Raton #36 IPA

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Raton #36 IPA

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Syys 01, 2015 19:25 pm

Tällaista tänään, tuli vaihdossa muutama viikko sitten ja odotellut jääkaapissa reilun viikon.

#36 IPA

Kaatuu lasiin melko tummanpunaisena ja kirkkaana. Päällä on komea, lähes kermainen vaahto joka asettuu verkkaalleen ohueksi kerrokseksi oluen päälle.

Tuoksussa on kukkaisia ja rypsisiä humalan aromeja sekä melko paljon makeaa karamelliä.

Maku on suht kevyen katkeroinen ja siinä on tyyliin nähden runsaasti maltaista makeutta ja täyteläisyyttä. Melkein tuntuisi siltä että tässä on tummasuklaista katkeruuttakin, niinkuin osa väristä olisi saatu tummalla maltaalla. Jälkimaku on viipyilevän katkera.

Hiilihapotus on keskivoimakasta ja pienikuplaista, suutuntuma kallistuu täyteläisen puolelle.

Tämä on itseasiassa todella miellyttävä. Tuntuu kuin joisi englantilaistyylistä maltaisempaa IPAa, joka on humaloitu jenkkihumalilla ja käytetty neutraalilla hiivalla. Täyteläisyyttä ja väriä, kuten myös lämmittävyyttä on aika paljon, josta en pane ollenkaan pahakseni koska itse pidän enemmän maltaiseen kallistuvasta IPA:sta.

Kuitenkin oikein onnistunut ja tasapainoinen hienosti syksyyn sopiva olut :jano:

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: Raton #36 IPA

ViestiKirjoittaja Ratto » Ti Syys 01, 2015 21:36 pm

Kiitoksia arviosta! :cheers2:

Tämä oli jännä tapaus, aluksi tuntui, että osasta pullosta olisi karannut aromit jo heti alkuunsa ja osassa ne sitten olivat kunnossa. Liekö pullotusvaiheessa hapettuminen iskenyt eri tavalla pulloihin. Nyt toki jo sen verran ikää, että aromi ei enää täydessä iskussa. Samaa mieltä maltaisuudesta, omaan makuuni naksaus liikaa paahteisuutta.

Palaa sivulle “Maistajaiset”