Raton #42

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Raton #42

ViestiKirjoittaja HenkkaM » La Helmi 20, 2016 16:32 pm

Tällaista tänään lasilla. Pullossa vain numero 42 ja päällä logolla varustettu korkki.

Kaatuu lasiin kirkkaana ja vaalean kuparinvärisenä, valkoinen vaahto on vähäistä ja asettuu nopeasti.

Tuoksussa omenaa, viljaisuutta, karamelliä, kukkaisuutta ja sitrushedelmää.

Maku on melko ronskin humalainen tymäkällä katkerolla. Jälkimaussa kielen päälle jää viipyilevää humalaista katkeruutta.

Kevyt hiilihapotus ja keskitäyteläinen suutuntuma. Pientä makeaa kalvoa jää kielen päälle vaikka olut on melko kuivaa.

Miellyttävä ja juotava tymäkähkö olut. Tuoksusta tuli mieleen lämpötilaskaalan yläsektorissa käynyt pohjahiiva ja kukkainen sekä sitruksinen humala. Katkeroa ja runkoa oli sen verran että mieleen tulee jopa IPA vaikkei tämä sitä liene.

Mielenkiinnolla odotan mitä Ratolla on sanottavana tästä miellyttävästä oluesta :)

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Raton #42

ViestiKirjoittaja Ratto » La Helmi 20, 2016 17:05 pm

Kiitoksia arviosta! Samankaltaisia mietteitä jälleen, joskin omaan suuhun katkero ei ollut kovin tiukka. Omenaa en muista aromissa löytäneeni, pitääpä ottaa yksi kontrollipullo testiin.

Kohtuu simppeli pale ale kyseessä, 3,8 kg pale ale, 1 kg Vienna ja 300g crystal 50 maltaita. Katkeroa centennialilla, 10 min cascade ja 0 min centennial ja pari vuotta vanhaa Amarilloa. Us-05 hiivana, käyminen 19 C. OG 1,050, FG 1,011.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Maalis 17, 2016 19:16 pm

Jääkaapista löytyi pullo lapulla, jossa on merkintä 42A. Sopinee tähän ketjuun. Yllämainitut pointit pitävät paikkansa, omenaisuutta kuvaisin ehkä ennemmin siideriseksi ja katkeruus ei ole poikkeuksellisen tymäkkä. Hyvä maltaisempi lager, vähän kuin Kuohu Amber mutta ei niin maltainen ja karkeammalla humaloinnilla. Hyvää on :)

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » To Maalis 17, 2016 22:25 pm

Tämä 42A oli samalla mallaspohjalla, mutta jaetulla keitolla ja humalana oli tuttavan mysteerihumala omalta pihalta. Mielestäni tuossa oli vadelmateen, viinimarjapensaan lehtien ja mustikan makua. Ihan jännittävä kokemus, ajattelin pyytää juurakkoa kasvatteluun. Hiivana sama US-05, eli kategoriaan altbier voisi sopia.

Kiitos arvostelusta :cheers2:

Palaa sivulle “Maistajaiset”