Naalin #7 Stout

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Naalin #7 Stout

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Maalis 04, 2015 21:21 pm

Tämä tuli 0.33l pullossa, jonka korkkia on raotettu liiallisen hiilidioksidin poistamiseksi. Onneksi tästä ei tunnu aiheutuneen oksidaatiota tai muuta haittaa. Hiilihappoja on vielä melko paljon ja valtaisa ruskea vaahto pyrkii nousemaan lasista ulos.

Tuoksussa on on todella miellyttävää yrttisyyttä, karamellia ja kahvia. Havaittavissa on myös kaakaota ja kevyttä kukkaisuutta.

Maku on melko makea mutta sitä on tasapainottamassa reipas katkerohumalointi, jälkimaku on melko kuiva.

Hiilihapotus on reippaanpuoleinen ja suutuntuma tuntuu ehkä siksi keskitäyteläiseltä.

Oikein mukava hieman erilainen stout, omaan makuun tämä toimii hyvin. Ehkä aavistuksenomainen liiallinen paahteisuus tässä on, joka korjautuisi pienellä tummien maltaiden vähentämisellä.

Kiitokset tästä, oikein miellyttävä stoutti, joka toimii vaikkei oma lempityyli olekaan :cheers2:

Naali
Kisälli
Kisälli

Re: Naalin #7 Stout

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Maalis 04, 2015 21:48 pm

Sait selvästikin karbonoituneemman yksilön, melkoista hajontaa noissa havainnut paineenvähennysoperaation jäljiltä. Kuitenkin siinä mielessä onnistunut, että eivät suoraan pullosta enää ammu ulos. Omastakin mielestänikin kuitenkin yllättävän hyvin onnistunut tuotos vaikka tekeminen oli melkoista säätöä ja resepti kehitetty varsin taiteilijahenkisesti varastossa lojuneista tummista uutteista ja muusta satunnaisesta sälästä höystettynä viime hetkellä mukaan ympätyllä minimash-lisäyksellä onneksi ei noissa tummissa uutteissa aivan totaalisen liikaa paahtomallasta ollut. Oli käymisvaiheessa kalvava epäilys, että lopputulos olisi lähempänä tuhkakupin makua. Täytyy ehkä jossain vaiheessa kokeilla pelkällä Beermix Stoutilla jos laiskottaa riittävästi kun niitä vielä pari pussia on ja turhan tummaa kumpaankaan startteriin jota lähiaikoina olen suunnitellut.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Maalis 05, 2015 16:45 pm

Nuo beermixin stoutit on ihan hyviä sellaisenaankin, 3kk pulloissa niin johan maistuu.

mkoskin
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mkoskin » La Kesä 27, 2015 20:31 pm

Sain tällaisen kaupan yhteydessä vaihtona, makutestissä siis stout tai tumma vehnä, jonka tuoksun perusteella määritin stoutiksi.

Tumma, lähes musta. Tiivis rusehtava vaahto. Voimakas tuoksu, vähän mämmimäinen.

Samettinen suutuntuma, maussa mukavasti paahteisuutta. Ei liikaa kitkeryyttä, mutta sellainen piristävä puraisu. Jääkaappilämpöisenä saattaa olla hiukan turhan viileä, tosin lämpimämpänä olisi ehkä kuohunut liikaakin. Nyt varsin mukava puolen sentin vaahtokerros, joka tuntuu kestävän. Lämmetessään ehkä aika makea? Ehkä kylmänä juominen onkin ihan oikea ratkaisu. Hyvää, kiitos.

Palaa sivulle “Maistajaiset”