Sakatonta olutta pullokäymisella

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Sakatonta olutta pullokäymisella

ViestiKirjoittaja suorama » Su Syys 29, 2013 10:11 am

Törmäsin seuraavaan tuotteeseen eilen.

http://sedexbrewing.com/index.html

Melkein tekisi mieli hankkia kokeeksi tuo 15kpl laatikko.

Kuva

Nuo hakevat jälleenmyyjiä ympäri maailmaa.
Vink vink, Lappo ja Brewcat
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

Re: Sakatonta olutta pullokäymisella

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Syys 29, 2013 10:19 am

"fits standard glass screw top stubbies or bottles.

Suomessa hankala löytää kierrekorkki lasipulloja, varsinkaan ruskeita. Liekö kierrekorkillinen viinipullokin liian iso ?
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Sakke
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Laukaa

ViestiKirjoittaja Sakke » Su Syys 29, 2013 11:10 am

Lidlin 0,5L Perlenbacher Pils-pullot on kierrekorkillisia.

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja riha » Su Syys 29, 2013 14:43 pm

Nää olis kyllä kiinnostava tuote, sillä saunaolutta olis kiva hörppiä pullon suusta imeskelemättä hiivasakkaa. Hinta kyllä hirvittää, kun postikulujen kanssa nuo maksaa kolme euroa kappaleelta. Eihän se kertainvestointina hurja ole, mutta kun ei tiedä kuinka kauan ne kestää tai kuinka hyvin ne toimii vielä viiden kerran jälkeen. Vaan jos pistät tilaukseen niin muistahan raportoida foorumille että miten homma toimii.

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Su Syys 29, 2013 15:53 pm

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Syys 29, 2013 19:15 pm

No, mulla kun sattuu olemaan aika kasa noita Anchorin vanhoja pulloja, tilasin sitten ne 15kpl kokeeksi.

Katotaan ny sitten mitä ne on.

15 on tavallaan aika vähän mutta kun kerran kegitän pääasiallisesti niin voi pistää tommosella muutaman kokeeksi pulloon kun yli jää.
Jos soittautuu hyviksi mutta en itse tarvitse voin sitten myydä pulloineen noi pois =)

Samalla voi kokeilla kasvattaa uusi satsi hiivaa tuosta sedimentistä...

jonit
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jonit » Ti Loka 01, 2013 15:53 pm

Kiinnostaisi itsellekin, on vaan turhan hapokkaat lähetyskustannukset yhtä pikkuboksia tilatessa niin jää nyt toistaiseksi odottamaan jos joku kotimainen taho noita ottaisi jälleenmyyntiin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Loka 01, 2013 16:01 pm

Ovatten lähettäneet laatikon tänään.

Kerron kun ovat perillä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Loka 28, 2013 13:14 pm

Saapumisilmoitus tuli jo 15.10.
Kuitenkin vasta tänään tein tuon tullaus ilmoituksen.

Systeemihän maksoi 66 AUD
Tänään veroperusteita oli 46,87€ edestä. Tästä juotui maksamaan siis 11,24€ veroa valtiolle. Tuote on tulliton.
Laitoin paketin siis tulemaan tullin koodilla 3923501000 ja selitteeksi Muovisia pullon korkkeja. Vero on 24%.
Katsotaan joko tällä viikolla tuo paketti kotiin saapuisi.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Loka 29, 2013 15:07 pm

No, tänään ne sitten oli postilaatikossa.
Nopea siis toimitus jos itse on nopea.

Äkkiseltään laatu on oivallinen ja mekanismi sellainen, että toimii.
Käyttökokemuksia myöhemmin.
Liitteet
Ada ja Jani bw-2.jpg
Paketti
Ada ja Jani bw-3.jpg
Ohjekirjanen ja tilaus
Ada ja Jani bw-4.jpg
Kamat
Ada ja Jani bw-5.jpg
Pulloissa kiinni

Miguel
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: J

ViestiKirjoittaja Miguel » Su Marras 17, 2013 13:12 pm

Ois muuten täälläkin ollut noita sakkakorkkeja: http://www.pgw.se/sed-ex-kapsyler-15-pack.html

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Pe Helmi 07, 2014 14:15 pm

Liittymättä suoranaisesti mitenkään näihin sakkakorkkeihin niin olen pohdiskellut tuota hiivan määrää pullossa. Miten muut pullottajat toimivat? Onko jotain onnistuneita niksejä niin, että oluesta saisi ainakin miltei juotavaa suoraan pullosta? Ymmärtääkseni aleakin tehdessä jonkinlainen "lagerointi" tai kylmässä säilyttäminen joidenkin päivien(?) ajan ennen pullotusta tiputtaa hiivan tehokkaasti astian pohjalle. Hiivasta on mun kokemuksen mukaan erittäin vaikeaa, ellei peräti mahdollista päästä kokonaan eroon ilman suodatusta eli mitään vaaraa tuskin on ettei olueeseen tulisi kuplia. Mutta onko se niin, että vaikka hiivaa päätyisi pullotukseen vähän - esimerkiksi tuon kylmäkäytön tuloksena - hiiva silti lisääntyy vakiomäärän pulloon esim sen jälkikäymissokerin määrän mukaisesti? Itse en ehkä täysin sulata tätä ajatusta, sillä ihan selkeä ero silläkin on jos oluen lappoaa pääkäymisen jälkeen sekundääriin tai jos ei kakkosastiaa käytä. Yllättävän monissa jenkkioluissa on usein nätti pieni hiiva pohjalla, jota on niin vähän ettei siinä ole mitään ongelmaa. Tosin ainakin brewdog ja sierra nevada suodattaa oluensa kevyesti niin, että hiivaa päätyy pulloon erittäin vähän ja todennäköisesti tätä samaa metodia käytetään monessa muussakin panimossa. Toisaalta monethan taitaa suodattaa oluet ja lisää sitten ihan eri hiivan pulloon, jotta voidaan kutsua bisseä bottle conditionediksi :hullu: Mulla on aika vakavassa harkinnassa siirtyä käyttämään jotain toista hiivakantaa, joka flokkautuisi chicoa paremmin pulloon. Nottinghamista on hyviä kokemuksia, mutta olisko vielä jotain ärhäkämpää? S-04 ei kuulu ihan suurimpiin suosikkeihin, vaikka omaakin tässä suhteessa hyvät ominaisuudet.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Helmi 07, 2014 20:31 pm

Vähiten sakkaa "oikeasti" pullossa hapotetussa oluessa olen nähnyt Moa:n oluissa. Hyvän makusiakin tai ainakin omaan makuuni. Ne käyttää "shamppanjahiivaa" hapotukseen. Epäilen, että suodattavat oluen ensin. Tietoa ei ole tuosta suodatuksesta. Eli suodatus ja sitten uuden hiivan + sokerin kanssa pulloon ja just niin vähän kun tarvitaan = vähän sakkaa?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 07, 2014 21:21 pm

Moa antaa vähän ymmärtää, että käyttävät oluissaan samppanjamenetelmää, eikä suinkaan -hiivaa.
Samppanjamenetelmä eli tanssitus on kyllä validi keino saada hiiva pois pullokypsytetystä oluesta. Tähän tapaan:

http://champagne-seura.fi/samppanja kirjoitti:Kypsytyksen jälkeen muutama kuukausi ennen suunniteltua myyntiajankohtaa aletaan samppanjapulloja tanssittaa. Tässä lystikkään kuuloisessa prosessissa pohja ylöspäin 35 asteen kulmaan kallistettuja samppanjapulloja käännellään säännöllisin väliajoin pulloon muodostuneen sakan siirtämiseksi vähitellen pullon kaulaan korkin läheisyyteen. Joissakin samppanjataloissa tanssitus tapahtuu edelleen käsin mutta pääosin pulloja kääntävät nykypäivänä koneet.

Sakka poistetaan samppanjasta jäädyttämällä pullon kaula ja avaamalla kruunukorkki jolloin paine työntää jäisen sakkatulpan pois pullosta. Samppanjan lopullinen luonne syntyy kun tulpan mukana menetty viinimäärä korvataan viini-sokeriliuoksella. Tämän liuoksen sokerimäärä määrää samppanjan lopullisen kuivuusasteen. Viimeisenä työvaiheena samppanjapullo saa lopullisen korkkinsa, metallikehikon, kapselin ja etiketin.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Helmi 07, 2014 21:58 pm

Ja lähde oli? Onko ne muuttaneet systeemiään?

"The primary effect of bottle conditioning is to give the range of Moa beers a distinctly fine-grained carbonation. Once the additional yeast has done its work to carbonate the beer, it does not get disgorged as it would in a bottle of champagne. Instead, it sits in the bottle, giving the beer a hazy appearance and impacting the taste and smell of the brew. The remaining yeast also allows for a longer shelf-life, a key component in allowing Moa to ship their beer as far as the US."

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 07, 2014 23:27 pm

Pikaisesti lukaisin moan nettisivuilta. Huomaamani viittaukset samppanjaan antoivat minusta ymmärtää, että menetelmä olisi sukua samppanjalle.
Pahoittelen misinformaatiosta.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » To Heinä 06, 2017 20:23 pm

Jokos Suorama olet testannut nämä käytännössä?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Heinä 06, 2017 22:22 pm

Itse tilasin noita kanssa aikoinaan 15kpl. Muutaman käytön jälkeen olleet jossain kaapinperällä pölyttymässä. Ongelmallista oli ainakin noilla kierteellisillä pulloilla mitä itselläni oli silloin ja varmaan jossain vieläkin, että hiivaa pakkautui aina pullon kaulaosaan. Sitä sai aina jonkin verran sieltä pois pyörittelemällä, mutta viidenkin kerran jälkeen sitä tuli silti lasiin kaataessa selkeästi sekaan. Lähestulkoon kolmion mallisilla pulloilla homma voisi toimiakin, mutta unohdin koko niiden dyykkaamisen kun oluen pullosta juominen poistui harrastuksista ja huomasin, että gelatiini pakkaa hiivan ihan riittävän kivasti pullon pohjalle jos tavaraa tarvitsee kuljettaa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Pe Heinä 07, 2017 8:51 am

Gelatiini ja kylmähoito ennen pullotusta kyllä tuottaa omaan makuun riittävän kirkasta olutta ja pullon pohjalle jää parhaimmillaan vain todella ohut ja kiinteä sakka. Toki tällä menetelmällä karbonoitumista saa odottaa huomattavasti kauemmin, 3-4 viikkoakin on mennyt ennen kuin lopullinen pullokäyminen on ollut valmis.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Heinä 07, 2017 9:37 am

Onko em. korkkien tai tosi pitkän kylmäsäilytyksen lisäksi mitään kikkaa saada sedimenttiä kompaktoitumaan jos ei ole mahdollisuutta gelatiinin vaatimaan cold crashiin? Hiivasta ei muuten ole haittaa, mutta tympii kun pulloja ei voi kuljettaa mihinkään. Pohjasedimentistä tuntuu joissain (kaupallisissakin) oluissa tulevan väärällä tavalla kitkerä maku jos se hölskyy tuopilliseen mukaan.

Kierrättävä mäskäyssysteemi jättää enimmät viljapölyt mallaspetiin mutta äsken pullotettuun DIPAan tuli silti aika mojovasti muhjua pullojen pohjalle, ja siinä on juuri se kitkeränpistävä sivumaku jota ei haluaisi olueen yhtään mukaan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”