Naalin #5 tammilastutettu ale

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Naalin #5 tammilastutettu ale

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Maalis 10, 2015 22:37 pm

Viimeisimmässä vaihdossa sain mielenkiintoiselta kuulostava oluen, tammilastuilla tuunatun tumman alen. Tämä on ensimmäinen maistamani tammella tuunattu kotiolut. Kokemukset vastaavista kaupallisista tuotteista lupaavat mielenkiintoista makunautintoa.

Puolilitrainen patenttikorkkipullo aukeaa juhlavalla paukahduksella, joka säikäyttää tyttöystävän.
Kaatuu lasiin sysimustana ja päälele muodostuu suuri ja kestävä ruskeanvärinem vaahtokerros.

Tuoksussa on yllättävän mrjainen ja raikas, ripaus karamelliä on myös seassa.

Maku on jännällä tavalla hieman mrjaisan kirpeä, tanniininen, vaikea kuvailla. Jälkimaku on kuin kuivalla viinillä mutta todella miellyttävällä tavalla.

Reippaanpuoleinen hiilihapotus ja keskitäyteläinen suutuntuma.

Mielenkiintoinen olut, makeus oli ylättävän mietoa ja tammisuus tasapainotti hienosti marjaista kirpeyttä. Mielenkiintoinen ja hyvä olut!

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Naalin #5 tammilastutettu ale

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Maalis 11, 2015 19:30 pm

Kuinka paljon tammi nousee esiin? On viininteosta jäänyt tammilastuja yli, voisin seuraavan satsiin käyttää. Seuraavaksi on kyllä ajatuksissa sahtimallas-crystalmallas, luultavasti single hop pacific jadella humaloitu. Saas nähdä miten mahtaa toimia niinkin "kevyessä" oluessa...

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Maalis 11, 2015 19:39 pm

En ole mikään asiantuntija tuota arvioimaan mutta... :D
Lähinnä tuo nousee esiin jälkimaussa sellaisena kuivakkana tanniinisuutena. Vaikutus oli tässä oluessa melko mieto ja tasapainossa muun oluen kanssa, jolloin se toimii mukavana lisänä. Naali voinee kertoa annostelusta lisää tämän tapauksen suhteen. Ei tämäkään älyttömän raskas olut ollut, joten varovainen tammilisäys onnistunee hyvin kevyemmällekin oluelle.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Maalis 11, 2015 19:48 pm

Täytyy testata. Hyvä kompromissi voisi olla jakaa osa vierteestä 10 litran ämpäriin lastujen kera ja jättää leijonanosan ilman. Saa sitten vertailla.

Naali, paljonko laitoit lastuja per litra ja kauanko annoit olla?
Ja muiltakin inputtia jos on kokemusta lastujen käytöstä. :!:

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Maalis 11, 2015 21:26 pm

Lastuja oli 50g ja satsi oli 21l, eli vähän alle 2,5g/l. Varmaan syytä laittaa tuplaten tuo jos haluaa sellaisen selkeästi vaniljaisen aromin mitä noissa tynnyrikypsytetyissä usein on, tätä ajattelin seuraavaan satsiin kokeilla mihin noita laitan. Sen pohjalta mitä olin hieman lueskellut täältä ja jenkkifoorumeilta, laitoin lastut ensin pieneen lasipurkkiin jonka kaadoin täyteen bourbonia (kaapin perältä löytyneestä toissakesältä peräisin olevasta puolityhjästä Jack Daniel's - pullosta) ja annoin liota pari viikkoa. Olin ensin ajatellut jotain mallasviskiä (Talisker tai Laphroaig), mutta lähes kaikki asiasta lukemani kirjoitukset tuntuivat olevan sitä vastaan. Sen verran sopivan kokoinen purkki sattui, ettei nestemäistä viinaa juurikaan ollut vapaana parin viikon päästä vaan tuote oli jonkinmoista liejua joten kippasin koko hoidon käymispönttöön n. 2½ viikkoa ennen pullotusta.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Maalis 13, 2015 10:03 am

Mulla on nyt 40 grammaa medium-tammilastua 10 litran savuporterissa likoamassa. Mä esiliotin lastut mallasviskillä, jonkun pullon pohjat mikä sattui olemaan sopivan tyhjä.

3 viikkoa ovat lilluneet nyt ja en havaitse tammea ollenkaan. Jatkan maistelua ja pullotan oluen vasta kun tammi alkaa kunnolla tuntumaan.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Maalis 19, 2015 8:36 am

^ Jatkoa edelliseen, nyt alkaa tuntumaan jälkimaussa vaniljaa ja aavistus bourbonia. Aijjai, kylläpäs on pehmeä ja maukkaan oloinen olut tästä tulossa. Huh...

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Maalis 19, 2015 14:11 pm

Täytynee loput käyttää johonkin reippaamman aikaa kypsytettävään olueen. Oli IPA ajatuksena, mutta taitaa humala-aromit karata hieman jos 4 viikkoa pitää pöntössä. Voisihan sitä jonkun tammiruisporterin kehitellä sen sijaan vaikka.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Palaa sivulle “Maistajaiset”