Tumma finlandiauute

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Imatra
18 tai yli: Olen

Re: Tumma finlandiauute

ViestiKirjoittaja Anssi » La Kesä 13, 2009 0:38 am

Toinen pullo tuli nyt maistettua näin 10 päivää pullotuksen jälkeen. Diasetyyli ja sen mukana makeus ja rasvainen suuntuntuma on aika hyvin hävinnyt, muttei aivan vielä täysin. Samoin hiivaisuus, hieman kuitenkin vielä maistuu, mutta ei mielestäni mitenkään häiritse. Olut on vahvuuteensa nähden yllättävän täyteläisen ja pehmeän makuinen. Pähkinän aromi tuntuu edelleen jälkimaussa mukavasti. Ihan hyvää lupailee maku kyllä tässä vaiheessa ainakin. Yhtään kaupallista mildiä en ole maistanut, mutta ehkä tämä nyt on sellainen. Mitään monimuotoista makuelämystä tästä ei saa, mutta ihan mukavan tasapainoisen ja helposti juotavan oluen taisin onnistua tekemään :sgeek:

Laitoin tiistaina käymään samanlaisella reseptillä uuden satsin, mutta uutteina oli kaksi vaaleaa finlandiaa ja aromihumalana cascade. Tuota humalapussia keitin 10 minuuttia kuten viimeksikin, mutta nyt laitoin humalaveden pusseineen pönttöön toisin kuin viimeksi. Varmasti meni tuon tumman satsin osalta humalan aromit osittain hukkaan, kun keiton jälkeen nakkasin pussin roskikseen enkä käymispyttyyn :?

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » La Kesä 20, 2009 23:24 pm

Jatketaampa tätä yksinpuhelua tässä ketjussa :nauru:

Pullotin juhannusaattona edellä mainitun vaalean finlandiakeitoksen. Oli kyllä positiivinen yllätys kun maistoin pullotuksen yhteydessä, jopa niin positiivinen että piti koko tuopillinen juoda suoraan pöntöstä :nauru: Cascade maistui ja tuoksui, eikä maussa tuntunut mitää suurempia virhemakuja ja tasapaino oli muutenkin ihan hyvin kohdallaan. Hiivakin maistui vähemmän kuin tummassa versiossa. Vielä kun saisi hommattua osittaismäskäysvälineistöä, niin tätä reseptiä voisi kehittää vielä pikkasen.

Tummaa versiota tuli jokunen pullo juotua tässä juhannuksen aikana, ja ihan hyvinhän tuo maku on parantunut viimeisen viikon aikana.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Heinä 09, 2009 20:09 pm

Laitoin tulille tossa pari päivää sitten satsin tummaa finlandiaa. Yhden purkin laitoin noin 8l vettä, käymisastiana siis kannellinen 10l ämpäri. Hiivana käytin edellisen satsin pulloista napattua finlandian omaa hiivaa.

Sokeria en meinannut käyttää lainkaan ja ajattelinkin ostaa ensi viikon alussa uuden purkin uutetta ja siitä laittaa pullokäymiseen tarvittavan osuuden. Paljonkohan sitä pitäisi laittaa? alustavasti ajattelin että 1,5dl voisi olla suurin piirtein passeli määrä.... onko kellään kokemusta tumman finlandian käyttämisestä pullokäymiseen?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Heinä 27, 2009 15:27 pm

Viikko kylmävarastoinnissa on nyt takana ja eilen tuli maistettua tuotosta. Lopullista tuotetta tuli 7l ja pullotusvaiheessa lisäsin tuon mainitun 1,5dl uutetta. Hiilihappoja syntyi kutakuinkin sopivasti, vastaa suunnilleen 2dl sokeria isoon satsiin noin silmä/korvamääräisesti sihahduksesta päätellen.

Mausta tuli ensimmäisenä mieleen Old Engine Oil. Olut on aavistuksen kitkerä mutta kitkeryys on vähentynyt kylmäsäilytyksessä huomattavasti. Kitkeryyden häviäminen oli ennakoitua aikasempien stout-kokeilujen perusteella. Kaataessa huomaa että olut on paksua ja kyllä sen maistaakin. Perus finlandia satsista poiketen vetisyys on kokonaan poissa ja tuntuu että nyt on onnistunut ensimmäinen erä jota voi jo alkaa olueksi nimittämään.

Mutta, mutta... Se kotitekoisen haju on edelleen läsnä. Kuvittelin jostain syystä että "simamaisuus" tai mitenhän sitä kuvailisi... olisi ollut seurausta taloussokerin käytöstä. Tässä satsissa ei kuitenkaan ollut käytetty lainkaan sokeria, joten kysymys kuuluukin: Onko kotitekoisuuden haju perua finlandia uutteesta, finlandian hiivasta vai mistä?

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen kokeeseen ja voin suositella reseptiä muillekkin.

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » Ma Heinä 27, 2009 16:05 pm

Kiljumies kirjoitti:Mutta, mutta... Se kotitekoisen haju on edelleen läsnä. Kuvittelin jostain syystä että "simamaisuus" tai mitenhän sitä kuvailisi... olisi ollut seurausta taloussokerin käytöstä. Tässä satsissa ei kuitenkaan ollut käytetty lainkaan sokeria, joten kysymys kuuluukin: Onko kotitekoisuuden haju perua finlandia uutteesta, finlandian hiivasta vai mistä?

Sanotaanko näin että itsekin olen miettinyt samaa omissa keitoksissa. Tuoksu kyllä paranee pidemmän säilytyksen myötä, mutta joka satsissa on ollut sellainen aavistuksen tunkkainen tuoksu kun pullon avaa. Tunkkaisuus kyllä häviää aika hyvin kun olut seisoo hetken tuopissa. Ja ihan sama homma on ollut coopersin ja finlandian uutteilla. Asiaan ei ole myöskään vaikuttanut se, että mikä hiiva on ollut käytössä. Tosin itse en ole käyttänyt missään vielä muita kuin edullisia kuivahiivoja. Sellaisen asian olen kyllä huomannut, että olut on tuoksunut ja ehkä maistunutkin vähemmän tunkkaiselle puolen litran pulloista verrattuna 1/3 litran pulloihin.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Heinä 27, 2009 16:57 pm

Käytän ihan perus 1,5l limupulloja pullotukseen, joten tilavuuden kasvattaminen ei ole oikotie onneen. Maku tosiaan paranee kun antaa hetken olla lasissa tai itseasiassa yleensä kaadan kerralla koko pullon kannuun josta sitten täyttelen laseja. Vosikohan kyseessä olla jokin hajuaine joka poistuu hiilidioksidin mukana, eli periaatteessa peruja käymisteitse valmistetusta hiilihaposta?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Heinä 27, 2009 20:09 pm

Nyt en alkanut laskeskella viestien postaus ajoista joten kysyn.
Paljonko olette antanut aikaa oluelle kypsyä?
Tarkennus:
1. Kauanko oli 1. käymisastiassa?
2. Kauanko oli 2. käymisastiassa, jos käytettiin?
3. Kauanko oli pulloissa lämpöisessä?
4. Kauanko oli pulloissa viileässä?

Yleensä suurempi tilavuus tarvitsee:
a. Vähemmän sokeria / jälkikäymis vierrettä yms.
b. Enemmän aikaa kuin pienempi.

Teoriassa ajat voisi mennä seuraavanlaisesti (Kannattaa kokeilla)
1. Jos vain 1 astia vähintään 3 viikkoa, muuten n. viikko.
2. Jos myös kakkosastia, kakkosessa saa olla vähintään sen kaksi viikkoa mutta enempi parempi viiteen viikkoon asti. Jos pidempään, tarvitaan uusi hiiva pullotukseen.
3. Pullot saisi olla lämpöisessä vähintään neljä viikkoa. Mielellään pidempään. Tässä vaiheessa olut kypsyy aina muutamaan kuukauteen asti.
4. Pullot saisi olla viileässä toiset neljä viikkoa. Saa olla pidempäänkin.

Aikoja voi rustata omien kokemuksiensa mukaan ja esim. mitä miedompi olut sen nopeammin vaiheet menee läpi.
Esim. Mild voisi mennä näin. Viikko puolitoista primäärissä. Pullotus. Pullot lämpöisessä puolitoista, kaksi viikkoa. Viileässä kaksi - neljä viikkoa.
Taas Iperial Sout menisi ehkä. Viikko Primäärissä. Kolme- neljä sekundäärissä. Pullotus. Pullot lämpimässä 4- 6kk ja viileässä 6 - 24kk.

Kokeilkaa mitä aika tekee. Laittakaa pulloja jemmaan ja katsokaa muutaman viikon / kuukauden päästä millainen lopputulos oli.
Oikaiseminen jossain kohdassa muuttaa kypsymisprosessia joten tulos todennäköisesti ei ole samankaltainen eri tavoin kypsytetyllä oluella.

Itse tein testinä aikoinaan siten, että kun olin tehnyt bitterini ykkösosan (tuplasatsi) valmiiksi (4vko pri), pullottanut ja antanut seistä kolme viikkoa lämpöisessä, laitoin puolet viileään. Aloin maistelemaan viikon jälkeen. Kun toiset kolme viikkoa oli kulunut laitoin loputkin viileään. Sitten maistelin rinnan pullollisen kumpaakin viikon välein.
Tuloksena: Kun ensimmäisen satsin pullo oli ollut n. 4vko viileässä hidastui sen kypsyminen huomattavasti. Tosin maku oli jo valmis. Aluksi olut oli mukavan makeahkon oloista ja täyteläisen tuntuista mutta toisaalta maukasta, siis noin viikon ikäisenä. Kahden, kolmen viikon ikäisenä olut muuttui jopa vetiseksi ja maut oli vaisuja. Neljän, viiden viikon ikäisenä olut oli muuttanut täysin luonnettaan ja humalointi sekä maltaan toffee ja pähkinäisyys pääsi esiin. Sillä satsisin osalla jonka laitoin myöhemmin viileään, ei ollut muuta eroa kuin, että olut oli heti kirkkaampaa ja maukkaampaa. Tosin hiilidioksiidin imeytymiseen meni sama aika kuin toisellakin satsilla, eli n. neljä viikkoa.
Tuplasatsin toisen osan sitten käytin muuten samaan tapaan mutta, pullot oli lämpöisessä neljä viikkoa ja viileässä viisi, ennen kuin aloin maistelemaan.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Heinä 28, 2009 10:09 am

Säilytysajat:

1. Pääkäyminen ja käymisastiassa seisottaminen yhteensä 1vko
2. Ei kakkosastiaa
3. Pullot lämpimässä 1vko
4. Pullot jääkaapissa 1vko

Itsellä ei ole käytössä kuin pieni n.100l jääkaappi oluen säilömiseen. Vetää siis pullotettuna ehkä 20l jos haluaa säilyttää pullot pystyssä.

Nuo useamman kk säilytysajat vaikuttavat todella pitkiltä, kuinka kauan kotiolut yleensä säilyy?
Sahtihan menee kaiketi huonoksi jo muutamassa viikossa...

Voiko periaatteessa ajatella että 1vko lämpimässä vastaa jotain x-viikkoa kylmässä, ts. nopeuttaa kypsymistä ja säästää kylmätilaa?

Onko jokin erityinen syy seisottaa käymisastiassa ennen pullotusta, esim. onko eroa jos seisotan käymisastiassa 2vko ja pulloissa 2vko vs. 1vko käymisastiassa ja 3vko pulloissa? Jälkimmäinen vaihtoehto kiehtoo enemmän siksi että jälkikäymis sokeri/mallas ehtii kypsyä enemmän...

Ja sitten se olennainen kysymys joka jäi vähän kellumaan ilmaan:

Lähteekö "simamaisuus" säilömällä? Jos niin kylmässä vai lämpimässä?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Heinä 28, 2009 13:08 pm

Minulla on se ongelma, etten tunnista tuota simamaisuutta. Eli joskus aikoinaan kaverit sanoivat, että maistuu simamaiselle ja en silloin löytänyt simaa omasta mielestäni. Mutta nykyään ei kukaan ole sanonut simamaisuuden makua löytyvän. Jotakin siis on tapahtunut. Eli kannattaa kokeilla.

Hiukan arveluttava kehotus, myönnetään kun simamaisuutta koitetaan pois :wink: , mutta koita laittaa ruokalusikallinen sitruunamehua vierteeseen ennen hiivausta. Pitäisi auttaa hiivaisuuden kadottamiseen ja käyminen pitäisi olla puhtaampaa jne. Happamuus pitäisi näin olla hiivalle oikeampi. Ystävät jotka tekevät uutteesta, ovat kertoneet, että tämä on hyväksi havaittu keino.

Kotona tehty olut, riippuen laadusta ja onnistumisesta, säilyy puolesta vuodesta muutamaan vuoteen. Ovatpa jotkut tehneet Barleywine tyylistä ja säilöneet 10 vuotta jotkut suunnittelevat säilövänsä jopa 20 vuotta. Tällaiset säilöntä ajat asettaakin sitten uusia haasteita :lol: mm. kruunukorkin ruostuminen jne.

Mm. Palmer muistaakseni kehottaakin säilömään oluet lämpöisessä ja laittamaan viileään vasta kun on tarkoitus muutaman viikon päästä nauttia olutta. Eli voisin kuvitella, että seuraavanlainen "ratkaisu" voisi olla toteutettavissa. Varsinkin jos jääkaapissasi on pari tasoa. Eli pidät olutta lämpöisessä jokusen viikon (tällöin olut nimen omaan kypsyy ja hävittää erilaisia sivumakuja). Sitten laitat pullot vaikka jääkaapin ylätasolle (pidä kaapissa ~7C astetta) ja pidät taas jokusen viikon. Siirrät valmiit oluet alatasolle ja lataat ylätasolle uusia kypsymään. Viileässä hiilidioksidi imeytyy olueen ja hiiva sedimentoituu nukkumaan pullon pohjalle. Sedimentti myös tiivistyy joten kaataminen on mukavampaa ja pulloon jää vähemmän olutta.

Syy käymisastiassa seisottamiseen on se, että kun pääkäymisen aikana muodostuu nk. hiivan sivutuotteita (aivan kuten pullossakin toisen käymisen aikana), saa hiiva aikaa "syödä" nämä ylimääräiset pois. Astiassa kun on reippaasti hiivaa tekemässä tätä. Jos pullottaa heti pääkäymisen jälkeen menee näitä sivutuotteita reilusti pulloon ja kakkoskäymisen vuoksi niitä tulee vielä lisää. Hiivamäärä joka pulloon menee, ei riitä poistamaan kaikkea enää. Toinen hyvä syy on se, että työnsä tehnyt hiiva sedimentoituu tiiviisti käymisastian pohjalle ja olut on jo miltei kirkasta pullotuksessa (tosin sameutuu kun sokeri yms. lisätään). Joten pulloihinkaan ei mene ylimääräistä kuollutta hiivaa. Kolmas syy on se, että tämäkin vaikuttaa positiivisesti säilymiseen.
Vaikkakin eniten oluen säilymiseen vaikuttaa tekijän (ja kavereiden) juoma tottumukset. :jano:

Simaisuus lähtee tietääkseni säilömällä. Vaatinee molemmat.

Jos ei muuten tunnu mahdolliselta kokeilla. Aloita parin pullon kanssa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Heinä 28, 2009 16:02 pm

"Vaikkakin eniten oluen säilymiseen vaikuttaa tekijän (ja kavereiden) juoma tottumukset."
Juurikin tästä syystä kiinnostaakin se minimi aika jolla pääsee jo hyviin tuloksiin. Itse tykkään tehdä pieniä eriä jolloin kokeita syntyy enemmän ja toivottavasti kokemusta karttuu nopeammin. Sitruunamehua täytyy ehdottomasti kokeilla.

Alkaa menemään vähän off-topiciksi mutta voiko pulloissa kypsymistä nopeuttaa ravistamalla/sekoittamalla? Ajattelin itseasiassa kokeillakkin tätä, otan yhden pullon jota ravistelen tasaisen epäsäännöllisesti ja samanmoisen pullon referenssiksi, mikäli tulos on positiivinen täytyy aloittaa stir platejen valmistus... =)

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » Ti Heinä 28, 2009 23:15 pm

Itse pidin noita mietoja finlandiasta tehtyjä keitoksia primäärissä kaikiaan 10 päivää, joista 3 päivää olut kävi havaittavasti ja viikko sitten selkiytymistä. En tiedä olisiko pitänyt kauemmin pitää, mutta kyseessähän oli kuitenkin miedot oluet (prosentteja laskennallisesti 3,8), joten ajattelin tämän riittävän. Tällä hetkellä varsinaista kylmää varastointitilaa ei ole, enkä ole sitä ongelmaksi kokenut. Talvella kyllä alakerrassa on toisessa varastossa 10 ja toisessa 5 astetta, riippuen vähän pakkasista. Ihan hyviä oluita olen kyllä saanut ilman varsinaista kylmävarastointiakin aikaiseksi. Ja kyllähän tämä asia tuntuu hyvinkin järkevältä, että huoneenlämmössä hiiva touhuaa käymisen aikana synnyttämänsä sivutuotteet pois verrattuna kylmään, noin 10 asteen lämpöön. Vaikka viileä varastointitila olisi nyt käytössä niin varmaan kuukauden pyrkisin pitämään oluita lämpimässä. Tuosta oluen hiivakakun päällä seisottamisesta olen kyllä vähän siinä käsityksessä ollut, että ihan turvallisesti sitä siinä ilmeisesti uskaltaa olutta seisottaa ilman pelkoja siitä, että hiivasolut alkavat toisiaan popsimaan. Ja sanotaanhan oluen kyspyvän paremmin isommassa määrässä itseään. Tuosta autolyysistä vielä sen verran, että onhan monissa oluissa (etenkin juuri kotitekoisissa) hiivasakka pullojen pohjalla, ja silti ne säilyvät hyvin. Esim. rocheforteissa olen kuullut olevan aika paksultikin sakkaa pohjalla, mutta silti niiden sanotaan paranevan paljonkin jopa muutaman vuoden kypsyttelyllä vieläkin. Tässä varmasti oli kokeneemmille panijoille paljon itsestään selvää asiaa ja ehkä vääriäkin käsityksiä. Viisaammat saavat sitten korjailla jos olen väärässä =)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Heinä 29, 2009 11:12 am

Oikeassa olet. Siitähän tuo hiiva onkin aika vekkuli kaveri, että jos sitä on paljon ja olosuhteet ovat otolliset, alkaa se popsimaan itseään, eli puhutaan autolyysistä. Mutta jos hiivaa on sopivasti pullon pohjassa, auttaakin se olutta säilymään.

Uskoisin tuon 10 päivää riittävän, jos olut oli pullotattaessa jo kirkastunut.
Viileävarastointi lopuksi selkiyttää olutta lisää ja mm. imeyttää hiilidioksidia ja auttaa mm. vaahdon pysymiseen. Sekä tiivistää sedimenttiä ja laittaa lopun hiivan nukkumaan tai ainakin hitaalle. Tällöin (ainakin omien kokemuksieni mukaan) myös maut selkiytyvät ja tulevat esiin. Esim. kokeilussani pullot jotka olivat kolme viikkoa lämpöisessä ja neljä viikkoa viileässä oli paljon parempi maku ja hiilidioksidi pysyi oluessa eikä kuplinut heti pois kuin saman satsin oluissa jotka olivat olleet kuusiviikkoa lämpöisessä ja viikon viileässä.

Jotkut tekevät niinkin, että kun olut on ollut on käynyt loppuun ja mahdollisesti siirretty toiseen astiaan (ollut siis sen 3 - 4 viikkoa), laittavat he käymisastian pariksi päiväksi 2 - 3 asteeseen. Eli nopeuttavat oluen kirkastumista entisestään. Tämä kuitenkin sopinee parhaiten sellaisille jotka hapottavat oluensa pullosta.

Itsekään en ole mitenkään fanaattinen oluen siirtelyyn, jos siis sellainen käsitys on tullut. Olen jossakin ketjussa sanonutkin, että jos kuivahumaloin, vaihdan usein astiaa ja jos en niin olut on sen kolme neljä viikkoa samassa astiassa.

Tuli keskeytyksiä kamalasti tätäkin kirjoittaessa, että jos tuntuu siltä, että on katkonaista ja jne. siinä syytä. :?

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » La Elo 22, 2009 23:25 pm

Nyt on tullut jonkun verran maisteltua aiemmin ketjussa mainittua vaaleaa finlandiasta tehtyä olutta, joka oli käytetty muntonsin standard yeast -kuivahiivalla ja aromihumalana morgansin cascade-pussi. Olut oli muuten ihan hyvää, mutta jäi jotenkin vähän turhan makeaksi (uutteen alhainen käymisaste). Toki humalaakin olisi saanut olla enemmän. Lisäksi näin jälkeenpäin luin muntonsin sivuilta, että standard-sarjan kuivahiivan sijasta olisi kannattanut täysmallassatsiin käyttää premium-sarjan hiivaa. Näin kokemuksesta viisastuneena jos teen samantyylisen satsin uudestaan, niin muuttaisin reseptiä seuraavasti:

- Lisäisin satsin kokoa 15 -> 18 litraan ja laittaisin 300 g panimosokeria
- Humalointia lisäisin ainakin toiset 12 grammaa
- Hiivana käyttäisin ehkä coopersia, tosin muntonsin hiivakin voisi toimia ihan hyvin kun kyseinen hiiva on tehty enemmän sokerilla jatkettavia uutesatseja varten.

En tiedä onko näistä kertomuksista sitten täällä mitään suurempaa hyötyä, mutta ehkä näiden ansiosta jonkun muun alottelijan ei tarvitse tehdä samoja virheitä enää =)

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Olavi » Su Elo 23, 2009 1:34 am

Huh mitä kertomuksia Finlandia uutteista, olen hyvin yllättynyt sillä olen kuullut useamman olutharrastuksen katkenneen Finlandia kokeiluihin, jopa niissä tapauksissa joissa olutta ei ole pyritty tekemään 20 litraa :confus: En toki tiedä kuinka suuri osuus sokerilla ja käyttämisellä on ollut epäonnistumisiin...

Kertomuksien perusteella voisin kyllä itsekin ostaa muutaman uutteen finlandiaa varastoon, mallasrunkoa kasvattamaan jossain tulevassa kokeilussa. Harmi ettei Finlandia laita Suomeen myyntiin noita erikoisempia olutuutteitaan :cry:

greenhorn
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: hyvinkää

ViestiKirjoittaja greenhorn » Ma Helmi 15, 2010 9:55 am

Tuli "vähän" maistettua viikonloppuna ensimmäistä itsevalmistamaani olutta. Resepti oli 2 purkkia tummaa finlandia uutetta, parisataa grammaa sokeria ja 20 litran satsi. Olut oli viikon primäärissä, viikon sekundäärissä. Pullotuksen jälkeen 2 viikkoa lämpimässä ja sen jälkeen 2 viikkoa kylmässä. Maku oli yllättävän hyvä. Mielestäni ihan vertailukelpoinen tumma olut. Väriltään olut on melkein mustaa ja hiilihappoja oli juuri sopivasti, ei liikaa. Humalaa olisi ehkä voinut olla enemmän... Sitä menikin siinä sitten kolmisen litraa yhdeltä istumalta velipojan kanssa. Ehkä pieni kotitekoisen maku siinä silti vielä oli. Toivon sen katoavan oluen kypsyessä. Olen kyllä tyytyväinen ensimmäiseen erääni =)

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Pe Helmi 12, 2016 14:41 pm

Eilen panin alulle seuraavanlaisen kepeän tumman möllikän:

pano #4
erä 12L
1Kg Finlandia Dark
500g Dark spraymallas
Coopersin hiiva
Panimosokeria ainoastaan jälkikäymiseen
Käymisen päätyttyä heitän pönttöön 15:sta grammasta Saazia tehtyä humalateetä n. 2-3dl.
OG: 1.040

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Pe Helmi 19, 2016 19:58 pm

Käyminen päättyi 1.014 lukemiin. Keitin n. 15g Saazia 5dl:ssa vettä 10min ajan ja vein ulos jäähtymään. Kun pelletit olivat sopivasti sukassa niin heitin humalateen lisäksi humalamuhjusukan pönttöön vielä muutamaksi päiväksi.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ke Helmi 24, 2016 20:07 pm

Tämä lähti tänään pulloihin, OG pudonnut kuivahumaloinnin aikana vielä lukemiin 1.012. Humalan aromeja ei erottunut maistellessa tätä vielä niin karkeaa juomaa. Kumma kun vesilukon kautta haistellessa aromeja pursusi kuitenkin nokka täyteen. Noh, saa nähdä mitä tulee. Tarkoitus oli myös tehdä vastaava setti Finlandian vaalealla uutteella + light spraymaltaalla mutta odottelempa ensin tuleeko tästä tummasta kuinka juotavaa.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » To Maalis 17, 2016 13:55 pm

EIlen ensimmäinen maistiainen tästä, ei lainkaan hassumpaa kepeää n. 4% olutta. Humalan tuoksua etenkin pulloa avatessa, makuun ei ole humalaa päässyt. Ei lainkaan alkoholin makua tai Coopersin uutepönttöjen omalaatuista aromia. Tuntuu jo hyvin valmiilta juomalta jopa näin kolmen viikon jälkeen.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ke Maalis 15, 2017 13:43 pm

Vielä kerran lähdettiin purkeilla jahtaamaan maukkaan tumman salaisuutta. Hieman erilaiset tekniikat näköjään kuin vuosi sitten...

11.3.
#12 Spiritus Mörköys
15L

Edellispäivänä ao. ainekset viileään veteen (n. 3L) ja jääkaappiin vuorokaudeksi ts. nämä kylmäuutettu jotta terävimmät kitkeryydet saatiin taltutettua:
200g Roasted barley
200g Chocolate malt

Nämä panopäivänä 45min normiuuttamisella n 70c:
200g Brown malt
150g Kaurahiutale

Liemet kiehumaan (4L) ja lisättiin
500g Dark DME (oli tarkoitus laittaa lightiä mutta muistin väärin, kaapissa oli vain tummaa.)
30g Target 60min
46g Warrior 60min

Käymisastiaan
2kg Finlandia Tumma
n. 200g muscovadosiirappia

Hiivana nesteytetty S-04, OG 1.060 IBUt jossain 35 kieppeillä.

Jälleen rupattelun ja kaljanjuonnin seurauksena vettä tuli lopulta 1L liikaa joten hieman prosentit nytkähtivät mutta ei mitään dramaattista eroa onneksi. Aika paljon kaikkea tummaa ainesta, toivottavasti ph pysyy aisoissa. Mäskäten olisi päässyt helpommalla…

Palaa sivulle “Uutteesta”