Likööriä

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

jauce
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: seinäjoki
18 tai yli: Olen

Likööriä

ViestiKirjoittaja jauce » Ke Elo 01, 2012 9:23 am

Mietin tässä onko kukaan koittanut valmistaa marjoista likööriä?
Tässä on jo tälle kesää muutamia litroja tullut pakastettua mustikoita ja ajattelin että niistä voisi kokeilla jotain jälkiruoka juomaa viritellä.

Joitain ohjeita löysin jossa mentiin aikalailla seuraavasti:

1/3 marjoja
1/3 sokeria tai hunajaa
1/3 kossua tai muuta viinaa

Aineet tiiviiseen purkkiin ja sillointällöin seikoitellaan. Kuukauden kuluttua siivilöidään tavara ja pullotettaan.

Pistäkääs ihmeessä kokemuksia tuleemaan onko liköörin teossa järkiä alkuunkaan vai vedetäänkö marjat marjoina ja kossu kossuna :D

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Likööriä

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Elo 01, 2012 12:08 pm

Olen maistanut puolukoista itsetehtyä likööriä ja oli kyllä ihan onnistunutta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Elo 17, 2012 13:35 pm

Itse tehty pihlajanmarja "likööri" ainakin toimi upeasti.
Ohje saattoi olla samaa luokkaa kuin sinulla. Pitääpä varmistaa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

jauce
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: seinäjoki

ViestiKirjoittaja jauce » Pe Elo 24, 2012 9:11 am

No tempasin sitten "likööriä" karviaisista.
Täytyy sanoa että yllätti täysin minkälaista siitä syntyikään.
2 vikkoa muhinut ja oikein marjaisa tulos. Ehkä vielä pienenä sivumakuna leijonaa, mutta antaa juoman vielä tekeytyä.

Ohjeena oli:
leijonaa 0,5 l
karviaisia 0,5 l
sokeria 0,5 l

Karviaiset soseutin nuijalla. Aineet sekaisin ja jääkaappiin tekeytymään.

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vieremä

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » Ke Joulu 09, 2015 20:01 pm

Huhuu! Herätelläänkö liköörijengiä eloon! :nauru:

Minä meinasin kans kokeilla. Broidi on pari viikkoo sitten laittanu omat sörsselit jo pulloon. Se oli laittanu kasikymppistä puol litraa, kilon sokeria, kilo marjoja; mansikka, mustikka, mustaherukka, punaviinimarja ja ainaki puoltoista litraa vettä ja pitäny niitä isossa tiiviissä purkissa kolme kuukautta. Aika imelää kuulemma tällä reseptillä :nauru: ehkä liikaa mansikkaa, noinniinku äkkiä ajateltuna. Tulee noin 2,5l valmista likööriä.

Pirskatti, kun olis aiemmin ajatellu niin olis saanu jouluksi hyvät liköörit. :party:

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » Ke Joulu 09, 2015 21:34 pm

Samalla kaavalla olen tehnyt useampaakin makua; marjoja lillumaan viinan sekaan viikoksi pulloon huoneenlämpöön ja kerran pari päivässä ravistelua. Mittasuhteet 5dl viinaa ja 5dl hapankirsikoita. Tyrnillä riittää 2dl marjoja. Sitten viikon kuluttua liuottaa 2,5dl sokeria 2,5 desiin vettä ja jäähdyttyään kaataa sen viinamarjalillun sekaan. Jätetään taas viikoksi pöydälle jonka jälkeen suodatetaan esim. kahvisuodattimen läpi ja laitetaan kylmään.

Limoncelloa saa aikaan kun laittaa marjojen tilalle 3 sitruunan kuoret, vain keltainen osa.

culblanc
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja culblanc » To Joulu 10, 2015 11:06 am

Olen tehnyt liköörejä, tai "liköörejä" näin: lasipurkkiin laitetaan marjoja/hedelmiä sekä sokeria, esim. suhteessa 2 dl marjoja/1 dl sokeria. Kansi kiinni ja välillä vähän ravistellaan. Siinä tapahtuu silloin niin, että sokeri imee marjoista nestettä, makuaineita ja väriä (osmoosi tms?) ja muuttuu hiljalleen nesteeksi. Viikon päästä nesteet kaadetaan talteen, ja laitetaan purkkiin vähän lisää sokeria. Viikon päästä taas otetaan nesteet talteen. Tätä makeaa ja värikästä ja toivottavasti maukasta sokerilientä sekoitetaan viinaan ja saadaan likööriä.

Mansikka ja mustaherukka ovat toimineet hyvin, mustikka melko hyvin. Tyrnimarjoista tehty likööri haisi kauhealta, mutta maistui tosi hyvältä! Ehkä olisi kannattanut uuttaa jääkaapissa eikä huoneenlämmössä, kenties ehkäpä ensi kerralla niin.

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vieremä

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » To Joulu 10, 2015 19:10 pm

Hihi, ehkä tosiaan tuo yks kilo sokeria ylemmässä ohjeessa tekee liian imelää likööristä ;)
No, jokatapauksessa taidan vastaavanlaisella reseptillä tehdä piakkoin. Mustaherukka kiinnostaa, ehkä sinne sekaan vähän tyrniä ja mansikkaa. Ajattelin että laitan kaikki samaan purkkiin ja kaadan sen valmiin lillingin sit vaikka harson läpi että tulee "kirkasta", tai sitte jos sitä lappaa eri astiaan. Velimies oli kyselly vähän muiltaki jotka on tehneet likööriä ja kaikki on pitäny sen kolme kuukautta purnikassa. Voihan sitä tietysti jo koemaistaa varuilta himpun aiemmin.... :winktoo:

Pallokorva
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Naantali

ViestiKirjoittaja Pallokorva » La Huhti 30, 2016 21:44 pm

Hiukan menee sivuun noista marjalikööreistä, mutta läheltä liippaa:) Löin puolenlitran lasipurkin täyteen kuivattua mintunlehteä ja neljä ruokalusikallista sokeria. Sekaanna kaadoin kossua, kun mitään neutraalimpaa ei ollut. Kansi kiinni ja kuukauden purkki kääntelin aina ohimennessä. Siivilöinnin jälkeen pullotus ja maistelua. Mintunmaku oli hyvin runsas. Uutta kasvukautta odotellessa. Muutamaa erimakuista minttua lisätty kasvatus ohjelmaan.

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » La Huhti 30, 2016 22:12 pm

Minusta likööreissä on oleellista se että ne on hyviä maultaan. Kossu taas on yhtä hyvää kuin joku sinoli tai teollisuusliuotin. Suosittelen kokeilemaan jotain parempaa suodatettua votkaa liköörin teossa.

Pallokorva
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Naantali

ViestiKirjoittaja Pallokorva » Su Touko 01, 2016 15:42 pm

Seuraavat erät on tarkoitus tehdä Viru Valge avusteisesti. Melko neutraalia makumaailmaltaan.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”