Tietoa humalista

Laita linkki blogistasi muiden iloksi. Tai kerro hyvästä sivustosta muillekin.

Valvoja: suorama

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Tietoa humalista

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Huhti 28, 2009 8:49 am

Joko olette käyneet katsomassa tekemääni "artikkelia" humalat.php?
Olen koittanut siihen kerätä ensin yleistä tietoa humalista ja niiden käyttöarvoista mm. hapot ja eteeriset öljyt.
Sivu kehittyy sitämukaa kun siihen tietoa saan kerätyksi.
Nyt olen kerännyt tietoa sellaisista humalista joita takapihallani kasvaa mutta uskoisin jo näistä löytyvän mielenkiintoista luettavaa monelle kotiolutharrastajalle.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Pastori
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

Re: Tietoa humalista

ViestiKirjoittaja Pastori » Ti Huhti 28, 2009 17:55 pm

Jep jep, ja hyvät on sivut, muutaman kerran jo tullu humalavertailua tehtyä :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 29, 2009 8:30 am

Asiasisältö on varmasti oiva, mutta taustakuva on liian hallitseva. Haittaa lukemista ainakin kalibroidulla näytöllä. Kalibroimattomat näytöt tuppaavat olemaan liian vaaleita, jolloin tausta saattaa näyttää todellisuutta vaaleammalta. Minulla teksti hukkuu taustaan.

Mitenkäs olisi wiki? Valmiita wikiohjelmia löytyy pilvin pimein, ja tällöin olisi vaivatonta lisätä artikkeleita muidenkin kuin ylläpidon.
Artikkelien hyväksynnät ja muutokset voi vaikka kulkea ylläpidon kautta, jolloin ei tarvitse pelätä misinformaatiota. :sgeek:
Kirjoittajie ei liene pilvinpimein, mutta pikkuhiljaa hyvä tulisi. Ei wikissä tarvitsekaan olla satojatuhansia artikkeleita.

Wiki on foorumia parempi artikkelityyppisten kirjoitusten kodiksi kuin foorumi. Foorumille tämmöiset hukkuvat, tai jos niistä tehdään pysyviä aiheita, niin foorumin luettavuus heikkenee.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Huhti 29, 2009 9:31 am

Niin no, itsellenihän tuon humalieni kasvatusseurantaa varten alunperin tein. Voisihan tuon wikiksi tehdä ja jättää nuo omat sato kuvaukset yms. pois. Saataisiin silloin suomeksi humalaWiki. Toisaaltahan olutoppaan wikissä on jo humala osio...
Kysymys, teenkö tänne meille oman wikin artikkeleita varten vai käytämmekö esim. Oo:n vastaavaa?

Täällä meillä painotalossa kalibroiduilla näytöillä teksti kumminin näkyy vallan mainiosti (macillä paremmin kun on paksumpaa fonttia), eli tausta ei ole liian tumma (5000K). Ehkä kalibroimme eri tavalla?
Vaihdan taustan. Tai otan sen kokonaan pois ja laitan tekstin mustaksi. Toimii joka tapauksessa paremmin. :psst:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 29, 2009 10:59 am

suorama kirjoitti:Niin no, itsellenihän tuon humalieni kasvatusseurantaa varten alunperin tein. Voisihan tuon wikiksi tehdä ja jättää nuo omat sato kuvaukset yms. pois. Saataisiin silloin suomeksi humalaWiki. Toisaaltahan olutoppaan wikissä on jo humala osio...
Kysymys, teenkö tänne meille oman wikin artikkeleita varten vai käytämmekö esim. Oo:n vastaavaa?

onko olutoppaan wikissä tietoa oluen kotipanemisesta? Koska sellainen mielestäni olisi hyvä asia. Ja jos on kotipanowiki, niin siellä on oltava humala-artikkeli.
Mitenkä olutopas suhtutuu siihen, jos sinne lisätään tietoa kotipanemisesta?
Minusta on aika yhdentekevää, missä wiki fyysiseti sijaitsee, koen sellisen vain tarpeellisehkoksi.

suorama kirjoitti:Täällä meillä painotalossa kalibroiduilla näytöillä teksti kumminin näkyy vallan mainiosti (macillä paremmin kun on paksumpaa fonttia), eli tausta ei ole liian tumma (5000K). Ehkä kalibroimme eri tavalla?
Vaihdan taustan. Tai otan sen kokonaan pois ja laitan tekstin mustaksi. Toimii joka tapauksessa paremmin. :psst:

Käsittääkseni painosysteemeissä ja valokuvien käsittelyssä on jokseenkin erilainen kalibrointi, tai sitten minun kalibrointini meni pieleen. Tahi sitten se, että tiellä on siellä hyvät näytöt ja minulla ei ole erityisen hyvä näyttö aiheuttaa tämän. Tahi sitten meilläon erilaiset mielipiteet... joka tapauksessa koen humalataustan häiritseväksi.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Huhti 29, 2009 13:25 pm

Itse asiassa ainakin jossain vaiheessa oli puhetta, että Oon wikiin tulisi tietoa oluen teosta myös kotona. En nyt valitettavasti ole tarkistanut sitä mutta tehdään se nyt...
http://olutopas.info/wiki/index.php?tit ... alajikkeet
Eipä tuolla ollut kuin kaksi humalaa josta toisen olen itse sinne joskus lisännyt, enkä äkkiseltään tosiaankaan löytänyt viitteitä kotioluen valmistukseen...

Tuollaisen wikimuotoisen kokeilunhan voisi sitten vaikka polkaista pystyyn jollakin aikavälillä.

Otin sen humala taustan pois ja laitan muutenkin tuota uuteen uskoon... Ajattelin vain "jukaista" tuon kun siihen tuli sen verran tietoa humalalajikkeista joita koitan kasvattaa. Ja hyvä, että kerroit mielipiteesi koska sitähän juuri kysyinkin. :D

Kalibrointi sinällään onkin sellainen juttu johon oikeasti en haluaisi ottaa kantaa :confus:
Joo on meillä Eizon monen tuhannen näyttöjä niin ja ne saa kalibroitua vaikka mihin. Mutta kun asiakkailla ei ole välttämättä samanlaiset näytöt jne. Asiakas katsoo kuvaa omalta näytöltään ja (saattaa jopa säätää monitoriaan) toteaa, että joo tällainen kuva me halutaan lehteen. Sitten ne lähettää pdf:n meille ja pyytää vedokset. No meillä on jonkin mukaiset standardit ja niiden mukaiset näytöt ja tulostimet. Kuva saattaa pahimmassa tapauksessa olla vaikka vihreä. Asiakas ei tietenkään hyväksy jne. tarina jatkuu loputtomasti. (siksi ehkä hiukan herkkä reagointi itseltäni :oops: ) Itse olen säätänyt kotona näyttöni ja tulostimeni siten, että kun tulostan esim. valokuvan (yksi harrastukseni on valokuvaus) tulostus vastaa riittävällä tarkkuudella näytön antamaa.

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ke Huhti 29, 2009 19:42 pm

Wiki kuulostaa oikein hyvältä idealta. Itse kallistuisin tuon OO:n wikin puolelle. Siellä olisi jo valmiina kategoria kotioluelle. Tällä hetkellä se on aika tyhjä, mutta jostainhan sitä täytyy aloittaa :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Touko 05, 2009 16:45 pm

Jes!
Wiki on hienoutta, oli se sitten missää osoitteessa hyvänsä.

Minusta tuntuu, että tässä taustakuva-asiassa ei ollut lopultakaan kyse kalibroinneista eikä näytöistä, vaan mieltymyksistä. Taidan olla herkempi häiriintymään ylimääräisestä tekstin taustasta (oikeastaan kaikki tasaisista väripinnoista poikkeava häiritsee). Eipä siitä sen enmpää.

Palaa sivulle “Käyttäjien linkit”