appelsiininkuori

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

jukkis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kärsämäki
18 tai yli: Olen

appelsiininkuori

ViestiKirjoittaja jukkis » Ma Marras 30, 2009 21:41 pm

Eli ois tarkotus tehä tommosta Hoegaarden gloonia. Niin onko tuo kaupassa myytävä pomeranssinkuori(jauhettu) samaa tavaraa,kuin mitä toi brouwlandin orange bitter peel (curacao) crushed? Oisko kellään tietoo?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: appelsiininkuori

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Joulu 01, 2009 20:21 pm

Tuossa etsimällä löysin, että tuo ko. hedelmä on pomeranssi, mutta onko kyse justiinsa samasta lajikkeesta, niin siitä en saanut selkoa. Ainakin hyvin lähellä ollaan, todennäköisesti niin lähellä kuin mahdollista, mikäli halutaan pysyä täkäläisten kauppojen valikoimissa.

EDIT:

Tavallisin pomeranssi on Citrus × aurantium var. amara ja tuo hoegaardenissa käytetty curacao-lajike Citrus aurantium var. curassaviensis. Eli ihan tismalleen samaa tavaraa tuskin on. Kyse lienee samanluokan eroista kuin erilaisten appelsiinien välillä. Maustepusseissa ei taida lukea tarkkaa tieteellistä nimeä.
Molemmat ovat siis pomeransseja eli Bitter orange lontooksi.

Brewcat
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Akaa

ViestiKirjoittaja Brewcat » To Elo 30, 2012 14:22 pm

Sweet peels ja Bitter peels!

Hieman taustatyötä itsekin jouduin tekemään näille jossain vaiheessa. Pomeranssi nimikkeellä Suomessa saatava rouhe on useimmiten tuota Sweet peel tavaraa, mutta molempia kokeilleena kehtaisin sanoa, että niiden ero on käytännössä melko vähäinen. Jos laittaa esim jonkun mausteisen oluen jossa on myös muuta maustetta (inkivääri, kaneli, neilikka jne.), niin epäilen vahvasti pystyykö sokkotestissä varmasti tunnistamaan kumpaa on käytetty.
Brewcat Oy - Cervisia Vitae Bonae
http://www.shop.brewcat.fi/
Yrittäjäntie 5, 378910 Akaa
GSM: 040 199 3924 (Arkisin noin 08-16 välillä)
Tai (mieluiten) email: kauppa[miumiumau]brewcat.fi

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Krausen » To Huhti 25, 2013 18:05 pm

Viimeksi kun tein vehnäoluen keitin 25 grammaa appelsiininkuoria 15 min. Ihan hyvää tuli. Hieman offtopic kysymys eli seuraavaksi varmaan käytän sitruunan kuoria ja heräsi kysymys, että mitä eroa sillä on jos laittaa sitruunankuoret käymisastiaan ja sillä että keittää niitä hetken ja kaataa liemen käymisastiaan?

Brewcat
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Akaa

ViestiKirjoittaja Brewcat » Ma Touko 20, 2013 14:37 pm

Krausen kirjoitti:Viimeksi kun tein vehnäoluen keitin 25 grammaa appelsiininkuoria 15 min. Ihan hyvää tuli. Hieman offtopic kysymys eli seuraavaksi varmaan käytän sitruunan kuoria ja heräsi kysymys, että mitä eroa sillä on jos laittaa sitruunankuoret käymisastiaan ja sillä että keittää niitä hetken ja kaataa liemen käymisastiaan?

Laittamalla ne kuoret keittämättä eli suoraaan käymisastiaan on teoreettinen kontaminaatioriski olemassa. Tietysti jos heität sekundääriin, niin alko suojelee jo tavaraa siellä sitten pikkupiruilta. Laittaisin kakkoseen kuivana jos laittaisin, koska silloin niistä liukenevia aromeita ei puhalleta niin terhakasti vesilukosta pihalle.

Tuon teen vääntäminen palvelee sama kuin tuo 15min keitto. Jos koit sen hyväksi appelsiinin kuorilla, se varmasti toimii myös Lemon peel osastolla. Muutoin ehkä vedä siis kuivana kakkoseen. Siinäkin tapauksessa voit nopeasti kyllä upottaa kaverit kiehuvaan veteen tai esim höyryttää ne jos haluat pelata varman päälle. Henk koht en kyllä huolestuisi kontaminaatiosta pahemmin.
Brewcat Oy - Cervisia Vitae Bonae
http://www.shop.brewcat.fi/
Yrittäjäntie 5, 378910 Akaa
GSM: 040 199 3924 (Arkisin noin 08-16 välillä)
Tai (mieluiten) email: kauppa[miumiumau]brewcat.fi

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: vaasa

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ma Touko 20, 2013 20:43 pm

Oletteko kuivattanut / säilönyt itse appelssiinin tai sitruunankuorta? jos olette miten teitte sen uunissa?

Palaa sivulle “Raaka-aineet”