Henkan #29 Savuporter

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Henkan #29 Savuporter

ViestiKirjoittaja Ratto » Pe Maalis 18, 2016 20:55 pm

Noniin, sokkomaistelut jatkuvat.

Lasiin kaatuu tumman puhuvaa juomaa kauniilla vaalealla beigellä vaahdolla. Aromissa käydeiden hedelmien esteriä ja palvikinkkumaista savua (toim. huom.: tässä tuo palvikinkku on vain mielleyhtymä, ei moite!). Maku alkaa tyypillisen vahvahkon portterin tavoin, hedelmäisiä estereitä, maltaista ja siirappista makeutta. Savupalvi pyörii hienosti taustalla. Loppumaussa kevyesti suklaista paahdetta ja leivänkuorta, pehmeä häivähdys katkerosta. Edelleen savu hävähtelee mukana. Melko tuhti suutuntuma.

Vallan hyvä portteri tämä! En itse ole erityisemmin savuisten oluiden ystävä, mutta tämä kyllä toimii. Savu ei ole ylilyöty, vaan on just passeli. Sen huomaa, mutta ei häiritse. Lämmetessä tasapaino veti hieman turhan makean suuntaan, ehkä pieni lisäys katkeroon tai paahdettuihin maltaisiin voisi tehdä terää. Tai sitten vain juo kylmänä!

Reseptin mukaan savuportteria lasissa, OG 1.070, FG 1.022.

Hyvä Henkka! :cheers2:

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Henkan #29 Savuporter

ViestiKirjoittaja HenkkaM » La Maalis 19, 2016 0:46 am

Kiitokset kommenteista! Vähän jännitti tämä kun meni noin korkealla ominaispainolla pulloon. Tuossa oli alkuun ronskimpi savuisuus, joka pehmeni melko tyylikkäästi ajan myötä, vähän makeaksi se kyllä jäi. Ensi syksylle tulee varmasti hiottu versio :)

Palaa sivulle “Maistajaiset”