Palvelimen toiminta ja rahoitus

Uutisia mahdollisista ylläpidollisista toimenpiteistä.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Palvelimen toiminta ja rahoitus

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Syys 07, 2016 17:00 pm

Kotiolut.com pyörii vapaaehtoisvoimin. Vuosia foorumi on pyörinyt vain allekirjoittaneen omilla taskurahoilla, mutta muutama vuosi sitten kotiolut.com jouduttiin siirtämään kalliimpaan alustaan, joten sen palvelinkuluja ole enää mielekästä pitää yllä pelkästään perustajan varoilla. Maksetut mainokset aiheuttavat aina omat ongelmansa. Joten on päädytty siihen ylläpidon kanssa, että kotiolut.com alkaa pyörimään teidän rahoillanne, eli vapaaehtoisten lahjoitusten turvin.

Kuten tässä jokinaika sitten huomasitte, niin kotiolut.com oli hetken saavuttamattomissa. Tämä johtui yksinkertaisesti siitä, että allekirjoittaneella ei ole ollut rahaa maksaa palvelinmaksua riittävän usein ajallaan, jottei palvelinpaikan tarjoaja ei olisi sulkenut yhteyttä siihen kunnes maksut on hoidettu. Rahapula taas johtuu työttömyydestä ja siitä, että kun on ollut yrittäjänä, ei oikein saa mistään mitään.

Keräys järjestetään kerran vuodessa ja niillä rahoilla pyritään pyörittämään toimintaa jälleen vuosi (eli niin pitkään kun kerätyt varat riittää. Eli voi mennä yli vuoden tai jäädä alle). Tiliä pidetään auki vain rajattu aika, ettei kenellekään tule olo että ollaan jatkuvasti kerjuulla. Keräykseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista ja lahjoittajat eivät saa mitään ylimääräisiä "jäsenetuja" rahalla. Itse asiassa en oikeastaan edes halua tietää että mikä nimimerkki on maksanut ja mitä, jotta kenellekään ei tule oloa että maksamalla joku voisi esimerkiksi lunastaa itselleen erityiskohtelua tms. Ei siis pistetä tämän ketjun perään hirveää litaniaa viestejä "maksoin just kakskymppiä" tai muuta vastaavaa, ettei kenellekään tule mieleen että keräyksellä oltaisiin rakentamassa palstalle kahden kerroksen väkeä.

Avustustilin IBAN-numero on FI53 1857 3500 0213 38 ja vastaanottajaksi voi laittaa kotiolut.com. Jos nyt jonkun pankki kysyy, niin SWIFT/BIC-koodi on NDEAFIHH. Lahjoittaa voi myös Paypalin kautta, osoitteena xxx@xxxxxxxx.xx
Tili on perustettu vartavasten tätä tarkoitusta varten (paypal-tili on henkilökohtainen, mutta sen kautta ei liiku mitään muita maksuja minulle päin).

Rahankeräys ilman keräyslupaa perustuu rahankeräyslain viidenteen pykälään

5§ ... Rahankeräyslupaa ei tarvita päiväkodin ryhmän, koululuokan tai vakiintuneen opinto- tai harrasteryhmän suorittamaan rahankeräykseen, jos rahankeräyksen toimeenpanoon liittyvistä tehtävistä vastaa täysivaltainen henkilö. Rahaa saadaan kerätä päiväkodin ryhmän, koululuokan, opinto- tai harrasteryhmän, päiväkodin, koulun tai muiden tahojen järjestämissä tilaisuuksissa, jos kerätyt varat käytetään opiskelun tai harrastustoiminnan edistämiseen. ...

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060255

Tässä tarkoituksessa kotiolut.comia pidetään opinto- ja harrasteryhmänä, joka kerää varoja opiskelun ja harrastustoiminnan ylläpitämiseen, eli siihen että palstan palvelinmaksuista ja teknisestä ylläpitämisestä koituvat kulut voidaan kattaa ja kotiolutaiheiden opiskelu palstalla voi jatkua.

Keräys on auki perjantai-iltaan 30.9 asti, eli kuun loppuun.

Ari "suorama"
kotiolut.comin ylläpitäjä

edit: ensimmäinen keräys on nyt suoritettu. Keräyksellä saatiin 259,31€ käyttövaroja palvelun ylläpitoon. "Tavoitteesta" 360€ jäätin hiukan, mutta sehän ei tee meitä murheellisiksi. Näillä mennään nyt sitten niin pitkään kuin päästään =).
Tiliyhteystiedot ovat nyt sitten poissa siihen asti kunnes niitä jälleen kaivataan.

Kiitos kaikille osallistuneille! :cheers2:
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Palvelimen toiminta ja rahoitus

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Syys 08, 2016 11:07 am

Tässä kaivataan minun puolesta läpinäkyvyyttä, eli miten paljon rahaa tarvitaan ja miten paljon sitä on kerätty, muuten en halua osallistua.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Syys 08, 2016 11:31 am

^ Juuri meinasin samaa sanoa ja millaisista lahjoitussummista on kyse? Onko 5 euroa, 10 euroa vai 100 euroa toivottu lahjoitus?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » To Syys 08, 2016 11:33 am

Lähinnä kiinnostaisi tietää vuoden hinta niin osaisi edes jotenkin arpoa summan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Syys 08, 2016 12:14 pm

Lahjoituksen määrällä ei ole mitään varsinaista merkitystä. Eikä rahan tarve ole mitenkään suunnaton.
Sitten jos ja kun saan työpaikan, ei liene ongelmaa hoitaa tätä taas omilla varoilla.
Tällä hetkellä palvelinpaikan kustannukset vaihtelevat n. 20€ ja 30€ välillä. Suurin maksu on ollut hiukan alle 50€ per kk.
Eli kerättävä summa olisi palvelimen osalta suunnilleen 360€ jos ajattelee keskihinnaksi 30€, sillä liikenne ei ole kuitenkaan laskemaan päin.
Kyseisellä palvelimella ei pyöri muuta eikä siihen olisi järkevää muuta laittaakaan. Päivitykset ja muu operointi lisää hiukan liikennettä.
Domain kustannukset on luokkaa 10€ per vuosi. Nyt tuo on ostettu vuoteen 2021 asti joten tätä ei tarvitse hetkeen uusia.
Muita isompia kuluja en nyt äkkiseltään keksi.
Tarkoitus olikin kertoa ensikuun alussa lahjoitusten määrä ja se, että kauanko niillä varoilla hommaa pyöritetään.
Tällä hetkellä maksuja on rästissä pikkasen alle 90€ kun laskee tämänkin kuun mukaan...
Lahjoituksia on tähän mennessä tullut 50€ edestä.

Kysykää toki lisää jos jotain jää vielä mieltä kaivertamaan.

Ari

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » To Syys 08, 2016 13:12 pm

Asiaa... Tartutaan toimeen. ketuttas jos ei tämmöstä foorumia olis.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Syys 12, 2016 19:09 pm

Tuli muuten mieleen, että oletko harkinnut jotain Patreonin tapaista palvelua? Homma toimisi jotakuinkin automaattisesti.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Syys 12, 2016 19:31 pm

Mitä tarkoitat automaattisuudella?
Automaattisesti nuokin rahan luottokortilta ottaa, jos siellä on vain crediittiä tarjolla =).
Päivitykset toki teen itse sekä palvelimeen, että foorumisoftaan. Ja mielestäni näin hyvä, sillä ei tarvitse ihmetellä jos jokin menee vikaan.
Eli jos vaikka uusi foorumisofta ei toimikaan vanhan käyttiksen kanssa tai päinvastoin. Tai jos tietokanta menee keturalleen päivityksen yhteydessä.
Toki testaan päivitykset etukäteen ja varmistan muutenkin henkiinjäämisen ennen toimenpiteitä.
Toistaiseksi tämä alusta alun ongelmien suhteen on minusta toiminut aika kivasti.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Syys 12, 2016 23:03 pm

Patreon on siis rahankeräyspalvelu jonne lahjoittajat ilmottautuvat tukemaan kyseistä toimintaa vaikkapa parilla eurolla kuukaudessa ajasta ikuisuuteen. Yleensä käytetään projektirahoitukseen jne mutta kait se tälläiseenkin taipuisi. Olisi vakiolahjottajille kätevää, tosin yhtä kallista kuin paypalilla ellei kalliimpaa. Tietäisi melkoisella varmuudella kuukausittaisen summan ilmestyvän tilille (josta se sitten myös poistuu ilmeisen kätevästi).

Kyllä tämä näinkin toimii ja näytti rahat menevän läpi paypalilla.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Syys 13, 2016 0:20 am

Ai niin, tarkoitit näin päin. Täytyy ajan kanssa tutustua tuohonkin. En kerennyt katsomaan tuota palvelua ja en tunnistanut sitä etukäteen. =)
Voisi katsoa mieten taipuu.
Toisaalta en haluaisi ikuista "riesaa" tästä kellekkään. Siksi ajattelin tuota aikarajaakin alunperin. Toki joku saattaisi halutakin tehdä asian juuri noin.
Kiitos tästä =)

Edit:
Tarkistin paypal tilin ja sinne on tullut 85€ ja pankin tilille on tullut 130€. :cheers1:
Pankin puolelta siirsin jo sen n.60€ eteenpäin joten ei ihan heti pitäisi mennä linjat umpeen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Loka 01, 2016 19:15 pm

Noin, kuukausi vaihtui.
Paypalin kautta saatiin 95€-0,69€ = 94,31€ (tuo 0,69€ meni jostain syystä fee otsikon alle viimeisimmässä tulleessa).
Vielä en ole noita koittanut kotiuttaa, eli en tiedä meneekö vielä jotain palvelumaksuja.
Pankkitilille saatin 165€.
Eli yhteensä käyttövaroja 259,31€ (edellyttäen, että paypal ei ota lisää maksuja).
Näistä varoista on nyt siis jo käytetty 87,52€ kattamaan syyskuu ja kaksi edellistä.

Tällä summalla nyt hetki kuitenkin taas päästään eteenpäin ilman isompia murehtimisia (arviolta 6kk).
Otan tilien yhteystiedot nyt näkyvistä pois, ettei tosiaan tule sellainen mieli kellekkään, että jatkuvasti oltaisiin kerjuulla.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ke Loka 05, 2016 18:47 pm

No olisin kyllä kuvitellut, että vähän enemmän. On tämä kuitenkin niin hyvä palsta, että ilman olisi jäänyt ehkä koko harrastus lähtökuoppiin. Noh.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 06, 2016 9:41 am

Totta puhuen kuvittelin itsekin tuon vuoden toimintaan tarvittavan olevan helppo saavuttaa.
Jos ajattelee, että meillä on yli 1500 jäsentä joista aktiivisia on enemmän tai vähemmän parisataa (n. 600 käyttäjää kuitenkin tämän vuoden puolella käynyt kirjautumassa). Ainakin n.220 kävijää on käynyt foorumilla viestin ollessa esillä (jos siis katsoo kirjautumisia ja kuinka paljon luetaankaan ilman kirjautumista). 121 rekisteröitynyttä käyttäjää ei muuten ole koskaan kirjautunut sisään...
Eli jos jokainen noista 220 rekisteröityneestä kävijästä olisi laittanut 1,65€ niin saldo olisi ollut 363€ jolla oltaisiin se vuosi suunnilleen päästy. =)

Mutta en valita, eikä varmaan lukijatkaan. Nyt on ainakin puoleksi vuodeksi foorumin toiminta tältä osin taattu.
Katsotaan sitten josko silloin jo olisin töissä eikä kerjuuta tarvitsisi suorittaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Loka 06, 2016 9:52 am

Rahankeräyksen vaihtoehdon ollessa mainostus tms niin mielellään annan omistani foorumin pyörittämiseen.

Vaikuttaa melko tyyriiltä pyörittää tätä foorumia eikä olisi yhtään väärin jos käyttäjät osallistuu kuluihin ihan säännöllisesti (vaikka vapaaehtoisesti kuten tässä tapauksessa).

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Loka 06, 2016 11:42 am

Onko tuota mahollista vielä osallistua? Meinaan ainakin allekirjoittaneella meni vähän ohitte tää vaikka tarkotus oli osallistua.

Eikä muutenkaan olis huono idea jos ulkoistaisit nuo kustannukset foorumilaisille taloustilanteeseen katsomatta. Meinaan että ohan tämä todella keskeinen juttu Suomen kotiolutskenessä tää foorumi.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » To Loka 06, 2016 18:40 pm

Mua ei ainakaan haittaisi joku selkee "osallistumismaksu"/vuosi.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 06, 2016 21:19 pm

Katselin tuota Patreonia.
Se on tarkoitettu nähtävästi tyyliin taiteilijoille ja sen sellaisille ensisijaisesti.
Harmillisen siitä tekee se, että palvelu on ulkolainen ja käsittääkseni se tekee siitä siinä mielessä hankalan, että kotiuttaessa rahaa maksajana on Patreon. Eli ei yksittäiset lahjoittajat (sama taitaa koskea kyllä paypaliakin...).
Joten tuo menisi minun henkilökohtaiseksi ansioksi ja omaan verotukseen.
Näin "potista" menisi aina käytännössä veroina osa "harakoille".

Jos foorumille laitettaisiin "osallistumismaksu", pitäisi sitten jotenkin valvoa sitä. Toisaalta foorumin koko ajatus on ollut se, että kaikki tieto jaetaan kaikkien saataville, eikä erityistä rekisteröitymistä edes tarvita.

Jos pitäisin jatkuvasti tilitietoja esillä ja keräys olisi jatkuvaa, niin veikkaan että monikaan ei sitä enää muistaisi muutaman hetken päästä. Ja toisaalta tuntuisi siltä, että jatkuvasti pyydetään rahaa lukijoilta.

Tiliä ei varsinaisesti suljeta, en edes tiedä onko sellainen mahdollistakaan, että tilin voisi laittaa tilaan missä sinne ei voi vastaan ottaa suorituksia.
Joten jos joku haluaa, niin voi laittaa minun puolestani omaan pankkiinsa automaatin joka laittaa jonkun euron silloin tällöin sinne.

Voin laittaa tilinumeron näkyville nyt vielä hetkeksi kun sitä kerran on pyydetty.

Jos sinne tulee suorituksia niin päivitän tilannetta tänne vaikka kerran kuussa. Niin silloin kaikki näkee tarvitaanko lisää vaiko ei.

Kuulostaako järkevälle?

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Loka 07, 2016 11:01 am

Kuulostaapi hyvälle. Veikkaan myös että aika monella tämä menee ohitte kun threadi on jessessä täällä kehitysalueella. Voiko tuohon etusivulle mahollisesti saada aina keräyksen aikana jonkinmoisen muistutuksen?

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Ti Loka 25, 2016 23:38 pm

suorama kirjoitti:Lahjoituksen määrällä ei ole mitään varsinaista merkitystä. Eikä rahan tarve ole mitenkään suunnaton.
Sitten jos ja kun saan työpaikan, ei liene ongelmaa hoitaa tätä taas omilla varoilla.
Ari

Minusta vähintään kohtuullista, että kulut jaetaan - oikeastaan Ari on osuutensa maksanut ylläpitäessään foorumia :cheers1:
Ei pidä ajatella foorumin rahoitusta kerjäämisenä, jollain tääkin tarvii maksaa.
Kolautin foorumin kassaan n. kuukauden tarpeen.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Loka 26, 2016 10:34 am

Jra kirjoitti:Minusta vähintään kohtuullista, että kulut jaetaan - oikeastaan Ari on osuutensa maksanut ylläpitäessään foorumia :cheers1:
Ei pidä ajatella foorumin rahoitusta kerjäämisenä, jollain tääkin tarvii maksaa.
Kolautin foorumin kassaan n. kuukauden tarpeen.

Juurikin näin. Ja näinhän tuo tuppaa yleensäkkin harrastajafoorumeilla toimivan. Täältä saatu hyöty vs nuppikustannus on kuitenkin huikean edukas.

Palaa sivulle “Uutiset & päivitykset”