Siideriä omenoista ja karbonointi kegissä

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Siideriä omenoista ja karbonointi kegissä

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Tammi 27, 2015 19:30 pm

Tuossa ihan mielenkiintoinen juttu siiderin valmistuksesta ja historiasta. https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1 Tässä jutussa hiilihapot saadaan juurikin paineistamalla säiliö. Ja makeus saatiin siideriin käyminen keskeyttämällä. Toiset sanoo taas, että kannattaa antaa käydä loppuun ennen käymisen pysäyttäjän lisäämistä, ja sen jälkeen makeuttaa esim sokerilla. Kumpi nyt olis parempi vaihtoehto, onko tuohon nyt sitten lopullista totuutta, vai makuasioita?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Tammi 27, 2015 23:03 pm

Varmaan paljolti makuasia. Itse olen antanut viinin ja siiderin käydä loppuun ja sitten tarvittaessa makeuttanut. Jotenkin koen sen helpommaksi, kuin jatkuvan ominaispainon kyttäyksen ja näytteiden naukkailin. Ei sillä että naukkailussa mitään vikaa, mutta ei vain aikatauluihin sovi käymispöntöllä päivystäminen. Ja makeutta on näin helpompi kontrolloida.

Olen myös päässyt maistamaan omenaviiniä joka oli vuosien kokemuksella pysäytetty sopivassa kohdassa. Ja kuinka ollakaan se jäi vahingossa aivan liian makeaksi, mikä lähestuloon pilasi viinin. En tiedä onko pysäytystavoissa ja -aineissa kuinka suuria eroja, mutta mutuna olettaisin, että pysäytys ei ole mikään vakio vaan käymistä voi tapahtua toisinaan pidempään, toisinaan lyhyemmän ajan. Jos näin on, se tekee haasteita sopivan pysäytysajan valintaan.

CideErik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja CideErik » Ke Tammi 28, 2015 11:03 am

Martin kirjoitti:Onko tuota pastörointia kukaan kokeillut kotioloissa?

Joitain kertoja olen pullopastöroinut siideriä ja lopputulos teknisesti onnistuneissa tapauksissa on ollut oikein mainio. Hiivasta riippuen käymisen nopeus pulloissa vaihtelee ja optimaalisen hiilihapon saaminen pulloon vaatii aktiivista seurantaa eli näytteiden ottoa. Liian paljon hiilihapppoa pulloissa on huomattavasti huonompi juttu kuin turhan vähän. Vesihauteessa pastöroituja pulloja on räjähtänyt sirpaleiksi, kun hiilihappoa on ollut pulloissa liian paljon. Onneksi kohtalaisen hyvin suorittetujen varotoimenpiteiden ansiosta vahingot ovat jääneet enemmän henkiselle puolelle. Aika varovaiseksi olen tullut pullopastöroinnin kanssa.

Mutta varmasti tulen vielä tekemään tulevaisuudessa myös pullopastöroitua siideriä. Ja toivon mukaan mahdollisimman herkullista sellaista.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ke Tammi 28, 2015 11:15 am

Kiitoksia, tuossa tulikin hyviä huomioita. Jos nyt kallistun jälkimakeutukseen, niin kysymykseksi tuleekin prosentit. Eli olen ymmärtänyt että omenasiideri kävisi nollaan, jolloin prosentteja olisi noin kuusi. Kesäjuomana ajattelin että siinä olisi noin 5%. Laimennus kannattaa varmaan tehdä ennen käymistä, mutta tuleekohan tuosta ihan vetistä...

CideErik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja CideErik » Ke Tammi 28, 2015 12:11 pm

Mulla on siiderit käyneet aina nollaan tai hyvin lähelle sitä. Toiset hiivat käyttävät nopeammin, toiset hitaammin. Parasta itsetehtyä janojuomasiideriä olen saanut siten, että olen sekoittanut sokeria tilkkaan vettä, laittanut 1/4 osaa tuoppia kuplavettä ja 3/4 osaa kuivaa, hapanta siideriä. Raikasta ja virkistävää juomaa!

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Helmi 23, 2015 18:38 pm

Siideri on nyt käynyt reilun kolme viikkoa. Ajattelin seuraavaksi siirtää kegiin jonne sekoittaisin käymisen pysäyttäjän. Ajattalin alustavasti, että tekisin makeutuksen omenamehulla, samalla siiderin vähän laimenisi kevyemmäksi kesäjuomaksi. Mutta sitten aloin pohtimaan, että mitä se tekee säilyvyydelle, kun noissa kaupan tuorepuristetuissa omenamehuissa on kuitenkin säilyvyydet aika lyhyitä ja varsinki avattuna vain muutamia päiviä. Heikentääkö tuo nyt sitten siiderin säilyvyyttä olennaisesti?

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”