Paras tapa pullojen desinfiontiin?

Valvojat: suorama, Elmo

Naali
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Paras tapa pullojen desinfiontiin?

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Syys 08, 2015 10:15 am

nilz kirjoitti:
Mustola kirjoitti:Mistä tuon vempaimen löysit ja miten tuo sydeemi toimii...

Pietarin Mirbeeristä tarttui mukaan. Mutta luulisin, että saa monesta alan liikkeistä.
Tällä videolla näkyy vastaavan huuhteluvempaimen toimintaperiaate: https://www.youtube.com/watch?v=K9u0cIERnuQ
Itse en tosin käytä edes tuota telinettä. Ei haitta jos muutama tippa StarSania jää pulloon.

Aika samanmallista käytän itsekin, tosin viiniosiossa, jostain oluttarvikeliikkeestä Suomesta aikanaan ostettu. https://www.brouwland.com/en/our-produc ... e6KvRHtmko
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Syys 09, 2015 11:03 am

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ke Joulu 30, 2015 2:40 am

nilz kirjoitti:Itse käytän huuhtelen pullot aina käytön jälkeen pelkällä vedellä ja pullotuspäivänä desinfioin StarSun liouksella käyttäen tommosta vempainta:
Kuva

Pari painallusta, anna hetken StarSun vaahtojen valua pullosta ulos, ne jotka jää siihen niin jääköön. En huuhtele. Korkit uitan myös samassa litkussa. En huuhtele enkä kuivata, vaan otan suoraan liouksesta, pullon päälle, odotan hetken, että CO2 alka työntämään ilmaa pois pullosta ja kiinni Emilyä käyttäen.

Koen, että tällä tavalla saa helposti ja nopeasti riittävän desinfioinnin aikaiseksi. En lähtisi ainakaan missään uunissa niitä pulloja läämittelemään.

Ottaen huomioon kuinka ärsyttävää pullojen tiskaus on, tuo vaikuttaa houkuttelevalta. Epäilyttäisi kyllä jättää huuhtelematta. Lappo näyttää myyvän huuhteluun myös näppäriä laitteita. Olisiko overkill käyttää molempia? Onko muilla kokemuksia tuosta? Itse olen pullotellut (tiskausinhostani johtuen) 0,75l skumppapulloihin. Mahtaakohan ruikkia tarpeeksi voimakkaasti niihin?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Joulu 30, 2015 8:26 am

^^ Starsan on "no-rinse". Sanitaation kannalta on afaik parempi jättää vaahdot pulloihin kuin huuhdella hanavedellä ne pois. Itse pullotan nilzin menetelmällä, paitsi että vempaimen puuttuessa vain kaadan starsanit suppilolla pullosta toiseen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ke Joulu 30, 2015 15:35 pm

Starsania tulee käytettyä ja jätettyä vaahdot pulloon, kuitenkin niin että kippaa isoimmat jäämät viemäriin. Itsekin näkisin isompana riskinä tuon jälkihuuhtelun kuin desinfiointiaineen jättämisen pulloon, kun kyseessä on desinfiointiaine, jonka hiiva pystyy syömään.

Täällä tehdään niin, että suihkuttellaan ainetta pulloihin, mutta ei ole tuollaista vartavasten pulloille tarkoitettua sumutinta, vaan käytössä on ihan tavallinen Kiillon kodinpuhdistajasta tyhjäksi jäänyt ja kunnolla pesty sumutinpullo. Pari suihkautusta pulloa kiertäen tuntuu annostelevan aika sopivasti nestettä. Samalla suihkupullolla saa suhauteltua desinfiointiainetta korkeille, pullotusastiaan, sekoituskeppiin jne. ja hyvin on tuntunut toimivan. Tosi monikäyttöinen apuväline.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » To Joulu 31, 2015 13:42 pm

Joo täälläkin pulloille käytön jälkeen vesihuuhtelu ja käyttöön otettaessa silmä määräinen tarkastelu.Ja sitten starsani suihkautus pulloon suihkepullosta.Ostin noita pullotelineen lisäpalikoita a/2.5€/kpl pelkästään ja laitoin autotallin kattoon roikkumaan sanko alle.Hyvin on toiminut.edit.nyt jo kymmenen palikkaa.Laitoin kuormaliinan palikoitten läpi alimmaisen palikan alle solmu ja siihen poikki tappi.hyvin roikkuu.
Viimeksi muokannut masafi, Su Tammi 31, 2016 11:48 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RDWHAHB

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Tammi 20, 2016 9:48 am

Puhtaalla raanavedellä huuhtelu ei ole kontaminaatioriski, joten Starsanin voi aivan hyvin myös huuhdella pois ellei halua sitä mukaan olueen.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » To Tammi 28, 2016 7:29 am

Omassa taloudessa pullot menevät kiertoon näin:

1) Heti tyhjenemisen jälkeen pullot veteen muutamaksi päiväksi (etiketit irtoavat muutaman päivän kuluttua)
tai
2) Parin päivän PBW-liuoksessa makuuttaminen jos pullot ovat oikein likaisia

Pullotuspäivänä Starsan / Saniclean kylpy ja kuivaus telineessä

Kaikissa kohdissa kylpyvesi on saavissa, vettä/pesuainetta 10-15 litraan asti ja pullot kiertävät tuota kautta. Starsan-kylvystä pullot menevät kuivaustelineeseen ja siitä suoraan pullotukseen. Yleensä kierto on niin, että täyttö & korkitus tapahtuu kuudelle pullolle kerrallaan ja samaan aikaan seuraavat kuusi ovat kuivauksessa ja Starsan-kylpyyn laitetaan 6kpl.

Enkä kyllä ymmärrä tuota vesijohtovedellä huuhtelua desinfioinnin jälkeen. Ei se vesijohtovesi ole kuitenkaan täysin steriiliä, joten saman tien voisi jättää sen desinfiointivaiheen välistä.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Tammi 31, 2016 11:31 am

laitos kirjoitti:Enkä kyllä ymmärrä tuota vesijohtovedellä huuhtelua desinfioinnin jälkeen. Ei se vesijohtovesi ole kuitenkaan täysin steriiliä, joten saman tien voisi jättää sen desinfiointivaiheen välistä.

Höpö höpö. Normaalin raikkaan vesijohtoveden bakteeripitoisuus on niin pientä, että vettä voi lisätä vierteeseen litratolkulla keitonkin jälkeen vaikka sellaisenaan. Normaalin desinfioinnin merkitystä ei tarvinne käydä puolustelemaan.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Su Tammi 31, 2016 11:43 am

Jep lisänny vierteeseen vettä vesipostista ennen hiivausta määräkoon saavuttamiseksi.Ei ongelmia.Ainakaan sastiksen vesilaitosveden kanssa.
RDWHAHB

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Ti Maalis 15, 2016 7:28 am

Votkaiguaani kirjoitti:Puhtaalla raanavedellä huuhtelu ei ole kontaminaatioriski, joten Starsanin voi aivan hyvin myös huuhdella pois ellei halua sitä mukaan olueen.

En huomannut, että muutama tippa pulloon jäänyttä Starsania olisi mitenkään vaikuttanut oluen makuun. Tuo huuhtelu lienee turha ylimääräinen prosessi.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Maalis 15, 2016 8:03 am

Minulla oli kerran testimielessä pullossa noin viidesosa starsan-liuosta oluen seassa. Ei se eronnut siitä että olisi pelkällä vedellä lantrannut.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Maalis 15, 2016 11:47 am

nilz kirjoitti:
Votkaiguaani kirjoitti:Puhtaalla raanavedellä huuhtelu ei ole kontaminaatioriski, joten Starsanin voi aivan hyvin myös huuhdella pois ellei halua sitä mukaan olueen.

En huomannut, että muutama tippa pulloon jäänyttä Starsania olisi mitenkään vaikuttanut oluen makuun. Tuo huuhtelu lienee turha ylimääräinen prosessi.

Turha tai ei. Aiempaa keskustelua samasta aiheesta on täällä, ei käydä täällä samaa uudestaan:
viewtopic.php?f=24&t=290

HenkkaM kirjoitti:Minulla oli kerran testimielessä pullossa noin viidesosa starsan-liuosta oluen seassa. Ei se eronnut siitä että olisi pelkällä vedellä lantrannut.

Tätä on aika vaikea uskoa. Tuo pudottaa pH:ta väkisinkin sen verran, että melkoinen ihme ellei muutos tunnu.

juusohuu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja juusohuu » Pe Syys 29, 2017 22:12 pm

Pitkän aikaa lotrasin Melkon desinfiointiaineella, mutta huuhteleminen kolmeen kertaan oli rasittavaa ja vettä kului. Hommasin noin kybällä http://www.shop.brewcat.fi/product/2403 ... htoja-spin ja StarSania. Hyvin on toiminut ja nopeuttaa sikana. Tosin tuolla joutuu noin 4 kertaa paineleen pulloa välillä pyörittäen, että varmasti joka puolelle menee. Sitten minuutin parin päästä kaadan ylimääräiset aineet pois ja olutta sisään. Pullot olen juomisen jälkeen heti huuhdellut hyvin, sillä mitään moskaa ei kannata jäättää kuivumaan pulloihin.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Loka 02, 2017 16:34 pm

Tuollainen pullo kuivatus puu sopii kanssa en.prosessiin.Saa starsanit talteen.Itsellä tosin roikkuu katossa autotallissa ja valuu viemäriin sanit.
RDWHAHB

Coopers
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Turku/Raisio

ViestiKirjoittaja Coopers » Ma Marras 06, 2017 14:23 pm

Itsellä hyväksi todettu menetelmä on kuten monella muullakin tässä ketjussa:
-Heti käytön jälkeen hyvä huuhtelu ja pullo alassuin kuivumaan (Bottle Tree tai FastRack, itse suosin FastRackia).
-Ennen pullotusta uusi vesihuuhtelu ja sitten pari kunnon suihkausta StarSania tuollaisella pumppaavalla huuhtelulaitteella ja pullo uudestaan alassuin odottelemaan pullotusta.
Aika paljon StarSanista jää vaahtoa pulloon vaikka olisikin alassuin, mutta en minä niitä silti ole huuhdellut.

StarSania menee todella vähän hukkaan tällä tavalla, kun valuttaa sen takaisin huuhtelulaitteeseen.
Sen verran sekoittaa ylimääräistä StarSania, että saa myös kierrekorkit likoamaan.
Ainoa, ongelma itellä oli että oman huuhtelulaitteen putki oli liian kapea PET-pullojen suille. Pullot menevät kokonaan putken yli. Ratkaisin sen poraamalla putkeen poikittain reiän ja laittamalla reikään n. 4-5cm pitkän metallitapin (ruostumaton naula tms).
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Marras 07, 2017 19:31 pm

^^ Tuosta menettelystä muuten, että pulloihin kertyy ajan mittaan sedimenttiä seinämiin, pelkkä vesihuuhtelu ei riitä.

Mulla kiertää samat oldskool-pullot niiden kätevän koon takia, ja huomasin äsken että kunnon huuhtelusta ja ravistelusta huolimatta seinämiin oli kertynyt jotain möhnää. Tuskin siinä mikään elää varsinkaan starsan-käsittelyn jälkeen, mutta tuskin se hyödyksikään on. Pulloharjasin tuon irti, ja nyttemmin aina pullon tyhjentyessä pyöräytän harjalla seinämät puhtaaksi.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ti Marras 07, 2017 20:27 pm

Sain pari vuotta sitten käyttööni jostain menneiltä vuosikymmeniltä (olisiko lie 70-luvulta) kotoisin olevia, lasisia litran sprite-pulloja joita isäni oli käyttänyt pari-kolmekymmentä vuotta oluen teossa jonka jälkeen pullot olivat seisoneet varastossa ainakin kymmenen vuotta. Niiden seinämissä oli melko tiukasti kiinni olevaa sedimenttiä joka ei irronnut kiitettävän pontevallakaan fairyvesi-pulloharja hinkkaamisella mutta Chemipro Causticilla liottamalla hyvinkin helposti. Tämä nyt ei liity pullojen desinfiointiin mutta tuli mieleen mainita kokemus pullojen puhdistukseen liittyen.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Marras 07, 2017 20:59 pm

^ Noi on kyllä riski käytön kannalta. Lasi haurastuu vuosien saatossa eivätkä välttämättä kestä painetta kovin hyvin.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Marras 08, 2017 22:33 pm

miguels kirjoitti:^ Noi on kyllä riski käytön kannalta. Lasi haurastuu vuosien saatossa eivätkä välttämättä kestä painetta kovin hyvin.

Ei lasi nyt varsinaisesti maadu. Kotikäytössä pulloja voi kierrättää aika hitosti jos eivät tipu tai kolhiudu liiemmin niin, että niistä paloja irtoaa. Panimoissa uudelleentäytettävissä kiertopulloissa on vähän eri homma kun mukana on fyysistä hankausta parissa kohtaa (enemmän kiertäneissä on ne karheat rinkulat etiketin ylä- ja alapuolilla). Elinkaarensa loppupäässä olleet kiertopullot tosiaan ovat aika hasardeja, mutta jos ovat alun alkaen olleet hyvässä kunnossa ja unohdettu jonnekin vaan pariksi kymmeneksi vuodeksi niin eivät nuo nyt kovin suuri riski ole.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Palaa sivulle “Pullot”