Irish moss & hiivan flokkuloituminen?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi
18 tai yli: Olen

Irish moss & hiivan flokkuloituminen?

ViestiKirjoittaja KPA » To Kesä 23, 2016 1:15 am

Moista olen ollut huomaavinani, pre-Irish moss-satsien hiivat ovat laskeutuneet hyvinkin nätiksi tasaiseksi kerrokseksi käymisastian pohjalle, nykyään tuntuu että hiivat jämähtävät "lautoiksi" ja pieniksi riekaleiksi sekä pinnalle, että pohjalle, ja olutta menee pahimmillaan muutama litra hukkaan.

Kokemuksia?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Irish moss & hiivan flokkuloituminen?

ViestiKirjoittaja ossis » To Kesä 23, 2016 10:47 am

Onko prosessi ja hiivat presiis sama?
Mosh myös käytössä, mutta en ole tehnyt ilman sitä sen verran pitkään aikaan, että en muista eroa tulleen. Hiiva, kylmäkäsittelyn sekä kuivahumaloinnin erot kyllä huomaa selkeästi.

KPA
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja KPA » To Kesä 23, 2016 12:02 pm

Juu, prosessi sama, ja US-05 yleensä käytössä.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » To Kesä 23, 2016 12:50 pm

Moshin pitäisi poistaa proteiinia vierteestä, voisikohan se vaikuttaa sitten negatiivisesti hiivan jämähtämiseen?
Viimeisimmässä us-05 satsissa hiiva oli muistaakseni pohjalla, mutta aika rikkonaisena ja hiutaleisena kasana. Ei missään tapauksessa yhtenäisenä patjana ja lähti liikkeelle kohtuu pienestä heilahduksesta.
Sitä edeltävä w34/70 taas muistaakseni jämähti nätiksi patjaksi.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » Pe Kesä 24, 2016 9:19 am

Moss saa proteiinit sakkautumaan lautoiksi keiton loppuvaiheessa. Enemmänkin siis uskoisin, että kyse on proteiinilautoista, jotka kelluskelevat ympäriinsä hiilidioksidin nostamina. Kannattaa antaa jäähdytyksen ja whirlpoolin jälkeen ruvan laskeutua pohjalle noin tunnin ajan ennen kuin lappoaa vierteen käymisastiaan ja jättää reilusti rupaa kattilan pohjalle. Näin isoja proteiinilauttoja ei päädy käymisastiaan ja hiiva flokkaa ominaisuuksiensa mukaan.

KPA
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja KPA » Pe Kesä 24, 2016 11:59 am

marlehtin kirjoitti:Moss saa proteiinit sakkautumaan lautoiksi keiton loppuvaiheessa. Enemmänkin siis uskoisin, että kyse on proteiinilautoista, jotka kelluskelevat ympäriinsä hiilidioksidin nostamina. Kannattaa antaa jäähdytyksen ja whirlpoolin jälkeen ruvan laskeutua pohjalle noin tunnin ajan ennen kuin lappoaa vierteen käymisastiaan ja jättää reilusti rupaa kattilan pohjalle. Näin isoja proteiinilauttoja ei päädy käymisastiaan ja hiiva flokkaa ominaisuuksiensa mukaan.

Oon silleen semi-no-chillannut nyt kylmällä vedellä täytetyssä raksapaljussa muutamia tunteja, ja kipannut vierteen siivilän läpi käymisastiaan, kyllä pohjalla ihan messevät humala/proteiiniruvat on aina ollut. Mutta käyhän tuo teoria järkeen kyllä, että voi olla että turhan paljon rupaa sinne yhä pääsee kuitenkin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Kesä 24, 2016 12:20 pm

Moss ei varsinaisesti välitä siitä, minkä kanssa se kimppaantuu lautoiksi. Kyse ei ole kemiallisesta, vaan fysikaalisesta sitoutumisesta, joten se sakkauttaa kyllä muutkin hiukkaset kuin proteiinin. Juju on se, että mossin ei pitäisi päästä käymisastiaan klimppiyttämään hiivaa, vaan sen pitäisi jäädä kattilaan. Itse kun en tiedä, miten moss käyttäytyy silloin kun se ei pääse sitoutumaan keitossa proteiiniin. Onko mahdollista, että mossia on ollut yksinkertaisesti liikaa?

KPA
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja KPA » Pe Kesä 24, 2016 12:35 pm

äyni kirjoitti:Moss ei varsinaisesti välitä siitä, minkä kanssa se kimppaantuu lautoiksi. Kyse ei ole kemiallisesta, vaan fysikaalisesta sitoutumisesta, joten se sakkauttaa kyllä muutkin hiukkaset kuin proteiinin. Juju on se, että mossin ei pitäisi päästä käymisastiaan klimppiyttämään hiivaa, vaan sen pitäisi jäädä kattilaan. Itse kun en tiedä, miten moss käyttäytyy silloin kun se ei pääse sitoutumaan keitossa proteiiniin. Onko mahdollista, että mossia on ollut yksinkertaisesti liikaa?

5g tuota on tullut käytettyä, n. 23 litraa keitossa siinä vaiheessa yleensä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Kesä 24, 2016 15:25 pm

Minulla ei ole kokemusta Irish mossin käytöstä, joten en osaa sanoa, minkälainen määrä tuo 5g on tai mitenkä se käyttäytyy, jos sitä on liikaa. Tuolla toisessa ketjussa, missä pohdittiin mossin makuvaikutuksia, oli ilmeisesti sellainen näkemys, että tuo 5g on aika paljon.

Ajatus, mikä minulla oli oli, että noilla annostuksilla karrageeni ei ehkä hyytelöidy / klimppiynny ilman jotain suspensiossa olevaa kiintoainesta. Tällöin mikäli karrageenia on keitossa enemmän kuin sitä tarvitaan kuumasaostuman klimppiyttämiseen, niin sitä jää vierteeseen. Siitä seuraa, että vierteessä oleva karrageeni klimppiytyy seuraavan paikalle osuvan sopivan aineksen kanssa, mikä nyt sattuu olemaan hiiva.

Hommaa kannattaa lähteä kokeilemaan sillä, että vähentää irish mossin määrää keitossa ja katsoo, onko sillä minkälaisia vaikutuksia. Joka tapauksessa sitä kannattaa käyttää just sen verran kun tarvitaan kuumasaostuman poistoon, loppu on tuhlausta ja käy vain kukkarolle.

Palaa sivulle “Mäskäten”