Olut Brewfermin GrandCru-uuttessta

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Olut Brewfermin GrandCru-uuttessta

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Touko 18, 2010 20:54 pm

Tein tuossa oluen tuosta brewfermin uutteesta (x2) lisänä saman valmistajan keskitummaa humaloimatonta uutetta (x1) ja puolisen kiloa sinnepäin valmistettua kandsokeria. Vettä 18l asti.

Tämä oli tarkoitettu viileille kevätilloille ja loppu säästettäväksi syksyyn toivoen, että ei pilaannu. No käyminen tietenkin tämmöisellä myrkyllä venyy ja venyy (8 vko. aloituksesta pulloon, OG 1,080). Viileät kevtillat oli ja meni, ja olut on kyllä liian tuhtia tavaraa hellekelille, mutta onhan sitä maisteltava, että voi todeta laadun.

Erittäin onnistunutta. Selkeä vahva belgiolut, makeahko, hedelmäinen, Ehkä hieman liian raskas, mutta asiaan saattaa vaikuttaa sekin, että sisälämpötila on pitkälti hellelukemissa (ja tietenkin ilma seisoo ja on tunkkaista). Tiivis nätti iso vaahtokukka ja judessa vaahto jää nätiksi pitsiksi lasin reunaan. 8,6 tilavuus-% alkoholisuudesta huolimatta alkoholi ei maistu, mutta sen läsnäolon kyllä muuten aistii; muutenkin kuin humaltumisesta.

Toivotaan, että tuo jaksaa kypsyä ja parantua syksyyn asti. edellinen olut, stout, alkoi katkeroitumaan 4-5kk iässä.

nyt vielä jostain kunnolla oluelle sopivia laseja, niin kaikki on hyvin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Olut Brewfermin GrandCru-uuttessta

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Touko 18, 2010 21:39 pm

Omat kokemukseni belgi viritelmistä on, että ne kypsyy kyllä tosi pitkään ja kestävät kyllä, jollei mitään ole pieleen mennyt. Ne kuivuu ja muuttuu kuukausi kuukaudelta. En mene sanomaan milloin ne on parhaimmillaan koska toisena hetkenä tuntuu, että vitsitkun on hyvää ja toisena hetkenä ei viitsisi edes loppuun juoda. Tämä siis myös kaupallisten oluiden kohdalla.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Olut Brewfermin GrandCru-uuttessta

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Touko 19, 2010 5:22 am

Kyllä mulla on olut yleensä säilynyt hyvin. Vuotta ei oo ikinä mikään päässyt täyttämään, mutta ei oo ihan kamalan kaukana ollut.
Tuon stoutin aikainen kehnoontuminen vain sekoittaa mieltä. Tosin stoutista mulla jäi viimeiseksi isoja patenttikorkkipulloja, joissa ei ollut ihan priima tiiviste. Olin ilmeisesti vähän nuukaillut niitten kanssa, maksaahan uusi tiiviste sentäs parikyt senttiä ja kestää kuitenkin useamman kerran käyttää.

Palaa sivulle “Maistajaiset”