Oluen sameus

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Oluen sameus

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Tammi 31, 2016 9:26 am

Ensimmäinen pussimäskäykseni on nyt ollut kolme viikkoa käymässä. Kahden viikon jälkeen luulin, että se yhä vain käy, kun väri on niin samea. Kolmen viikon jälkeen ja ominaispainon mittauksen jälkeen (OG ~45 FG ~5, mittari ei paras mahdollinen) totesin, että alkoholikäyminen on nyt kyllä jo tullut päätökseen, mutta olut on yhä samea. Huvikseni join illalla lasillisen ja kun vatsa ei protestoinut, päättelin, että hiiva ei ole se, joka sameuden tekee. Ilmeisesti kyse on uudesta tuttavuudestani eli proteiiniruvasta. Jonkin verran sitä jäi keittokattilan pohjalle, mutta ilmeisesti sammioonkin päätyi aimo annos. Mutta miksei se kiinteänä annoksena jo laskeudu sammion pohjalle?

Laitanko oluen jo pulloon ja toivon, että se kirkastuu pullossa vai virittelenkö jonkun filtteröinti systeemin? Vai markkinoinko kavereille Hefenä ja vakuuttelen, että maha ei mene kuralle?

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

Re: Oluen sameus

ViestiKirjoittaja masafi » Su Tammi 31, 2016 9:42 am

Sameeta oli minullakin aluksi.Aloin käyttää irish mossia ja kattilasta lasken 2x viinimäskipussin läpi käymispönttöön.Käytössä pesuvati siivilä,siihen vain pussi päälle.Ja varasto kypsytyksessä kirkastuu kyllä.Kärsivällisyyttä ja foorumin selailua.Täältä löytyy kyllä kaikki tieto aiheesta.Ja olen jopa keiton aikana ottanut vaahto lautat teräs siivilällä pois. :cheers1:
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Tammi 31, 2016 10:15 am

Gelatiini ja cold crashing toimii myös hyvin. Lämmität gelatiinia pienessä määrässä vettä ja kippaat sen pönttöön. Sitten pönttö kylmään (esim. jääkaappiin jos mahtuu, talvella ulos jos ei ole pakkasta).

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Tammi 31, 2016 11:06 am

Täältä myös ääni gelatiinille, toimii erittäin hyvin ja helppo käyttää.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Su Tammi 31, 2016 11:22 am

Käytin itsekin muutaman kerran gelatiinia,mutta ei ole tarvinnut enään.Mutta luulen että ahkera keiton lauttojen poisto auttaa kirkkauteen myös.Teettäähän se vähän lisä hommaa.Ja autolapolla lappoaminen kanssa hyvä keino.
RDWHAHB

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Tammi 31, 2016 16:55 pm

Taidan laiskana miehenä pullottaa tuollaisenaan. Jos en kehtaa naapurille tarjota, niin juon ite. Ilmeisesti pelkkä odottelu ei auta, kun olut on sammiossa.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Su Tammi 31, 2016 17:12 pm

Kyllä gelatiini auttais vielä.Kaupasta saa dr oetgerin tms.Gelatiinia jauheena.
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Tammi 31, 2016 18:49 pm

Jos saat pöntön kylmään, voi se ajan kanssa kirkastua ilman gelatiiniakin, mutta voi myös olla kirkastumatta. Mutta hyvähän se on jos jää itselle enemmän! :)

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja marlehtin » Su Tammi 31, 2016 20:37 pm

Lopputulos ei ole vielä selvillä, mutta viime panosta meni pönttöön kirkkain vierre ikinä. Meillä on ollut sameusongelmia myös ja muutimme systeemiä 60min mäskäyksestä ja keitosta 90min mäskiin ja keittoon ja käytimme irish mossia. Pönttöön meni siis täysin läpinäkyvä vierre kun yleensä tuossa vaiheessa se on ollut sameaa ja jäänytkin sellaiseksi. Tehokkuus nousi myös 5%. Tiedä sitten mikä noista vaikutti eniten kirkkauteen, mutta tehokkuuden noususta voisi päätellä, että ennen muinoin on tärkkelystä jäänyt vierteeseen turhanpantiksi ja tärkkelyshän aiheuttaa sameutta. Mahdollisesti 60min keittokin saattaisi riittää, jos mäskäys on 90 minuuttinen.

Pitkä keitto meinaan teki sen, että samalla systeemillä on ennen tehty 16L ja nyt 12L. Mossin jäljiltä oli myöskin paljon isompi tasainen rupajäämä kattilan pohjalla väkivaltaisesta whirpoolista huolimatta. 4L pudotus saantoon on jo niin merkittävä näin pienellä eräkoolla, että vois tehdä sameaa ja enemmän. Sameushan ei vaikuta makuun, vaan on enemmänkin puhdasta estetiikkaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Tammi 31, 2016 22:13 pm

Tuosta oli juuri hyvä presentaatio interwepsissä, joka kertoi laadukkaan maltaan vaativan lyhyemmän mäskäyksen kuin "huonompi". Jippona juuri tuo konversion onnistuminen joka taas vähentää sameutta aiheuttavia tekijöitä pääsemästä keittoon asti.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Su Tammi 31, 2016 22:17 pm

Humalisto kirjoitti:Ensimmäinen pussimäskäykseni on nyt ollut kolme viikkoa käymässä. Kahden viikon jälkeen luulin, että se yhä vain käy, kun väri on niin samea. Kolmen viikon jälkeen ja ominaispainon mittauksen jälkeen (OG ~45 FG ~5, mittari ei paras mahdollinen) totesin, että alkoholikäyminen on nyt kyllä jo tullut päätökseen, mutta olut on yhä samea. Huvikseni join illalla lasillisen ja kun vatsa ei protestoinut, päättelin, että hiiva ei ole se, joka sameuden tekee. Ilmeisesti kyse on uudesta tuttavuudestani eli proteiiniruvasta. Jonkin verran sitä jäi keittokattilan pohjalle, mutta ilmeisesti sammioonkin päätyi aimo annos. Mutta miksei se kiinteänä annoksena jo laskeudu sammion pohjalle?

Laitanko oluen jo pulloon ja toivon, että se kirkastuu pullossa vai virittelenkö jonkun filtteröinti systeemin? Vai markkinoinko kavereille Hefenä ja vakuuttelen, että maha ei mene kuralle?

Älä noin nuoressa kamppeessa vielä kirkkaudesta stressaa. Kaupallistenkin toimijoiden kamppeet ovat enemmän tai vähemmän vesivärimäisen sameita. Jossain 2kk huitteissa sameampikin kama alkaa kirkastua varsinkin jos säilytät sitä viileässä. Eikä sameudella ole mitään tekemistä maun kanssa.

Ainakin itellä suurimmat vaikutukset kirkkauteen ovat olleet 30C mash in, proteiinitauko ja erityisesti nopea jäähdytys. Vierteen kierrätys myös vaikuttaa, mutta ei mielestäni kovin paljon. Siihen vielä kun lisää pitkän primäärin (yli 6vkoa) niin tulee aika hyvä.

Muutenkin ihmetyttää hieman tämä hätäinen sykli. Vähänkään tanakkaampi mallaspohja kaipaa ehdottomasti kypsyttelyä. Eikä keitonaikainen aromihumalointi katoa samaan malliin kuin kuivahumalat. Mieluummin pitkä kypsyttely kylmässä (jos mallaspohja vaatii sitä) ja kuivahumaloi sitten vasta myöhemmin (esmes 1,5kk kohilla).

Esmes paikallinen Sonnisaari on välillä lykännyt hanaan luokattoman tuoretta kamaa suhteessa mallaspohjaan. Melkein kiljumaista boogieta havaittavissa. Toki joku super vaalea westcoast (i)pa jossa ei ole tarkoituskaan olla mallasta maussa on tärkeä pistää mahdollisimman nopeaa tarjoiluun. Mutta nekään harvemmin on kovin kirkkaita.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Helmi 01, 2016 10:27 am

Kiitos vinkeistä! Yli 6 viikon kypsyttele primäärissä kuulostaa tuollaisen keskivahvuisen perusalen kohdalla pitkältä ajalta. Itseäni rupesi tuo pullottaminen kuumottamaan, kun ajattelin, että oluelle tapahtuu jotain pahaa jos se on vielä neljännen viikon sammiossa.

Meinaatko kylmässä kypsyttelyllä sitä, että sammion vie jonnekin alhaiseen huoneenlämpöön vai ihan jääkaappilämpötiloja?

No nyt katsotaan mitä tuolle tapahtuu kun vien pullot kylmään.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Helmi 01, 2016 12:43 pm

Älä vielä vie pulloja kylmään, vaan anna olla pari viikkoa ensin vähintään 18-asteen lämmöissä, jotta karbonoituvat.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Helmi 02, 2016 10:17 am

masafi kirjoitti:Ja olen jopa keiton aikana ottanut vaahto lautat teräs siivilällä pois. :cheers1:

Tuosta vaahdon kuorimisesta on ollut jonkin verran juttua. Lueskelin ja päädyin itse lopettamaan sen koska vaahto sisältää proteiineja ja jos sen kuorii pois, saattaa vaahto kärsiä. Itsellä oli sitä ongelmaa että vaahtoa ei oikein muodostunut. Toinen juttu on että vaahto sisältää myös sokereita jolloin OG saattaa kärsiä. Kolmanneksi vaahdossa on mukana humalaa ja sitäkin häippäsee kuoriessa (varmaan aika minimaalista).

Itseä tuo sameus ei haittaa mutta kivahan se olisi joskus saisi oikein kirkasta. Gelatiinia olen alkanut käyttää ja olen tyytyväinen.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Helmi 02, 2016 10:45 am

Jos käymisastian hiivat ja ruvat tuntuvat tulevan pulloihin, niin kannattaa käyttää erillistä pullotusastiaa johon olut ensin lapotaan.
Itse käytän irish moshia keittäessä ja erillistä pullotusastiaa, eikä ole ollut sameus ongelmia. Gelatiinia olen parissa testannut, mutta oikein tiedä onko siitä suurempaa apua ollut, kun cold crash mahdollisuudet ovat rajalliset.

Pullojen kannattaa myös antaa seistä rauhassa ja siirtää turhia hölskyttämättä jääkappiin. Lasiin kaato pitää suorittaa rauhallisesti koko ajan seuraten missä vaiheessa pullon pohjalla oleva sakka lähtee liikenteeseen ja lopettaa kaato siihen. Pullosta menee se 1-2cl tällöin hukkaan, mutta olut tulee lasiin kirkkaampana.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Helmi 02, 2016 14:46 pm

Tuntuu kumminkin että on tullut hyvinkin kirkasta kun olen rst spagetti siivilällä ottanut lautat pois.Mutta teen seuraavaksi niin että en ota sillä.Tuo suodatus viinipussin läpi on mielestäni tehokas kanssa.Ja kyllä melko vaahdottomia on tullut kun nyt ajattelee 8<>
RDWHAHB

Arttu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Arttu » Ti Helmi 02, 2016 17:28 pm

Gelatiini (suomeksi liivate) toimii parhaiten kun sen laittaa kylmään (alle 10c) olueen ja pitää kylmässä mielellään useamman päivän. Eli nimenomaan niin että olut on valmiiksi kylmää.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Helmi 02, 2016 19:03 pm

masafi kirjoitti:Tuntuu kumminkin että on tullut hyvinkin kirkasta kun olen rst spagetti siivilällä ottanut lautat pois.Mutta teen seuraavaksi niin että en ota sillä.Tuo suodatus viinipussin läpi on mielestäni tehokas kanssa.Ja kyllä melko vaahdottomia on tullut kun nyt ajattelee 8<>

Itse olen vain sekoitellut noita vaahtolauttoja ja sinnehän ne sitten liukenee.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Su Maalis 20, 2016 18:54 pm

Kyllä nuo oluet on kirkastunut varastoitaessa.Mangrowe jack NZ ipaa odotan mielen kiinnolla kun siinä oli isomäärä kuivahumalaa.Meni pullotus tikkukin vähän jumiin.Ja en ole gelatiinia käyttänyt.Vain irish mossia.
RDWHAHB

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 20, 2016 21:55 pm

Matts kirjoitti:Älä noin nuoressa kamppeessa vielä kirkkaudesta stressaa. Kaupallistenkin toimijoiden kamppeet ovat enemmän tai vähemmän vesivärimäisen sameita. Jossain 2kk huitteissa sameampikin kama alkaa kirkastua varsinkin jos säilytät sitä viileässä. Eikä sameudella ole mitään tekemistä maun kanssa.

Omat tekeleet (muutama osittais- ja täysmäskäys) ovat kanssa poskettoman sameita fermenttoriin mennessään ja usein sieltä tullessaankin, ja siltä tosiaan näyttää että ne alkavat kirkastua vasta reilusti yli kuukauden pullovarastoinnin jälkeen. Pieni chill haze niihin tulee jäähdytyksessä edelleen, mutta se jo huoneenlämmössä näkyvä sameus putoaa siis vasta pidemmän säilytyksen jälkeen. Isompia viileätiloja ei ole, eli ei ole mahdollisuutta pitää koko erää jääkaappilämmöissä kirkastumassa, mutta pyrin aina roudaamaan jääkaapin viileäosastolle puteleita niin että ne ehtivät siellä istumaan jonkin päivän - viikon; niistä huomaa että pidempi viileäsäilytys kirkastaa merkittävästi olutta.

Olen yrittänyt suodatella fermentoriin kaadettaessa harsopussin läpi, mutta ongelmaksi muodostuu se että muhjua on niin paljon kattilan pohjan lähestyessä että se tukkii siivilän melkein samantien ja siirto fermentoriin menee poskettoman hitaaksi jos haluaa kaiken saada talteen. Toisaalta pienissä satseissa litrankin jättäminen kattilaan on merkittävä saannon menetys, eli olen jossain määrin kaatanut muhjuista vierrettä fermentoriinkin ja suodattanut vasta viimeisiä tiheimpiä liemiä murehtimatta turhia. Enkä toisaalta edes tiedä onko pulloissa lilluva sameus samaa ainetta kuin keiton jälkeinen muhju kattilassa (proteiinit vs suurempikokoinen sakka) ja saisiko sitä kokonaan pois vaikka kuinka suodattaisi.

Kysymys viileäsäilytyksestä: missä vaiheessa tuollaiset perusalet kannattaisi nostaa johonkin vajaaseen +10C:hen? Heti karbonoitumisen jälkeen, vai onko huoneenlämmössä kypsytyksestä jotain etua verrattuna jääkaapissa pitämiseen? Oluet kirkastuvat tosiaankin paremmin viileässä ja hiivakakku junttautuu tiiviimmäksi pohjalle, mutta mitä se vaikuttaa maun kehittymiseen?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Mäskäten”