Kysymyksiä karbonoinnista

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

miksu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Järvenpää
18 tai yli: Olen

Re: Kysymyksiä karbonoinnista

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Syys 23, 2015 9:10 am

Pari peruskysymystä (yli)karbonointiin liittyen tähän samaan ketjuun:
Kuinka kauan yleensä kestää että pulloihin on muodostunut -ainakin jotakuinkin- sen verran hiilaria mitä niihin on tulossakaan? Onko tilanne hallinnassa niin kauan kun olut ei puske geysirinä ulos kun korkki avataan?
Pullotin Woodfordes Nogin 13.9. eli kymmenen päivää sitten, se oli ollut käymisastiassa kolmisen viikkoa mutta FG oli aika korkea, jotain 1015-1016 (kitin ainekset ml. sen hiiva, ei muuta, kokonaismäärä 21 litraa). Lisäsin pullottaessa kidesokeria n. 6g/litra (1,5 dl/koko satsi). Avasin ensimmäisen pullon jo muutama päivä pullotuksen jälkeen tarkastaakseni karbonoionnin, siinä vaiheessa oli vielä aika heikot hapot. Avasin eilen illalla seuraaavan pullon muutaman tunnin jääkaappijäähdytyksen jälkeen, olut ei hyökännyt pullosta ulos mutta vaahtosi melko runsaasti. Akuutti kysymys on siis uskallanko antaa loppujen pullojen olla ja tekeytyä rauhassa vai pitäisikö niistä päästää paineita pois?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Syys 23, 2015 9:16 am

Voi olla, että oluessa on vielä hiivaa liikkeellä jonka vuoksi vaahtoaa normaaliakin voimakkaammin. Odottele vielä viikon verran ja availe parin päivän välein testipullo varmuuden vuoksi.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Syys 23, 2015 9:38 am

Mites karbonointisokerin sekoitit olueeseen?
Mikäli sokeri ei ole liuennut ja sekoittunut tasaisesti vierteeseen voi se olla jakautunut pulloihin epätasaisesti ja aiheuttaa jonkin verran eroja pullojen karbonointiin.

Mutta kuten tuossa jo mainittiin kannattaa odottaa. Oma kokemus happojen muodostuksesta on, että 2vkon jälkeen alkaa olla mallillaan, mutta vasta 3vkon jälkeen näkee lopullisen karbonoinnin tason.

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Syys 23, 2015 9:43 am

Sekoitin sokerin pienehköön määrään kuumaa (kiehautettua) vettä, sekoitin hyvin kunnes sokeri näytti liuenneen, lisäsin vähän kylmää vettä että kokonaismäärä oli pari-kolme desiä ja annoin jäähtyä alle 30 asteeseen. Kaadoin sitten sokeriliemen pullotusastiana käyttämäni ison, hanallisen vesitonkan pohjalle ja lapposin oluen sen perään. En sekoittanut ollenkaan, luotin siihen että sokeriliemi sekoittuu tarpeeksi hyvin jo sillä kun lappoan oluen sen päälle. Menikö väärin, olisiko pitänyt sekoittaa?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Syys 23, 2015 10:02 am

Kyllä se varmaankin tuolla lailla kohtuu hyvin sekoittuu, vaikka ei siitä lisäsekoittamisesta varmaankaan haittaa olisi.
OIkein huonossa tapauksessa sokeriliemen ollessa hyvin paksua saattaa se kerrostua ja sekoittua vain osaan oluesta loppujen jäädessä ilman.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Syys 23, 2015 11:08 am

Kannattaa sitä olutta varovasti pyöräyttää vaikka lapolla liemen sekoittumisen edistämiseksi. Asiaa edistää myös, jos käymisastiasta lappoaa vierteen pullotusastiaan "reunaa myöten" eli niin että lapon pään asento saa aikaan pyörremäisen virtauksen pullotusastian pohjalla sen sijaan että lapon pää pönöttää pystysuorassa pohjalla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Syys 23, 2015 16:57 pm

ossis kirjoitti:Mites karbonointisokerin sekoitit olueeseen?
Mikäli sokeri ei ole liuennut ja sekoittunut tasaisesti vierteeseen voi se olla jakautunut pulloihin epätasaisesti ja aiheuttaa jonkin verran eroja pullojen karbonointiin.

Tämän tiedetään aiheuttaneen mm. vaurioita keittiön kattoihin. :lol:

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Syys 23, 2015 18:40 pm

Krääkkääk. Parempi laittaa peitto pullolaatikon päälle ettei kovin paljon lentele sirpaleita ympäri kämppää 8<>

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » Pe Loka 23, 2015 14:45 pm

Jokohan uskaltaisi huokaista, pullottamisesta on jonkun matkaa toista kuukautta aikaa eikä yksikään ole pullo räjähtänyt eikä edes leikkinyt geysiriä? Karbonointi on ehkä tyyliin nähden hieman runsas mutta henkilökohtaiseen makuuni itseasiassa aika hyvä :).

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Loka 23, 2015 19:10 pm

Suojalasit päässä pullo kylmenemään ja ympärille jotain joka vaimentaa mahdollisen jysäyksen. Ja jos mahdollista ja taloudesta löytyy ns sekundääri jääkaappi niin kannattaa käyttää sitä. Ei tule sivullisten silmille.
:)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Tammi 04, 2016 1:00 am

Jos ei käytä sekundaariastiaa, niin tuleekohan siitä mitään, että lisäisi karbonointisokerit veteen liuotettuna suoraan primääriin vaikka pari tuntia ennen pullotusta ja toivoisi luonnon levittävän sokerit tasaisesti? Hirveästi primääriä ei viitsi sekotella, kun olut on jo käynyt, mutta tuo karbonointisokerettein lisäily pulloihin on nihkeää (niinkuin koko pullotus), vaikka ruiskumetodi touhua kyllä helpottaa.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ma Tammi 04, 2016 7:40 am

Itse lisään sokeriliuoksen toiseen astiaan ja lappoan primääristä käyneen vierteen siihen päälle tunniksi tai kahdeksi ennen pullotusta. Meneepä ainakin sekaisin kunnolla.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Tammi 31, 2016 19:04 pm

Laitetaanpa taas vähän päiväkirjanomaisesti merkintöjä tähän, niin viisaammat osaavat sitten tehdä fiksummin. Eli tein tollasen 100g panimosokeria vajaa 2dl vettä liuokseen ja kumosin sen tasaisesti sammioon, jossa on 19l kolme viikkoa käynyttä noin 5,2% alea. Tavoitteena tehdä matalasti hiilihapotettua juomaa. Desinfion starsanilla kauhan ja pyörittelin sitä kevyesti sammiossa, en pohjaa myöten, enkä niin että olisin aiheuttanut mitään pyörteitä. Ja tämä kaikki siis tapahtui primäärissä. Pullotus tapahtuu skumppapulloihin, joille nyt aiempin palstalaisten vinkkien mukaan annoin vain starsan suihkutuksen ja valuttelin hetken.

Sinoli
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Sinoli » Ke Touko 11, 2016 13:40 pm

Ensimmäinen satsi pullotusta ja carbonointia vaille valmis. Millaisia määriä olette weizeniin laittaneet jälkikäymissokeria tai spraymallasta?

Laskurit ja ohjearvot näyttävät aika lailla erilaisia lukemia, vaikka niihin laittaa saman tavoitelukeman, esimerkiksi 3.6 volssia. Foorumilla olleen laskusäännön "ei yli 10g sokeria litraa" eli ei yli 13g spraymallasta litraan, tai pullot räjähtää. Oman 17,5 litran satsille se tarkoittaisi siis maksimissaan 227,5 g. Laskureilla saan kuitenkin arvoja aina 243 grammasta 285 grammaan asti, eli selvästi yli tuon maagisen rajan. 3,6 volssia ei ole edes weizenin carboininnin ylärajoilla...

Onko teillä joku laskuri jonka tulokseen parhaiten luotatte, vai vedättekö tuntumalla? En haluaisi hapotonta weizeniä, mutta rähäjtävät pullotkaan eivät kuulu suunnitelmiin. APUVA.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Touko 11, 2016 14:27 pm

Olen noissa pilsseissä käyttänyt 8g/litra kidesokeria.Tummemissa aleissa sitten vähemmän.Ihan hyvin toimii.
RDWHAHB

pmustone
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: LPR

ViestiKirjoittaja pmustone » Ke Touko 11, 2016 15:02 pm

Sinoli kirjoitti:Ensimmäinen satsi pullotusta ja carbonointia vaille valmis. Millaisia määriä olette weizeniin laittaneet jälkikäymissokeria tai spraymallasta?

Laskurit ja ohjearvot näyttävät aika lailla erilaisia lukemia, vaikka niihin laittaa saman tavoitelukeman, esimerkiksi 3.6 volssia. Foorumilla olleen laskusäännön "ei yli 10g sokeria litraa" eli ei yli 13g spraymallasta litraan, tai pullot räjähtää. Oman 17,5 litran satsille se tarkoittaisi siis maksimissaan 227,5 g. Laskureilla saan kuitenkin arvoja aina 243 grammasta 285 grammaan asti, eli selvästi yli tuon maagisen rajan. 3,6 volssia ei ole edes weizenin carboininnin ylärajoilla...

Onko teillä joku laskuri jonka tulokseen parhaiten luotatte, vai vedättekö tuntumalla? En haluaisi hapotonta weizeniä, mutta rähäjtävät pullotkaan eivät kuulu suunnitelmiin. APUVA.

Taisin laittaa 8 g/l edelliseen hefe-satsiin ja riittävät hapot tuli. Testaamallahan se selviää miten paljon uskaltaa laittaa. 8)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Touko 19, 2016 0:31 am

Mä olen luottanut brewersfriendin laskuriin. Se huomioi vähän myös oluen lämpötilaa.
http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Ei ole tullut ylikarbonoitumista kuin silloin kun sokeri ei sekoittunut kunnolla koko satsiin.

Liverman
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Liverman » Su Heinä 03, 2016 15:36 pm

Moro! Tarviis vähän apua tuohon karbonointiin. Tehtiin kaverin kanssa vehnäolutta ja päätettiin hoitaa karbonointi ottamalla talteen vierrettä ja pakastamalla se. Alkuun mitattiin, että vierteen OG oli 1.058 ja käymisen loputtua 1.012. Tarvittavan vierremäärän laskemiseen oltiin käytetty laskuria: http://www.brewersfriend.com/gyle-and-k ... alculator/

Tolla laskurilla saatiin tulokseksi, että pitäs olla 3,76l vierrettä (23 litraa pullotetaan, Target CO2 level:4, lämpötila:20, OG:1.058 ja FG:1.014 jota Brewmate ehotti FG:ks tuossa vaiheessa) Vierteistä kun jätettiin vielä sakat pois, niin saatiin lopulliseen satsiin lisättyä noin 2,5l vierrettä ja OG nous 1.020, jonka jälkeen olut pistettiin pulloihin. Päivän käymisen jälkeen pulloista oli räjähtäny yhteensä 8kpl. Mikä meni vikaan ja mitä tehdä toisin seuraavalla kerralla, jotta vältetään pullopommit?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Heinä 03, 2016 16:43 pm

Liverman kirjoitti:Moro! Tarviis vähän apua tuohon karbonointiin. Tehtiin kaverin kanssa vehnäolutta ja päätettiin hoitaa karbonointi ottamalla talteen vierrettä ja pakastamalla se. Alkuun mitattiin, että vierteen OG oli 1.058 ja käymisen loputtua 1.012. Tarvittavan vierremäärän laskemiseen oltiin käytetty laskuria: http://www.brewersfriend.com/gyle-and-k ... alculator/

Tolla laskurilla saatiin tulokseksi, että pitäs olla 3,76l vierrettä (23 litraa pullotetaan, Target CO2 level:4, lämpötila:20, OG:1.058 ja FG:1.014 jota Brewmate ehotti FG:ks tuossa vaiheessa) Vierteistä kun jätettiin vielä sakat pois, niin saatiin lopulliseen satsiin lisättyä noin 2,5l vierrettä ja OG nous 1.020, jonka jälkeen olut pistettiin pulloihin. Päivän käymisen jälkeen pulloista oli räjähtäny yhteensä 8kpl. Mikä meni vikaan ja mitä tehdä toisin seuraavalla kerralla, jotta vältetään pullopommit?

Äkkiseltään tulee mieleen, että vierrettä ei olisi sekoitettu kunnoilla oluen sekaan. Jos näin tehtiin niin syytä miettiä muita vaihtoehtoja.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Heinä 03, 2016 16:54 pm

Satuitteko tänään moppaamaan ko. olutta erään ala-järvensivussa sijaitsevan talon hissistä?

No, ensiksikin 4 vols on ihan järkyttävästi. Sellaisilla hiilidioksidimäärillä olutpullot on muutenkin jo kovin tiukilla. No, kun sitä vierrettä ei ihan niin paljoa tullutkaan, niin taisi jäädä selvästi alle 4 vols hiilidioksidit. Mutta periaatteessa vähän heikompi pullo on jo noilla lukemilla aika herkkä hajoamaan ihan spontaanistikin, saatika jos sitä liikutetaan.
Tietysti mittaepävarmuus on saattanut lisätä hiilidioksidin määrää aika rankastikin. Ei lopulta kamalasti tartte mennä pieleen minkään mitan, kun huonolla säkällä niistä tulee aika suuri heitto. OG vähän korkeampi, FG vähän matalampi, olutta onkin pikkuisen vähemmän ja sen lämpötila vähän matalampi, sopivalla sattumuksella noista kertyy sen verran heittoa, että todelliset hiilidioksidimäärät menee jo yli 4 vols.
Puhumattakaan sitten siitä, jos olut onkin käynyt alle tuon 1,012.

Sitten on se kysymys, että mikä kaava tuon laskemiseksi pitää kutinsa. Mun kynästäni jostain joskus pyöriteltynä on tämmöinen: viewtopic.php?f=14&t=593&hilit=hiilidioksidi#p4834
Joka antaa noilla lähtöarvoilla sopivaksi vierteen määräksi sen 2,5 l, kun halutaan 23 l 4 vols hiilidioksointi.

Minusta kannattaa vähän maltillisemmilla hiilidioksoinneilla lähteä opettelemaan tuota gylen käyttöä, ja sitten mennä näihin rajatapauksiin, jos haluaa. Josko minusta 4 vols on täysin ehdottomasti aivan järkyttävästi liikaa yhtään mihinkään olueeseen.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”