Henkan Finlandia Imperial Stout

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Henkan Finlandia Imperial Stout

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Heinä 27, 2015 22:37 pm

Pitkästä aikaa sihahti Henkan tuotos auki, tällä kertaa Finlandia Imperial Stout, aiemmalta nimeltään Finlandia Barley Wine. Pullon perusteella tuotteen tekniset tiedot ovat OG 1,097, FG 1,027, 9,2%. Tehty uutteista, humalina Magnum ja Cascade, hiivana US-05. Pullotus on tapahtunut jo 2.9.2013, joten varsin ikääntyneestä tavarasta on kyse. Olut oli seisonut omassa jääkaapissa varmaan parisen kuukautta, joten hiivat ja muut mokkulat olivat tiukasti pullon pohjalla.

Pullo aukeaa vaimeasti sihahtaen. Lasiin kaatuu lähes mustaa tavaraa komean tummanruskean ja tiheän vaahdon saattelemana. Aromi hyvin viinimäinen ja esterinen, hieman makeaa ruisleipää, lakritsaa ja alkoholia. Maku aluksi tiukan minttuisen katkera (no, ei ehkä minttu, mutta en nyt keksi kuvaavampaa adjektiivia. Tyypilliset fernetit tulee kuitenkin mieleen), pehmeää kahvia ja suklaata, lakritsaa, loppuliu'ussa minttuisuus muuttuu hieman pihkaisemmaksi ja kahvisuus tulee esiin. Pieni makeus läikehtii taustalla, mutta katkeruus pitää sen aisoissa. Paahdetun/poltetun maltaan maut jäävät taka-alalle.

Hämmentävän hyvin on olut säilynyt eikä tästä virheitä löydy. Katkerot on ilmeisesti tehty lähes kokonaan Magnumilla, mikä tulee esiin fernetmäisenä tiukkana katkeruutena. Tätä koittaisin seuraavaan reseptiin viilata, makuasioita kumminkin. Cascadelle tyypillisiä makuja/aromeja ei enää ollut aistittavissa, ikääntyminen lienee vienyt mennessään.

Oikein mielenkiintoinen olut jälleen, kiitos Henkka!

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Henkan Finlandia Imperial Stout

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Heinä 28, 2015 7:59 am

Kiitokset arviosta, olenkin odotellut että tästä saisi muidenkin mielipiteitä. Mielestäni oli hämmentävän hyvin onnistunut ollakseni kolmas tekemäni olut ja ensimmäinen, jossa kokeilin humalointia itse.
Nyt kun tästä touhusta on vähän jotain oppinutkin niin kokeilen varmaan tehdä mäskäämällä tätä mukailevan IS:n jossain vaiheessa. Melko tuhtia kamaahan tuo on ja taidettiin joskus jollain porukalla todeta että pullollisen voisi ihan hyvin vetäistä kaverin kanssa puoliksikin.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Heinä 28, 2015 9:32 am

Minkälainen reseptiikka tuossa oli? Lähinnä kysyn siksi että voisi laittaa tulille jonkinlaisen Tokmanni Stoutin talvea ajatellen ja parannella sitä kommenttien pohjalta :mrgreen:

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Heinä 28, 2015 10:26 am

Vähän kun mietin niin tuohan löytyikin Brewersfriendin logista. Tämä on varmasti lähimpänä oikeaa mitä on enää saatavilla :mrgreen:
Näköjään oli silloin Magnumin kanssa hieman käsitys katkero- ja aromihumaloista hakusessa ja tuota on sitten heitelty miten sattuu. Ehkä tuo selittää sen yrtin/mintun minkä Ratto mainitsi?

HOME BREW RECIPE:
Title: Finlandia Barley Wine

Brew Method: Extract
Style Name: American Barleywine
Boil Time: 60 min
Batch Size: 9 liters (fermentor volume)
Boil Size: 5 liters
Efficiency: 35% (steeping grains only)

STATS:
Original Gravity: 1.097
Final Gravity: 1.027
ABV (standard): 9.2%
IBU (tinseth): 110.94
SRM (ebcmorey): 61.12

FERMENTABLES:
3 kg - Liquid Malt Extract - Dark (100%)

HOPS:
40 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 60 min, IBU: 25.61
40 g - Magnum, Type: Pellet, AA: 15, Use: Boil for 45 min, IBU: 50.38
20 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 30 min, IBU: 9.84
20 g - Magnum, Type: Pellet, AA: 15, Use: Boil for 30 min, IBU: 21.09
10 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 5 min, IBU: 1.28
10 g - Magnum, Type: Pellet, AA: 15, Use: Boil for 5 min, IBU: 2.74

YEAST:
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (avg): 72%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 15 - 23.89 C

Generated by Brewer's Friend - http://www.brewersfriend.com/
Date: 2015-07-28 07:24 UTC
Recipe Last Updated: 2013-01-29 13:37 UTC

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Heinä 28, 2015 12:26 pm

On tuossa ainakin reilusti humalaa =)
Cascaden jättäisin omaan makuun stoutista pois ja vaihtaisin tilalle ehkä jonkun perinteisemmän brittihumalan. Tuostako oli siis tarkoitus tulla Barley Wine, mutta väri ja maku menikin stoutin puolelle? Finlandia tummaako käytit 3 purkkia?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Heinä 28, 2015 12:51 pm

Juu, kolme purkkia tummaa Finlandiaa ja käymisastiaan 9l valmista vierrettä. Humalaa on paljon koska minulla ei silloin ollut niin isoa kattilaa että koko satsia olisi voinut keittää kerralla vaan keitin 5 litraa ja laitoin lopuksi vettä päästäkseni oikeaan tilavuuteen. Olut oli muuten sitten käymisastiassa noin 7 kuukautta, en varmuudella muista missä vaiheessa kakkosastiaan vai oliko sitä ollenkaan, voin tsekkailla illemmalla papereista jos tuota tietoa löytyisi.

Palaa sivulle “Maistajaiset”