottoman tärkeää. Vierre kannattaa laskea ns. "roiskuttamalla", ja esim. hölskyttää vielä
käymispönttöä, jos ei siis hapettamisvälineitä ole käytössä. Pysähtynyt käyminen saattaa johtua hapen puutteesta.
Käymispöntön heiluttelu saattais antaa pientä potkua hiivan käymiseen.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Tammi 22, 2017 16:31 pm

Mitä maltaita olet mäskännyt ja missä lämpötiloissa?

janiharju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja janiharju » Su Tammi 22, 2017 17:48 pm

Tuota käymispöntön hölskyttelyä vähän harkitsinkin, mutten aloittelijana uskaltanut. Voisihan sitä koittaa. Mutta saako olut siitä happea, jos sitä kerran ei pöntössä ole? Tuskin hölskyttelyä kuitenkaan tehdään kansi auki?

Maltaita oli yhteensä 6 kiloa seuraavasti:
- Pale Ale
- Dark Ale
- Cara plus 200
- Chocolate
- Munich
Ja mäskäyksen tavoitelämpö oli 68 astetta. Lämpötila kyllä eli jonkin verran, mutta yritin sitä tarkkailla varmaan 5 minuutin välein.

Jos käyminen ei tuosta jatku, niin onko lopputulos viemärikamaa, vai onko lopputulos ainoastaan makeampaa ja miedompaa? Kannattaako edes pullottaa?

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Tammi 22, 2017 19:36 pm

Hölkyttelyn ideana olisi saada pohjaan painuneet hiivasolut takaisin oluen sekaan sokereita popsimaan.
Aika makiaa taitaa olla tuolla gravity-lukemalla, ehkä itse laittaisin lisää hiivaa joukkoon.

Tuskin reseptissä noita tummia maltaita oli niin paljon, että jäisi FG noin korkeaksi?
S-04 hiiva syö hyvin sokereita, mutta ilmeisesti se joskus saattaa fokkuloitua pöntön pohjalle liian aikaisin,
jolloin käyminen jää vajaaksi. Itsellä ei kyllä näin ole käynyt.

janiharju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja janiharju » Su Tammi 22, 2017 22:18 pm

Kävin hölskyttämässä, toivottavasti auttaa. Makeus ei sinänsä haittaisi, myös semmoinen maistuu kunhan muut maut on kohdallaan. Ehkä se vielä mietityttää että jos niitä sokereita jää noin paljon käymättä, niin mites pullokäymisen sokerit? Tarviiko niitä laittaa?

Koko mallaslista on seuraava:
3.5 kg Finland - Pale Ale Malt 36 2 58.3%
1.6 kg Finland - Dark Ale 35 14 26.7%
300 g Finland - Cara Plus 200 35 76 5%
300 g Finland - Chocolate Malt 31 338 5%
300 g Finland - Munich Malt 36 7 5%

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Tammi 22, 2017 22:30 pm

Kyllä pitäisi kuivemmaksi käydä noilla määrillä. Olut saisi kyllä olla käynyt loppuun ennenkuin pullottaa.
Lisää hiivaa pönttöön jos näyttää edelleen pysähtyneeltä käyminen, sanoisin.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Tammi 22, 2017 23:52 pm

Happea ei varmaan tässävaiheessa kannata pyrkiä olueen saamaan, vaan hiiva takaisin suspensioon pöntön pohjalta johon riittää varovainen astian liikuttelu tai jollakin sanitoidulla esineellä pohjia myöten sekottelu. Herää myös kysymys mäskäyksessä käytetystä lämpömittarista ja sen lukemien paikkaansapitävyydestä ja mittaustavasta. Pohjalla mäski voi olla useita asteita lämpimämpää kuin pinnasta tehty mittaus, varsinkin jos vierrettä ei kierrätetä tai sekoiteta lähes jatkuvasti

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Tammi 23, 2017 7:21 am

Auttaa myös jos tietäisi miten mäskin lämpöä on ylläpidetty ja kuinka "paksua" mäski oli ts. kuinka hankala sitä oli sekoitella. Oliko käytössä keittolevy tai muu mäskäyksen aikainen lämmitys? Millään ghetto-kylmälaukkumäskäimellä ei saa lämpöjä ainakaan helposti menemään yli, elleivät ne ole jo lähtökohtaisesti pielessä, mutta levyllä lämmitetyssä paksussa mäskissä tulee tosi helposti kuumempia alueita niinkuin edellä jo sanotaan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Tammi 23, 2017 8:02 am

Tavoitelämpö 68 on kyllä aika korkea ja jos lämmöt heitelleet niin onko mennyt yli 70-asteen? Dark alen osuus on huomattava, jääkö siitä käymiskelvottomia sokereita? Pari pussukkaa olisi kannattanut laittaa hiivaa. Makeaksi tuo varmaan jää mutta ei se välttämättä haittaa :). Lisähiivausta ja vierteen varovaista liikuttelua voisi kokeilla.
S04 attenuaatiolla ei pitäisi edes ihan kuivaksi käydä.

janiharju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja janiharju » Ma Tammi 23, 2017 9:33 am

Kiitos taas vinkeistä, tosi mukava saada apuja harrastustoimintaan :).

Mäskäyksen tosiaan tein induktioliedellä, jotta pääsin säätelemään lämpöjä mäskäyksen aikana. Mittaukset tein kalibroidulla digitaalisella mittarilla ja aina ennen mittausta koitin sekoittaa mäskiä pohjia myöten. 68 oli oma valinta tavoitelämpötilaksi, koska lukemani perusteella se oli hyvä yritelmä :).

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Tammi 23, 2017 9:47 am

S-04 on itelläkin joskus jämähtäny, mutta yleensä startannu uusiksi. Sekoitus + lämpötilan nosto (jos se on alle 20C) + aika tekee varmasti tehtävänsä.

janiharju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja janiharju » Ke Tammi 25, 2017 22:50 pm

No niin, sunnuntaisen hölskyttelyn jälkeen tänään tehdyissä mittauksissa oli pientä edistystä. Ominaispaino oli pudonnut 1.032 -> 1.030!

Kun tässä nyt asiaa lisää googlailin, niin 3 selkeää virhettä on ensipanossa tapahtunut, ja kaikki hiivauksessa. Ensinnäkin, hiivaa oli ilmeisesti liian vähän, yksi 11g pussi ei nähtävästi ollut lähellekään tarpeeksi noin vahvalle vierteelle. Toinen virhe oli se, että uskoin hiivapussin ohjeeseen hiivan sirottelusta vierteen pinnalle, noin vahva vierre aiheuttanee sokerishokin ja hiivasoluja kuolee merkittävä määrä (ensi kerralla nesteytän kunnolla). Ja vielä kolmanneksi, vierteen ilmaus oli aivan liian vähäistä.

Tästä jää paljon parannettavaa, mutta missään nimessä en lannistu vaikka lopputuotos maistuisi mille :).

janiharju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja janiharju » Ma Tammi 30, 2017 19:56 pm

Ja vielä käy, hitaasti. Edellisestä mittauksesta (ke) seuraavaan (pe) pudotusta 0.002 kuin myös siitä seuraavan (ma). Eli nyt käymistä on tapahtunut yhteensä 0.050 edestä ja ollaan ominaispainossa 1.026.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Tammi 30, 2017 22:57 pm

Tuolla käymisen loppupuolella ei haittaisi vaikka pönttö olisi jonku asteen lämpimämmässä kuin mitä pääkäymisen aikaan. Tuollaista vaan on monasti hankala järjestää jos ei ole jotain käymiskaappia erikseen.

janiharju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja janiharju » To Maalis 02, 2017 20:28 pm

Kiitos kaikille vinkeistä, hyvää tästä tuli. Loppujen lopuksi käyminen päätyi lukemiin 1.026, ja makua oli reilusti eli sopivasti. Oluesta ei myöskään tullut mitenkään ylettömän makeaa, vaikka sitä vähän jännäsinkin. Voisin ehdottomasti tehdä samalla reseptillä toisenkin satsin :).

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”