Sini puna ei kun puna sini (eli Saison Noir)

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Sini puna ei kun puna sini (eli Saison Noir)

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Kesä 08, 2012 23:14 pm

Tassä siis viime oluenvaihto, johon siis itse en vienyt muuta kuin ison ruhoni, viimeinen koitos (eli keitos).

Väri = tumma. Huikan samea mutta läpi näkyy.
Tuoksu = maitomainen, hunajainen mieto.
Suutuntuma = miellytävä, helppo ja liukas.
Maku = Marjainen, runsas ja hiukan hapan hmm. otanpa lisää...

Tuoksu on mieto ja miltein olematon. Mutta maku, vai onko se tuntuma? On kuitenkin viettelevä ja täyteläinen. Tumma marjaisuus on hallitusti taka-alalla ja vie mennessään. Hmm. olenkohan jo liikaa nauttinut? Paljonko tässä on prosennteja? Oh, Vehnäkeitos porisee taustalla.

Hyvää on. Koska tätä saa lisää?

Seuraavaan vaihtoon kai mullakin on jotain. :jano:
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Sini puna ei kun puna sini

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » La Kesä 09, 2012 0:07 am

Hmm, käyttämäsi koodisto ei kaltaiselleni harrastelijasemiootikolle nyt täysin auennut. Viimeinen koitos, eli meikän saison noir? Sini-puna? Minun tekeleistäni on, toisin kuin eräistä muista, politiikka kaukana.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Sini puna ei kun puna sini

ViestiKirjoittaja suorama » La Kesä 09, 2012 17:56 pm

Jep! Sinun oluesi kyseessä. En muistanut nimeä ja korkissa oli kaksi täplää, toinen sininen ja toinen punainen. En tiennyt missä järjestyksessä ne luetellaan.
Koitos olisi pitänyt olla keitos, sitä se humala teettää...
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

Re: Sini puna ei kun puna sini (eli Saison Noir)

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Kesä 20, 2012 19:44 pm

Pullo sihahtaa lupaavan hapokkaasti auki. Lasiin kaatuu tumman ruskea läpikuultava olut joka jättää kevyen vaahdon. Tuoksu on miellyttävä ja sikäli mieto ettei siitä päälimmäisenä mitään tiettyä yksittäistä tuoksua saa helposti eriteltyä. Vaahto jää melko lyhytaikaiseksi.

+ Raikas
+ Mukavan mausteinen
+ Lievä paahteisuus

-Jokin hämmentävästi muistuttaa tummaa finlandiaa, onko tämä täysmäskätty? Onko mallaspohjassa tai humaloinnissa jotain sellaista...
-Vaahto häviää
-Hieman lisää hedelmäisyyttä olisi saanut olla

Yleensä oluena / juotavuus:
8-

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Kesä 20, 2012 23:26 pm

Jep, eli tuohan oli tosiaan vanhaan saisonreseptiin perustuva saison noir, jonka yritin tehdä mustaksi. No, eihän se mustaa ole (EBC n. 74), mutta ehkä sitä noiriksi uskaltaa kutsua. Värin muutin vaihtamalla biscuitin carafa kakkoseen ja invertoimalla sokeria tummemmaksi. ABV 6,3%. Uutteita en käytä, eikä niitä ole tässäkään. Tumma finlandiaa en muista maistaneeni sitten 90-luvun taitteen, jotta en tuohon osaa kommentoida.

Ihan onnistuneeksi kokeilua en voi luonnehtia, kyllä vaalea versio on paljon parempaa. Jotenkin tuo paahteisuus sotkee raikkauden ja mausteisen tasapainon. Mukavan kuivaksi onnistuin tämän kuitenkin saamaan (hiivana 3724 3. sukupolvi). Käymisaste oli 84%.

Kiitos kommenteista. Ja sori kun noita kiljuja on vielä arvioimatta. Olisin ehkä ennättänyt ne juoda, mutta aikaa ei ole riittänyt näihin lyyrisiin ponnistuksiin. Teen sen kyllä vielä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Kesä 21, 2012 10:27 am

Epäilen että se on tuo invertoitu/paahdettu sokeri joka muistuttaa mieltäni uutteista. Tämä on semmoinen siirappinen maku jota en ole missään täysmäskätyssä tai kaupallisessa oluessa maistanut. Ei nyt varsinaisesti mitenkään epämiellyttävä maku mutta aiheutti itselle vaan hyvin voimakkaan flashbackin etenkin kun juoman värikin sattui samalle suunnalle.

Palaa sivulle “Maistajaiset”