Haarikka

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Haarikka

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Elo 23, 2012 11:39 am

Onko kenelläkään tietoa mistä saisi kunnon katajahaarikan sahtia varten ja kuinka paljon moinen voisi kustantaa? Vieläkö näitä joku nikkaroi vai kannattaako noutaa Virosta?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Haarikka

ViestiKirjoittaja Joppo » To Elo 23, 2012 12:00 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa mistä saisi kunnon katajahaarikan sahtia varten ja kuinka paljon moinen voisi kustantaa? Vieläkö näitä joku nikkaroi vai kannattaako noutaa Virosta?

Eikös niissä sahtikilpailuissa saa semmoisen palkinnoksi? Eli nyt vaan Suomen parasta sahtia kehittämään :cheers2: (Se taitaa tosin olla kiertopalkinto, mutta veikkaan, että kilpailun järjestäjillä voisi olla tarkempaa tietoa.)

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Elo 23, 2012 20:24 pm

Kimpiastioita näkee jonkunverran erilaisilla markkinoilla ja messuilla. Ongelmana niissä on lähinnä, että kukaan ei maksa kunnollisesta haarikasta sitä mitä siitä pitäisi saada, joten niitä ei juuri kukaan tee. Enin osa haarikalta näyttävistä tuotteista on toteuttettu liimaamalla, eikä kunnollisella kimpitekniikalla. Liimattu puuastia ei ole nesteiden nauttimiseen mitenkään optimaalinen väline, ei tahdo kestää eikä se ole oikean näköinenkään, ainakaan ammattilaisen silmiin.

Kannattaa harrastaa aktiivista googlettelua hakusanoinaan vaikka kimpiastia, puuseppä, taidepuuseppä, yms.
Minähän olen puuseppä, mutta ei minullakaan ole tiedossa, että joku tekisi oikein kunnollisia haarikoita tai muita kimpiastioita. Noita liimattuja näkee kyllä.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Elo 23, 2012 20:46 pm

Mitäs sellainen kunnollinen haarikka sitten maksaisi? Itsekin olen moista etsiskellyt, mutta vähemmän varakkaana tee-se-itse-miehenä varmaankin jossain vaiheessa teen sellaisen itse. Ehkä harjoittelen ensin tekemällä pari kappaletta kuusesta, se lienee maultaan ehkä hieman samalla suunnalla. Tai vaikka ei olisi, niin kuusta (tai mäntyä) saa helpommin.

Palaa sivulle “Sahti”