Kontaminaatio

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Kontaminaatio

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Helmi 28, 2014 19:08 pm

Kaavin hiivaa lusikalla reunoilta ja otin paremmassa valossa lähikuvan. Tuo on kyllä sellaista mattapintaista täplää. Ei maistunut erityisen hyvälle, mutta ei pahallekkaan, siis ei mitään pistävää tai etikkamaista makua, oikeastaan ihan tavalliselle hiivalle maistui pienellä banaanilla höystettynä. Käymislämpö oli ehkä aavaistuksen korkeampi kuin aiemmin, siitä syystä että laitoin oluen käymään tosrstaina, jalähdin perjantaina viikonlopuksi reissuun, enkä ollut tarkkailemassa sen vuoksi lämpötilaa. Mutta siis pienestä erosta kuitenkin oli kyse. Yleensä käytän vehnän aika tarkasti 18C lämmössä ja nyt tuo lämpö oli asettunut 18,8C tienoille. Käyminen lähti kyllä rivakasti käyntiin, mutta ei ollut niin rajua kuin kuin viimeksi. Tälläkertaa vaahto ei tullut kertaakaan yli. Viimeksi vaahto tuli ainakin kaksi kertaa yli pöntöstö, vaikka sitä välillä kuorinkin. Tuolloin ajattelin että on ihme jos tässä touhussa ei tule pöpöjä joukkoon, kun siivo oli jääkaapissa välillä aika karsee, mutta ei mitään ongelmaa. Ja nyt ihmetellään tätä, vaikkei mitään vastaavaa sotkua ole ollut...
Liitteet
IMG_7784.JPG

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 28, 2014 19:14 pm

Kyllähän tuossa homemaista näköä on, mutta paha mennä sanomaan varmaksi.

Minkälaisessa paikassa sulla tuo on? Jääkaappi? Kuinka pahasti ne edellisen käytön ylimenot sotki tuota tilaa, missä sulla olut on käymässä? Ettei olisi jäänyt johonkin sotkua keräämään hometta, joka nyt hyppäsi käymisastiaan?

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Helmi 28, 2014 19:30 pm

Jääkaapissahan tuo seisoo. Olen siivonnut kaikki ylimenot kiillon yleispudistusaineella, jossa on joukossa desinfiointiainetta. Alkaa kyllä menemään pikku hiljaa hermo kun melkein joka toisessa satsissa on jotain kasvustoa, vaikka olen nykyään ihan neuroottisen tarkka tuosta hygieeniasta. Kuitenkin kun muistelee, kun aikoinaan tehtiin kiljukaljoja, niin ainoa puhdistusaine oli tiskiaine, eikä ollut mitään ongelmaa. Tuntuu kyllä käsittämättömältä miten tämä on mahdollista, varsinkin kun katsoo noita YouTube-vidoita joissa meno on välillä aika huoletonta, ja avokäymisiä joissa ei ole mitään kantta ja monta neliöä pinta-alaa keräämässä pöpöjä, eikä noissa ole porukoilla mitään ongelmia.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Helmi 28, 2014 19:37 pm

Meikällä ollut 65 panoa eikä yhtään pöpöjä, knock on wood...

En vietä sekuntiakaan tutkimassa ja miettimässä että onko tämän hiivakeon päällä joku pirun pöpö vai ei...Hiivat pönttöön ja kansi kiinni, sitten pullotetaan. En tarkkaile muuta kuin että kuinka pulputtaa vesilukko.

Kaikki ketjut ja palstaosiot sanitoinnista ja kontaminaatioista yleensä ignooraan onnellisesti. Mitä helvettiä edes täytyy tehdä että pilaantuu olut - työntää sormi johonkin yleisen käymälän pönttöön ja sivellä sillä pöntön sisäpuoli?
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 28, 2014 21:55 pm

DeGarren metodi on hyvä. Kun ei katso, niin ei tartte murehtia.

Joskus oli juttua, että käytännössä jokainen kotiolut on kontaminoitunut, mutta sillä ei ole mitään väliä, koska ne kontaminaatiot ei vaikuta makuun.

Jos olut on hyvää, niin se on hyvää. Siinä kaikki mitä tarvitsee tuosta ajatella. Sitten jos toistuvasti alkaa tulla samalla tavalla pahan makuisia oluita, niin kannattaa ruveta miettimään, että mitäpä sitten tekisi.

Itse desinfioin jääkaapinkin säännöllisesti. Ihan jodoforia sumuttelen seiniin ja annan olla.

DeGarre kirjoitti: Mitä helvettiä edes täytyy tehdä että pilaantuu olut - työntää sormi johonkin yleisen käymälän pönttöön ja sivellä sillä pöntön sisäpuoli?

Ei noin mitään saa.
Yksi syy voikin olla liian anaalinen puhdistus tiloissa, jotka eivät ole anaalisen puhtaita. Kun tapetaan pöpöt kasvualustalta tehokkaasti, niin siellä pääsee kasvamaan se, mikä sinne sattuu ekana eksymään. Suurin osa kotitalouden bakteereista ja sienistä on vaarattomia ja harmittomia, myös oluelle. Oikeastaan ne on hyödyllisiä, koska ne valtaavat tilan ja pahat pöpöt ei "mahdu" lisääntymään. Kun kukaan ei varaa paikkoja, ne on vapaita sille kuka ekana ehtii. Sama juttu, minkä takia antibakteerisista tuotteista on terveille pelkkää haittaa ja antibioottien jälkeen saattaa tulla jälkitauteja, jotka ei muuten olisi ongelma.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » La Maalis 01, 2014 17:03 pm

Kaverit aloittivat sahtia tekemään mökillä ja kyselivät etukäteen puhtausneuvoja. Annoin seuraavat:

-Älkää uittako munia vierteessä, ellette ole käyneet vielä saunassa
-Huuhtaiskaa huussin paskasaavia hiukan Saimaassa ennen kuin käytätte sitä käymispönttönä.

Minulla on kerran all-brett olueeseen ilmaantunut ilmeisesti saccharomyces-kontaminaatio. Siitä tuli kyllä aika mainio olut.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Su Maalis 02, 2014 14:39 pm

Kyllähän tuo minunkin olut maistuu edellee ihan siltä miltä sen kuuluukin maistua tässä vaiheessa. Tuo kasvusto vain näyttää pikkuhiljaa levinneen tuohon hiivapatjan päälle ja haju jääkapissa on selvästä liotin vivahteinen. Toisaalta toiset sanoo, että tuo hiivapatja nimenomaan suojaa avokäymisissäkin olutta pöpöiltä, niin olisikohan tässäkin käymässä niin, että vierre säilyisi kuitenkin puhtaana. Ajattelin että jos tuo vielä parin päivän päästä maistuu hyvälle niin lasken sen hiivapatjan alta pöntön hanasta kegiin.

DeGarre kirjoitti:Meikällä ollut 65 panoa eikä yhtään pöpöjä, knock on wood...

En vietä sekuntiakaan tutkimassa ja miettimässä että onko tämän hiivakeon päällä joku pirun pöpö vai ei...Hiivat pönttöön ja kansi kiinni, sitten pullotetaan. En tarkkaile muuta kuin että kuinka pulputtaa vesilukko.

Kaikki ketjut ja palstaosiot sanitoinnista ja kontaminaatioista yleensä ignooraan onnellisesti. Mitä helvettiä edes täytyy tehdä että pilaantuu olut - työntää sormi johonkin yleisen käymälän pönttöön ja sivellä sillä pöntön sisäpuoli?

Noin minäkin pyrin tekemään mahdollisimman pitkälle, ja olen alkanut karttamaan kuivahumalointiakin, jottei kantta tarvitsisi raottaa...
Mutta, kun pari kertaa olen valmistautunut tyyyväisenä pullottamiseen ja kannen avattua näky tuon suuntainen http://www.homebrewtalk.com/f39/what-in ... ed-126351/
niin kyllä se alkaa aika äkkiä kiinnotamaan aiheet kontaminaatiosta. Siinä menee lopulta aika monta tuntia työtä hukaan, kun kaataa viemäristä satsin alas. Ja kuitenkin kaikki välineet millä keitettyä vierrettä kosketan on huolella desinfioituja.

Se mikä näitä ongelmia yhdistää, niin on hiivan talteen otto ja uudelleen käyttö. Eli täytyy varmaan seuraavaksi lopettaa se touhu. Säästyypähän vaivaa ja kauppiaat kiittää...

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Maalis 04, 2014 20:27 pm

Kyllä siinä vaan niin kävi että viemäriin meni koko potti. Alkoi tuo haju siirtyä makuun ja hiivakakku oli jo aika karseen näköinen. Nyt on niin, että unohdan vähäksi aikaa nuo hiivan kierrätykset. Ei sillä etteikö sitä olisi menestyksekkäästikkin tullut harrastettua. Välillä on hiiva seissyt jääkaapissa monta kuukauttakin eikä mitään ongelmia ole ollut uudelleen käytössä. Ja hiivaa olen kasvattanut pullosta monta kertaa ilman ongelmia. Mutta koska näitä kontaminaatioita yhdistää kierrätetty hiiva, niin kokeillaan nyt se touhu jättää toistaiseksi pois.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 04, 2014 21:03 pm

Otitko lisää kuvia?

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Maalis 04, 2014 21:09 pm

En ottanut kuvia, mutta samantyylinen vaalea mattapintainen kerros oli levinnyt lähes koko hiivapatjan päälle. Täytyy tehdä vielä tuolle jääkaapille desinfiointi, enkä taida uskaltaa käyttää tuota kyseistä astiaakaan.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ti Maalis 04, 2014 23:40 pm

Kuinka pitkään sulla on väliä panojen välissä kun kierrätät hiivaa? Mulla ei ole ollut mitään ongelmia, mutta kierrätys on aina ollut pöntöstä pönttöön ja nykyään niin, että pullotuksen jälkeen heitän jämien päälle vierrettä ja "herätän" hiivan. Sitten pano päivän parin päästä ja siinä vaiheessa kerään pöntön pohjalta parisen litraa kakkua ja siirrän sen uuden oluen juureksi.

On toiminut tosi hyvin, tosin hiivan tehot alkaa hiipumaan noin 5 panon jälkeen ja makukin muuttuu.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää miksi toisilla näistä kontaminaatioista tulee riesa ja me onnekkaat vaan pannaan menemään ilman ongelmia. Koputtaa päätään.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ke Maalis 05, 2014 20:38 pm

Vesku kirjoitti:Kuinka pitkään sulla on väliä panojen välissä kun kierrätät hiivaa?

Kerään hiivan talteen, pesen sen ja laitan pulloon. Välillä on saattanut mennä useampikin kuukausi ennen kuin olen käyttänyt hiivaa uudelleen. Olen käyttänyt tätä menetelmää hyvällä menestyksellä, mutta myös muutaman kerran huonolla.
Siis en tiedä johtuvatko nämä kontaminaatiot tuosta hiivan kierrätyksestä, mutta se on ainut asia joka näitä epäonnistuneita panoja yhdistää.

Vesku kirjoitti:Olisi kyllä mielenkiintoista tietää miksi toisilla näistä kontaminaatioista tulee riesa ja me onnekkaat vaan pannaan menemään ilman ongelmia. Koputtaa päätään.

Sanos muuta. Pettymys on kyllä suuri, kun huomaa, että kaikki se vaiva ja viikkojen odottelu on mennyt hukkaan. Panopäivä kaikkine pesuine ja siivouksine on kuitenki ihan täyden työpäivän mittainen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Maalis 05, 2014 21:18 pm

Joidenkin kotien, talojen jne. normaalifauna on vaan toissa paikoissa erilaista kuin toisissa. Ja jotkut kantaa ihollaan pöpöjä, joita jotkut ei. Suuri osa noista kontaminanteista on noin muualla harmittomia tai jopa hyödyllisiä.

Sama juttu, kuin hapanleipää ei voi jossain tehdä ilman hiivaa ollenkaan ja toisaalla onnistuu mainiosti. Meillä oli yksi asunto, jossa hiivaton hapanleipä ei vain onnistunut, vaikka mitä teki.

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Ma Maalis 10, 2014 14:20 pm

Itsellä nyt ensimmäinen riskisatsi tulossa. Kävi nimittäin niin, että jäähdytyksen loppuun kaikki piti olla kunnossa, kun kannoin käymisastiaa suihkutilasta pois tarkoituksena seuraavaksi hiivata olut. Pukuhuoneen ovenkarmi oli kuitenkin, vanhalle talolle tyylillisesti, vähä alempana kuin päälaki, jota peitti panohattuna toiminut "pappahattu". Pään osuessa karmiin hattu siitä sitten kiepsahtu voltilla käymisastiaan. Pläts. Sydän melkein pysähty ja näin kaiken tapahtuvan kuin hidastetusta elokuvasta.
Hattu pois. Hiivaa ja ilmaa tilalle. Ja kansi kiinni.
Katsotaan, mitä tulee - ainakin käyminen oli alkanut rivakasti ja kovana.

Ainakin saatiin oluelle nimi Transpacific Hat Trick Ale

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Heinä 17, 2015 11:32 am

Olen tässä kummastellut noiden kegikiljujen pilaantumista. Käytännössä aina menee happamaksi pikkuhiljaa ja periaatteessa säilyvyydeksi voisi sanoa noin kaksi kuukautta. Pesen kegit liottamalla pyykkipulverissa, huuhtelemalla ja kuivaamalla. Ennen käyttöä lykkään sisään StarSania ja kaatelen ylimääräiset pois. Työvaiheet teen liittimet paikallaan ilman letkuja ts. liemet liikkuu kaasu ja nestelinjojen läpi. Pullot pesen vastaavalla tavalla mutta niissä happanemista ei välttämättä tapahdu ja jotkin ovat vielä vuoden/vuosien jälkeen olleet kousissa. Kysymys kuuluukin sössinkö kegikiljut kegin pesu/desinfiointivaiheessa, pääseekö kegiin pöpöt helpommin tiivisteiden kautta vai munailenko kegin käytön kanssa ja pöpöt kulkeutuu hanalaitteistosta?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Heinä 17, 2015 13:13 pm

Ei kai letkustosta pitäisi päästä kegiin yhtään mitään.
Lähinnä itselle tuli mieleen tiivisteet ja niiden pöpöttömyys. Oletko vaihtanut kegien tiivisteet milloin?

Minä melkeinpä kyllä sanoisin, että pelkällä liottamisella ei puhdasta tule, pitää hangata. Voisi kokeilla pestä kloorilla silloin tällöin, vaikka se ei hyvästä rosterille olekaan.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Heinä 17, 2015 13:59 pm

äyni kirjoitti:Oletko vaihtanut kegien tiivisteet milloin?

En.

Voi kyllä hyvin selittää asiaa. Mielelläni en lähtisi vaihtamaan vaan pitäisi kehitellä joku konsti desinfiointiin. Täytyy varmaan koittaa keittämistä. Yhtenä aivotuksena on ollut että kun käytän hanan huuhteluun pesukegiä niin kierrätän pesukegivuoroa jolloin ainakin starsan-kontaktiaika jää kegi kerrallaan melko pitkäksi.

Miten pitkään panomiesten tuotokset yleensä säilyy kegeissä/ onko muut huomanneet eroa pullojen ja kegien välillä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Heinä 17, 2015 14:44 pm

Tiivisteillä on poikkeuksetta rajallinen käyttöikä. Ovat parhaimmillaankin suht huokoista, ja niihin pesiytyy tavaraa, jota ei saa desinfioitua.
Fiksuin vaihtoehto minusta olisi vaihtaa tiivisteet nyt ja pyrkiä pitämään ne niin puhtaana kuin mahdollista. Halvempaa kuin kaataa pilaantunutta olutta kuuseen.

Star San -liotus on Käytännössä yhdentekevää, mikäli kegin seinässä on vähänkään jotain rapaa jumissa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Heinä 17, 2015 19:21 pm

Ongelmalliseksi tiivisteiden vaihdon tekee kaluston monipuolisuus esim. noiden 50l kegien seipään päässä olevia tiivisteitä en ole missään nähnyt enkä tiedä miten se olisi tarkoitus vaihtaa. Varmasti voi vaihtaa mutta ei ole kyllä tehty sellaiseksi että olisi tarkoitus usein uusia.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Marras 29, 2016 14:41 pm

Ootko muuten puskenu starsania tuosta pöntöstä lävite, vai pelkkä huljuuttelu? Noi kannen tiivisteet on itellä kans aina likomassa pöntössä starsanissa kun putsaan pönttöä.

Oma kegi-prosessi:

1. Viruttelu pariin kertaan ihan vaan vedellä.
2*. Hieman oxyä ja sillä lilluuttelua lämpimällä vedellä muutama minuutti. Sitten huolellinen huuhtelu.
3. Kannen tiiviste irti ja pönttö 1/3 täyteen lämmintä vettä ja starsania. Kansi aukkoon ja ravistelua (yleensä myös lappo sisässä).
4. Kunnon jyssäys kannentiivisteen kosketuspinnoile. Tiiviste paikalleen ja hieman painetta pönttöön. Sitten lasken pöntön tyhjäksi outti-puolen liittimestä.
5. Uus bisse sisään

*kohta 2 on optionaalinen jos pöntössä ei tahroja ekan kohdan jälkeen.

Palaa sivulle “Kemia”