Dokumentteja oluista

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Cod3
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Dokumentteja oluista

ViestiKirjoittaja Cod3 » To Elo 14, 2014 0:16 am

Moi
Olisiko jotain hyviä suosituksia olutaiheisista dokumenteista tai sarjoista?
Master Brewer on tullut katsottua (se DogFishheadistä kertova)
ja joitakin dokkareita, joku missä 3 jäbää kiersi 40 pikkupanimoa jenkesissä.

Olisko jotain hyviä sarjoja?
Muistelen että australiassa oli joku sarja missä kaverukset perustaa pienpanimon/panimoravintolan.
Toinen mikä kiinnostais niin BrewDog on tainnut kanssa tehdä jonkun sarjan.

Mitä suosittelisitte?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Dokumentteja oluista

ViestiKirjoittaja äyni » To Elo 14, 2014 10:31 am

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Pe Elo 22, 2014 17:57 pm

Beer Wars oli viihdyttävä http://www.imdb.com/title/tt1326194/ kertoo amerikan big beer ongelmasta. https://www.youtube.com/watch?v=PdwYjFnFoJU How Beer Saved World oli vähän kevyempi mutta viihdyttävä. BrewDogs oli aika Brew Dog mainos ja hiukan yli-amerikkalaiseksi tuotettu mutta kyllä senkin katsoi.

Hembryggare
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Haapavesi

ViestiKirjoittaja Hembryggare » Pe Joulu 12, 2014 4:59 am

Tuli hiljattain katsottua Michael Jacksonin Beer Hunter-sarjan kaikki osat. Pakollista katsottavaa olutkulttuurin ja -historian ystäville,

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Joulu 12, 2014 9:58 am

Hembryggare kirjoitti:Tuli hiljattain katsottua Michael Jacksonin Beer Hunter-sarjan kaikki osat. Pakollista katsottavaa olutkulttuurin ja -historian ystäville,

Minäkin katselin näitä uudestaan joku aika sitten. Loistavaa kiireettömän analyyttista menoa. Erityisen hauska näin muutoshysteerisenä pakkouudistusten kulta-aikana on huomata kuinka vähän nuo kaikkein legendaarisimmat kuppilat ovatkaan vuosikymmenten aikana muuttuneet. Isoin muutos tuntuu olevan vanhentuneissa tarjoilijoissa.

Tenu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: -

ViestiKirjoittaja Tenu » To Tammi 01, 2015 2:58 am

Areenassa on tällä hetkellä Olutretki Eurooppaan sarja, joka tulee parhaillaan myös töllöttimestä:

http://areena.yle.fi/tv/2283988

Tuo Jonas Magnusson tyyppi tulee esiin välillä vähän ärsyttävänä (ja hitusen juopon oloisena), mutta tavallaan ohjelma on aika mielenkiintoisella tavalla tehty. Tuntuu että koko ohjelma kumpuaa ruotsalaisen kaverin katkeruudesta oman maansa olutkulttuuria kohtaan.
Ekassa osassa etsittiin olutkulttuureita ja kyseltiin mitä se on, kakkosessa mietittiin mikä olutkulttuurit oikein luo.
En nyt tiedä tulkitsinko tämän kaverin mietteet oikein, mutta vaikutti siltä että sen mielestä historiallinen olutkulttuuri on oluen suurehkoa siekailematonta kulutusta ja olutkulttuurit luo lähinnä valtiollinen sääntely ja sattumat, ei niinkään että jotkin kansat vain olisivat luontaisesti toisia parempia tai hienompia keksintöjä tehneitä.

:!: Varoitus: seuraava osuus voi nostattaa pienimuotoisia paskamyrskyjä ja suuria tunteita, mutta älkää ampuko sanansaattajaa, tämä on vain pohdintaa. :!:
Tavallaan ymmärrän näkemyksen ja olen osittain samaa mieltä. Siitä, että kaverin mielestä nykyiset oluenmaistelijat ovat entisiä viininmaistelijoita ja toisinpäin, ja että sormi-perseessä -tyyppinen sniftereistä oluen lipittely ja tuoksuttelu ei ehkä todellakaan ole sitä historiallista olueeseen liittyvää kulttuuria, jossa olutta juotiin janoon, suuria määriä, sen enempää hienostelematta. Omastakin mielestäni se, että suurin osa olutkulttuurista meilläkin on nykyään parhaimmillaan (sahdin lisäksi :cheers1:) sitä, että snobimaisesti tutustutaan ulkomaisiin merkkioluisiin reittaamalla joka ikinen merkki ja oluttyyli, on itsestäni aina ollut vähän samantyyppistä toimintaa kuin se, että mitään soitinta soittamaton tyyppi kuuntelisi kaikkia mahdollisia kappaleita ja kirjaisi niistä ylös eri vivahteita ja muotoja. En tarkoita, etteikö se voisi olla tuottavaakin toimintaa, kyllä siinä pakostikin myös oppii jotain kun mihin tahansa pitkään paneutuu, mutta samoin kuin muusikon korville kappaleiden kuuleminen, vasta oluenpanijalle aromilasista nuuhkiminen kertoo jotain käytännöllistä. Ainakin sen pitäisikö ensi kerran laittaa enemmän vai vähemmän Simcoeta joukkoon.
Täsmennän vielä, että oluen nuuskuttelu ja reittaus on ihan ok mielestäni, ja totta kai ihmiset saavat nauttia asioista, ja näen, että vaikka sellaista ei ehkä aiemmin olueeseen liittynyt, niin sellainen toiminta aina aivan väistämättä jossain vaiheessa mukaan kuvioihin tulee. Muussakin toiminnassa kuin oluenjuonnissa. Ehkä omassa karsastelussani on lievä vasta(inho)reaktio tietyntyyppiselle elitismille ja itsensä kohottamiselle, jonka mielessäni siihen liitän, tosin ehkä täysin ilman syytä. Itselleni nimittäin oluiden maistelu ja niiden vivahteiden löytäminen on liittynyt puhtaaseen hedonismiin ja tietynlaiseen kokemuksenkerryttämiseen ja siihen, että haluan vain löytää tavan tehdä parasta olutta itselleni (mahdollisimman halvalla |:)), eli samoja snobi-piirteitä löydän itsestänikin, mutta lisäksi vielä perustelen itselleni asiaa jonkinnäköisellä tieteis-henkisyydellä, eli myös kohotan itseäni. Itsetutkiskelun lopputuloksena on siis täysi kehäpäätelmä ja olen saatana.

Ja sen takia en nyt ota enempää kantaa noihin mielipiteisiin, koitan itse olla muodostamatta mitään tarkempaa mielipidettä tällaisista asioista. Olutkulttuuri määritelmänä on varmaan jo niin löyhä ja jokaiselle merkityksiä täynnä että parempi antaa asian olla ja jokaisen ymmärtää se kuinka vain haluaa :winktoo:

En tiedä, järjetön posti. Kuumeessa kirjoitettu kello kolme yöllä. Saa haukkua, mutta mieluusti saa myös sanoa omia mietteitä eri maiden olutkulttuureista ja siitä mitä se olutkulttuuri edes on. Suosittelen sarjaa, jos edes omien ajatusten provona.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » To Tammi 01, 2015 3:33 am

Ihan hyvää pohdintaa näin myöskin kolmelta yöllä luettuna ja tiivisti tuota dokumenttisarjaa melko hyvin. En oikein päässyt sisään tuohon juontajan olutkulttuurin käsitteeseen, kun ilmeisesti tarkoitus kuitenkin oli vain saada pää täyteen sen kummemmin olutlaaduista piittaamatta. Jotenkin kummallista prosenttivahvuuksien tuijottamista ja muuta pientä. Suurin kompastuskivi tuossa omasta mielestäni onkin tuo juontaja, jonka tapaan ajatella ei oikein pysty samaistumaan. Muutenkin vähän erikoista tuo ruotsalaisen olutkulttuurin ilmituominen, kun se taitaa olla yhtälailla import-kamaa siinä missä Suomenkin olutbuumi, siinä missä olutkulttuuristaan tunnetuissa Euroopan maissa tuo on ollut kytemässä jo melko pitkän aikaa.

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ma Tammi 05, 2015 10:40 am

Jyrchi kirjoitti:En oikein päässyt sisään tuohon juontajan olutkulttuurin käsitteeseen, kun ilmeisesti tarkoitus kuitenkin oli vain saada pää täyteen sen kummemmin olutlaaduista piittaamatta. Jotenkin kummallista prosenttivahvuuksien tuijottamista ja muuta pientä. Suurin kompastuskivi tuossa omasta mielestäni onkin tuo juontaja, jonka tapaan ajatella ei oikein pysty samaistumaan.

Taitaa olla, että se on tahallaan tehty kärjistäen, jotta saataisiin mahdollisimman iso ero kun verrataan ruotsalaista olutkulttuuria muihin. Katsojien ollut helpompi samaistua juontajaan kun se edustaa tavallista maitokauppabulkkioluen kittaajaa. Tuo prosentteihin tuijottaminen kuulostaa varsin tutulta ihan näin suomalaisestakin näkökulmasta. Aivan liikaa on tuttuja jotka on kysynyt olutsuosituksia, mutta eivät kuitenkaan voi ostaa sitä 8-9% suositusolutta koska se on niin vahvaa :?

Sitä ekan jakson lopun pappaa ei pysty ymmärtämään. Soijaa olueen jotta siitä tulee tummaa, koska asennevamman vuoksi ei vaaleampaa voi juoda. Hyi helvetti :yka:

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Ma Tammi 05, 2015 18:32 pm

Haha joo se pappa oli mainio :nauru:

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Tammi 07, 2015 7:42 am

Tuli tämä katsottua nyt parin päivän aikana, viimeinen osa oli ulkona eilen joten sai koko sarjan katsottua lähes putkeen... Mielenkiintoinenhan tuo oli katsoa vaikka sisällöltään ei ollut mitenkään kummoinen, mentiin sinne ja tänne ja juotiin olutta :) Mieleenpainuvin asia oli Tsekkiläiset pubit joissa ei ollut tarjolla kuin yhtä olutlajia ja viimeisen jakson maistelutestit jotka olen itse myös todennut aika pitkälti todeksi, bulkkilaager on bulkkilaageria valmistusmaasta ja merkistä riippumatta ja erot on todellakin pieniä niiden välillä.
Pappa kun esiteltiin ohjelmassa niin alustuksen perusteella odottelin innokasta kotipanijaa mutta yllätys olikin melkoinen kun herra tykkäsikin soijalla värjätystä ykkösoluesta. Tämä sai myös pohtimaan etteikö Ruotsin markkinoilta löydy tummaa ykkösolutta, kakkosolutta löytyy tummana ainakin Falconilta mutta falköölin suhteen täytyykin tarkistaa asia seuraavan kerran ruottin kaupassa käydessä...
Olutretken Eurooppaan voisi tehdä hieman laajemminkin, tässä kurkattiin vain vilaukselta pintaa. Ymmärrettävää tosin ettei 3 tuntiin mahdu oikeastaan muuta kuin pintasilaus ja suurinta osaa kaljanlitkijöistä ei edes kiinnosta koko kulttuurit sen kummemmin.
Suosittelen tosin tätä dokumenttisarjaa kevyiden dokkareiden ystäville jotka ovat kiinnostuneet oluesta ja oluen ystäville jotka tykkäävät nauttia kevyttä viihdettä oluttuopin pariksi. Itse tosin join yhden jakson seurana kahvia ja kaksi jaksoa katsoin ilman lisukkeita mutta ajatuksissa kävi että pari tuoppia halpaa laageria sopisi ohjelman kaveriksi.

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ke Tammi 07, 2015 9:57 am

JaniH kirjoitti:Olutretken Eurooppaan voisi tehdä hieman laajemminkin, tässä kurkattiin vain vilaukselta pintaa.

Kyllä! Katsoisin varsin mielelläni vaikka 10-osaisen sarjan jossa vaihtuisi maa jaksoittain. Tunnin jaksossa käytäisiin läpi sen maan lyhyt oluthistoria, keskeinen olut- ja pubikulttuuri, maan nykytilanne oluen panimoiden osalta, sekä mahdolliset maan/alueen erikoisuudet.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Ke Tammi 07, 2015 18:07 pm

Kiitos Tenu vinkistä ja mainiosta pohdinnasta!
Oli mennyt ihan ohi vaikka koitankin seurailla areenan dokumenttitarjontaa.

Kevyttä dokumenttia tosiaan. Ihan viihdyttävät kaksi ekaa osaa. Kolmatta en ole vielä kerennyt katsomaan.

Itse tulkitsin, että heppu tuossa haluaa kertoa auki olutkultturia. Sitä, että oluen ympärillä on kaikenlaisia uskomuksia ja lainsäädäntöjä, jotka vaikuttavat yllättävän paljon siihen mitä ja miten oluttamme nautimme.

Koittaa siis demystifioida oluenjuojien uskomuksia, tuoppiinkaatotekniikasta, oluen värin tärkeydestä (tummaa pitää olla vaikka maistuu soijan kanssa maistuukin hieman hassulta), lager tekee väkivaltaiseksi, korkeampi hinta tekee bulkkilaagerista laadukkaampaa. Tavallisten ihmisten kommenteista oli luettavissa, ettei tiennyt muuta kuin, että näin on ollut tapana nauttia.
Niin kuin tietty kaikessa muussakin: Juon tätä olutta ja ajan tämmösellä autolla ja harrastan tämmösiä asioita koska ne joita ihailen tekevät tai haluan antaa jonkunlaisen kuvan itsestäni...

Nyt putosin itsekin kärryiltä, että mitä olin sanomassa, mutta joku tuommoinen sanoma tässä hepun olutkulttuuridokumentissä vrmaan taitaa olla.

Edit:

Päätösjaksokin katsottuna. Sama meininki jatkuu kuin kahdessa ekassakin.
Ehkä heppu tosiaan tuntenut itsensä huijatuksi kun huomannut, että hänen juomat hienot Tsekkilaagerit ovatkin melko samanmakuisia kuin peruslaager.

Itse en kotiolutta panisi jos maulla ei olisi väliä. Pohjiksi otan pullon pari paremmanmakuisia ja sitten humalatilan pitkittämiseen voipi ottaa niitä eksoottisempia tuotoksia.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Patakurko » La Tammi 10, 2015 13:56 pm

Itseäni jäi kismittämään se, että kun kerrankin telkkarista tulee joku olutohjelma, sitten on valittu esitettäväksi tällainen Olutretki eurooppaan. Varmaan olisi löytynyt joku dokumentti, jonka olisi tehnyt olutmaailmaa tunteva toimittaja tai ainakin itse oluesta kiinnostunut henkilö. Tässä ohjelmassa minulle tuli mielikuva, että kaveri lähtökohtaisesti haluaa esittää, että kaikki olut on samanlaista ja erot ovat pelkästään mielikuvissa. Tällaisen asenteellisuuden vuoksi sitten tarkastellaan lähinnä pelkkiä bulkkilagereita, ettei tarvitsisi muuttaa omaa käsitystä asiasta. Varmuuden vuoksi ei oteta selvää tarjoilulämpötiloista ja nauttimistavoista, että päästäisiin vähän jyvälle niistä eroista ja kulttuuristakin. Pahaa teki, kun kaveri pointtinsa todistamiseksi holvasi kurkkuunsa vielä Westvleterenin pullonsuusta auton takapuskurilla niin että aataminomena pomppi. Ei sitten tullut sitä kuitenkaan maistettua, vaikka kovasti nähtiin vaivaa hankkimisessakin.

Jotain järkeäkin ohjelmassa oli vähällä olla, kun todettiin verotuksen ja lainsäädännön vaikuttaneen voimakkaasti erilaisten olutkultuurien syntyyn, niin kuin onkin. Sitten tämä onneton menee sotkemaan asian ja kiistää sillä perusteella alueellisten perinteiden ja kultuurin merkityksen olutkulttuurin kehittymiselle. Itse olen ainakin sen verran Marxilainen, että uskon talouden rakenteiden ohjaavan kaikkea kultturista rakennetta ja kehitystä, missä olut ei tietenkään ole poikkeus. Tässä ei ole mitään ristiriitaa, verotus ja lainsäädäntökin kun ovat alueellista kulttuuria ja perinnettä.

Että tällainen purkaus. Ohjelmassa oli ainakin se hyvää, että se nosti adrenaliinia ja ajatuksia... Hyvä joka tapauksessa, että edes jotain olutaiheista lähetetään. Ehkä vielä löytyy joku olueen enemmän perehtyvä ohjelmakin.

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Ti Tammi 13, 2015 11:33 am

Hienoa että ohjelmavinkkini herättää keskustelua. Ehkä ohjelma oli sittenkin harvinaisen onnistunut, koska se selkeästi nostatti tunteita ja puhetta. Kun kulttuurista aletaan puhua arvojen kautta, niin se on aivan takuuvarmasti aina väittelyn paikka, ja on oikeastaan hyvä, että ohjelman juontaja ja teemat oli mitä oli.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Tammi 14, 2015 11:51 am

Ihan hyvä että ohjelmia tulee, aina niistä jotain oppii. Toki näin kotipanijana olisin halunnut nähdä enemmän oluentekoa, mutta se ei ollutkaan tässä se juttu nyt.
Itselleni jäi tämän Olutretki Eurooppaan -ohjelman idea tai tarkoitus hieman epäselväksi. Jotenkin olueeseen suhtauduttiin selkeästi kännijuomana ja hifistelyä katsottiin jonkin verran kieroon. Esim. Birra Baladdinin touhuja Italiassa ei katsottu hyvällä ja toimittajan mielestä taisi olla jo liian överitouhua, kun oluita kypsytellään viini- ja viskitynnyreissä. Oli kuulemma liian viinimäistä touhua. Mutta mielenkiintoisia seikkoja tuli kyllä esille, monesti on mietityttänyt miksi brittiläisten oluet ovat niin laimeita. Noh, verotus ja vanhat tavathan siellä oli taustalla.
Nuo ruotsalaisten viinareissut Tanskaan 70- ja 80-luvullahan on meille suomalaisille vieläkin arkipäivää. Meille se Tanska on vain Tallinna. Toki meno on siistiytynyt vuosien varrella ja viinat lapataan suoraan autonkonttiin nykyään.
Stella Artoisin haastattelu meni kyllä parodian puolelle, kun eivät antaneet lupaa sokkotestiin. Tuosta tuli mieleen, että ainakin Karhu on täällä Etelä-Suomessa saanut baaribissenä aika laajan kannatuksen, sitä tuntuu melkein aina kaikki vaativan ja haluavan. Olisi kiva kokeilla jossain paikallisbaarissa menisikö jokin muu lager Karhuna läpi, jos se salaa vaihdettaisiin. Niin ne belgitkin erehtyivät kadulla, vaikka luulivat juovansa sitä omaa tuttua oluttaan. Mutta toki promillehuurussa on jo melkein sama mitä siinä lasissa on, kunhan kurkusta alas menee.

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Ma Helmi 02, 2015 18:54 pm

Tanskalainen maajussi mallastaa ohraa, oliskohan seuraavassa jaksossa vuorossa mäskäys..
Mallastus alkaa 22:20 ja kestää kokonaiset kolme minuuttia.
http://areena.yle.fi/tv/2212171

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Pe Helmi 27, 2015 21:35 pm

Prisma Studio: Olutta laboratoriossa?
TV1 keskiviikkona 4.3.2015 klo 20.00 - 20.30, uusinta perjantaina 6.3. klo 5.55
Yle Areenassa 30 päivää

Olut on maailman vanhin tunnettu alkoholijuoma, joka mainitaan jo kuuden tuhannen vuoden takaisissa sumerilaisissa teksteissä. Siitä huolimatta sen valmistamisessa kokeillaan jatkuvasti uutta sekä hyödynnetään kemian ja fysiikan uusimpia oppeja.

Prisma Studiossa tavataan fysiikan ja tähtitieteen opiskelija Matti ”Eikka” Laakso ja kemian tekniikan opiskelija Patrik Niskanen, jotka kehittävät uusia tapoja tehdä olutta. Voisivatko kemian opit tuottaa huurteiseen aivan uudenlaisen maun?

Lähde ja pidempi esittely:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/27/prisma-studio-olutta-laboratoriossa

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Helmi 27, 2015 21:44 pm

Pelottavaa tekstiä...?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Helmi 27, 2015 22:57 pm

suorama kirjoitti:Pelottavaa tekstiä...?

Jokseenkin, vaikka on tuossa pointtisakin ja mielenkiinnolla katson kun tulee katsottavaksi. VTT:en osallisuudesta tuli kyllä kylmät väreet kun ovat vastuussa tästä nykylagereissa yleisestä taipumuksesta käyttää modifioidulla turbohiivalla vahvaa vierrettä ( lopputulos ~8%) valmiiksi kolmessa päivässä, lantrata se, hapottaa, pakata ja laittaa myyntiin (nykylagereiden teko ainakin kahdessa suurimmassa suomalaisessa panimoissa melko rankasti yksinkertaistaen). Olen ehkä hieman luddiitti, mutta ei se kovin hyvää ole verrattuna rauhassa kypsyneisiin lagereihin.

Edit: kirjoitusvirhe
Viimeksi muokannut Naali, Pe Helmi 27, 2015 23:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Helmi 27, 2015 23:01 pm

Nykyään bulkkilagerit on käytännössä samaa kamaa kun suomisiiderit , lonkerot yms.. eli maustettuja kiljuja, suomilager on se versio joka on maustettu äärimmäisen vienolla humala-aromilla. Prosessina se kyllä on insinööriä kiehtovan onnistunut ei voi kieltää.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Palaa sivulle “Public House”