Humalatarhan perustus

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Humalatarhan perustus

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Pe Touko 16, 2014 8:54 am

Hei,

Suunnittelen kaupallisen humalatarhan perustamista. Tämä ideanani on erittäin tuore, ja minua kiinnostaisi vinkit ja neuvot tähän liittyen. Myös tietoa jo Suomessa toimivista humalatarhoista, joista voisi saada apua. Minulla on mahdollisuus vuokrata eteläänpäin notkollaan olevia peltoja, joissa maaperä on ikävä kyllä hieman savinen. Kasvuympäristö olisi suurimmalti osin erittäin valoisa ja pystyisin rakentamaan vanhasta navetasta humalille käsittely-tilan, sekä myöhemmin pienen tuotteen esittely panimon.

Olen tällä hetkellä kirjoittamassa liikesuunnitelmaa, jossa mietinnän alla on että kutsuisinko paikkaa, humalatarhaksi, humalalehdoksi vai humalatilaksi :yka: :D

Eli jos voisitte auttaa näissä:
- Savinen maaperä, kannattaako heittää pyyhe kehään vai voiko asiaa muuttaa/onko tästä todellista haittaa?
- Perustuskustannuksista? (mistä juurakot, mitä kannattaa käsittelytiloja suunnitellessa ottaa huomioon? jne..)
- Millä humalalajikkeilla kannattaa alkaa mielestänne?
- Vinkkejä, ideoita, huomioita, jne..

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

Re: Humalatarhan perustus

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Pe Touko 16, 2014 14:01 pm

Pääsisitkö testaa et kasvaako humala? Toisaalta jos siinä jokin muukin kasvaa, niin miksei humalakin?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Touko 16, 2014 16:02 pm

Ingenjör kirjoitti:Toisaalta jos siinä jokin muukin kasvaa, niin miksei humalakin?

:D

En tiedä asiasta mitään, mutta pikaisen googlettelun mukaan ei taida savimaa olla ollenkaan otollinen humalalle. Idealle kyllä varaukseton peukku täältä. :cheers1:

Uusimmassa Olutpostissa on muuten juttua humalasta ja sen kasvattamisesta. Oli peräti omiani ja Suoraman kirjoituksia netistä googleteltu, eli kohtuullisen asiantuntevaa journalismia on kyseessä. 8)

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Touko 17, 2014 9:18 am

- Savinen maaperä, kannattaako heittää pyyhe kehään vai voiko asiaa muuttaa/onko tästä todellista haittaa?
- Perustuskustannuksista? (mistä juurakot, mitä kannattaa käsittelytiloja suunnitellessa ottaa huomioon? jne..)
- Millä humalalajikkeilla kannattaa alkaa mielestänne?
- Vinkkejä, ideoita, huomioita, jne..

-Mielestäni savimaan takia ei kannata heittää pyyhettä kehään. Kuinka suurta plantaasia suunnittelit?
-Humalalajikkeeksi kannattaa mielestäni valita jokin aikainen lajike. Vähän riippuen mihin markkiinaan tähtäät niin lajike sen mukaan. Harkitsisin vakavasti perinteisten Suomalaisten lajikkeiden valintaa ja tähtäämistä luomu/perinne tyyppiseen markkinaan koska:
a. Lajikkeet menestyvät todistetusti Suomessa
b. Näiden lajikkeiden satokausi sopii Suomen kesään
c. Markkina ei ole saturoitunut ulkomaan tuonnista

Näitä suomalaisia lajikkeita taitaa löytyä parhaiten kyttäämällä vanhoja maataloja ja rohkeasti kysymällä omistajalta juurakoita.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 17, 2014 9:26 am

Pari kaupallista yritystä lie ollut 10 vuoden sisään, eivät ole onnistuneet.
Puupposen Lassilla Mustialassa on pieni epäkaupallinen humalatarha, sieltä voi kysellä kans:
http://mttelo.mtt.fi/maatiaisolut-saily ... lan-geenit

Tuolta MTT:n geenipankista saattaisi saada kotimaista humalaa. Ulkomaisten humalien suomessa kasvattaminen kaupallisesti kun lienee aika turhaa, liian kova kilpailu järkevämpää tehdä semmosta mitä muualta ei saa, eli jalostaa suomeen sopeutuneesta lajikkeesta hyvä aromihumala.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Touko 17, 2014 10:17 am

Kannattaa miettiä, mikä on se asiakassegmentti, ketä tässä lähdetään palvelemaan, ja sitten tehdä pientä kyselyä ja tutkimusta, että onko sitä segmenttiä edes olemassa.
Kotimainen, sekä lajikkeeltaan, että tuotannoltaan, luomuhumala saattaisi olla pienpanimoita kiinnostava tuote, mutta onko riittävän kiinnostava? Riittääkö trendi niin pitkälle, että ehdit saada satoa? Kotimaisia humalalajikkeita ei taida kukaan tuottaa. Josko niiden myymiseksi pitää kyllä lajikkeesta saada analyysiä yms.
Panimoilta voi kysellä alustavaa kiinnostusta.

Kuten Mikko sanoi, ulkomaisia lajikkeita ei kannattane ajatella kasvattavansa, siitä huolimatta, että humala taitaa nykyisellään tehdä kauppaansa paremmin kuin ikinä. Suurin osa lajikkeista ei ehdi meillä tuottaa satoa ensinkään avomaalla ja loputkin tuottanevat etelämmässä parempaa satoa.

Kova homma. Itse epäilen, ettei tuosta ole elinkustannusten kattajaksi, mutta sivuhommana saattaisi mennä. Tosin minä olen aika arka tässä suhteessa.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Su Touko 18, 2014 18:07 pm

Suunnitteilla olisi tarjota pienpanimoille, pääasiassa käsityöläispanimoille, suomalaista (lue Suomessa kasvatettua) luomu humalaa, eli markkinallinen sulka hattuun tästä heille. Toisarvoinen asiakassegmentti olisi kotioluen tekijät jälleenmyyjien kautta. Tarkoitus ei olisi välttämättä missään vaiheessa kyetä tarjoamaan suurpanimoille humalaa. Jos kasvua saisi yritykselle aikaan, niin sitten pohjoismaiden markkinoille, samoille segmenteille. Mahdollisesti pohjoismaiden myynti voisi olla tärkeää ottaa huomioon jo alkuvaiheessa, mutta en ole vielä niin pitkällä laskutoimituksissa jotta saisi varmuutta tähän, puoleen tai toiseen.

Ajatus olisi saada rehellistä humalaa, todellisille humalahermoille. Eli bitteröinti-humalan kasvatus ei olisi niin tärkeässä roolissa, tai ollenkaan ajatuksissakaan. Olisi hauska pystyä kartoittamaan humalan makuja laajemmin ja muuttaa perinteisten eurooppalaisten humalten maku-kuvauksia myynnillisemmiksi. Myös humalten risteyttäminen olisi mielenkiintoista, ottaa jotain perinteistä northern breweriä vaikka, ja yhdistää siihen citrus-humalaa ja koittaa saada sitruunamaisia makuyhdisteitä. Itse en lähtisi risteyttämään, vaan sen toteuttaisin esimerkiksi korkeakoulujen kanssa yhteistyössä tarjoamalla kasvatusmaata ja lopulta valmista humalaa ja ehkä jopa lopputuotetta itseään.

Potentiaalia vuokrata peltoja voisi olla paljonkin, mutta ainakin aluksi varmaan vuokraisin peltoja pelto kerrallaan ja lähtisin sitä kautta tekemään. Tuo touhu kun työllistää enemmän vain pari kertaa vuodessa kun täällä koto Suomessa ollaan. Paitsi jos todenteolla lähtee tekemään, niin kyllä hommaa tuosta saa koko vuodeksi, etenkin jos enemmän peltoja rupeaa vuokraamaan. Tähän hätään en osaa sanoa hehtaarimääriä, mutta kyseessä siis pientila.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Touko 20, 2014 16:10 pm

En ole ihan vakuuttunut että toimisi kaupallisesti. Esim ibut on alhaisia ja trendipellet preferoi ibuja ja eksoottisia hedelmiä ja pihkaa. Markkinat on pienet täällä itäblokissa ja ostajakunnan eli pienpanimoiden elämä ei ole helpoksi tehty.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ke Touko 21, 2014 9:47 am

Se voi kyllä olla että joudun ottamaan tämän lisätyönä/projektina, etenkin aluksi. Eikä tämän kanssa kannattane hoppuilla, kun vasta toisena tahi kolmantena kasvu-vuonna alkaisi satoakin enemmän humalista tulemaan. Mutta muuten tuolla farmilla olisikin jo kaikki tarvittava valmiina, pellettikonetta ja vakuumikonetta lukuunottamatta. (Tietty humala salot pitäisi rakentaa, mutta eipä sekään mahdoton homma ole, kun asennoituu tietyllä tavalla.)

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Touko 21, 2014 11:23 am

Mielenkiintoinen projektihan se on. Farnhamissa Englannissa juuri istuttivat humalaa erikoisprojektina, en tiedä huomasitko jo tämän:

http://zythophile.wordpress.com/2014/05 ... -industry/

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Pe Touko 23, 2014 12:05 pm

Tuota en olekaan huomannut. Mutta monia foorumi kirjoituksia olen lueskellut ja tällaisen youtube sarjan katsellut:
1. https://www.youtube.com/watch?v=vPF7QlVGgtA
2. https://www.youtube.com/watch?v=QrRIyWIzTTs
3. https://www.youtube.com/watch?v=P0fOOqwoKGM

Tosi paljon löytyy netistä infoa humalatarhan perustamisesta.

Minulla on 10 humalan taimea, jotka tänään käyn istuttamassa farmille. Teen pienemmässä koossa samanlaisen telineen kun noissa videoissa on. (Kaksi hieman pienempää tolppaa joiden väliin 5mm teräsvaijeria.) Koitan saada mäkiseen paikkaan jotta savimaahan kertyvä liika vesi pääsee valumaan juurista hukuttamatta kasveja.

Löysin pääkaupunkiseudun taimitarhoilta Northern Breweria, Perleä ja Sunbeamia.

Ostin myös savimaan-parannetta. Teen niin, että laitan savimaan parannetta puoleen taimista ja arvioin verraten kasvua, että kannattaako isommassa mittakaavassa käyttää myös savimaan-parannetta, vai onko kasvussa ja sadossa merkittäviä eroja. Tosiaan tänä vuonna en edes odota mitään isoa satoa, kunhan vain pääsisivät juurtumaan mokomat.

Onko kenelläkään kokemusta näin myöhään maahan laitetuista humalan taimista? Pelkään sitä, että kun laitan maahan, niin humala ei lähde enää juurtumaan, kun taimet ovat alkaneet puskemaan köynnöstä jo jonkin verran. Jos eivät ehdi juurtua tarpeeksi syvään, niin sittenhän on riskinä että routa tuhoaa juuret. Vai onko kokemusta humalan juurten jäätymisestä tai roudan kestokyvystä kenelläkään?

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » La Touko 24, 2014 14:16 pm

Tuo jäätymispelko on turha, istutetut taimet kestävät kyllä talven yli jos vain ovat näillä leveysasteilla yleensä talvenkestäviä. Istutusajankohdasta sanoisin että mitenkään myöhäinen ei tämänhetkinen ajankohta istutuksen kannalta ole. Ostamasi taimet ovat todennäköisesti astiataimia, eli ovat siis ruukussa, ja niitä voi istuttaa koska tahansa jos vain saa istutuskuopan tehtyä, eli periaatteessa vaikka keskellä talvea. Kesäaikaan istutettaessa on tietysti huolehdittava kastelusta, että taimilla riittää vettä kunnes ovat juurtuneet riittävästi että pärjäävät omillaan. Syysistutus olis paras koska silloin ei tarvita kastelua varmistamaan juurtumista ja kasvuunlähtöä, syksyn ja kevään normaali kosteus riittää.

Jos istutuspaikkasi on kovin tasainen, kannattaa ehkä muotoilla harjuja (esim. traktorilla perälevyn kanssa) joihin istutat taimet, silloin ei vesi niin herkästi pääse pesiytymään juuristoalueelle. Etelään viettävä rinne olis tässäkin optimaalisin kasvupaikka. Jäykkää savimaata on mahdollista parantaa sekoittamalla sinne hiekkaa ja humusta, mutta kovin ison alan parantaminen voi helposti tulla kalliiksi eikä ole taloudellisesti kannattavaa. Jollekkin hehtaarin alalle esimerkiksi voi joutua ajattamaan kymmeniä kuorma-autollisia maanparannusaineita ja sekoittamaan ne sitten siihen perusmaahan. Kannattaa katsoa miten nuo kymmenen tainta siellä menestyvät ja jos huonolta näyttää, etsiä parempi pelto.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Touko 26, 2014 9:28 am

Tässä muutama kuva tuon testitarhani pystyttämisestä.

Loiva vietto on pellossa tuossa etelään päin ja löin jokaiseen kuoppaan sekaan savimaan parannetta.
Alunperin ajattelin laittavani vain puoleen taimista, ja puolet antaisin kasvaa pellossa ilman tuota, mutta koska ostamistani säkeistä riitti kaikkii kuoppiin sekoitettavaksi, niin ajattelin että parempi nyt testata, että kasvaako savimaan paranteen kanssa, sillä jos ei kasva, niin sitten ei kannata miettiä ollenkaan. (+humalan ahneus kuitenkin voitti uteliaisuuteni alkuperäisen kasvumaan hyvyydestä.) Jos saan nuo kasvamaan tänä vuonna, niin syksymmällä tai ensi keväänä voin jakaa noita kasveja myös testaamaan kasvuaan savimaassa.

Kuva
Kuva
Kuva

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Touko 26, 2014 10:08 am

Upeaa maisemaa myös, hieno talon paikka. Hops-kirja sanoo että humala kasvaa useilla maalajeilla, ja että tärkeämpää on se että ei jää vesi lillumaan, ja tuossa rinteessä ei sitä ongelmaa pitäisi olla.

Itse joudun tänään virittelemään uuden langan aitan seinustalle, alkaa olemaan jo melkein 40cm ja haluaa kiertyä.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Heinä 16, 2014 17:59 pm

Miten on lähtenyt humalat kasvamaan?
"Ihan hyvää"

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » To Heinä 24, 2014 9:43 am

Humalat ovat lähteneet kasvamaan aivan loistavasti. Korkein on jo kiertymässä ylhäällä vaijerin ympärille ja muutkin tavoittelevat jo huippua. Sain naapurilta pari humalan juurakkoa lisää, ja laitoin kasvamaan pari viikkoa alkuperäisen istutuksen jälkeen, ne eivät ole kasvaneet kovinkaan hyvin. Niihin en kaivanut yhtä syvää kuoppaa, enkä lisännyt yhtään savimaan parannetta. Ne eivät olleet niin merkityksellisiä, juuri kun ei voi edes tietää mitä humalaa ovat, niin ajattelin että niiden kanssa on hyvä testata.

Kyllä nekin selvästi lähtevät kasvamaan, mutta eivät millään muotoa samalla tenholla. Pitää katsoa jos saan kamerani muistikortin toimimaan, niin laitan hieman kuviakin parin viikon takaa.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Heinä 28, 2014 8:27 am

Kuva

Tässä näkyy missä nyt mennään. Tuolla taaempana pisin humala kuoli yllättäen. Köynnökset on maassa kiinni tukevasti, enkä vielä ole keksinyt miksi se on kuollut. Yksi syy voi olla julmetullinen kusiaisten määrä mikä on ilmestynyt humalatarhaani. Jos ovat kaivaneet pesänsä ko. humalan juurakkoon, niin se voi kuivattaa juuret. Levitin soodaa näin ensi hoitona humalten juurten päälle. Pitää vielä ostaa muurahaissirotetta ja päästä peijakkaista kunnolla eroon. Jos ei muusta syystä, niin ainakin siksi että nyt vähän tuolla ollessani ovat jo jalat täynnä punaista kuprua ja kirvelevät. Kun tulee sadonkorjuun aika, niin voin vain kuvitella kuinka hienoa tuolla oleminen on jos kusiaisia vielä silloinkin on paljon.

Tässä jo näkyy, että nuo kaksi puusalkoa eivät ole välttämättä tarpeeksi vahvoja kannattelemaan noin montaa humalaa. Ovat jo huomattavasti taipuneet sisäänpäin saaden vaijerinkin menemään notkolle. Pitää kiinnittää vielä kumpaankin salkoon erilliset vaijerit ja venyttää ne maahan, jotta eivät katkea jos käpyä alkaa tulemaan paljon.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Heinä 30, 2014 12:25 pm

Ovatko salot siis menneet mutkalle vai kallistuneet juuresta saakka? Tuntuisi oudolta, että humalat vääntäisivät salot mutkalle, tuon kokoisen parrun luulisi kestävän vääntöä enemmänkin. Ehkäpä perustuksien tuenta ei ollut paras mahdollinen?

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » Ke Heinä 30, 2014 15:11 pm

Kannattaisi varmaan laittaa harusvaijerit vielä paaluista maahan tai vaikka kaksi niin pysyisi suorassa myös sivusuunnassa.
Mutta sivustahan on aina helppo huikkia :wink:

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » To Heinä 31, 2014 9:54 am

Nuo humalat painaa yllättävän paljon. Kun katsoo ammattimaisia humalatarhoja, niin niissä käytetään puhelintolppien paksuisia pyöreitä tolppia. Ja etäisyydeltään ovat vain hieman kauempana toisiaan kuin nuo minun maahan lyömäni parrut. Perustukset noissa tolpissani on kunnossa, tilkkesin isoilla kivillä kunnolla ja upotin melkein metrin syvyyteen, ne eivät ole liikkuneet. Tuon tolpan taipumisen näkee tuosta viimeisimmästä kuvastanikin kun katsoo tuota etummaista tolppaa. Sen pitäisi nojata ulospäin, ja tolpan alaosa nojaakin, mutta yläosa on jo taipunut sisäänpäin.

Noita harjusvaijereita olenkin juuri miettimässä. Ylävaijeri on tarpeeksi pitkä, että voin hoitaa harjuksen siitä maahan toiselle tolpalle ankkurilla kiinnittämällä. Toiseen päähän pitää kiivetä ja kiinnittää uusi vaijeri tolpan kärkeen ja siitä vetää sitten maahan.

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”