Oluttyylit ja oluen arviointi

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Oluttyylit ja oluen arviointi

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 16, 2014 13:06 pm

:ot: Ylläpito siirtäköön oikeaan osoitteeseen jos on väärällä alueella, en oikein osannut arpoa mihin tämä sopisi.

:?: Onko eri oluttyyleistä olemassa selkeitä kuvauksia? Mielellään suomeksi suomalaisella termistöllä, vaikka kyllä englantikin taipuu tarvittaessa.
Tällainen tuli mieleen kun maistelin erästä tuotosta, jonka piti olla "perus-brittipubiale", mutta joka alkoikin muistuttaa enemmän IPA:a voimakkaan kuivahumaloinnin ja kohtuukorkean volttimäärän seurauksena. Jäin miettimään, että miten tällaisen suunnitellusta poikkeavan oluen saisi kategoriaoitua oikein, kun kuitenkin kaverit kysyvät mitä oluttyyppiä se edustaa. Tiedän, että oluttyylit sulautuvat toisiinsa ja yksi olut voi sopia useampaan kategoriaan, mutta jotain nyrkkisääntöjä ja kuvauksia luulisi löytyvän, olutharrastus on kuitenkin sen verran suosittua ja laajalle levinnyttä.

:?: Toinen samaan aiheeseen liittyvä kysymys koskee arviointia, siihen varmaan joku osaa linkata hyvät yleisohjeet?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Oluttyylit ja oluen arviointi

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Syys 16, 2014 13:19 pm

BJCP:n sivuilla löytyy oluiden kategoriat ja tyylit niille kuuluvine kuvauksineen mausta, hajusta, ainesosista jne... Lisäksi jonkinlaiset ohjearvot eri tyylien ominaispainoille, alkoholimäärälle, värille, IBU:ille....
http://www.bjcp.org/styles04/

Tässä on aika hyvät ohjeet oluen arvioimisen avuksi:
http://suomenparasolut.fi/main.php?module=tuomariohje

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 16, 2014 17:10 pm

HenkkaM kirjoitti:BJCP:n sivuilla löytyy oluiden kategoriat ja tyylit niille kuuluvine kuvauksineen mausta, hajusta, ainesosista jne... Lisäksi jonkinlaiset ohjearvot eri tyylien ominaispainoille, alkoholimäärälle, värille, IBU:ille....
http://www.bjcp.org/styles04/

Mahtaako vastaavia olla suomeksi missään?

Mitä tuolta äkkiseltään vilkaisin, niin ihan selvä English IPA tuo tekeleeni on. :cheers1:
Hedelmäinen, kohtuu paljon paljon voltteja, reilusti humalaa...

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Pe Syys 19, 2014 22:14 pm

Olen aloittelijana pyöritellyt omia reseptejä erialaisina suhteina Beer Recipe Calculaattorissa, että olisivat järkevissä suhteissa kun suunnittelen tämmöisiä muutaman litran pikku kokeiluita.

Tuo myös samalla kertoo mihin kaikkiin olutkategorioihin kyseisillä virityksillä olut istuu (OG-FG-ibut-väri) kun klikkaa "More..." -nappia

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Syys 20, 2014 8:44 am

kaljakori kirjoitti:Olen aloittelijana pyöritellyt omia reseptejä erialaisina suhteina Beer Recipe Calculaattorissa, että olisivat järkevissä suhteissa kun suunnittelen tämmöisiä muutaman litran pikku kokeiluita.

Tuo myös samalla kertoo mihin kaikkiin olutkategorioihin kyseisillä virityksillä olut istuu (OG-FG-ibut-väri) kun klikkaa "More..." -nappia

Kiitos vinkistä, täytyykin tutustua tarkemmin. Joskus tuota pikaisesti vilkaisin, kun etsin sopivaa brew-softaa. Päädyin Breemateen.

Palaa sivulle “Public House”