Emily-korkitin

Valvojat: suorama, Elmo

jlavi
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Emily-korkitin

ViestiKirjoittaja jlavi » Pe Huhti 15, 2011 17:16 pm

Emilystä oli puhetta aiemmin pullojen desinfoinnin yhteydessä.

Korkittimen pitää olla suorassa pullottaessa. Muutoin korkki jää vinoon. Seurauksena toinen reuna voi jäädä auki tai vääntyä, eikä korkki ei ole tiivis.

Korkittimen päällä pitäisi olla häränsilmä-vesivaaka. Tai ehkä siihen voisi virttää rautalangasta pitelijän, josta roikkuisi heiluri. Siitä näkisi, onko korkitin vinossa.

Pöytäkorkitin ja vähemmän olutta ennen korkitusta saattaisivat ehkä myös auttaa.
Viimeksi muokannut jlavi, Pe Huhti 15, 2011 23:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Emily-korkitin

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Huhti 15, 2011 20:28 pm

Edelleenkään mulla ei ole ollut oman emilyni kanssa mitään ongelmia. Ainoat virheet on tulleet kun korkki on lipsahtanut pois paikoiltaan ja purustunut muodottomiksi. Toki tuossa on se rajoite, että pullot joiden kaulan paksunnos on lyhyt eivät käy, vaan paksunnoksen pitää olla se vähän reilu sentti, kuten esim. kotomaisissa pulloissa on.

jlavi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja jlavi » Ma Kesä 13, 2011 17:04 pm

Mulla tulee Emilyllä jonkin verran (ehkä 5%) löysiä korkkja, jotka vuotavat. Yritän läytää ne pullotuksen yhteydessä kääntämällä pullon ylösalaisin varmistaakseni, ettei pullo fuskaa. Tunnistus perustuu pihinään.

Tästä huolimatta pullon on saattanut alkaa vuotaa kuljettaessa, ei hyvä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Syys 30, 2011 12:05 pm

Emilyllä itsekin pullottanut, myös isompia 29mm korkkeja erillisellä lisämetallipalalla, ja nyt teki tenän. Pikkukorkit aina menneet hyvin mutta isommat kun on puristanut korkin kiinni niin laite aina jää kiinni. Sitten täytyy puristaa laitetta vivuista auki melkoisella puristusvoimalla kunnes napsahtaa auki. No tänään se erillinen metallikuppi jäi pulloon kiinni eikä enää ruuvautunut kiinni Emilyyn. Pienempi menee kiinni mutta koska laite on muovia niin se muovitappi joka ottaa korkkiin kiinni on vääntynyt ja muutenkin metallikuppi vinossa. Joka pulloa varten täytyy suoristaa muovitappi ja kuppi. Luulen että jos olisi vaan pienempiin korkkeihin käyttänyt niin toimisi vieläkin mutta isompiin korkkeihin laite ei sovellu hyvin vaikka siihen saakin 29mm:n metallikupin.

Jos tyydyn tulevaisuudessa pikkupulloihin niin voin ostaa uuden Emilyn ja koittaa pärjätä josko kestäisi, mutta jos edelleenkin haluan isoja shampanjapulloja käyttää niin joudun alkaa katselemaan järeämpiä ja mieluiten metallista laitetta. Aina tässä harrastuksessa tuppaa jotain uutta projektia...
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Syys 05, 2012 2:09 am

Onko teillä Emilyissä kupeissa sisä- vai ulkokierre? Olen 29mm kuppia yrittänyt etsiä jo jonkun aikaa, mutta kaikissa niissä on sisäkierre, kun minulla on ulkokierre.
Onko Emilyitäkin montaa versiota? Tämä on Prismasta eli ilmeisesti Melkkon kautta tulleita.

EDIT. Minulla on ilmeisesti vanha versio, eli meni taas astetta hankalammaksi tämä homma...

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Syys 05, 2012 7:30 am

Itsellä on sisäkierre siinä kupissa ja tuli Saksasta.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Syys 18, 2012 16:40 pm

Hommasin nyt tuon uuden version Emilystä, kun vanhaan ei tuota 29mm kuppia ulkokierteellä löytynyt mistään.
Uusi versio vaikuttaisi olevan hieman heppoisemmin tehty. Tuo kuppi kiinnittyy tässä muoviin, kun vanhassa versiossa oli mutteri valettu sinne sisään.
Ensimmäinen 29mm testikorkki jämähti niin maan perkeleen tiukasti kuppiin, että kirosanat lentelivät. Sain sen kuitenkin irti ilman yletöntä väkivaltaa.
Seuraavaksi sitten sipaisu ruokaöljyä kuppiin ja testaamaan. Neljä korkkia testasin ja kaikki irtosivat jousen voimalla eli ei tullut turhaan hankittua.
Nyt on omat Emilyt 26mm ja 29mm korkeille. Tuo vanha onkin toiminut loistavasti, kunhan ei käytä maalattuja korkkeja - tai ehkä nekin öljyn kanssa irtoaisivat kupista.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Syys 18, 2012 19:21 pm

Muovijengat joo, itsellä 29-millinen jumittui ja holkki ja pullon pää mukana irtos emilystä, pullon pää jäin holkkiin jumiin. oli öljyt kyllä mutta ei auttanut.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » La Syys 22, 2012 21:36 pm

Näkyi tuosta Emilystä taas uusi versio Prismassa ja vaikutti jo lasten lelulta. Väreinä musta ja punainen.
Tai sitten tuo oli joku halvempi versio, jota (virheellisesti?) myydään Emilynä. Hinta oli sama kuin ennenkin.
Näyttivät tältä: http://img20.imageshack.us/img20/6809/0191082l.jpg

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Syys 25, 2012 20:23 pm

Noita on joo pari versiota liikkeellä, Briteissä yksi Youngs-nimikkeellä/tuotemerkillä.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » To Loka 11, 2012 15:28 pm

Joppo kirjoitti:....Tuo vanha onkin toiminut loistavasti, kunhan ei käytä maalattuja korkkeja - tai ehkä nekin öljyn kanssa irtoaisivat kupista.

Näyttävät maalatutkin korkit irtoavan tuon ruokaöljyn kanssa.
Ensimmäinen tyhjään pulloon testattu korkki jämähti niin maan perkeleen jumiin, mutta öljyn kanssa ei mitään ongelmia.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Loka 11, 2012 16:19 pm

ihan lohduttaakseni voin kertoa, että mulla ei ole ikinä ollut minkäänlaista ongelmaa emilyni kanssa. Maalatut ja maalaamattomat korkit irtoaa aina moitteetta, enkä yhtä ainutta kunnollista pulloa ole rikkonut korkittaessa. Yhden hyvin ohkasen olen rikkonut.

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Ke Joulu 19, 2012 19:13 pm

Minä, vannoutunut Inart-mies, menin ostamaan Emilyn, koska halusin mahdollisuuden korkittaa 29 mm:n
korkkeja ja koska Inart silloin tällöin murtaa pullon kaulasta pieniä paloja. Heti parin ensimmäisen Emilyllä
laitetun korkin jälkeen meinasi keksintö lentää kohti vesilintua. Korkin saaminen suoraan on tosiaankin
tarkkuutta vaativaa hommaa. Huomasin, että Emilyssä se tappi magneetteineen on ihan liian pitkä ja
korkitin keikkuu sen varassa holtittomasti sekä magneetti on aivan liian heikko. Siispä askartelin seuraavaa:
PC190154.JPG

Alkuperäinen magneetti pois, isolla poranterällä tappia lyhyemmäksi ja uusi vahvempi magneetti kuumaliimalla
paikalleen putken sisään. Tappia siis vaan sen verran lyhyemmäksi, että korkki lepää tapin ja kupin reunojen varassa.
Tällä toimenpiteellä korkitus onnistuu jo hieman varmemmin.

Toinen seikka, johon kiinnitin huomiota verratessani
Emilyn ja vanhan kunnon Inartin korkitusjälkeä, oli korkituksen "tiiveys". Eli kun mittasin työntömitalla eri korkittimilla
korkitettujen korkkien suurinta halkaisijaa oli Inartilla lyödyn korkin ulkohalkaisija useasta kohdasta mitattuna
keskimäärin 28,5 mm, kun taas Emilyllä lyödyn korkin halkaisija oli keskim. 29,1 mm. Eron aiheuttajan huomaa selvästi,
kun vertaa rinnakkain molempia kuppeja: Inartin kupin seinät on erittäin pystyt, kun taas Emilyn kuppi on huomattavan kellomainen.
Tästä sain sitten idean askarrella Emilyyn sopivan Inartin kupin:
PC190147.JPG

Kuvassa siis vasemmalla alkuperäinen Emilyn kuppi ja oikealla Emilyyn sopivaksi modattu Inart-mallinen kuppi.
Homma meni siten että rautasahalla ja viilalla vandalisoin Inartista kupin irti ja sopivaan kokoon, jonka jälkeen juotin
siihen M16 lyöntiankkurista leikatun kierreholkin kiinni. Korkitustulos siis on tällä kupilla parempi kuin alkuperäisellä, mutta
korkitus vaatii paljon enemmän voimaa kuin alkuperäisellä kupilla. Ilmeisesti Inartin vipumekanismi on paremmin suunniteltu.

Sitten rupesin etsimään syytä sille, miksi Inart murtaa pullosta paloja silloin tällöin. Huomasin että ainakin yleisimmin käyttämissäni
"NRW" -mallisissa pulloissa on kaulan ja suuosan yhtymäkohdassa pieni pykälä jonka Inartin metalliset "tarttumaleuat" herkästi murtavat.
Tähän ratkaisuksi riitti yksinkertaisesti viilaaminen:
PC190153.JPG

Kuvassa vasemmalla alkuperäinen leuka ja oikealla viilattu. Viilasin siis leukoihin pykälän kohdalle lovet, jotta murtumista ei pääse tapahtumaan.
Nyt kun juttu meni Inartin muokkaamiseen, niin kerron vielä pari niksiä, joilla olen parantanut korkittimen toimintaa.
Inartin palautusjousi oli alunperin mielestäni liian jäykkä, joten rautasaha käteen ja jousta lyhyemmäksi.
PC190155.JPG

Tuon lyhyemmäksi jousta ei kannata leikata, jotta se vielä jaksaa palauttaa kapineen lähtötilanteeseen.
Vielä viimeisenä vinkkinä voin suositella öljyämään korkittimen nivelet sekä kaikki muut paikat, joissa metalli liukuu metallia vasten.
Näillä muokkauksilla Inart on kelpo korkitin, jolla korkit tulee pulloihin tiiviisti ja suoraan. :nauru:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Joulu 19, 2012 20:31 pm

Mulla inartti tuntuu särkevän eniten noita "brittityylisiä" joissa se korkin alapuoleinen pykälä kaulassa on lähempänä eli siis tämänmallinen: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... O7ysd7mBU4

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Ke Joulu 19, 2012 20:59 pm

Onhan se toki Inartti pulloille kovakouraisempi kuin Emily, kun Inartissa kaikki voima jakautuu kolmeen
pisteeseen, kun taas Emily ottaa ympäri kaulan kiinni. Toisaalta taas tuo "kolmipisteote" auttaa
saamaan korkin suorassa pullon suulle...

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Joulu 19, 2012 21:05 pm

Mulla toimii Emilyt muuten loistavasti nykyään, mutta maalattuja korkkeja ei voi vieläkään käyttää. Jokaisesta repee tiiviste. Pullon mallilla ei ole merkitystä.
Ja vanhassa Emilyssä on kuppi ulkokierteellä, joka kiinnittyy runkoon valettuun mutteriin. Toi uus on ihan kädestä.
Sitä tosin käytän aika harvoin, kun se on varattu pelkästään 29mm korkeille. Ajaa ihan hyvin asiansa kuppi öljyttynä.

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Ke Joulu 19, 2012 21:28 pm

Tuo tiivisteen repeäminen kuulostaa omituiselta ja varsinkin se että se olisi jotenkin riippuvainen korkin
pinnoitteesta. Äkkiseltään ajattelisin, että korkki on painettaessa vinossa ja se pääsee vähän liikahtamaan
repäisten tiivisteen... Missä vaiheessa tuon repeämisen huomaa? Korkatessa, vai näkeekö sen jotenkin jo ennemmin?

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Joulu 19, 2012 21:40 pm

Callidium Violaceum kirjoitti:Missä vaiheessa tuon repeämisen huomaa? Korkatessa, vai näkeekö sen jotenkin jo ennemmin?

Korkitus onnistuu ihan normaalisti ja avatessa vasta huomaa tuon. Ihan hyvin hiilihapot ovat pysyneet ainakin muutaman kuukauden, joten ei se sinänsä mitään haittaa.
On vaan iso pussillinen noita valkosia korkkeja, niin olen niitä käyttäny kevyiden oluiden pullotukseen.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Joulu 29, 2017 19:19 pm

Mikähän Emilyssä mättää kun korkit ovat alkaneet sulkeutua epävarmasti, vaikka käytössä on perinteiset suomalaiset paksukaulaiset 0.33-putelit? Ainakin parissa testaamassani pullossa sain hiilihappoja sihahtamaan korkin raosta kun peukalolla korkkia tarpeeksi nostatin. Korkit menevät näennäisesti ihan symmetrisesti ja tiukasti paikalleen, mutta ikäänkuin Emily ei puristaisi korkin kruunuosaa kuitenkaan tarpeeksi tiukasti kiinni.

Korkittaessa laite joskus tuntuu vähän tarttuvan korkkiin kiinnipainamisen jälkeen eli vivut joutuu voimalla palauttamaan takaisin ja voi olla että siinä yhteydessä korkin reunat aukeavat uudestaan. Lisäksi korkkia sulkiessakaan vivut eivät aina käänny tasaisesti, vaan ikäänkuin vähän jumivat ja naksahtavat jonkin jumipaikan yli. Suihkautus Starsania koneistoon voitelee jonkin verran niveliä.

Ostin omani muistaakseni Tokmannilta tai Prismasta, sainkohan "lelu"-Emilyn?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Pullot”