Suomalaiset joulu- /talvioluet

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Suomalaiset joulu- /talvioluet

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Joulu 10, 2010 23:39 pm

Onpa nyt tullut maisteltua tähän mennessä Teerenpelin PakkasPaavo ja Laitilan Tuomas 2010.
Molemmat olisivat saaneet jäädä tekemättä.
PakkasPaavo oli ihan tavallinen ohuehko tumma lager, mainostetut suklaan aromit eivät kyllä ainakaan minun suuhuni juuri tuntuneet.
Ja Tuomas se vasta epeli oli. Mausteet jäi epämääräisen metallisen maun taakse piiloon. Oluen lämmitessä sekä metallisuus että mausteisuus vaimenivat. Jäljelle jäi ohut ja tympeä tumma lager, jossa oli outoja sivumakuja.

Olen jo pitkään miettinyt, että miksi ihmeessä suomessa tehdään tavattoman mauttomia oluita kaudelle, jolloin pitäisi maltaisuus ja voimakkuus olla huipussaan. Tähän mennessä en ole juonut ainuttakaan kotimaista talvikauden olutta, joka olisi ollut oikeasti hyvää. Ja se saamarin jatkuva lager-hiiva. Kai sitä nyt voisi edes pienet panimot harkita ale-oluita talvella.

Kiukuttaa tämmönen.

Älkää tuhlatko rahojanne kumpaakaan, ei kannata.

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Seinäjoki

Re: Suomalaiset joulu- /talvioluet

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Pe Joulu 10, 2010 23:57 pm

Minäkään en liiemmin Laitilan Tuomaasta pitänyt. Mallaskosken Jouluolutta olen pari
tölkkiä maistellut ja se on ollut ihan hyvää. Maistakaa jos kohdalle osuu.

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja peran » La Joulu 11, 2010 3:19 am

Callidium Violaceum kirjoitti:Minäkään en liiemmin Laitilan Tuomaasta pitänyt. Mallaskosken Jouluolutta olen pari

Joo-o, ajattelin juuri samaa olutta, kun näin tämän otsikon, ja meinasinkin kirjoittaa, mutta minun mielestäni se on huonoin koskaan maistamani jouluolut. Tosin syyksi mainitsisin sen, joka jonkun mielestä nostaa ko. oluen arvoa eli pelleilyt mausteilla. (Mielestäni olueen ei pidä sotkea muita makuaineita kuin hiivaa, mallasta, viljaa, humalaa ja vettä). Lue siis valmistusaineet ennen kuin ostat.

Edit - Siis komppaan varsin suoraan äyniä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Joulu 11, 2010 10:39 am

peran kirjoitti:
Callidium Violaceum kirjoitti:Minäkään en liiemmin Laitilan Tuomaasta pitänyt. Mallaskosken Jouluolutta olen pari

Joo-o, ajattelin juuri samaa olutta, kun näin tämän otsikon, ja meinasinkin kirjoittaa, mutta minun mielestäni se on huonoin koskaan maistamani jouluolut. Tosin syyksi mainitsisin sen, joka jonkun mielestä nostaa ko. oluen arvoa eli pelleilyt mausteilla. (Mielestäni olueen ei pidä sotkea muita makuaineita kuin hiivaa, mallasta, viljaa, humalaa ja vettä). Lue siis valmistusaineet ennen kuin ostat.

Edit - Siis komppaan varsin suoraan äyniä.

On sitä kamalampiakin tuotoksi tullut juotua, mutta ei tuo hyvä ollut. Yrtyksestä kuitenkin pojot, teerenpelin olut oli turvallinen veto, joskaan ei kovin onnistunut.

MUTTA! Minä haistatan Reinheitsgebotille pitkät. Jos tuo olisi jokin laki ja määräys, olisi valtavat määrät hyviä oluit jäänyt tekemättä. Belgit etunenässä käyttävät mausteita oikein hyvin ja luovasti, ja sieltä tulee minusta maailman parhaita oluita.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » La Joulu 11, 2010 13:09 pm

Kyllä mausteita lueen saa laittaa, se on vaan sellainen taitolaji, jota ei ilmeisesti näillä leveysasteilla pahemmin hallita, joskin eipä ole yrittäjiäkään pahemmin ollut (poislukien tämän vuotiset jouluoluet).

Lagerhiiva on tosiaan se jännäjuttu, panimot pelaa sillä tavallaan "varmanpäälle". Peruskuluttajalle turvallista, kun ostaa oluen jossa on se kotoinen neutraali lagermaisuus ja joko aavistus erikoismallasta, tai sitten näitä ylimaustettuja tuotteita.
Olisi mielenkiintoista nähdä vaihteeksi vaikka melko neutraalilla alehiivakannalla tehty maitokauppa jouluolut, jossa olisi reilusti toffeisen makeaa maltaisuutta ja sitä tukemassa miellyttävä humalointi, ei mitään tunkkaisen karkean karheaa, kuten kotimaisissa peruskarjaloissa ja muissa. Tämän lisäksi pullosta/tölkistä jätetään kokonaan sana "ale" pois ja hinta sinne turvalliseen 2,5€/0,5l, olisi kiintoisa seurata miten myisi.

Make
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Make » La Joulu 11, 2010 23:03 pm

Itse pidin tuosta PakkasPaavosta, eipä se mitään huippu olutta ollut mutta hyvää kuitenkin. Toinen maistamani kotimainen jouluolut, VASP:n Jouluolut 2010 ei sen sijaan oikein säväyttänyt. Oluessa on melko vetinen runko ja mausteita on käytetty isolla kädellä niin että ne peittää kaikki muut maut allensa. VASP:n hyväksi voitaneen laskea kuitenkin se että olutta ei tosiaankaan ole tehty mitenkään "varman päälle" vaan joukkoon on laitettu ennakkoluulottomasti esimerkiksi vehnää.
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Joulu 12, 2010 9:19 am

Make kirjoitti:Itse pidin tuosta PakkasPaavosta, eipä se mitään huippu olutta ollut mutta hyvää kuitenkin.

No, ei se pahaa ollut, mutta mielikuvituksetonta, äärimmäisen tavallista kotimaista tummaa lageria. Mainostettu paahteisuus ja suklaa eivät kyllä kovin kaksisesti olleet esillä.
Minusta joulu- / talvioluen pitäisi olla tuhtia voimakkaanmakuista tavaraa. Ja mieluiten semmoista pyöreänpehmeää.

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja raestlyn » Su Joulu 12, 2010 22:29 pm

Malmgårdin Huvila Hyvä Tuomas oli oikein maukas, vaikkakin hieman mieto (4,1%). Kannattaa kokeilla. Kivasti paahdetta, 25 Ibua ja ihan hyvä mallasrunko.

Palaa sivulle “Maistajaiset”